2023-04-16, 10:04
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Baserat på den där teckningen där förundersökningsledaren ber JJ sätta ute lite kryss?
Baserat på att J säger sig sitta på Ts bröst och strypa henne.

Om hon satt så högt upp på Ts kropp har T möjlighet att gå upp i brygga med underkroppen och få J ur balans. T har också händerna fria även om J klämmer åt allt hon förmår med låren, för låren klämmer bara åt överarmarna om J sitter så pass högt upp på Ts kropp. Js bara ben hade varit fulla med rivsår. Någon måste ha befunnit sig i badrummet och hållit nederdelen av Ts kropp och hennes händer i schack.
Citera
2023-04-16, 10:04
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jaså? Och varför då?
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-04-16, 10:05
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag har tänk tanken att kanske satte sig M på benen
När T började sparka?
Det fanns skador på T underben
There you go.
Citera
2023-04-16, 10:08
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Tove kan inte komma loss pga väggen och Johanna sittandes på bröstkorgen, med sina knän på Toves händer.

Jag är övertygad om att Maja var passiv.
Hon var i lägenheten, men deltog inte i mordet, hon tvingades hjälpa till att röja undan kroppen.

Detta fall lär med största sannolikhet hamna i hovrätten, återstår att se hur tingsrätten bedömer bevisningen.
T hade kunnat gå upp i brygga och fått av sig Johanna eller fått henne ur balans. Och skulle Johanna haft sån tur att hon prickade in båda Ts händer under varsitt knä när hon grenslade henne? Dessutom skulle hennes knän då definitivt haft klösmärken från Ts naglar. Johanna hade bara ben.
Citera
2023-04-16, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Sitter och läser M s tidiga förhör igen. Det är tydligt att hennes advokat väcker ideen om sömn och coachar in henne lite försiktigt på den banan.

Hon pratar ju om att hon somnade vid "bordet", i förhöret den 31/10. Även att hon skulle sova över där. Sovandet har hon med andra ord själv framfört innan advokaten tar en paus den 3/11. Sen är det inte särskilt tydligt hur hon uttrycker sig om sovandet. Mer att förhörsledaren tolkar och gissar som sen M får humma på.
Citera
2023-04-16, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
J: Sen så sparkar hon mig då och då, det här momentet var väldigt tumult så jag kan inte exakt placera vilken ordning men där sparkade hon mot mig och då försöker jag ju sätta mig grensle på henne och här så fortsätter hon och sparkar och liksom åla sig så att hon vred ju sig så att huvudet var mer här då och benen mot väggen tror jag.
F: Skriv en etta vid den figuren då och när du hamnar, för du hamnar ju till slut sittandes på Tove.
J: Ja.
F: Det sa du förra gången.
F: Var, i vilken position är hon i då? Rita in den också. Du säger att hon vrider sig liksom så att hon ligger mer parallellt med den väggen förstår jag dig som.
J: Ja jag tror att det var ungefär här. Hon vred ju så ganska mycket då så att ja, jag vet inte men jag tror att det var här som jag satte mig på henne och då fick hon liksom in en spark till där mot väggen och sköt liksom, så hon ja vred ju sig och då gjorde jag ju det också om man säger. Så då hamnade hon med huvudet ungefär här tror jag.
F: Okej. Hon har vridit sig ett kvarts varv helt enkelt?
J: Ja nåt sånt.
F: Är det, i det här skedet så sitter du på henne då samtidigt som hon vrider sig, är det så jag ska förstå dig?
J: Ja. Jag hann kanske alltså riktigt sätta mig ner när hon vred sig utan när hon var här då vet jag att jag hade satt mig på henne men mellan här vart det väldigt tumult liksom.
F: Okej. Ja och då har du markerat skissen med en tvåa och det är i läge två då som du vet att du sitter på henne?
J: Ja precis.
F: Sen berättade du förra gången att hon tog ett tag mot din hals?
J: Mmm först så säger hon det liksom va fan håller ni på med och då vet jag att hon tog sina händer om min hals då och ja, runt där omkring är ju Maja hon är ju kvar i badrummet och då försöker hon ju ta undan Toves händer.
F: Du säger försöker, gjorde hon det eller gjorde hon det inte?
J: Hon tog tag om Toves händer ja.
F: Så hon försökte, hon tog tag i händerna?
F: Okej. I båda händerna eller?
F: Okej. Och vad gör Maja sen?
J: Ja hon sitter ju liksom kvar med Toves händer ett tag

Tack för detta inlägg!

Jag har inte sett det tidigare men det är ganska precis som jag misstänkt (och tidigare skrivit i tråden) att det gått till. De har tumlat runt i det lilla badrummet, MH i närheten och kanske lyckats få tag på något arm/hand till och från.

JJ har inte fått grepp om TT direkt efter fallet, det har varit en dödskamp från TT.s sida. Under den tiden kan sparkarna i väggen komma från både TT/JJ.

Att MH har sovit sig både genom tumultet och när det ringer på dörren är det väldigt svårt att tro på!
Citera
2023-04-16, 10:25
Medlem
terreces avatar
Ursäkta om jag inte hittar men kan någon upplysa mig om när domen kommer?
Citera
2023-04-16, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrece
Ursäkta om jag inte hittar men kan någon upplysa mig om när domen kommer?
19:e april kl 14:00.
Citera
2023-04-16, 10:28
Medlem
Ni som påstår att promillehalten på T är helt fel.

Alkoholanalys har påvisat förekomst av 1,2‰ etanalol (drickalkohol) i lårblod och 1,9‰ etanalol (drickalkohol) i urin. Analysresultatet tyder på att etanol åtminstone delvis kan ha bildats efter döden.

Aktbilaga 149 s. 97

Jag har för mig att det har förtydligats att det lägre värdet stämmer ungefär. Någon som känner igen det? Var det i rättegången kanske?
Citera
2023-04-16, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen

Alkoholanalys har påvisat förekomst av 1,2‰ etanalol (drickalkohol) i lårblod och 1,9‰ etanalol (drickalkohol) i urin. Analysresultatet tyder på att etanol åtminstone delvis kan ha bildats efter döden.

Aktbilaga 149 s. 97

Jag har för mig att det har förtydligats att det lägre värdet stämmer ungefär. Någon som känner igen det? Var det i rättegången kanske?

Jag hade oxå för mej att man skruvade ner den faktiska promillehalten ifrån runt 2 till 1.2, vet att jag läste något om det men är inte säker.
Citera
2023-04-16, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen

Aktbilaga 149 s. 97

Jag är nästan säker på att rättsläkararen sa det i sin redogörelse i rättegången
Citera
2023-04-16, 11:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Sitter och läser M s tidiga förhör igen. Det är tydligt att hennes advokat väcker ideen om sömn och coachar in henne lite försiktigt på den banan.

I förhöret 3 Nov så ber M s advokat om en paus så han och M kan prata själva några min. Efter pausen på 11 min så öppnar M upp för första gången, att hon kanske var med på bilresan vid dumpningen men hon måste isåfall sovit.

Minuter efter så frågar M s advokat om det är möjligt att vid deras samtal vid Illharjen pratar J om kvällen tidigare för att ta reda på vad M kommer ihåg och inte. Hon svarar att det är möjligt ovh lägger även till själv att J kanske ville testa mig vad jag kom ihåg. I efterföljande fråga frågar advokaten M, och J är smartare än vad hon är och M svarar, ja det skulle jag väl säga.

Nästa förhör som hölls 8 nov så har kommit fram till att J vill lägga över skuld på henne eftersom J berättat att M var med på resan ute i Nye.
Jag har fått en känsla av att både Svegfors och FL tror att M inte deltagit I badrummet och att hon till att börja med ljuger för att skydda T. Rent konkret har jag inget underlag, utan det är mer av en magkänsla.

För att få något vettigt ur henne och underlätta, tolkar och omformulerar de mycket till ja-/nej-frågor. Det blir lite lurigt, för det är enklare för M att ljuga till ett ja eller nej än att själv formulera en lögn. Dessutom blir det aningen ledande och kan ge M nya uppslag.

FLs starka poängtering av att hon ska tänka på sig själv och trevande frågor runt anledningen till lögnerna tror jag, liksom Sangborn menar, hjälpt till att plantera rädsla för J. Det är tänkbart att M har haft obehagskänslor stundtals, men jag tror inte att hon själv definierat dem som rädsla tidigare.

Inte förrän J, som rakt, tydligt och sammanhängande berättar sin story, svamlar om att M håller Ts händer, börjar jag tro att M faktiskt inte var med.
Ms rörighet, sammanblandningar och allmänna skuldförnekande är betydligt svårare att tolka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in