2023-04-18, 13:21
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Min fetning. M säger så här i sitt sista förhör.

M:Och ja då står vi utanför och väntar på Tove och jag går in någon gång där för att kolla ifall hon är på väg ut. Jag, eller sen kommer hon ut helt enkelt och då frågar Johanna om Tove vill följa med hem till Johanna med mig då och Tove, ja säger att så länge det är liksom lugnt och det inte blir något slagsmål så går det bra.

För mig låter det orimligt att M skulle säga "ja säger att så länge det är liksom lugnt och det inte blir något slagsmål så går det bra" inför T och J. Det låter helt utanför hennes karaktär att säga något sådant. Har hon nånsin ställt ett krav på J tidigare?

Ett annat stycke i samma förhör som jag reagerade på.
M: Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag
mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så
jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har
kört hem henne. Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta
något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka
och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och
säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar
och så och sen så åker hon till Donken med grannen

Hela det här stycket låter som ett dåligt försök att matcha ihop kända fakta med sin lögn.
Inte skulle väl J vara så klantig att säga att Albin kört henne hem? Det skulle M få redan dagen efter att han inte gjort. Och varför går hon tillbaks för att lämna sina nycklar och bilnycklar?

Kanske TTs nycklar? Som hon först tänkt dumpa med cykeln och mobilen?

Försa sig MH där?

Om hon nu är så lågbegåvad som det påstås så borde det inte ha varit så svårt för polisen att få henne att avslöja sig. Jag tycker att de daltar med henne.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-04-18 kl. 13:29.
Citera
2023-04-18, 13:23
Medlem
ziracorns avatar
Majas mobil reggar steg 0243!

Gör Joannas det innan "donkenfärden" 0246?

Om inte, så är det ju Majas mobil som hon har med sig vid första mötet med grannen!?

Missat nåt kanske?
Citera
2023-04-18, 13:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag har missat att det låg sopsäckar på bordet, men har som sagt bara läst det som andra har lagt upp här i tråden (från FUP). Förmodligen ingen som skrivit om det trots att det funnits frågor i tråden ang sopsäckar och var de kom ifrån.

Rummet/sovrummet är väl samma rum? I den lilla ettan kan jag förstå att MH inte hade någon anledning att följa med på en "rundvandring".

Min misstanke är att både JJ/MH stått utanför toa när TT gick in för att kissa innan hon tänkt cykla hem.
Kanske låg TT.s telefon i hallen och de försökte hinna läsa i den. Höll för dörren så inte TT kunde komma ut. TT lyckades få upp dörren lite och klämde handen, frågade vad håller ni på med.

JJ fick ett tag på TT och fällde henne till golvet, MH var med i bakgrunden och hjälpte sin betydelsefulla kompis när det började hetta till ordentligt.

OM nu MH skulle bli dömd till ett kortare straff och är ute om något år... hur ska hon botas så det inte kommer någon annan och "lurar" i henne något ännu värre? Jag ser henne som minst lika farlig som JJ, och att hon förmodligen även varit inblandad i detta mord.

Själva brottet ser jag skedde ungefär som du, men att Maja kanske inte deltog aktivt, alternativt med en betydligt mindre del, men passiv när hon såg att det spårade ut.

Jag tänker att hennse beteende ofta ser ut som ett srutsbeteende, och att hon loggar ut, vill inte se, hoppa på det bästa osv. Det gör henne förstås väldigt utsatt för personer som Johanna och vilka andra somhelst som vill utnyttja henne.

Men att hon skulle träffa på någon som Johanna Jansson, det var ett otroligt tråkigt sammanträffande. Johanna är en ovanlig person, som det inte är så stor chans att Maj ska stöta på igen i sitt liv.
Citera
2023-04-18, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast den ene GM kan väl ha avsiktsuppsåt och den andre likgiltighetsuppsåt? Dvs att den förste är ute efter att mörda och den andre märker vartåt det barkar och är likgiltig inför att effekterna av deras gemensamma våld kan utmynna i att offret dör.

Absolut, något annat har jag inte påstått. De tre uppsåten är ju avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt.
Citera
2023-04-18, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Imorgon kl 14 kommer domen.
Vad tror ni det blir?

JJ livstid
MH 14 år
Citera
2023-04-18, 13:33
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
JJ livstid
MH 14 år

Möjligtvis Johanna livstid, men MH 14? No way, José
Citera
2023-04-18, 13:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja snacka med Maja är väl inget J normalt skriver upp. Så det kan ju förstås som instrukionerna. Vad menarJ med pappas kontor?

Ja, och läggan?
Känns som just denna mening med kommatecken mellan varje post, är skriven vid ett och samma tillfälle.
Och var ligger pappas kontor?
Fick Johanna frågor om detta?
Citera
2023-04-18, 13:34
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
JJ livstid
MH 14 år

Vilken dom MH än får så kommer det bli ett ramaskri här i morgon.

Jag vet inte vilket straff som vore bäst för henne; fängelse eller gatlopp i Vetlanda resten av livet. De kanske kan döma henne till kommunarrest?
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-04-18 kl. 13:39.
Citera
2023-04-18, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Imorgon kl 14 kommer domen.
Vad tror ni det blir?

J, livstid för mord
M, typ ett år för brott mot griftefriden
Citera
2023-04-18, 13:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Absolut, något annat har jag inte påstått. De tre uppsåten är ju avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt.
Tack. Och det krävs inte heller gemensam brottsplan utan den andre medgärningsmannen kan ansluta till den förstes handlingar har HD klargjort nyligen.

Så det innebär att Johanna t ex skulle kunna haft avsiktsuppsåt när de övertalade Tove att hänga med efter Nöjet. Maja skulle ha kunnat vara oinvigd och utan uppsåt. När Johanna påbörjat en misshandel av Tove i lägenheten kan Maja ha anslutit, genom att ingripa på Johannas sida i tumultet mellan Johanna och Tove. Och genom att Maja varit likgiltig för om hennes och Johannas gemensamma handlande mot Tove resulterade i om Tove dog så är Maja också skyldigt till mord, genom ett handlande tillsammans och i samförstånd med Johanna.
Citera
2023-04-18, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon är en patetisk fegis med 0 civilkurage. Pinsamt.

Försökte hon ens att säga till JJ att inte bränna kroppen? Protesterade hon ens?

Vad jag skulle skämmas om jag uppfostrat en sån fegis!

MH kanske tyckte det var helt ok...?
Citera
2023-04-18, 13:39
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Vilken dom MH än får så kommer det bli ett ramaskri här i morgon.

Kanske så

Blir väl mest en högljudd debatt inom Flashback

Hon kommer ju få några år Max 6, troligen 2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in