2023-04-18, 08:28
Medlem
Det som talat mest för Majas inblandning och skuldfrågan är ju att hon höll knäpptyst i häktet i tre veckor. Iskallt.
Dom båda säger sig vara intresserade av kriminalfall och googlar och nördar in sig.
Dom trodde helt enkelt att dom skulle gå fria från mord bara dom inte pratade hos polisen.
Kroppen skulle dessutom aldrig hittas då dom idogt försökte bränna upp den.
Iskalla mördare utan samvetskval, dom vill jag inte ha ut i samhället på ett bra tag.
Citera
2023-04-18, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Är det imorgon kl 14 som tingsrättens dom faller?
Ja
Citera
2023-04-18, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Det som talat mest för Majas inblandning och skuldfrågan är ju att hon höll knäpptyst i häktet i tre veckor. Iskallt.
Dom båda säger sig vara intresserade av kriminalfall och googlar och nördar in sig.
Dom trodde helt enkelt att dom skulle gå fria från mord bara dom inte pratade hos polisen.
Kroppen skulle dessutom aldrig hittas då dom idogt försökte bränna upp den.
Iskalla mördare utan samvetskval, dom vill jag inte ha ut i samhället på ett bra tag.

Jag tror att M har varit livrädd för att åka dit för mord. Det tror jag att den gode J har berättat för henne att om hon så säger pip så ligger hon lika illa till.
Mindre begåvad i vissa avseenden eller ej, hon är 18år och har troligen levt i en ganska skyddad värld. Jag förväntar mig inte att hon skall agera smartare än så här.

Samma vad gäller delaktighet i mord eller ej så har hon varit med och transporterat kroppen, så jag tror inte att hennes agerande kan tala varken för det ena eller andra där heller.

Hon trodde nog att hennes enda chans var att hon skulle tiga så mycket som möjligt och J fixa snacket.. sen erkänner J helt plötsligt och allt lär blivit kaos i den sk planen för M.
Citera
2023-04-18, 09:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja, och även att inte låta M gå iväg och lägga sig, för det hade ju varit fullt möjligt om hon och T sitter i köket och diskuterar i en halvtimme. Hon hinner helt enkelt inte lägga sig för J har henne under uppsikt under hela visningen av enrummaren - gick de in i klädkammaren med?

F: Mmm. Maja säger att hon, när ni kom till lägenheten ni tre, du och Maja och Tove så gick hon mer eller mindre direkt och lade sig och somnade så hon sov sig igenom det här.
J: Nej det gjorde hon inte, tyvärr utan vi gick in och sen gick vi ju runt i lägenheten först och kollade och då var ju Maja med. Hon gick inte och lade sig tyvärr.
F: Så Maja har inte sovit när det här händer?
J: Nej.
Den delen hade jag tappat bort.
Ja, tidigare uppgav J att hon och T var i köket och hon inte visste var M var, så visst är hon ute efter att misstänkliggöra M och poängtera att hon inte är trovärdig, troligtvis med förhoppningen att rätten ska svälja Js sanningsförsäkran.
Om rätten går på finten återstår att se, men många här försfaller ha svalt den med hull och hår.
Citera
2023-04-18, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Jag är ganska övertygad om att det inte funnits ett samförstånd till att mörda TT i JJ´s egen lägenhet ifrån MH`s sida, sen kan man alltid diskutera MH`s agerande, men mord tror jag inte rätten känner sej byxade att döma 18 åriga MH för faktiskt. Hellre fria än fälla kommer gå före här.

Det är min uppfattning också
Citera
2023-04-18, 09:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jag anser mig inte ha bättre kunskaper än RL inom rättsmedicin... däremot anser jag mig ha bättre kunskaper än RL i självförsvar...

En rättsläkares jobb är inte att kunna självförsvar därav mitt frågande om du körde på auktoritetsargumentet.
Eftersom varken vi eller RL vet om eller hur pass inkapaciterad av överraskningsmomentet och skadorna T blev av fällningen är RLs kunskaper i självförsvar av underordnad betydelse.

OM T INTE blev inkapaciterad är dina kunskaper om självförsvar en viktig pusselbit, men
OM T blev medvetandesänkt har de mindre värde eftersom vi då inte vet något om Ts försvarsförmåga.

Du förefaller utgå ifrån att T var fullt medveten, vilket jag inte gör.
Citera
2023-04-18, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror inte att M har låg intelligens som det påstås här
Hon var medbjuden på alla fester och ingen av Vetlandaungdomarna har beskrivit henne som väldigt annorlunda

Hon hade dessutom A i flers betyg enligt mamman. Problem med matten och engelskan dock.
Citera
2023-04-18, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du skriver "mycket talar ändå för", vilket inte räcker för att fälla någon för mord. Men min fråga blir ändå - Vad, rent konkret, anser du att det är som är bevisat när det gäller att hon måste ha deltagit till den grad att hon möjliggjorde genomförandet?

Det är flera aspekter men i första hand att Tove inte har DNA under naglarna & att J inte hade några skador alls, oftast när det är sådana fall med ungefär jämnstora personer har man rivmärken eller andra skador då personen försvarar sig. Rimligtvis använde J båda händerna till att strypa henne och det är därför konstigt att toves händer inte var fria om J inte hade någon hjälp. Även om hon använde en hand till att strypa och den andra till att hålla fast armarna har jag svårt att se att hon skulle klara det rent fysiskt. Baserat på bilderna i FUP ser ingen av tjejerna ut att ha något enormt fysiskt övertag.

Det är också andra aspekter som att grannarna beskriver dunset som jättehögt till den grad att han går upp för att kolla, det är konstigt om hon lyckats sova igenom det om hon befinner sig inne i lgh dvs mycket närmare än grannarna. Att hennes aktivitetsapp säger att hon har gått runt samt att hon själv uppger att hon vaknat och gått upp till toaletten, senare för att äta osv. talar för att hon inte var helt däckad/sov så djupt att hon skulle ha undgått tumulten i den lilla lägenheten.

Är ändå inte säker på att de kan anses ha gjort det tillsammans och i samförstånd, eventuellt lägger rätten större vikt på den maktobalansen vissa vittnar om mellan M och J. Oavsett kommer hennes straff bli avsevärt lägre, det är J som var ledande i händelseförloppet och hon som hade uppsåtet.
Senast redigerad av jurstud12345 2023-04-18 kl. 09:41.
Citera
2023-04-18, 09:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Det låter långsökt... om hon nu är så trög i huvudet som du påstår att hon är dokumenterad för... men visst! Jag kan inte säga bu eller bä men hon verkar ju ha en intelligens som får en fiskmås att framstå som intelligent. Så jag tvekar ändå på att hon sagt något.
Nu vet jag inte särskilt mycket om fiskmåsars intelligens, men att M behöver extra tid innebär nödvändigtvis inte att hon är blåst. Hon är väl inte supersmart, men jag tror heller inte man ska underskatta hennes kapacitet.

Jag tänker att tiden kanske gjort att hon landat i verkligheten och att hon bearbetat händelsen så pass att hon kan sätta ord på den. Men det, liksom det mesta annat är bara spekulationer.
Citera
2023-04-18, 09:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Den delen hade jag tappat bort.
Ja, tidigare uppgav J att hon och T var i köket och hon inte visste var M var, så visst är hon ute efter att misstänkliggöra M och poängtera att hon inte är trovärdig, troligtvis med förhoppningen att rätten ska svälja Js sanningsförsäkran.
Om rätten går på finten återstår att se, men många här försfaller ha svalt den med hull och hår.
Men nu förvanskar du sanningen.

När Js historia är att T lämnar lägenheten levande så ja, då uppger hon att hon själv och T sitter i köket och pratar medan M sitter i vardagsrummet. Del i den historien är ju att M dyker upp i köket och säger att hon mår illa, varpå T lämnar och J tar hand om M som ramlar i badrummet.

Det är ju en del i den första lögnen att säga att M är i vardagsrummet. När hon sen erkänner att T aldrig lämnade lägenheten levande och att M aldrig mådde illa så korrigerar hon hela historien. M satt aldrig i vardagsrummet.

Vad är det för fint du pratar om?
Citera
2023-04-18, 09:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag har letat tillbaka i ditt/era inlägg. Var finns ovanstående att finna i FUP?

Det är förhör 9 november- 21 och de manglar Johanna med barren i sängen, de inköpta bensinflakorna och lakanet på Dollarstore, likadana som hittats på Tove, precis som plastsäckrna som ligger på bordet...googlingarna, koordinaterna...

Men det är faktiskt intressant att Johanna här säger att inte var det jag eller Tove, och att hon visade Tove runt i lgh, vilket är det som Maja också säger.

"Du och Tove var aldrig i det rummet?
Vi gick in i sovrummet jag visade henne runt i lägenheten. Så jag gick en sväng.
"

Visserligen är detta innan erkännndet, men varför skulle hon utesluta Maja här om Maja var runt på rundvandringen?

Jag tror ju inte att Maja var inne i badrummet vid "rundvandringen", utan detta är en lögn.

Jag tror att Tove blev inknuffad i badrummet, därför är Johanna bakom henne i dörröppningen. Tove säger då "vad f-n håller du på med?" Och försöker ta sig ut. Det är då Johanna fäller henne.

Och helt ärligt? Hur ofta tänker personer som inte är våldsamma, på att fälla någon?

Möjligen om man gått i någon kampsport, att man lärt sig sådana grepp. Det kanske Johanna har gjort?

Men jag tror just detta med att "fälla" någon när man känner sig förolämpad???
Citera
2023-04-18, 09:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja du kämpar för M trovärdighet
Ja faktiskt, för trots alla hennes lögner uppfattar jag henne mer rak och ärlig än J. M ljuger för att skydda sig. Jag kan inte direkt se några beräknande lögner hos henne, vilket J är full av.

Nu blir ju inte en mer trovärdig för att den andre ljuger och man måste inte välja en att tro på. Jag försöker att plocka lite här och lite där för att gissa mig fram till något jag anser möjligt eller helst troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in