2023-04-18, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Tack för återkopplingen. Då kommer en till fråga till dig:

Diskoteksbranden i Göteborg och hur TR/HR resonerade när man fällde de övriga tre personerna som GM fastän de inte aktivt deltog i gärningen. De fälldes av att vara på plats och man ansåg att eftersom de inte gjorde något motstånd så stärkte de huvudgärningsmannen i hans uppsåt.

För nu har vi i tråden dividerat länge om att åklagaren måste kunna bevisa att MH varit aktivt delaktig i mordet (även om det är en obetydlig del) och att det skett i samförstånd.

Men hur kunde man döma personerna i diskoteksbranden bara för att de fanns på brottsplatsen och inte sa emot?

Innebär det att man även i detta fall kan döma MH för att hon befann sig på brottsplatsen och eftersom hon inte stoppade JJ så stärkte hon henne i gärningen?

Blir inte klok på de här domarna i rättsfall gällande samförstånd.

För att döma någon för Mord, tillsammans och i samförstånd, krävs att man haft uppsåt att vederbörande skulle dö. Samt att ens agerande utgjort ett led i en gemensam brottsplan, vilket då handlar om att man solidariserat sig med gärningen, genom råd eller dåd (psykiskt eller fysiskt)

Gällande diskoteksbrands-domen så var ju det längesen så jag kommer inte riktigt ihåg allt. Men det jag kommer ihåg och det jag kunnat kontrollera i efterhand är hovrättsdomen - Och där fanns inte något sådant resonemang (kanske var i tingsrättsdomen då?)
För Hovrätten resonerade utifrån att de fyra mycket nära vännerna agerat i en enighet. Samtliga dessa fyra blev tillsammans nekade att komma in gratis, och samtliga uttryckte stark irritation över detta. Därefter har samtliga lämnat festlokalen ihop, för att sedan ta sig tillbaks in via en kulvert. Samtliga var med när den brandfarliga dunken hittades/togs med - Och därefter var samtliga med när branden anlades och lämnade sedan tillsammans platsen.

Vidare har gärningsmännen var för sig i förhör uttryckt att anledningen till att man återvänt och tagit sig in i kulverten var för att man ville släppa in folk på festen bakvägen via kulverten. Medans en annan har hävdat att man gjorde detta för att leta verktyg, för att göra inbrott på festen. Medans en annan säger att man tog sig tillbaks för att förstöra saker i byggnaden. Medans en fjärde säger att man tog sig tillbaks till in för "att starta brandlarmet". Trots alla dessa olika förklaringar har man varken kunnat hitta tecken på inbrottsförsök eller skadegörelse i aktuella utrymmen. Däremot startades ju en brand, vilket stämmer väl in på påståendet att försöka sätta igång brandlarmet.

Har det du säger påståtts i domen så kan jag tänka mig att detta handlat om att man ansett att dom agerat gemensamt och i samförstånd - och då viljat understryka att något avståndstagande eller frivilligt tillbakaträdande, så som att göra motstånd, slå larm eller ta sig därifrån - inte förelegat.
Senast redigerad av Haaaaag 2023-04-18 kl. 10:56.
Citera
2023-04-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det som slår mig när jag läser detta är att det inte är självklart att det går att döma nån till mord om det finns två potentiella gärningsmän på platsen där mordet sker och det inte finns konkreta bindande bevis (typ övervakningskameror?). Att MH inte sover torde vara belagt, alltså är hon vaken medan en annan person begår ett mord i samma enrumslägenhet som hon befinner sig i, samt blir utpekad av den andra misstänkta gärningsmannen som delaktig i mordet. Det är svårt att tänka sig att det skulle kunna vara mer belagt att någon begått ett mord under normala omständigheter. Hade MH varit ensam med offret i lägenheten hade hon ju utan tvekan dömts för mordet.

Så funkar det ju inte. Alla som befinner sig på platser där brott begås kan ju inte anses skyldiga till gärningarna. Självklart måste gärningarna och uppsåtet testas individuellt och bevissvårigheter ska inte individer ta ansvar för. Det är åklagarens uppgift att det är bevisat och ställt bortom rimligt tvivel, inte alla som eventuellt befunnit sig på platsens uppgift att bevisa sin oskuld. Hade M varit ensam i lägenheten hade inget mord begåtts baserat på det vi vet om händelseförloppet. J var drivande hela tiden och erkänner det själv, hon hade försökt skada T tidigare och hade det tydligaste uppsåtet.

Med det inte sagt att jag inte tycker att M ska dömas för sitt agerande och att hon underlättade händelseförloppet samt undanröjningen. Men på ett generellt plan är det givetvis i sin ordning att var och ens handlande och uppsåt prövas individuellt.
Senast redigerad av jurstud12345 2023-04-18 kl. 11:04.
Citera
2023-04-18, 11:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag har läst noga i FUP nu. När Johanna erkänner och börjar berätta den 31/12 så har hon bara fått info om att Maja har erkänt att hon varit med och dumpat kroppen tillsammans med Johanna. Johanna har inte fått någon info om vad Maja har sagt har hänt i lägenheten, vem som gjort vad, om hon själv varit delaktig eller ej. Innan Johanna får infon om att Maja erkänt att hon varit med och dumpat kroppen så har Johanna redan fått infon om att Toves kropp är hittad och att det är spårningen av hennes egen telefon som lett till kroppen. Så vad har egentligen Johanna för motiv att hämnas på Maja?

Om Maja hade blivit överraskad av att Tove är död och att hon blir indragen/tvingad att hjälpa Johanna att dumpa en kropp, är det då troligt att hon ligger och snappar fram och tillbaka med Johanna en timme efter dumpningen och uppger att stämningen är "Inget speciellt"?

Ja, men ett erkännande om att de har dumpat kroppen, det är ju ett väldigt allvarligt erkännande! Tove har ju varit i lgh med dom två, och sedan dumpar de kroppen! Underförstått, att de ha med Toves död att göra ju.

Och i förhören innan har Johanna grillats av den vass förhörsledren Lennart, som är sylvass i sina obeservartioner och kommentarer i förhören.

Det är koordinater och det är inköp, lakan och bensinflaskor, granbarr och plastsäckar, Toves mobil som reser med Johanna och Johannas tafatta försök att lägga skulden på vännerna och Maja om sökningarna på hennes mobil, och frågetecken om vem som skulle ha tagit Johannas mobil för att åka från Johannas lägenhet till fyndplatsen för att sedan lämna tillbaka mobilen hos Johanna osv, osv.

Majas erkännande där, är ju väldigt, väldigt tung i den kistan så att säga. Klart att hon blir besviken på att Maja inte "lyder" hennes instruktioner om den gemensamma historien.

Johannas historik visar på ett starkt, mycket starkt behov av att hämnas på andra.

Ja, jag tror att Maja kan vara väldigt underkuvad Johanna och göra det Johanna ber henne om. Så när Johanna ber henne skicka bilderna från Göteborg, då gör hon det. Säkert ingår det i Johannas intruktioner att verka som vanligt dagen efter. Maja gör det som Johanna säger till henne att göra och säga.
Citera
2023-04-18, 11:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
5 388 sidor och du har uppenbarligen inte fattat nånting, varken om mordet eller om hur rättsväsendet fungerar. Läser du ens det som andra förklarar för dig, eller bestämde du dig så tidigt för hur mordet gick till/inte gick till att det är helt omöjligt att tänka om? Som t.ex. Heretic77 med beundransvärt tålamod ett flertal gånger har påpekat handlar det om att ta fram en logisk händelsekedja, inte att nödvändigtvis kunna beskriva eller motivera i detalj vad som hänt i exakt varje situation under exakt varje sekund av händelseförloppet.

Vad är det Heratic så tålamodigt förklarat för mig?
Citera
2023-04-18, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Finns inte på kartan att M blir dömd för medhjälp. Det Rullman beskriver är mord. Döms hon för det så är det 16 år. Annas kommer M bara dömas för grovt gravfridsbrott. Det är min uppfattning.

Det är inte Rullmans uppfattning: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/andra-rattegangsdagen-i-tovefallet-idag-hors-misstankta-kvinnorna
Citera
2023-04-18, 11:15
Medlem
ziracorns avatar
MHs mobil är aktiv 0219 samt 0243 Är det måhända MHs mobil som JJ har med när hon möter grannen första gången 0243? Hon går upp igen och byter till sin egen, samt plånbok?

Sedan iväg till donken 0246!

Rimligt ur ett tidsperspektiv?

Blir det för få steg reggade i trappen kanske?
Senast redigerad av ziracorn 2023-04-18 kl. 11:24.
Citera
2023-04-18, 11:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jurstud12345
Det är flera aspekter men i första hand att Tove inte har DNA under naglarna & att J inte hade några skador alls, oftast när det är sådana fall med ungefär jämnstora personer har man rivmärken eller andra skador då personen försvarar sig.

Ok. Det här har redan varit uppe i tråden ett gäng gånger, kan jag notera. Instämmer inte i det du säger att ovanstående "talar för". Det kan precis lika gärna bero på att den strypta var inkapasiterad. Och tänka sig, Tove var berusad och hade ett märke från ett slag i bakhuvudet. Inte heller var Johanna och Tove ungefär jämnstora. Johanna var betydligt längre och betydligt tyngre. Betydligt större helt enkelt. Det kan vara så att Maja var med, men det som du nämner ovan är inget som "talar för" att det är så.

Citat:
Rimligtvis använde J båda händerna till att strypa henne och det är därför konstigt att toves händer inte var fria om J inte hade någon hjälp.

Återigen så har det redan diskuterats i tråden, någon har till och med testat själv. Den som sitter gränsle över någon kan ha sina knän över armarna så att dessa låses. Det fanns märken på armbågarna som enligt rättsläkaren skulle kunna ha uppkommit på just det viset, så till och med rättsläkaren medger att det är en möjlighet.

Citat:
Även om hon använde en hand till att strypa och den andra till att hålla fast armarna har jag svårt att se att hon skulle klara det rent fysiskt. Baserat på bilderna i FUP ser ingen av tjejerna ut att ha något enormt fysiskt övertag.

Antingen är de "ungefär jämnstora" eller så finns ett "enormt fysiskt övertag"? Du använder superlativ på ett sätt som gör att du förefaller ha en specifik agenda, snarare än ett objektivt intresse att reda ut möjligheterna.

Bara som ett exempel på klasskillnaden mellan Tove och Johanna, så skulle Tove i brottningssammanhang klassa in som Superlättvikt i klassen mellan 63.5 - 66.7 kg, medans Johanna klassar in i Lätt Tungvikt 79.4 - 90.7 kg.

Det är inte mindre än FEM viktklasser mellan dessa två damer.

Så jo, faktiskt, i ett relevant sportsligt sammanhang skulle det utan tvekan vara så att Johanna ansågs ha ett "enormt fysiskt övertag" över Tove. Inte mindre än FEM viktklasser.

Ska du bli en bra jurist är det sådana här saker du behöver ha koll på, annars kommer andra att sopa mattan med dig i rättsalen

Citat:
Det är också andra aspekter som att grannarna beskriver dunset som jättehögt till den grad att han går upp för att kolla, det är konstigt om hon lyckats sova igenom det om hon befinner sig inne i lgh dvs mycket närmare än grannarna.

Ursäkta, men du är inte så där väldigt insatt i hur ljud färdas i en byggnad, eller hur?

Av allt att döma satt grannarna i ett rum som låg rakt under där dunsen skedde. Medans Maja låg och sov (om hon nu gjorde det) i ett rum minst två väggar bort. Dunsen skedde med största sannolikhet i golvet. Dunsen färdas huvudsakligen rakt igenom golvet ner i rummet under. Den färdas knappt alls transversellt genom golvet, förbi två väggar och upp ur golvet i ett annat rum.

I princip alla vet att ljud i golv hörs väl i rummet under, men knappast alls i intilliggande rum. Notera bara det faktum att grannarna normalt sett hör när Johanna går omkring i sin lägenhet ovanför. Det hörs knappast inne i sovalkoven när hon går omkring i lägenheten, i toan och i köket t.ex.

Citat:
Att hennes aktivitetsapp säger att hon har gått runt samt att hon själv uppger att hon vaknat och gått upp till toaletten, senare för att äta osv. talar för att hon inte var helt däckad/sov så djupt att hon skulle ha undgått tumulten i den lilla lägenheten.

Det där är tyvärr en förutfattad mening baserad på okunskap om vilken information det är som faktiskt framkommit. Hennes app säger inte alls att hon har gått runt. Den har registrerat rörelse, och det kan ske på många vis. Jag förnekar inte att hon har gått runt, men du kan inte dra den slutsats du gör ovan. Som juridiktstuderande bör du vara mycket väl insatt såväl i skillnaden som vikten av skillnaden.

Ja, Maja säger att hon varit på toaletten och att hon ätit en hamburgare. Hamburgaren åt hon efter mordet efter att hon blivit väckt av Johanna som åkte till donken och handlade den, efter mordet. Till och med Johanna sa att Maja hade slocknat. På den punkten är faktiskt Johanna och Maja samstämmiga. Noteras skall då också att de rörelser som Majas telefon registrerat inte sammanfaller med den antagna tiden för mordet. Telefonrörelserna talar i så fall snarast för att Maja inte deltog i mördandet.

Citat:
Är ändå inte säker på att de kan anses ha gjort det tillsammans och i samförstånd, eventuellt lägger rätten större vikt på den maktobalansen vissa vittnar om mellan M och J. Oavsett kommer hennes straff bli avsevärt lägre, det är J som var ledande i händelseförloppet och hon som hade uppsåtet.

Såväl "maktobalansen" som "uppsåtet" är i mycket liten utsträckning framlyft vid rättegången, så det tror jag inte kommer påverka rätten i någon större utsträckning, vilket jag tycker är ett allvarligt misstag från Majas försvarares sida. Men det återstår att se på den punkten. Det skall bli mycket intressant att läsa domen imorgon.
Citera
2023-04-18, 11:23
Medlem
Citat:
Så funkar det ju inte. Alla som befinner sig på platser där brott begås kan ju inte anses skyldiga till gärningarna. Självklart måste gärningarna och uppsåtet testas individuellt och bevissvårigheter ska inte individer ta ansvar för. Det är åklagarens uppgift att det är bevisat och ställt bortom rimligt tvivel, inte alla som eventuellt befunnit sig på platsens uppgift att bevisa sin oskuld. Hade M varit ensam i lägenheten hade inget mord begåtts baserat på det vi vet om händelseförloppet. J var drivande hela tiden och erkänner det själv, hon hade försökt skada T tidigare och hade det tydligaste uppsåtet.

Med det inte sagt att jag inte tycker att M ska dömas för sitt agerande och att hon underlättade händelseförloppet samt undanröjningen. Men på ett generellt plan är det givetvis i sin ordning att var och ens handlande och uppsåt prövas individuellt.

Vadå "alla som befinner sig på en plats"? När har jag sagt nåt sånt?

MH befinner sig inte "på en plats", hon befinner sig i samma enrumslägenhet där mordet begås, hon är vaken och hon pekas ut av den andra MGM. Därutöver hjälper hon till att transportera bort liket. Det är svårt att tänka sig ett fiktivt mord där det finns mindre utrymme för ett alternativt förlopp. "Problemet" för åklagaren här är i princip att han måste visa att bägge MGM har for avsikt att mörda TT. Att bägge varit delaktiga vill jag hävda är utom rimligt tvivel osv.
Citera
2023-04-18, 11:33
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det är inte Rullmans uppfattning: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/andra-rattegangsdagen-i-tovefallet-idag-hors-misstankta-kvinnorna

Jag vill nog påstå att det även är Rullmans uppfattning. Han har inte medhjälp som ett alternativ.
Visst har han konstaterat att det ligger inom gärningsbeskrivningen och att domstolen kan döma för det, men det är inte hans uppfattning att det är vad hon kan dömas för.

jag instämmer i Kriminallens uppfattning så till vida att jag finner det osannolikt att Maja döms för medhjälp. Skulle rätten finna att Maja varit delaktig på något vis, då har jag svårt att se att de inte skulle döma för det åklagaren åtalat, medgärningsmannaskap.

Som jag ser det finns det egentligen bara en enda handling som Maja kan ha gjort sig skyldig till när det gäller själva mordet, och det är att hålla fast Tove. Det är i så fall en direkt handling i direkt samband med mordet vilket gör henne till medgärningsman. Om hon skulle dömas som medhjälpare, så ställer jag mig frågande till vad det är hon har gjort, som anses som medhjälp men inte medgärning.
Citera
2023-04-18, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag vill nog påstå att det även är Rullmans uppfattning. Han har inte medhjälp som ett alternativ.
Visst har han konstaterat att det ligger inom gärningsbeskrivningen och att domstolen kan döma för det, men det är inte hans uppfattning att det är vad hon kan dömas för.

jag instämmer i Kriminallens uppfattning så till vida att jag finner det osannolikt att Maja döms för medhjälp. Skulle rätten finna att Maja varit delaktig på något vis, då har jag svårt att se att de inte skulle döma för det åklagaren åtalat, medgärningsmannaskap.

Som jag ser det finns det egentligen bara en enda handling som Maja kan ha gjort sig skyldig till när det gäller själva mordet, och det är att hålla fast Tove. Det är i så fall en direkt handling i direkt samband med mordet vilket gör henne till medgärningsman. Om hon skulle dömas som medhjälpare, så ställer jag mig frågande till vad det är hon har gjort, som anses som medhjälp men inte medgärning.

Jag håller med dig i vartenda och och detta har jag poängterat i många inlägg. Ville bara poängtera att medhjälp inte är "helt ute ur matchen" enligt Rullman :-)
Citera
2023-04-18, 11:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
I ett inlägg på förra sidan: detta:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Tack!
Ska kika på det.
Citera
2023-04-18, 11:37
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
MHs mobil är aktiv 0219 samt 0243 Är det måhända MHs mobil som JJ har med när hon möter grannen första gången 0243? Hon går upp igen och byter till sin egen, samt plånbok?

Sedan iväg till donken 0246!

Rimligt ur ett tidsperspektiv?

Blir det för få steg reggade i trappen kanske?

Ingen orimlig tanke. Om jag minns rätt så blev Majas mobil kvar i lägenheten när de åkte för att dumpa Toves kropp. Maja hade uppenbarligen inte mobilen på sig och inte heller så himla bra koll på den. Det kan ju bero på att Johanna tagit den och flyttat på den, och det kan ha skett av misstag i stundens hetta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in