Citat:
Tack för återkopplingen. Då kommer en till fråga till dig:
Diskoteksbranden i Göteborg och hur TR/HR resonerade när man fällde de övriga tre personerna som GM fastän de inte aktivt deltog i gärningen. De fälldes av att vara på plats och man ansåg att eftersom de inte gjorde något motstånd så stärkte de huvudgärningsmannen i hans uppsåt.
För nu har vi i tråden dividerat länge om att åklagaren måste kunna bevisa att MH varit aktivt delaktig i mordet (även om det är en obetydlig del) och att det skett i samförstånd.
Men hur kunde man döma personerna i diskoteksbranden bara för att de fanns på brottsplatsen och inte sa emot?
Innebär det att man även i detta fall kan döma MH för att hon befann sig på brottsplatsen och eftersom hon inte stoppade JJ så stärkte hon henne i gärningen?
Blir inte klok på de här domarna i rättsfall gällande samförstånd.
Diskoteksbranden i Göteborg och hur TR/HR resonerade när man fällde de övriga tre personerna som GM fastän de inte aktivt deltog i gärningen. De fälldes av att vara på plats och man ansåg att eftersom de inte gjorde något motstånd så stärkte de huvudgärningsmannen i hans uppsåt.
För nu har vi i tråden dividerat länge om att åklagaren måste kunna bevisa att MH varit aktivt delaktig i mordet (även om det är en obetydlig del) och att det skett i samförstånd.
Men hur kunde man döma personerna i diskoteksbranden bara för att de fanns på brottsplatsen och inte sa emot?
Innebär det att man även i detta fall kan döma MH för att hon befann sig på brottsplatsen och eftersom hon inte stoppade JJ så stärkte hon henne i gärningen?
Blir inte klok på de här domarna i rättsfall gällande samförstånd.
För att döma någon för Mord, tillsammans och i samförstånd, krävs att man haft uppsåt att vederbörande skulle dö. Samt att ens agerande utgjort ett led i en gemensam brottsplan, vilket då handlar om att man solidariserat sig med gärningen, genom råd eller dåd (psykiskt eller fysiskt)
Gällande diskoteksbrands-domen så var ju det längesen så jag kommer inte riktigt ihåg allt. Men det jag kommer ihåg och det jag kunnat kontrollera i efterhand är hovrättsdomen - Och där fanns inte något sådant resonemang (kanske var i tingsrättsdomen då?)
För Hovrätten resonerade utifrån att de fyra mycket nära vännerna agerat i en enighet. Samtliga dessa fyra blev tillsammans nekade att komma in gratis, och samtliga uttryckte stark irritation över detta. Därefter har samtliga lämnat festlokalen ihop, för att sedan ta sig tillbaks in via en kulvert. Samtliga var med när den brandfarliga dunken hittades/togs med - Och därefter var samtliga med när branden anlades och lämnade sedan tillsammans platsen.
Vidare har gärningsmännen var för sig i förhör uttryckt att anledningen till att man återvänt och tagit sig in i kulverten var för att man ville släppa in folk på festen bakvägen via kulverten. Medans en annan har hävdat att man gjorde detta för att leta verktyg, för att göra inbrott på festen. Medans en annan säger att man tog sig tillbaks för att förstöra saker i byggnaden. Medans en fjärde säger att man tog sig tillbaks till in för "att starta brandlarmet". Trots alla dessa olika förklaringar har man varken kunnat hitta tecken på inbrottsförsök eller skadegörelse i aktuella utrymmen. Däremot startades ju en brand, vilket stämmer väl in på påståendet att försöka sätta igång brandlarmet.
Har det du säger påståtts i domen så kan jag tänka mig att detta handlat om att man ansett att dom agerat gemensamt och i samförstånd - och då viljat understryka att något avståndstagande eller frivilligt tillbakaträdande, så som att göra motstånd, slå larm eller ta sig därifrån - inte förelegat.
Senast redigerad av Haaaaag 2023-04-18 kl. 10:56.
Senast redigerad av Haaaaag 2023-04-18 kl. 10:56.