2023-04-18, 10:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, det läggs in väldigt mycket mening i ett ord när J yttrar det. Men vad anser du om meningen i Ms uttalande att det inte är något speciellt i luften när hon och Johanna ligger och snappar med varandra efter mordet och efter att ha dumpat kroppen? Samma som alltid, liksom? Känner du någon vibb av det?
Du har möjligtvis inte det tillgängligt och vill vara vänlig att kopiera in det?
Citera
2023-04-18, 10:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
En jättebebis full med skit och noll trovärdighet . Livstid hoppas jag på !
Ja alltså, när man läser om förhören blir man upprörd. OK hon är bara 18 men vad fan du är inblandad i ett mord - säg sanningen! Särskilt om du är oskyldig. Säg sanningen för de anhörigas skull. Noll trovärdighet.
Citera
2023-04-18, 10:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Du har möjligtvis inte det tillgängligt och vill vara vänlig att kopiera in det?
I ett inlägg på förra sidan: detta:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-04-18, 10:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Men nu förvanskar du sanningen.

När Js historia är att T lämnar lägenheten levande så ja, då uppger hon att hon själv och T sitter i köket och pratar medan M sitter i vardagsrummet. Del i den historien är ju att M dyker upp i köket och säger att hon mår illa, varpå T lämnar och J tar hand om M som ramlar i badrummet.

Det är ju en del i den första lögnen att säga att M är i vardagsrummet. När hon sen erkänner att T aldrig lämnade lägenheten levande och att M aldrig mådde illa så korrigerar hon hela historien. M satt aldrig i vardagsrummet.

Vad är det för fint du pratar om?

Fast när Johanna "erkäner", då har Maja redan "erkänt" sin del och det är väl inte alls osannolikt att hon plötsligt dra in Maja där som hämnd?

Historien om dunsarnas uppkomst hade ju med Maja att göra, Tove var utbytt till Maja. Men vad är det som säger att det inte är sant, att det är Johanna och Tove som pratar ensamma? Maja som ligger och vilar?

Kanske Maja är med första stunden, men lägger sig vid 02:19, och då tar med sig sin mobil?

Kanske hon vaknar till av bråket?

Ingen vet vad som hände.

Det räcker inte med att Maja kan, borde ha varit vaken för att kunna säga att hon var med i badrummet och mördade Tove. Min absoluta uppfattning, ju mer jag läser.

Om stämningen hade varit otrevlig i lgh då hade förmodligen Tove lämnat tidigare, kanske skrik och bråk hade hörts. Jag tänker att det är Johannas konflikt, och att Tove skulle sitta med två emot sig i ett bråk tills kl 02:30 ungefär, då åklagaren menar att mordet skedde, det ser jag inte som så troligt. Vi vet ju att Tove en gång skar sig tvärs över låret, när det blev en konflikt med Maja, A*lexandra och Johanns som kom till A*lbins lgh. Tove mådde mycket dåligt då.

Så stämningen har varit relativt god, kan man kanske tänka, och Maja kan ha varit med i samtalet, eller inte. Hon kan ha varit med ända tills det hände, men att hennes mobil har visat rörelse 02:19 och 02:43, säger inte att hon varit med i badrummet, eller varit med om mordet.

Om Maja blir fälld i TR blir jag förvånad. Men om hon blir fälld i HR blir jag inte bara mycket förvånad, då tappar jag förtroendet för rättsväsendet, om inte åklagaren kan presentera något mer tills dess om Majas förehavanden runt tiden för mordet.
Citera
2023-04-18, 10:35
Medlem
Citat:
1.Om RL sagt att det krävdes att en höll fast armarna medan den andre ströp för att de inte skulle få avvärjningsskador hade vi inte haft någon diskussion. Då hade Ms deltagande varit givet.

Nu sa hon inte det utan menade att båda scenarierna var möjliga. Det är den bärande orsaken till tveksamhet.

Här är första givna förutsättningen, dvs frågan är helt öppen. Det krävs annan bevisning för att kunna dra slutsats runt Ms deltagande.

Vad J anser om sin fysiska ansträngning har ingen bärighet för Ms delaktighet i mordet, men det ger en fingervisning om efterspelet och Ms "tvång" att bära. Om det inte varit så jobbigt för J hade M inte behövt hjälpa till.

M föreföll genuint starkt psykiskt tagen av ljudet då J släpade T i gruset, men att det skulle överträffa en döende T har jag svårt att tro. Det är dock en bedömning utifrån mina preferenser.
Kanske M är hyperöverkänslig för vissa ljud och därför reagerade så känslofullt.

3. J berättade utförligt om fällningen, hur hon höll och hur T föll, var T slog sig och att hon sparkade på/mot (har läst båda varianterna) J. Sedan blev det tumult och J kunde/ville inte beskriva ingående men hade fortfarande flyt i berättandet fram till och med Ts spark I väggen så att de förflyttades.
Därefter blev det hack i maskineriet. M försökte ta bort Ts händer, hon var med, hon tog bort Ts händer, hon var med...

Oflytet J hade då hon berättade om Ms deltagande stack ut.

J nämner inte M med ett ord under fällningen, fallet, då J sätter sig på T eller sparken i väggen, inte var M befann sig eller vad hon gjorde. Inte förrän positionen var bytt dök M upp som gubben i lådan och försökte ta bort Ts händer från Js hals.

Selektivt minne. 😉
Sa J att de kommit överens om att låtsas att allt var frid och fröjd?
Jag får försöka leta upp och läsa det igen.
Sedan blir det en trovärdighetsfråga.

Jag har sett M som mest trovärdig för att hennes lögner var först deras gemensamma story och därefter för att skydda sig - fram till mobilrörelserna vid tiden runt mordet. Dem förstår jag inte.

J däremot ljög om både stort och smått och helt omotiverat. Där fanns inget system, vad jag kunde se, vilket gjorde lögnerna mer svårupptäckta i många fall. Hon föreföll slug och beräknande.

Det innebär alltså att min bedömning av deras trovärdighet hänger troligtvis på min oförmåga att hitta och tolka Js lögner. Det kan vara bedrägligt, men något måste jag ha att gå efter.

Hon säger i princip det. Att det brukar finnas avvärjningsskador men detta inte finns. Och det kan bero på många saker, tex om hon var medvetslös vilket sparkljuden vittnar om att hon inte var. Sen får man dra slutsatsen själv. Rättsläkaren lägger inte hela pusslet.

Att M tyckte det var obehagligt att bära kroppen och psykiskt tagen av släpljudet är M s egen beskrivning. Vad har hon att vinna på att säga så? Jo hon förmänskligar sig själv. Alltså en ev lögn som ska tas med en nypa salt eftersom hon vinner nåt på att ljuga.

J säger att alla tre var i badrummet, så inga tveksamheter ang berättelsen. Nu är det troligen en lögn iof.
Att J är säger att M tog bort T s händer från hennes hals och höll ner dom en kort stund är hon tvungen att säga eftersom stryptaget enligt henne själv varade i 10 sek. Hon kan inte vara detaljerad och berätta sanningen som troligen är att M fick kämpa flera minuter med att hålla fast och trycka ner T s armar.

Att allt var frid och fröjd när T kom ut från Nöjet och att stämningen var god är ett logiskt antagande eftersom dom inte hade fått med T om dom hade tjafsat och bråkat.
Senast redigerad av Heretic77 2023-04-18 kl. 10:45.
Citera
2023-04-18, 10:42
Medlem
Citat:
Njä. Jag tror att Js makt över henne och hennes eget förnekande bromsade.

Jag inbillar mig att om hon under rättegången blivit förhörd bakom stängda dörrar hade mer av sanningen kommit fram.

M har haft 18 chanser att berätta sin version. Ännu fler om hon själv påkallat förhör om hon skulle vilja berätta nåt.

Att M inte ville att J skulle lyssna och titta på henne när hon vittnade är förståeligt utifrån hennes situation. Mycket lättare att ljuga när man slipper få blickar från den man kastar under bussen. Även en strategiskt smart önskan. Hon vill visa hur rädd hon är för J.

Lykta dörrar blev det inte, och trots det klarade hon att svara på alla frågor. Förhoppningsvis kommer ljudfilerna imorgon, och då får vi en ännu bättre inblick i hur J och M agerat under rättegången.
Citera
2023-04-18, 10:46
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om Maja blir fälld i TR blir jag förvånad. Men om hon blir fälld i HR blir jag inte bara mycket förvånad, då tappar jag förtroendet för rättsväsendet, om inte åklagaren kan presentera något mer tills dess om Majas förehavanden runt tiden för mordet.

5 388 sidor och du har uppenbarligen inte fattat nånting, varken om mordet eller om hur rättsväsendet fungerar. Läser du ens det som andra förklarar för dig, eller bestämde du dig så tidigt för hur mordet gick till/inte gick till att det är helt omöjligt att tänka om? Som t.ex. Heretic77 med beundransvärt tålamod ett flertal gånger har påpekat handlar det om att ta fram en logisk händelsekedja, inte att nödvändigtvis kunna beskriva eller motivera i detalj vad som hänt i exakt varje situation under exakt varje sekund av händelseförloppet.
Citera
2023-04-18, 10:47
Avslutad
Citat:
Fast när Johanna "erkäner", då har Maja redan "erkänt" sin del och det är väl inte alls osannolikt att hon plötsligt dra in Maja där som hämnd?

Historien om dunsarnas uppkomst hade ju med Maja att göra, Tove var utbytt till Maja. Men vad är det som säger att det inte är sant, att det är Johanna och Tove som pratar ensamma? Maja som ligger och vilar?

Kanske Maja är med första stunden, men lägger sig vid 02:19, och då tar med sig sin mobil?

Kanske hon vaknar till av bråket?

Ingen vet vad som hände.

Det räcker inte med att Maja kan, borde ha varit vaken för att kunna säga att hon var med i badrummet och mördade Tove. Min absoluta uppfattning, ju mer jag läser.

Om stämningen hade varit otrevlig i lgh då hade förmodligen Tove lämnat tidigare, kanske skrik och bråk hade hörts. Jag tänker att det är Johannas konflikt, och att Tove skulle sitta med två emot sig i ett bråk tills kl 02:30 ungefär, då åklagaren menar att mordet skedde, det ser jag inte som så troligt. Vi vet ju att Tove en gång skar sig tvärs över låret, när det blev en konflikt med Maja, A*lexandra och Johanns som kom till A*lbins lgh. Tove mådde mycket dåligt då.

Så stämningen har varit relativt god, kan man kanske tänka, och Maja kan ha varit med i samtalet, eller inte. Hon kan ha varit med ända tills det hände, men att hennes mobil har visat rörelse 02:19 och 02:43, säger inte att hon varit med i badrummet, eller varit med om mordet.

Jag har läst noga i FUP nu. När Johanna erkänner och börjar berätta den 31/12 så har hon bara fått info om att Maja har erkänt att hon varit med och dumpat kroppen tillsammans med Johanna. Johanna har inte fått någon info om vad Maja har sagt har hänt i lägenheten, vem som gjort vad, om hon själv varit delaktig eller ej. Innan Johanna får infon om att Maja erkänt att hon varit med och dumpat kroppen så har Johanna redan fått infon om att Toves kropp är hittad och att det är spårningen av hennes egen telefon som lett till kroppen. Så vad har egentligen Johanna för motiv att hämnas på Maja?

Om Maja hade blivit överraskad av att Tove är död och att hon blir indragen/tvingad att hjälpa Johanna att dumpa en kropp, är det då troligt att hon ligger och snappar fram och tillbaka med Johanna en timme efter dumpningen och uppger att stämningen är "Inget speciellt"?
Citera
2023-04-18, 10:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, det läggs in väldigt mycket mening i ett ord när J yttrar det. Men vad anser du om meningen i Ms uttalande att det inte är något speciellt i luften när hon och Johanna ligger och snappar med varandra efter mordet och efter att ha dumpat kroppen? Samma som alltid, liksom? Känner du någon vibb av det?

Förutom att Johanna sätter på musik i bilen direkt efter att hon satt sig i bilen efter dumpningen, så kan man inte slut att förvånas över hennes kalla beteende. Hon tar en bld på en katt på altanen i samband med bränningen av Toves kropp dagen efter.

Och vill ha bilder från Maja från Göteborgsresan. Det är Johanna som vill ha bilderna:

A 153/344

"Fram till kl. 16:02:52 finns användaraktivitet på telefonen bl.a. genom olika sociala
appar och spel. Vid tidpunkten inkommer ett SMS från Johanna som lyder: ”Har du
videor och bilder från helgen? ”. Varpå Maja skickar bilder och videos från både
Göteborgsresan på fredagen och festandet på lördagen.
"

Ja, då vet man ju hur Johannas planering för dagen ser ut:

A 153/49

"Kl. 10:17:42 öppnas applikationen Anteckningar (Notes) och en anteckning med rubriken
”☑Att göra” göra redigeras.
Anteckningen skapades 2022-10-08.
Innehållet är
☑Att göra
Mån 
Tis
Ons
Tors
Fre
Lör
[b]Sön
[b]Komma igång me telia streaming
Gå med i hyresgästföreningen?
15 nov gallan maja spelar, kan ej…
Läggan, pappas kontor, städa bilen, snacka me maja, sova tidigt
Att se:
House of dragons
Dumma mej 4
After 4 (”After Ever Happy”)
"

Utredningen lägger märke till städning av bil.

Men jag lägger också märke till:

"snacka me maja". Det är väl inget man brukar typ skriva upp. Och vi vet ju vad detta snack handlar om. Och vad Maja instrueras att säga.

Sedan kan man ju tycka att det är väldigt obehagligt att ens tänka på andra saker att göra en sådan här dag.
Citera
2023-04-18, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jurstud12345
Angående att döma även M för mord på grunden att de begått gärningen tillsammans och i samförstånd kräver att hon får anses ha "agerat som ett led av en gemensam brottsplan". Jag är osäker på vilken vikt domstolen kommer lägga vid att hon uppger att hon varit rädd för J och känt sig tvingad t.ex. vid förflyttandet av kroppen. Om de anser att det är bevisat att hon höll händerna i dödsögonblicket måste ändå hennes individuella uppsåt bedömas för att hon ska dömas som medgärningsperson för mord. Uppsåtet prövas individuellt och måste bevisas för både J:s handlingar och hennes egna.

Troligen, om de kommer fram till att hon inte sov utan deltog i gärningen, kommer hon att kunna tillskrivas ett sådant uppsåt speciellt med hänsyn till agerandet efter när grannen knackade på osv. Om hon endast var rädd för att J skulle skada även henne om hon inte hjälpte till hade hon möjlighet då att ta hjälp av grannen eller ringa polis/lämna lgh när J var på mcdonalds.

Det som slår mig när jag läser detta är att det inte är självklart att det går att döma nån till mord om det finns två potentiella gärningsmän på platsen där mordet sker och det inte finns konkreta bindande bevis (typ övervakningskameror?). Att MH inte sover torde vara belagt, alltså är hon vaken medan en annan person begår ett mord i samma enrumslägenhet som hon befinner sig i, samt blir utpekad av den andra misstänkta gärningsmannen som delaktig i mordet. Det är svårt att tänka sig att det skulle kunna vara mer belagt att någon begått ett mord under normala omständigheter. Hade MH varit ensam med offret i lägenheten hade hon ju utan tvekan dömts för mordet.
Citera
2023-04-18, 10:52
Medlem
Citat:
Ja alltså, när man läser om förhören blir man upprörd. OK hon är bara 18 men vad fan du är inblandad i ett mord - säg sanningen! Särskilt om du är oskyldig. Säg sanningen för de anhörigas skull. Noll trovärdighet.

Håller helt med. Maja har betett sig som en bortskämd skitunge alltigenom sedan hon blev anhållen, det borde också räknas in i bedömningen. Låt oss säga att hon på riktigt sov (vilket jag starkt betvivlar) så har hon ändå dragit den ena lögnen efter den andra. Hade hon varit oskyldig till mord så hade hon berättat vad som hänt, var Tove fanns osv. Det är helt oförlåtligt och oresonligt att hon lät Tove ligga död i skogen i över två veckor, och det är inte Majas förtjänst att Tove hittades ens. Hade polisen förlitat sig på Maja så hade Tove fortfarande legat där ute. Fy fan.

Ursäkta hackigt och virrigt inlägg, blir bara så upprörd när jag tänker på det.
Citera
2023-04-18, 10:53
Avslutad
Citat:
Förutom att Johanna sätter på musik i bilen direkt efter att hon satt sig i bilen efter dumpningen, så kan man inte slut att förvånas över hennes kalla beteende. Hon tar en bld på en katt på altanen i samband med bränningen av Toves kropp dagen efter.

Och vill ha bilder från Maja från Göteborgsresan. Det är Johanna som vill ha bilderna:

A 153/344

"Fram till kl. 16:02:52 finns användaraktivitet på telefonen bl.a. genom olika sociala
appar och spel. Vid tidpunkten inkommer ett SMS från Johanna som lyder: ”Har du
videor och bilder från helgen? ”. Varpå Maja skickar bilder och videos från både
Göteborgsresan på fredagen och festandet på lördagen.
"

Ja, då vet man ju hur Johannas planering för dagen ser ut:

A 153/49

"Kl. 10:17:42 öppnas applikationen Anteckningar (Notes) och en anteckning med rubriken
”☑Att göra” göra redigeras.
Anteckningen skapades 2022-10-08.
Innehållet är
☑Att göra
Mån 
Tis
Ons
Tors
Fre
Lör
[b]Sön
[b]Komma igång me telia streaming
Gå med i hyresgästföreningen?
15 nov gallan maja spelar, kan ej…
Läggan, pappas kontor, städa bilen, snacka me maja, sova tidigt
Att se:
House of dragons
Dumma mej 4
After 4 (”After Ever Happy”)
"

Utredningen lägger märke till städning av bil.

Men jag lägger också märke till:

"snacka me maja". Det är väl inget man brukar typ skriva upp. Och vi vet ju vad detta snack handlar om. Och vad Maja instrueras att säga.

Sedan kan man ju tycka att det är väldigt obehagligt att ens tänka på andra saker att göra en sådan här dag.
Fast nu har väl ingen sagt att Johanna inte är ganska kall? Jag frågar om Maja. Hon snappar ansiktsbilder fram och tillbaka med Johanna en timme efter dumpningen av kroppen, något man gör när man har tråkigt säger hon, och uppger att stämningen är "Inget speciellt".

Vill du kommentera det? Eller vill du ducka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in