Ja det framstår onekligen som MH har problem med T redan två månader innan T mördas.
Det är något som inte stämmer med MH, som skaver i hennes uppträdande och berättelse/icke berättelse. Mycket har sannolikt inte kommit fram, hon gömmer sig, skyller ifrån sig, minns inte och har sovit.
Men det är inte konsekvent åt något håll - ena gången är hon inte normalbegåvade - nästa uppgift är att hon klarar körkort med uppkörning och teori på första försöket. Hon påstås vara svag och lättpåverkad - å andra sidan har hon lyckats ljuga sig igenom många veckors förhör i häktet och vägrat berätta var kroppen låg.
MH som person verkar ha många bottnar.
JJ däremot verkar ha en tydligare botten, väldigt långt ner.
Jag tror också att M har många bottnar och att det därför finns flera olika sätt att tolka henne.
Alla är så säkra på att all skuld ligger på J . Visst hon har mkt som pekar mot henne , både vittnen , bevisning och eget erkännande . I vissa artiklar har det bara varit bild på ” 20-åringen ” och vad 20-åringen har sagt .
Enligt ockhams kniv tycker jag att det man ser att de har gjort det gemensamt .
Men sedan undrar jag om det alltid är det mest uppenbara .
Jag får inget grepp på M ..
Jag läste några kommentar i början på denna tråd innan någon visste vad som hänt , någon skrev om M att hon verkade riktig konstig och hade ” orten - attityd .
Någon annan skrev om J att hon var så blåst så personen skulle inte bli förvånad om hon blivit manipulerad till att kidnappa T.
Jag funderar på när det var som det började skära sig mellan J och T . Blev det värre efter att J började hänga med M ?
Någon kompis sa att J började dra sig undan från sina gamla vänner för något år sedan , jag tänker om det har med M att göra .
Om M är kär i J och vill ha henne för sig själv . J har kanske haft känslor för T , som M har märkt av .
Alla skriver att M inte har något motiv . Men alla som som J påstås ha velat döda är det bara M av alla som har hört om . Och det var bla Ms bror , Ms dejt och Js ex .
Har M starka känslor för J och J kanske verkade tycka för bra om T , men kanske känns sig ratad , så kan M mkt väl haft motiv och velat få bort sin rival .
I de smsen så känns det som att J måste förklara sig och ursäkta sig
Eftersom jag själv är övertygad att M höll fast T s armar, där hon både såg och kände när T plågades och kämpade för sitt liv under flera minuter, så kan jag inte låta blir att reagera på alla dessa inlägg som försvarar hennes beteende (inte enbart det ev mordet) med att hon var styrd och rädd för J.
Hennes möjlighet till att ta egna beslut raderas ut och hon görs i princip oskyldig då hon inte är kapabel till att följa sin egen vilja pga J.
Som Coli för ett par inlägg sedan beskrev så väl. Så har M en betydligt bättre grund att stå på än många andra ungdomar och ca 20 000 av dessa har också adhd. M är inget unikum som har rätt till nåt frikort.
Inte nog med att M nekar T s anhöriga till att starta sorgbearbetningen genom att hålla sig till den överenskomna planen, och låta T s sönderbrända kropp ruttna i skogen i hopp att den aldrig hittas. Så kastar hon J under bussen så fort det går upp för henne att mordet är avslöjat. Hon nöjer sig inte med att bara skylla ifrån sig utan passar på att avslöja allt J har gjort och hur glad och lättad J var efter mordet. Varför M själv gick in en gång (enligt henne själv) på Nöjet samt hjälpte till att bära kroppen var för att hon var rädd för J.
Finns inga tecken alls att hon skulle vara rädd för J innan mordet avslöjades. Tvärtom, relationen verkar ha växt sig starkare för varje galen grej dom gjort tillsammans.
Det du skriver att J drog sig undan från sina tidigare vänner är ett bra påpekande. Nu tror jag iof att många av dessa drog sig undan från J. Men att hon och M blev ännu tajtare är ett faktum. Och helt klart hade dom väldigt starka känslor för varandra. Och konstigt nog tror jag J fram till rättegången fortfarande hade känslor kvar till skillnad från M som släppt det helt.
Hahaha, du har så rätt. Men just när det gäller MH så försöker vissa hitta ett högre syfte eller att hon
på något vis inte klarar att säga sanningen p g a sina diagnoser.
Trots det klarade hon både uppkörning och teori på första försöket och det tycket jag är väldigt duktigt och ovanligt i dag.
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och att hon bara ljuger för att hon tjänar på det, det är uteslutet?
Du kom in lite knepigt här Zurfarn08 men din sarkasm/ironi måste hänga med i mitt inlägg.
Vissa här skriver om henne som att hon vore som en lallande fem-åring . Så synd om lilla Maja hon hade inte ätit mat och knappt sovit så då kan hon inte rå för att hon bara hjälpte till och dumpa ett lik .
Jisses ! Hon har en väldigt vanlig diagnos , och den har inte med detta att göra alls !
Hon var deppig o skoltrött , inte iq-befriad . När hon bytte till en skola med mindre klasser fick hon ju helt ok betyg . Och tog körkort lätt som en plätt .
Hon är säkert tidsoptimist, men hon kan klockan . Och det är nog hennes mamma som inte riktigt förstår detta med npf och som inte tror att hon kan och klarar .
Och när de säger att hon ibland har svårt att berätta händelser i rätt följd , det är nog när hon ljuger .
Det sas att hon har svårt att processa och inte mindes . Hon fick panik när Ts kille smsade på morgonen . Hon berättade direkt allt för samsittaren . Hon var oxå snabb med att berätta för samsittaren alla dåliga saker J gjort , framförallt mot henne . Men när hon berättade om mordet så sa hon aldrig vem som hade gjort , bara vad som hänt T .
Och jag undrar varför hennes föräldrar ville ha sådan kontroll på henne . De säger att de trodde J hade dåligt inflytande . Men kan det ha varit att de hade en känsla av att M hade en mörkare sida .
En osäker empatisk person som bara ha råkat hamna i en misshandel som ledde till mord tror jag aldrig skulle kunna hålla på som hon och tiga och ljuga och undanhålla i förhör efter förhör .
Nej hon skulle ha varit så chockad och ledsen och förvirrad att det bara hade forsat ut .
och allra helst med hennes diagnos ,de flesta är känsligare än normen och skulle ha otroligt svårt att hålla tyst . Så det verkar snarare som även hon har någon personlighetsstörning .
Jag tror också att M har många bottnar och att det därför finns flera olika sätt att tolka henne.
Bortsett från viss frisering/försköning av några enskilda uppgifter, verkar JJ idag berätta det mesta. Detaljer som absolut inte framställer henne i bättre dager. Hon tar på sig mycket, uppger att det var hennes beslut och att mest hon agerat. Det gör henne ett uns mer mänsklig.
Om vi förutsätter att MH har varit med i badrummet och hållit fast Ts händer - som JJ uppger och som många andra fakta talar för - så är det rätt obehagligt att MH fortsätter att ljuga. I just det avseendet framstår hon då till och med mer förhärdad än JJ.
Sanningen är ju också att MH bara erkänt steg för steg det hon överbevisats om.
MHs upplevt många bottnar kanske är ett resultat av att hon inte erkänner någonting frivilligt.
Hon gör inte som JJ valt att göra.
Om vi å andra sidan ponerar att MH verkligen inte deltog i mordet, att hon på riktigt sov och inte alls ville T något ont. Ja då framstår MHs agerande nästan ännu mer skumt.
Vore MH helt oskyldig och chockad över vad som hänt borde hon rimligen försökt med återupplivning, hämtat hjälp, ringt polisen. Var hon för paralyserad för att agera skulle hon naturligtvis inte heller klarat att bära iväg och dumpa kroppen eller se till att Ts telefon kastades ut genom bilfönstret på passagerarsidan när T körde. Definitiv inte heller klarat av att ljuga efteråt.
Hur man än ser MHs beteende är det märkligt obegripligt.
Senast redigerad av coli 2023-04-13 kl. 23:17.
Och att hon bara ljuger för att hon tjänar på det, det är uteslutet?
Hon är misstänkt för mord, självklart gör hon allt för att frias från det. Och håller sig fortfarande till den lögnen som hon och J tillsammans kommit överens om: Att M sov.
Det är nog mycket enklare att hålla fast vid den lögnen (om det nu är en lögn) efter så här lång tid än att försöka hitta på ett annat nytt scenario om vad som hände i lägenheten, som ställer henne i bättre dager än att sova.
Tjejerna är numera offentligt outade av Eksjö TR. Och ljudfilerna finns att köpa på USB-sticka för 30kr för allmänheten.
Vilken anledning tänkte du?
Inlägg #60216
Fick idag svar från Eksjö tingsrätt som meddelar följande:
”Hej!
Du har begärt att få del av ljudinspelning/-ar av förhör i samband med en nyligen avslutad huvudförhandling. Upptagningar av förhör som görs under en rättegång är i formell mening en del av protokollet/anteckningarna som förs vid huvudförhandlingen. Upptagningen/-arna blir därmed inte offentliga förrän protokollet eller anteckningarna från huvudförhandlingen har upprättas, vilket oftast sker i samband med att dom/beslut meddelas. Förhöret med Aleksandra Lazarevic är en del av ett upprättat utdrag ur protokollet och är emellertid därmed allmän handling som nu kan lämnas ut.
Du kan få del av ljudinspelningen av förhöret med Aleksandra Lazarevic.
Övriga förhör är ännu inte allmänna handlingar och kan därför för närvarande inte lämnas ut. Vi ber dig återkomma om du önskar ljudinspelningen/-arna av övriga förhör när protokollet eller anteckningarna från huvudförhandlingen är upprättade.
Leverans- och kostnadsinformation:
Beställda ljudfiler lämnas ut på ett USB-minne som levereras per post. Du kan även komma till Eksjö tingsrätt och hämta ut ett USB.
Om du vill få en ljudfil skickad till dig med post så behöver vi leveransadress och uppgifter för att fakturera avgiften: personnummer eller organisationsnummer och fakturaadress. Om du vill vara anonym så går det bra att du kommer till tingsrätten och betalar här med bankkort eller kontant.
Tingsrätten tar betalt för själva USB-minnet (50 kr), oavsett antalet beställda ljudfiler.
De första ljudfilerna är gratis, den tionde filen kostar 50 kronor och varje fil därutöver kostar 2 kronor.
Eventuell kostnad för porto eller postförskottskostnad tillkommer.
Vi går inte vidare med din begäran innan vi vet om du kommer till Eksjö tingsrätt för att hämta ut ett USB eller om vi ska skicka det till dig och hur du i så fall vill betala avgiften.
Det här tror jag många i tråden har tagit lite för lätt på vad det kan innebära att vara hästtjej och allt vad ridning är, många är rejält urstarka, mycket jobb i stall, min fru har större vadmuskler än mej
Starka lår etc som du nämner, lägg sen till att JJ är större och väger mer. Vad det är för avvärjningsskador folk tror att JJ skulle behövt dra på sej för att kunna göra brottet själv efter att ha fällt en mycket mindre och fysiskt väldigt mycket i underläge Tove med huvet i golvet och groggy, för att sedan satt sej på bröstet, tar stryptag där det inte behövdes många sekunder innan medvetslöshet, det tycker jag är lite konstigt.
J var dessutom.enligt vänner restriktiv med alkohol (enligt henne själv fick hon utslag) medans T drack mer. Även en salongsberusning borde försämrat Ts raktionsförmåga.
Nej. Att (under lång tid) inte tala om vart kroppen finns gör det inte till "omfattande förstörelse" eller "svår skada". Dels för att detta är någonting som sker EFTER själva brottet och dels för att man som misstänkt har rätt att tiga, ljuga och undanhålla bevis.
Däremot kan det anses ha varit av särskild hänsynslös art då hanteringen av kroppen där och då syftat till att dölja allvarlig brottslighet samt även försvårat brottsutredning och utredning om dödsorsak.
Tack för återkopplingen. Då kommer en till fråga till dig:
Diskoteksbranden i Göteborg och hur TR/HR resonerade när man fällde de övriga tre personerna som GM fastän de inte aktivt deltog i gärningen. De fälldes av att vara på plats och man ansåg att eftersom de inte gjorde något motstånd så stärkte de huvudgärningsmannen i hans uppsåt.
För nu har vi i tråden dividerat länge om att åklagaren måste kunna bevisa att MH varit aktivt delaktig i mordet (även om det är en obetydlig del) och att det skett i samförstånd.
Men hur kunde man döma personerna i diskoteksbranden bara för att de fanns på brottsplatsen och inte sa emot?
Innebär det att man även i detta fall kan döma MH för att hon befann sig på brottsplatsen och eftersom hon inte stoppade JJ så stärkte hon henne i gärningen?
Blir inte klok på de här domarna i rättsfall gällande samförstånd.
OM Maja talar sanning att hon inte såg någon kropp då J var på Mc D så tror jag att kroppen låg inrullad i mattan som J själv i förhör uppgett att hon försökt rulla in T i men insåg att det inte fungerade att bära ut den ur lägenheten på det viset. Däremot fungerade det som gömställe en liten stund.
Det där om matlan har jag missat. Säger hon det i FUP?
då J var på Mc D så tror jag att kroppen låg inrullad i mattan som J själv i förhör uppgett att hon försökt rulla in T i men insåg att det inte fungerade att bära ut den ur lägenheten .
JJ låter nästan övernaturlig med all den styrka , beslutsamhet och snabbhet hon måste ha levererat under en halvtimme den natten .