2023-04-17, 18:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det är något skumt med den där sk. iakttagelsen han skall ha gjort. Jag var inne på något liknande i ett tidigare inlägg:
(FB) Skandiamannen

Citat:
SE, som inte har sett någon i gränden under kvällen, kommer hem till Täby. Han slår på TV:n och får höra att polisen söker en ung man i mörkblå täckjacka som enligt säkra vittnesuppgifter skall ha setts fly in i gränden och vidare uppför trappan. Bra, tänker SE. Då kan jag ringa till polisen och säga att jag också befann mig på mordplatsen strax efter skotten, och att jag också gjorde en sådan här iakttagelse som vittnena skall ha gjort.

I det du menar här föreslås att SE vill lämna uppgifter som överensstämmer med faktiska förhållanden. Han tar då ledning av Rapport. Då hamnar man i det jag påtalade, dvs i samma problematik som idén 'GM-SE som observerat LJ under flykten' innebär - att han känner till att han rapporterar in en iakttagelse av ett vittne. Men antyder eller säger rent ut att det kan vara GM.

Så i det faller tankegången om att det är en påhittad alternativ GM han vill rapportera in bort. Vilket vore en "bra idé". Dristig och förekommande.
Citera
2023-04-17, 18:13
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det har du som vanligt rätt i!

Det gick ingen förbindelse mellan Odenplan och Östra station, så dags? Det var den rutten han sedan tog hem, nämner han i förbifarten. Var det ursprungsplanen?

(Du har säkert skjutit denna teori i sank tidigare, men men ...)

P.S. Fanns det några nattöppna butiker eller matställen på stationerna, i mitten på 80-talet?

Nämner han den rutten? Det är väl PH som tror att han tar den? Det vore en aningen konstig väg. Men, ja, det gick bussar från Odengatan mot Östra station. Och fanns en tågavgång han kunde ta där kl. 23.59. Den resvägen går inte att utesluta, men jag tycker att den förefaller osannolik, inget särskilt talar för den.

På T-Hötorgets olika mellanplan finns butiker och matställen. Att något skulle varit öppet efter kl. 23 vid den här tiden har jag svårt att tro. Det är ganska öde där på kvällarna än idag. Om du tänker på T-Rådmansgatan som ligger åt höger, så finns inget sånt. Pressbyrån. Jag vet inte. Vid Odenplan och Centralen måste det funnits något öppet. Plus McD, korvkiosker och grillar. Om SE nu hade en anledning att svänga höger så är kanske LN:s korvkiosk det mest sannolika. Men då hade han nog missat t-banan.
Citera
2023-04-17, 18:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Han behöver ju inte svängt höger av okänd anledning utan kan ju faktiskt se Olof från Skandias utgång och därför svänga först höger...

LOP kan inte vara långt ifrån Skandias port när Engström kommer ut

Detta är nog den rimligen tänkbara anledningen för GM-SE att svänga höger om han haft som ursprunglig tanke att ta vänster till t-banan.

Men, då hinner han inte fram för att möta makarna vid Sari, som saken handlade om. I detta scenario möter han dem i sådana fall längre söderut på Sveavägen.
Citera
2023-04-17, 19:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
I det du menar här föreslås att SE vill lämna uppgifter som överensstämmer med faktiska förhållanden. Han tar då ledning av Rapport.
Jag tänker snarare tvärtom, dvs. att han i första hand vill lämna felaktiga och vilseledande uppgifter. SE (som var i 50-årsåldern och hade lång mörk rock) var nog själv den som vittnena såg springa i gränden. När SE sedan under natten/morgonen får höra på nyheterna att mördaren skall ha uppfattats som lite (eller t.o.m. betydligt) yngre, och iklädd en mörkblå täckjacka, då får han väl idén att han skall förstärka den bilden. Genom de uppgifter han lämnar dagen efter mordet minskar han ju risken att själv bli misstänkt. Dels genom att han nu placerar sig själv bland de vittnen som från mordplatsen kunde se mördaren springa från platsen, men också genom de här felaktiga uppgifterna om mördarens ålder och klädsel.

Citat:
Då hamnar man i det jag påtalade, dvs i samma problematik som idén 'GM-SE som observerat LJ under flykten' innebär - att han känner till att han rapporterar in en iakttagelse av ett vittne. Men antyder eller säger rent ut att det kan vara GM.
Jag pratar bara om de uppgifter han lämnar den 1/3 nu. Och här rapporterar han alltså inte alls in en påstådd iakttagelse av ett vittne, utan en påstådd iakttagelse av mördaren. Här känner han ännu inte till att ett vittne befann sig i gränden när han passerade, den informationen får han inte förrän den blir allmänt känd via media några dagar senare.

Citat:
Så i det faller tankegången om att det är en påhittad alternativ GM han vill rapportera in bort. Vilket vore en "bra idé". Dristig och förekommande.
Jag skulle inte säga att det är en helt påhittad gärningsman han rapporterar in. Snarare en påhittad iakttagelse av sig själv, fast med annat utseende och betraktad ur ett mordplatsvittnes perspektiv. Sedan om den här strategin skall kallas bra eller dålig kan väl diskuteras, men han klarade sig trots allt undan rätt länge ändå. Och än i dag är det nog många som tänker sig att mördaren var någon annan än SE. Kanske yngre än SE, och iklädd en mörkblå täckjacka.
Senast redigerad av Draifos 2023-04-17 kl. 19:58.
Citera
2023-04-17, 20:08
Medlem
MrBarnabys avatar
Pensionsdax:
https://www.aklagare.se/nyheter-press/aktuellt-pa-aklagarmyndigheten/han-har-utrett-de-stora-fallen.-nu-gar-krister-petersson-i-pension/
Det är lätt att peka på utredningar som varit stora medialt men Palmeutredningen måste ändå ha varit speciell?

– Ja, den upptog ganska mycket av min vakna och ovakna tid. Som samhällsintresserad medborgare har jag förstås följt med i utredningen genom tiderna. Det har funnits många intressanta figurer och företeelser, konstiga polismän och olika länder – men alla teorier saknade den detaljen att de inte fick ner en gärningsman på brottsplatsen. Så vi koncentrerade oss på just det.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-04-17 kl. 20:11.
Citera
2023-04-17, 20:13
Medlem
Citat:
Detta är nog den rimligen tänkbara anledningen för GM-SE att svänga höger om han haft som ursprunglig tanke att ta vänster till t-banan.

Men, då hinner han inte fram för att möta makarna vid Sari, som saken handlade om. I detta scenario möter han dem i sådana fall längre söderut på Sveavägen.

Är väl inte omöjligt att han hinner till Sari...?
Citera
2023-04-17, 22:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nämner han den rutten? Det är väl PH som tror att han tar den? Det vore en aningen konstig väg. Men, ja, det gick bussar från Odengatan mot Östra station. Och fanns en tågavgång han kunde ta där kl. 23.59. Den resvägen går inte att utesluta, men jag tycker att den förefaller osannolik, inget särskilt talar för den.

På T-Hötorgets olika mellanplan finns butiker och matställen. Att något skulle varit öppet efter kl. 23 vid den här tiden har jag svårt att tro. Det är ganska öde där på kvällarna än idag. Om du tänker på T-Rådmansgatan som ligger åt höger, så finns inget sånt. Pressbyrån. Jag vet inte. Vid Odenplan och Centralen måste det funnits något öppet. Plus McD, korvkiosker och grillar. Om SE nu hade en anledning att svänga höger så är kanske LN:s korvkiosk det mest sannolika. Men då hade han nog missat t-banan.

Det är PH som skriver ett referat utifrån Hans J:s samtal med SE: "När han så småningom lämnade Skandia promenerade han på Sveavägen mot Odengatan. Han gick vidare till Odenplan där han tog en buss till Östra station. Därifrån med tåg."

Varför skulle PH hitta på detta? Det gäller ju inte utgången kl. 23:19. Däremot kan man undra om denna rutt i själva verket var planen vid just detta klockslag.

I andra versioner heter det att SE tog "nattbussen" från Odenplan. Men här kanske han sänkte garden något?

Det kan indikera att han hade alternativa vägar hem.
Citera
2023-04-18, 08:38
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag tänker snarare tvärtom, dvs. att han i första hand vill lämna felaktiga och vilseledande uppgifter. SE (som var i 50-årsåldern och hade lång mörk rock) var nog själv den som vittnena såg springa i gränden. När SE sedan under natten/morgonen får höra på nyheterna att mördaren skall ha uppfattats som lite (eller t.o.m. betydligt) yngre, och iklädd en mörkblå täckjacka, då får han väl idén att han skall förstärka den bilden. Genom de uppgifter han lämnar dagen efter mordet minskar han ju risken att själv bli misstänkt. Dels genom att han nu placerar sig själv bland de vittnen som från mordplatsen kunde se mördaren springa från platsen, men också genom de här felaktiga uppgifterna om mördarens ålder och klädsel.

Jag pratar bara om de uppgifter han lämnar den 1/3 nu. Och här rapporterar han alltså inte alls in en påstådd iakttagelse av ett vittne, utan en påstådd iakttagelse av mördaren. Här känner han ännu inte till att ett vittne befann sig i gränden när han passerade, den informationen får han inte förrän den blir allmänt känd via media några dagar senare.

Jag skulle inte säga att det är en helt påhittad gärningsman han rapporterar in. Snarare en påhittad iakttagelse av sig själv, fast med annat utseende och betraktad ur ett mordplatsvittnes perspektiv. Sedan om den här strategin skall kallas bra eller dålig kan väl diskuteras, men han klarade sig trots allt undan rätt länge ändå. Och än i dag är det nog många som tänker sig att mördaren var någon annan än SE. Kanske yngre än SE, och iklädd en mörkblå täckjacka.

Det handlar alltså om att förvränga signalementet på GM (SE). Till någon som är ytterst olik SE. Det kan vara honom till fördel vid eftersökningarna, men inte om han blir inringad eller utpekad.

En beskrivning av GM som så diametralt avviker från honom själv innebär inget skydd enligt förväxlingslogik. Enligt den "borde" han beskrivit en person som skulle kunnat sammanblandas med honom själv. En "ung man med mörkblå täckjacka" innebär, uppenbarligen, en beskrivning av en annan person än honom själv? Som GM vet att han också att det inte är GM och att det därmed inom kort torde uppenbaras vem personen är och med det rämnar hans värn. Och varför ska han alls in och peta i ett signalement som inte pekar mot honom från första början.

En sidonotering, snarare än förväxlad med menar nog SE att han misstagits för GM?

Varför är hans påhittade GM inte mörk, för övrigt?

Nåväl. När han i första kontakten med PU försöker dra ner signalementet från 30-45 till 20-årsåldern för att det ska komma än längre från honom själv, så råkar det då överensstämma med den person som befinner sig på just den plats, vid just den tidpunkt och med just den mörkblå täckjacka han anger.

Som vanligt kan inget uteslutas, men det är inte jättelätt att bortse från den missriktade invändningen om sammanträffandet.

SE agerar dock direkt på det och använder det till att placera sig själv lite senare på mordplatsen än han först gjorde.
Citera
2023-04-18, 08:45
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det är PH som skriver ett referat utifrån Hans J:s samtal med SE: "När han så småningom lämnade Skandia promenerade han på Sveavägen mot Odengatan. Han gick vidare till Odenplan där han tog en buss till Östra station. Därifrån med tåg."

Varför skulle PH hitta på detta? Det gäller ju inte utgången kl. 23:19. Däremot kan man undra om denna rutt i själva verket var planen vid just detta klockslag.

I andra versioner heter det att SE tog "nattbussen" från Odenplan. Men här kanske han sänkte garden något?

Drygt 10 min promenad (1,1 km) till Odenplan plus 4-5 min med buss från Odenplan till Östra station. Ett snabbare alternativ än T-banan Hötorget -->T-centralen -->Östra station speciellt om man "prickar" en bussavgång vid Odenplan, det vill säga ingen onödig väntetid. Han hade ju tittat på klockan i foajén så det förklarar kanske brådskan, till tunnelbaneavgången vid Hötorget (23.31(?)) hade han ju däremot gott om tid.

Det snabbaste sättet var kanske ändå att promenera direkt tll Östra stn (ungefär 1,5 km) men kanske inte så trevligt i "kontorsskor".
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-04-18 kl. 08:58.
Citera
2023-04-18, 08:49
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Pensionsdax:
https://www.aklagare.se/nyheter-press/aktuellt-pa-aklagarmyndigheten/han-har-utrett-de-stora-fallen.-nu-gar-krister-petersson-i-pension/
Det är lätt att peka på utredningar som varit stora medialt men Palmeutredningen måste ändå ha varit speciell?

– Ja, den upptog ganska mycket av min vakna och ovakna tid. Som samhällsintresserad medborgare har jag förstås följt med i utredningen genom tiderna. Det har funnits många intressanta figurer och företeelser, konstiga polismän och olika länder – men alla teorier saknade den detaljen att de inte fick ner en gärningsman på brottsplatsen. Så vi koncentrerade oss på just det.

Ja, det framstår som en föredömlig föresats.

Men att börja om från noll, arbeta som om mordet inträffat föregående dag och utgå från vad man visste då, som KP uttrycker det, innebär väl något åt Cluedo -hållet, mordplatspusslande? Eller vem hade man tänkt sig att hitta där annan än någon som känt befann sig däromkring?

Han tycks tolka sin idé alltför bokstavligt. Jag skulle hellre formulerat det som att ta avstamp i omständigheterna vid mordet och vad de berättar om. Då kunde väldigt mycket sorterats bort som inte särskilt troligt.
Citera
2023-04-18, 08:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Är väl inte omöjligt att han hinner till Sari...?

Då måste han identifierat makarna Palme på ett väldigt långt avstånd och på andra sidan Sveavägen dessutom.
Citera
2023-04-18, 08:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Ja, det fanns andra sätt att med kollektivtrafik evakuera sig från innerstaden än med tunnelbana.

Jag tror inte att PH hittar på något, men uppgifter i flera led blir lätt fel.

Det framstår inte som sannolikt att SE skulle gå till Odengatan, svänga vänster, gå en lång uppförsbacke till Odenplan och sedan ta en buss samma sträcka tillbaka och vidare mot Östra station och där invänta ett tåg. Istället för att ta bussen hem som torde avgått straxt efter det att han anlänt Odenplan.

Det är dessutom vad han tidigare själv säger att han gjort. Men han ljuger om det eftersom han tänker på och förekommer allt och mörkar därmed sin vana att svänga höger på Sveavägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in