2023-04-17, 12:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där var en ny och intressant idé, men jag förstår inte riktigt hur du tänker.

I teorin om att SE har sett Lars J så vet ju SE i så fall att det finns ett vittne i gränden. Ett vittne som garanterat kommer att höras av polis, och kunna konstateras vara just ett vittne. Det här vittnet Lars J är alltså inte en särskilt lämplig person att välja att peka ut som alternativ mördare. I slutändan här blir det ju bara SE och Lars J som har befunnit sig längs flyktvägen, och då ligger SE risigt till.

I teorin om att SE inte har sett Lars J funkar det mycket bättre. I det fallet måste alltså SE dagen efter mordet ha pratat om den förmodade gärningsmannen, han som man berättade om i rapportsändningen. Den mannen finns inte, men det vet ju inte polisen. Så den här mannen kommer alltså polisen att fortsätta leta efter (men aldrig hitta).

Ok, då har jag missförstått den här idén i denna del.

Jag trodde att han plockade aningar, uppgifter och framställning från Rapport kl. 04 i uppfattningen att inslaget, inklusive teckningen, i någon mån speglade faktiska omständigheter. Som han tog intryck av och presenterade som betraktat av ett vittne på mordplatsen och som därmed gav honom alibi?

Men hans tanke var istället att placera ut ett trovärdigt villospår, en alternativ GM? Han kunde alltså hittat på vad som helst som passade, men inte avsåg honom. Varför tar han då sådan ledning av Rapport och en stämningsbild där? Han som GM var ju välinformerad själv.

Vidare, varför flyttar han över beskrivningen av den här påhittade GM till LJ? Han vet ju att personen i gränden inte kan ha varit annat än någon som råkade befinna sig på platsen. SE kliver här bort från sin räddningsplanka?
Citera
2023-04-17, 12:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Teorin är att det kan ha skett medan LP tittade i skyltfönstret på Sari. Att någon slags kort interaktion skedde som fick OP att dröja något när de skulle gå vidare. Just att OP dröjde nämns i ett förhör.

SE var klädd i något blått, och kan karaktäriseras som äldre, vilket också gäller för mannen NF såg.

Men detta förutsätter att SE arbetat upp ett agg tidigare, och inte var i balans när han lämnade Skandia.

Plus att han var beväpnad, förstås.

Plus att han då svängt höger av okänd anledning när han skulle hem.

Som vanligt inte att förglömma.
Citera
2023-04-17, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ok!
Boforsaffären blev en stor skandal, kanske ännu värre i Indien än i Sverige.
För skojs skull fanns det ju en person på mordplatsen med anknytning till Bofors,
men jag antar att Bofors Aerotronics inte var inblandade i Haubitsförsäljningen.

Nej , men i allra högsta grad Robot 70-affären då Bofors Aerotronics tillverkade "sikten" till Robot 70.

https://wpu.nu/wiki/Vapenhandel

Även Robot 70 skall ha funnits i Iran.
Citera
2023-04-17, 12:09
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om du nu inte har förstått det så är det hypotes som kan förklara Stig Engströms handlande.

Jag skulle kunna ställa upp flera hypoteser här och nu som kan förklara Stigs handlande.

Hur går vi tillväga för att avgöra om hypotesen har någon förankring i verkligheten?
= Underlag och evidens.

Vi provar en sista gång.

Har du något underlag eller källor där man läsa om att Stig hade ett syfte att röra till utredningen?
Citera
2023-04-17, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag skulle kunna ställa upp flera hypoteser här och nu som kan förklara Stigs handlande.

Hur går vi tillväga för att avgöra om hypotesen har någon förankring i verkligheten?
= Underlag och evidens.

Vi provar en sista gång.

Har du något underlag eller källor där man läsa om att Stig hade ett syfte att röra till utredningen?

Jag har underlag varav man kan dra slutsatsen att det kan ha funnits en medgärningsman.

Underlag som jag för många år sedan skickat in till Palmeutredningen och även blivit hörd om, ej offentliggjort telefonförhör.

Så om du har behörighet att läsa dom så kan du vända dig till, förmodligen, Åklagarmyndigheten.
Citera
2023-04-17, 12:22
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag har underlag varav man kan dra slutsatsen att det kan ha funnits en medgärningsman.

Underlag som jag för många år sedan skickat in till Palmeutredningen och även blivit hörd om, ej offentliggjort telefonförhör.

Så om du har behörighet att läsa dom så kan du vända dig till, förmodligen, Åklagarmyndigheten.

Spännande.

Men jag hoppas att du har symptati för att det svårt för en annan att värdera din hypotes högre än någon annans. För mig har du inte mer att komma med än skribenten här som envisas med att basunera ut sin hypotes om att Engström har hängt inne på Bohemia.
Citera
2023-04-17, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Spännande.

Men jag hoppas att du har symptati för att det svårt för en annan att värdera din hypotes högre än någon annans. För mig har du inte mer att komma med än skribenten här som envisas med att basunera ut sin hypotes om att Engström har hängt inne på Bohemia.

Självklart. Finns ingen anledning att sätta näsan i vädret.

Jag har min hypotes du har din, vilken den nu är, och andra har sina.
Senast redigerad av Utredaren 2023-04-17 kl. 12:51.
Citera
2023-04-17, 13:22
Avstängd
Citat:

Intressant hypotes, vill du utveckla den en smula?
Citera
2023-04-17, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Intressant hypotes, vill du utveckla den en smula?

Om jag utvecklar den som en slags spekulation så skulle den i punktform se ut så här. Jag hoppar över flera detaljer.

Utgångsläget är att LOP skulle återvända norrut till TB Rådmansgatan.

Det finns två team för attentat, norr och söder om Grand med en beväpnad man med WT vid Dekorima, "Dekorimamannen".

Inne i Swedenborgskyrkans lokaler finns konspirationsmedlemmar varav kan nämnas Robert S Rose som hämtas av Ove Persson som kör Tegnergatan rakt fram och till Birger Jarlsgatan för att plocka upp "medgärningsmannen" aka Dekorimamannen efter att OP likviderats på väg norrut.

LOP går söderut och blir förföljd.

LOP korsar Sveavägen och fortsätter söderut och möter Nicola Fauzzi varefter LOP fortsätter söderut.

Den blivande gärningsmannen kommer före LOP till Dekorima, till fots eller med bil, och tar Dekorimamannens plats som drar sig in på Tunnelgatan till porten Tunnelgatan 5.

LOP passerar Dekorima och GM kliver ut och skjuter Olof Palme varefter han flyr in på Tunnelgatan och vidare via Snickarbacken till Birger Jarlsgatan där en mötande flyktbil plockar upp honom.

Medgärningsmannen, Dekorimamannen, flyr något efter GM inåt Tunnelgatan och till vänster där han så att säga "försvinner".

På Birger Jarlsgatan väntar Ove Persson & Robert S Rose på Dekorimamannen som inte dyker upp så Robert S Rose tar en vända runt kvarteret för att leta och stöter nästan ihop med Susanne Törneman på Smala Gränd varefter han fortsätter till Ove Perssons blågrå VW Passat.

Ta det för det vad det är. Ett försök att beskriva en händelseutveckling som kan passa ihop med vad som är känt från utredningen.
Citera
2023-04-17, 16:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ok, då har jag missförstått den här idén i denna del.

Jag trodde att han plockade aningar, uppgifter och framställning från Rapport kl. 04 i uppfattningen att inslaget, inklusive teckningen, i någon mån speglade faktiska omständigheter. Som han tog intryck av och presenterade som betraktat av ett vittne på mordplatsen och som därmed gav honom alibi?

Men hans tanke var istället att placera ut ett trovärdigt villospår, en alternativ GM? Han kunde alltså hittat på vad som helst som passade, men inte avsåg honom. Varför tar han då sådan ledning av Rapport och en stämningsbild där? Han som GM var ju välinformerad själv.

Vidare, varför flyttar han över beskrivningen av den här påhittade GM till LJ? Han vet ju att personen i gränden inte kan ha varit annat än någon som råkade befinna sig på platsen. SE kliver här bort från sin räddningsplanka?
Ja, det är något skumt med den där sk. iakttagelsen han skall ha gjort. Jag var inne på något liknande i ett tidigare inlägg:
(FB) Skandiamannen
Citera
2023-04-17, 16:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Det har du som vanligt rätt i!

Det gick ingen förbindelse mellan Odenplan och Östra station, så dags? Det var den rutten han sedan tog hem, nämner han i förbifarten. Var det ursprungsplanen?

(Du har säkert skjutit denna teori i sank tidigare, men men ...)

P.S. Fanns det några nattöppna butiker eller matställen på stationerna, i mitten på 80-talet?
Citera
2023-04-17, 17:16
Medlem
Citat:

Han behöver ju inte svängt höger av okänd anledning utan kan ju faktiskt se Olof från Skandias utgång och därför svänga först höger...

LOP kan inte vara långt ifrån Skandias port när Engström kommer ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in