2023-04-12, 08:07
Medlem
💪🏻 1 månad idag
Citera
2023-04-12, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ermex
💪🏻 1 månad idag

Grattis!!
Citera
2023-04-12, 11:15
Medlem
Indos avatar
Det är ju fan omöjligt att sluta snusa..
Jag började snusa sent, Jag började snusa när jag satt inlåst på LVU när jag var 18 år pågrund av att det var speciella röktider varannan timme så då blev det att man snusade mellan tiderna för att dämpa suget efter Cigaretter..

Men jag älskar snus idag, General Mackmyra och Ettan original portion är två av mina favoriter

Sen probé när den fanns.

/I N D O
Citera
2023-04-12, 13:31
Citat:
💪🏻 1 månad idag
Bra jobbat.
Har du något tips du vill dela med dig av?

Körde du Cold Turkey?

Tuggar du tuggummi mycket eller använder du något tobak&nikotinfritt snus?

Jag tuggar en hel del tuggummi nu, blir så jävla risig i magen tyvärr. Vill inte trycka upp ingefära i munnen....
Citera
2023-04-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Bra jobbat.
Har du något tips du vill dela med dig av?

Körde du Cold Turkey?

Tuggar du tuggummi mycket eller använder du något tobak&nikotinfritt snus?

Jag tuggar en hel del tuggummi nu, blir så jävla risig i magen tyvärr. Vill inte trycka upp ingefära i munnen....

Yes, cold turkey. Mitt tips är att träna mycket, man sover mycket bättre av det. Sen är det bara att härda ut, det är inte lätt, men det var ingen som sade att det skulle vara det heller. Lättast tror jag av egen erfarenhet är att bara slänga den sista dosan i soptunnan och börja ett nytt kapitel i sitt liv som snusfri.
Citera
2023-04-12, 19:56
Citat:
Yes, cold turkey. Mitt tips är att träna mycket, man sover mycket bättre av det. Sen är det bara att härda ut, det är inte lätt, men det var ingen som sade att det skulle vara det heller. Lättast tror jag av egen erfarenhet är att bara slänga den sista dosan i soptunnan och börja ett nytt kapitel i sitt liv som snusfri.
Bra råd, försöker redan träna för att svettas ut den sista droppen nikotin men antar att det kommer bli viktigt nu för att frigöra dopaminet etc på naturlig väg framöver.

Du har nog rätt i att finna sig själv som snusfri istället för att leta substitut på olika sätt (örtsnus och tuggummi). Allen Carrs bok äntligen rökfri som nämns många gånger här inne nämner något angående detta:

Citat:
Don't try not to think about smoking - it doesn't work. If I say: "Don't think about a brick wall, what are you thinking about? Just make sure that whenever you are thinking about it, you're not thinking: "I want a cigarette but I can't have one" but instead: "Isn't is marvellous: I don't
need to smoke anymore and I don't want to smoke anymore. Yippee, I'm a non-smoker!" Then you can think about it all you like and you'll still
be happy.

Helt enkelt att hela tiden överrösa sig själv med positiva tankar istället för negativa, och istället för att använda substitut i munnen som godis, skräpmat, snacks, tuggummi, halstabletter, nikotinfritt snus m.m.
Citera
2023-04-13, 20:46
Medlem
Kadodis avatar
Detta kan vara den roligaste tråden på hela flashback. Ja det är jobbigt att sluta, men hade ingen sagt det var snus det handlade om så hade man kunnat tro det var metadon ni slutade med haha
Citera
2023-04-16, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Kul att se den andra artikeln du länkade, den första referar jag till här ovan i tråden och har läst många gånger. Men kanske finns det alltså hopp för oss, det gäller bara att aldrig släppa garden. Att aldrig unna sig ett festbloss eller en festprilla. Jag har med mig nikotinfritt snus när jag är på fest...
Det är en intressant artikel som även känns relevant, personligen. Känns som att jag går igenom en helvetes storm nu. Köper choklad varje dag.. för jag har ätit upp all choklad på jobbets skafferi *skäms*. Tycker denna var intressant
"The causes of compulsive chocolate consumption are chocolate's addictive properties, the stimulation of pleasure chemicals in the brain, and feelings of stress and anxiety. The condition also has several negative health impacts on a person"
https://diamondrehabthailand.com/wha...n%20a%20person.

Känner ett nikotin sug varje dag. Inte så mycket efter snus nu... Men CIGG! Fy fan vad jag vill ha en cigg. Har kollat på nikotinfria vapes... Men vettefan. Vet att om jag tar en cigg nu så kommer flod dörrarna att öppnas så sitter man där och kedjeröker 😥 4 månader senare, en viktuppgång på 5-10 kg (som bara satt sig i ansiktet, dafuq på den med) och suget är kvar. Helt sjukt. Hur länge har du varit nikotinfri? Blir det bättre? Hittar bara en massa artiklar om "efter 3 veckor har den värsta abstinensen lagt sig"... Bullshit, tycker fan det är värre nu än någonsin. Dels för att man "har klarat det" och inte borde ha ett sug mer, dels för att man inte hittar nån riktig info och att det i sin tur ökar suget. "Nikotin är inte farligt, tobak är farligt" läste jag igår... Googlade lite till och såg att nikotin är ett gift som tobaksplantan ger av för att hålla djur borta från den... Why Ica whyyy
Citera
2023-04-17, 23:00
Citat:
Ursprungligen postat av knuttetiin
Det är en intressant artikel som även känns relevant, personligen. Känns som att jag går igenom en helvetes storm nu. Köper choklad varje dag.. för jag har ätit upp all choklad på jobbets skafferi *skäms*. Tycker denna var intressant
"The causes of compulsive chocolate consumption are chocolate's addictive properties, the stimulation of pleasure chemicals in the brain, and feelings of stress and anxiety. The condition also has several negative health impacts on a person"
https://diamondrehabthailand.com/wha...n%20a%20person.

Känner ett nikotin sug varje dag. Inte så mycket efter snus nu... Men CIGG! Fy fan vad jag vill ha en cigg. Har kollat på nikotinfria vapes... Men vettefan. Vet att om jag tar en cigg nu så kommer flod dörrarna att öppnas så sitter man där och kedjeröker 😥 4 månader senare, en viktuppgång på 5-10 kg (som bara satt sig i ansiktet, dafuq på den med) och suget är kvar. Helt sjukt. Hur länge har du varit nikotinfri? Blir det bättre? Hittar bara en massa artiklar om "efter 3 veckor har den värsta abstinensen lagt sig"... Bullshit, tycker fan det är värre nu än någonsin. Dels för att man "har klarat det" och inte borde ha ett sug mer, dels för att man inte hittar nån riktig info och att det i sin tur ökar suget. "Nikotin är inte farligt, tobak är farligt" läste jag igår... Googlade lite till och såg att nikotin är ett gift som tobaksplantan ger av för att hålla djur borta från den... Why Ica whyyy
Jag får också grova cravings på choklad. Jag har bara hållit upp i en månad... Har snusat två dosor om dagen senaste 20 åren bortsett från några misslyckade försök att sluta.

Cigg lockar mig inte alls längre, mest för att det är så extremt farligt. 25% av alla rökare dör som en direkt konsekvens av rökningen. Rökte en del som ung, tyvärr, men snuset räddade mig.

Snusets hälsoskadliga effekter är så omdebatterade så det gäller att inte bara fastna på hälsoaspekten utan även på munhygien, att slippa ha ett beroende och att man också sparar pengar. Sammantaget blir det ju en bra anledning men då hälsoaspekten inte väger lika tungt som för cigg, så har jag svårt att klara det under längre perioder. Jag blir som avtrubbad utan nikotin tyvärr. Men måste ge det en chans...
Att inte ha något under läppen är tråkigt, men mitt problem är nikotinet som jag saknar så mycket.
Citera
2023-04-19, 11:49
Medlem
Vultzs avatar
Kör sista prillan nu sen blir det att slänga dosan. Jag har blivit trött på att trött när jag snusar.
Citera
2023-04-20, 06:30
Medlem
En sak som funkar för mig är att bara ta en snus när jag ska sova, aldrig annars. Kan inte slita mycket varken psykiskt eller fysiskt med en snus om dagen, det blir en försumbar kostnad (om man nu bryr sig om pengarna) och framför allt man njuter av den snusen. Att stoppa in och ut snus dagarna i ända anser jag vara helt sjukt.
Citera
2023-04-20, 12:48
Medlem
Nån annan som är skittrött under dagarna och drömmer massa konstiga saker? Snusfri 5 veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in