2023-04-20, 21:43
Citat:
Ursprungligen postat av ermex
Nån annan som är skittrött under dagarna och drömmer massa konstiga saker? Snusfri 5 veckor.
Tröttheten är nog det värsta..
Jag känner mig som en zombie både mentalt och fysiskt. Det känns som att det mesta går i slowmotion. Pulsen är nere på 50-60 slag.
Jag söker adrenalin-påslag på andra sätt nu. Träning och att utsätta mig för mildare smärta funkar delvis för att komma ur denna gråa massa man går runt i just nu. Jag hoppas det blir bättre med tiden...

Jag var nog trött när jag snusade också, fast på ett annat vis. Tröttare på morgonen som snusare, men lite piggare på dagen. Nu är jag istället en morgonmänniska men får en rejäl dipp på förmiddagen.
Citera
2023-04-21, 10:18
Medlem
Vet inte om detta har med nikotin o göra men känns som det, märker ni av att penis krymper till när ni tar snus ibland? Min kuk krymper liksom till då o då på dagen, jag antar att de har med snus o göra? Typ som händer när det är kallt ute o den krymper, samma sak som de, eller har det med nervositet o göra?
Blir liksom dålig i magen med, det rinner liksom rövsvett eller nått samtidigt, vettefan, dricka kaffe med snus är väl inte bra
Senast redigerad av Idioten1 2023-04-21 kl. 10:38.
Citera
2023-04-21, 21:15
Medlem
Två veckor utan snus nu och det går hyfsat bra. Har stunder speciellt efter middag som jag saknar att lägga in en prilla. Svårast just nu är i samband med alkohol. Hur fan ska man klara en hel sommar med öl och grillning utan att få ta en snus? Blir tufft men är väl bara att bita ihop.
Citera
2023-04-23, 07:09
Fyra månader idag, eller imorgon rättare sagt, la av på julafton. Vette fan om det är värt det, sugen på att börja igen varenda eviga dag.
Citera
2023-04-23, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Jag får också grova cravings på choklad. Jag har bara hållit upp i en månad... Har snusat två dosor om dagen senaste 20 åren bortsett från några misslyckade försök att sluta.

Cigg lockar mig inte alls längre, mest för att det är så extremt farligt. 25% av alla rökare dör som en direkt konsekvens av rökningen. Rökte en del som ung, tyvärr, men snuset räddade mig.

Snusets hälsoskadliga effekter är så omdebatterade så det gäller att inte bara fastna på hälsoaspekten utan även på munhygien, att slippa ha ett beroende och att man också sparar pengar. Sammantaget blir det ju en bra anledning men då hälsoaspekten inte väger lika tungt som för cigg, så har jag svårt att klara det under längre perioder. Jag blir som avtrubbad utan nikotin tyvärr. Men måste ge det en chans...
Att inte ha något under läppen är tråkigt, men mitt problem är nikotinet som jag saknar så mycket.
Så jag är inte den ända som snuskar med chokladen. Det värmer. Känner mig relativt äcklig ärlig talat. Måste sluta med det här beteendet. Tycker inte träning ger en like stor belöning. Speciellt om man fokuserar på att man bränt kalorier och då tekniskt sett kan äta choklad 🤦 its bad. Och så har man hela aspekten om att "var inte så hård mot dig själv"... Herregud känner mig som Gollum. Det med munhygien märker jag faktiskt mer av nu. Det känns inte som att det blivit bättre, utan sämre. Min andedräkt luktar pyton, speciellt efter morgon kaffet. Kan ju ha att göra med att man känner dofter bättre nu... Well I'm feeling it. Räddningen för min del blir kanske att håret mår mycket bättre då det inte finns några gifter som förhindrar syreupptaget i kroppen. Konditionen är mycket bättre med. Detta har räddat mig otaliga gånger nu, när man måste springa till bussen. Har väl halvt kommit över tröskeln nu ... 112 dagar. Ändå rätt nice måste jag säga. Det var inte överdrivet dyrt ärlig talat, har bara sparat 1220 kr enligt min app.. menne.... Ah 🤷 förhoppningsvis slipper man en dyr framtida räkning från tandläkaren iaf. Med tandsten eller tänder som lossnar
Citera
2023-04-23, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ermex
Nån annan som är skittrött under dagarna och drömmer massa konstiga saker? Snusfri 5 veckor.
Tyvär ja. Mardrömmarna försvinner efter ett tag. Men le brainfog håller nog i sig ett tag. Jag är inne på dag 112. Hjärnkapaciteten är fortfarande låg. Kroppen skriker efter nikotin. I många fall blir det pinsamt att prata då hjärnan inte hänger mig i konversationen. Den fuckar mig
https://youtu.be/coTOjhQYzNM
Citera
2023-04-23, 21:07
Citat:
Ursprungligen postat av knuttetiin
Konditionen är mycket bättre med. Detta har räddat mig otaliga gånger nu, när man måste springa till bussen. Har väl halvt kommit över tröskeln nu ... 112 dagar. Ändå rätt nice måste jag säga. Det var inte överdrivet dyrt ärlig talat, har bara sparat 1220 kr enligt min app.. menne.... Ah 🤷 förhoppningsvis slipper man en dyr framtida räkning från tandläkaren iaf. Med tandsten eller tänder som lossnar
Snyggt jobbat. Tyvärr tror jag ekonomiska aspekten är försumbar, speciellt om man köper billigt snus så blir det ju inte mycket mer än 10-20 kr per dag. Friheten från nikotinet är ju en fantastisk bedrift.

Jag ska ärligt erkänna att jag går runt med en snusdosa i fickan nu och smakar lite på en ibland. Jag tar också snus till fest. Men jag är inte alls lika sugen på att snusa längre.
Vissa dagar tänker jag inte ens på snus längre och då snusar jag inte alls, fast dosan ligger i fickan. Och jag har helt kommit ur nikotinberoendet...

Mina tidigare 15 försök har jag haft nolltolerans och sen börjat snusa igen efter några månader/år.

Egentligen vill jag inte sluta snusa helt heller, kanske är att svära i kyrkan att säga så här inne, men mitt mål är att vara fri från nikotinberoendet, men att kunna snusa någon gång ibland.... Det tar också ur laddningen fullständigt för mig, psykologiskt "jag kan snusa när som helst, men jag väljer att inte göra det, och begränsa mitt snusande rejält"..

Det måste inte vara på eller av 😊

Ps. Snuset verkar basiskt för munnen, så du har surare miljö i munnen nu. Snusare har inte dåligt andedräkt skulle jag säga, om man har god munhygien i övrigt. Borsta tänderna oftare och käka tuggummi. Det kan också vara klokt o skaffa en tandvårdsförsäkring hos folktandvården om du inte har, det är oftast inte så dyrt (1000-3000 kr per år) och då ingår allt, undersökningar och, tandstensskrapning, lagningar etc.
Senast redigerad av fiskoega 2023-04-23 kl. 21:11.
Citera
2023-04-23, 22:03
Medlem
Försökt sluta i omgångar men jag tappar aptiten helt när jag slutar. Första 5 dagarna är okej sen försvinner min aptit helt. Höll ut som längst i 2 månader. 7kg ofrivillig viktnedgång. Någon annan med detta problem? Sömn, drömmar och svettningar kan jag hantera men inte bristen på aptit. Tvingar jag i mig mat i det läget händer det att det vänder på vägen ner. Viktuppgång verkar vara vanligare men hittar inte så mycket om just viktnedgång. När jag börjar snusa igen kommer aptiten som ett brev på posten.
Citera
2023-04-24, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Snyggt jobbat. Tyvärr tror jag ekonomiska aspekten är försumbar, speciellt om man köper billigt snus så blir det ju inte mycket mer än 10-20 kr per dag. Friheten från nikotinet är ju en fantastisk bedrift.

Jag ska ärligt erkänna att jag går runt med en snusdosa i fickan nu och smakar lite på en ibland. Jag tar också snus till fest. Men jag är inte alls lika sugen på att snusa längre.
Vissa dagar tänker jag inte ens på snus längre och då snusar jag inte alls, fast dosan ligger i fickan. Och jag har helt kommit ur nikotinberoendet...

Mina tidigare 15 försök har jag haft nolltolerans och sen börjat snusa igen efter några månader/år.

Egentligen vill jag inte sluta snusa helt heller, kanske är att svära i kyrkan att säga så här inne, men mitt mål är att vara fri från nikotinberoendet, men att kunna snusa någon gång ibland.... Det tar också ur laddningen fullständigt för mig, psykologiskt "jag kan snusa när som helst, men jag väljer att inte göra det, och begränsa mitt snusande rejält"..

Det måste inte vara på eller av 😊

Ps. Snuset verkar basiskt för munnen, så du har surare miljö i munnen nu. Snusare har inte dåligt andedräkt skulle jag säga, om man har god munhygien i övrigt. Borsta tänderna oftare och käka tuggummi. Det kan också vara klokt o skaffa en tandvårdsförsäkring hos folktandvården om du inte har, det är oftast inte så dyrt (1000-3000 kr per år) och då ingår allt, undersökningar och, tandstensskrapning, lagningar etc.

Inte för att vara "Le party killer" men du är körd nu tyvärr.
Det är ytterst få som klarar av det du gör och majoriteten är tillbaka till dåliga vanor väldigt snabbt. Jag är en av av dem.

Du skrev till och med själv detta för bara nån vecka sedan:

(FB) Sluta snusa-tråden

Jag menar inget illa med det jag skriver men tro mig. Jag har bra koll på det mesta med att sluta snusa eftersom jag spenderat de senaste 4-5 åren åt att öka min förståelse till varför jag så enkelt börjar igen.

Jag har lagt av och börjat igen hur många gånger som helst och anledningen är såklart att man, som du själv skriver, släpper garden.

Mitt tips är att antingen accepterar du att nikotinjäveln hittade en svag punkt hos dig. Fundera igenomk vad som fick dig att hoppa på snuset igen och sen lägger du ner skiten igen. Viktigt är dock följande:

1. se INTE detta som en omstart. Har du klarat dig 54 dagar eller vad det nu är som snusfri så fortsätt räkna från det. Imorgon 55 och så vidare. Se det inte som att du börjar om då är det enklare för nikotinhjärnan att påverka dig och få dig att tänka att "då kan jag lika gärna ha en snusperiod nu och sedan sluta om ett tag".

2. Läs igenom dina gamla inlägg här i tråden.

3. Fundera igenom igen varför du slutade snusa. Det finns ju uppenbarligen flera anledningar till att du vill sluta annars hade du inte försökt sluta så många gånger tidigare.

ANNARS: Börjar du snusa igen men inse att du förlorade mot nikotinhjärnan och försök inte lura dig något annat.
----------------
Vill skriva om min nuvarande progress med:

Jag la ner snuset igen i början av April. Samma visa som alla andra gånger dvs att första dagarna är vidriga sedan går allt i omgångar. Nu mår jag ändå helt OK men har bytt ut snussuget mot träningsnarkomani. Skillnaden mot andra gånger när jag försökt sluta är att jag varit mer öppen hur illa det är för mig och hur stor negativ påverkan det har på mig.

Läser denna tråden ofta och märkte att jag inte är ensam om mina negativa sidor jag får av skiten. Jag känner exakt likadant som man kan läsa i detta inlägg: (FB) Sluta snusa-tråden

Lycka till alla, ge inte upp. Det är en lång kamp mot ett beroende vi jobbar mot. Det finns inget bra med snus, allt handlar om att det är ett beroende som förvirrar vår hjärna att tro att det finns positiva aspekter med snus men det är fel. Det finns inget bra med snus. De som inte snusar har ingen anledning av att börja för att "må bättre". De mår redan bra. Det är vi, föredetta snusar, som tidigare behövt snus för att må lika bra som ickesnusarna.

Snus är skit. Snus lurar din hjärna. Snus minskar din livsglädje.
Citera
2023-05-02, 19:14
Medlem
Vart snusfri i cirka 1 år och 3 månader, går bra faktiskt. Har ej abstinens kvar, men kan fortfarande bara drömma emellan varven om att slänga in en Grov portion, efter maten. Ska erkänna att jag saknar snus ibland men har ingen abstinens asså utan det är mer psykologiskt. Men skulle inte kännas roligt och ge upp allt det slit man gjort för att bli kvitt detta beroende.

Som sagt äter bättre, sover bättre, mår bättre utan snus. (Placebo??) Iallafall sömnen är mycket bättre, vaknar inte upp mitt i natten längre.
Citera
2023-05-08, 23:13
Medlem
Halte Haralds avatar
24h som snus/nikotinfri.
Är pappa ledig så nu ska tålamodet och humöret sättas på prov.
Promenerar 5km med dottern varje dag i vagnen.

Abstinensen smyger väll sig på imorgon, har redan under dagen märkt suget såklart men har använt Onico.

Jag har snusat ca 1 dosa Knox White portion / dygn de senaste året.

Jag tycker inte ens om snus, förutom just knox white portion men även den har på de senaste blivit äcklig så jag bara tar en ny hela tiden..

Nu åker vi..............
Citera
2023-05-09, 05:10
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
24h som snus/nikotinfri.
Är pappa ledig så nu ska tålamodet och humöret sättas på prov.
Promenerar 5km med dottern varje dag i vagnen.

Abstinensen smyger väll sig på imorgon, har redan under dagen märkt suget såklart men har använt Onico.

Jag har snusat ca 1 dosa Knox White portion / dygn de senaste året.

Jag tycker inte ens om snus, förutom just knox white portion men även den har på de senaste blivit äcklig så jag bara tar en ny hela tiden..

Nu åker vi..............

Lycka till, jag är snusfri sen julafton och tänker/saknar snus varje dag. Första veckorna är tunga fysiskt med dålig sömn osv, sen kommer det psykiska som, vad det verkar, aldrig släpper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in