Citat:
Ursprungligen postat av
fiskoega
Snyggt jobbat. Tyvärr tror jag ekonomiska aspekten är försumbar, speciellt om man köper billigt snus så blir det ju inte mycket mer än 10-20 kr per dag. Friheten från nikotinet är ju en fantastisk bedrift.
Jag ska ärligt erkänna att jag går runt med en snusdosa i fickan nu och smakar lite på en ibland. Jag tar också snus till fest. Men jag är inte alls lika sugen på att snusa längre.
Vissa dagar tänker jag inte ens på snus längre och då snusar jag inte alls, fast dosan ligger i fickan. Och jag har helt kommit ur nikotinberoendet...
Mina tidigare 15 försök har jag haft nolltolerans och sen börjat snusa igen efter några månader/år.
Egentligen vill jag inte sluta snusa helt heller, kanske är att svära i kyrkan att säga så här inne, men mitt mål är att vara fri från nikotinberoendet, men att kunna snusa någon gång ibland.... Det tar också ur laddningen fullständigt för mig, psykologiskt "jag kan snusa när som helst, men jag väljer att inte göra det, och begränsa mitt snusande rejält"..
Det måste inte vara på eller av 😊
Ps. Snuset verkar basiskt för munnen, så du har surare miljö i munnen nu. Snusare har inte dåligt andedräkt skulle jag säga, om man har god munhygien i övrigt. Borsta tänderna oftare och käka tuggummi. Det kan också vara klokt o skaffa en tandvårdsförsäkring hos folktandvården om du inte har, det är oftast inte så dyrt (1000-3000 kr per år) och då ingår allt, undersökningar och, tandstensskrapning, lagningar etc.
Inte för att vara "Le party killer" men du är körd nu tyvärr.
Det är ytterst få som klarar av det du gör och majoriteten är tillbaka till dåliga vanor väldigt snabbt. Jag är en av av dem.
Du skrev till och med själv detta för bara nån vecka sedan:
(FB) Sluta snusa-tråden
Jag menar inget illa med det jag skriver men tro mig. Jag har bra koll på det mesta med att sluta snusa eftersom jag spenderat de senaste 4-5 åren åt att öka min förståelse till varför jag så enkelt börjar igen.
Jag har lagt av och börjat igen hur många gånger som helst och anledningen är såklart att man, som du själv skriver, släpper garden.
Mitt tips är att antingen accepterar du att nikotinjäveln hittade en svag punkt hos dig. Fundera igenomk vad som fick dig att hoppa på snuset igen och sen lägger du ner skiten igen. Viktigt är dock följande:
1. se INTE detta som en omstart. Har du klarat dig 54 dagar eller vad det nu är som snusfri så fortsätt räkna från det. Imorgon 55 och så vidare. Se det inte som att du börjar om då är det enklare för nikotinhjärnan att påverka dig och få dig att tänka att "då kan jag lika gärna ha en snusperiod nu och sedan sluta om ett tag".
2. Läs igenom dina gamla inlägg här i tråden.
3. Fundera igenom igen varför du slutade snusa. Det finns ju uppenbarligen flera anledningar till att du vill sluta annars hade du inte försökt sluta så många gånger tidigare.
ANNARS: Börjar du snusa igen men inse att du förlorade mot nikotinhjärnan och försök inte lura dig något annat.
----------------
Vill skriva om min nuvarande progress med:
Jag la ner snuset igen i början av April. Samma visa som alla andra gånger dvs att första dagarna är vidriga sedan går allt i omgångar. Nu mår jag ändå helt OK men har bytt ut snussuget mot träningsnarkomani. Skillnaden mot andra gånger när jag försökt sluta är att jag varit mer öppen hur illa det är för mig och hur stor negativ påverkan det har på mig.
Läser denna tråden ofta och märkte att jag inte är ensam om mina negativa sidor jag får av skiten. Jag känner exakt likadant som man kan läsa i detta inlägg:
(FB) Sluta snusa-tråden
Lycka till alla, ge inte upp. Det är en lång kamp mot ett beroende vi jobbar mot. Det finns inget bra med snus, allt handlar om att det är ett beroende som förvirrar vår hjärna att tro att det finns positiva aspekter med snus men det är fel. Det finns inget bra med snus. De som inte snusar har ingen anledning av att börja för att "må bättre". De mår redan bra. Det är vi, föredetta snusar, som tidigare behövt snus för att må lika bra som ickesnusarna.
Snus är skit. Snus lurar din hjärna. Snus minskar din livsglädje.