2023-04-17, 20:59
Medlem
cisknugens avatar
Stor polisinsats Öst på stan: ”Hörde skott” - Umeå

''En stor insats pågår under måndagskvällen Öst på stan i Umeå, nedanför Svingen. Enligt polisen har en man hämtats med misstänkta skottskador.

Ett vittne uppger till vår reporter att hen hörde tre ljud som vittnet tolkade som pistolskott, vittnet såg samtidigt en person falla ihop och en annan person åka iväg på elsparkcykel.

– Han körde förbi min bil och ut på vägen, men jag vet inte i vilken riktning han for, men fort gick det, säger vittnet.''

''Polisens kommunikatör säger vid 19.50-tiden att det pågår en incident, men ville först inte ge ytterligare uppgifter. Lite senare kompletteras uppgifterna med att polisen kontaktats angående en skadad person Öst på stan. Personen har därefter förts till sjukvård med misstänkta skottskador.''

''Det finns ännu ingen misstänkt eller frihetsberövad i ärendet.''

Någon som har mer info?

Länk till artikel: https://www.vk.se/2023-04-17/stor-polisinsats-ost-pa-stan-horde-skott (tyvärr plusartikel)
Citera
2023-04-17, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azonto
Skjutningen är kopplad till konflikten som har börjat i Sundsvall. Greken/Stockholmsnätverk vs Räven och dessa med kopplingar till Sundsvall/Härnösand med mera som nu sprider sig uppåt. Riktig röra detta.

Intressant, hur vet du detta?

Vet du någonting om skadeläget?
Citera
2023-04-17, 21:02
Medlem
EBTs avatar
Citat:
Skjutningen är kopplad till konflikten som har börjat i Sundsvall. Greken/Stockholmsnätverk vs Räven och dessa med kopplingar till Sundsvall/Härnösand med mera som nu sprider sig uppåt. Riktig röra detta.
Osannolikt enligt mig då det till synes inte sköts för att dödas. Tror på konflikt mellan lägre stående grupperingar isf. Kanske har att göra med rättegången som pågår? Antingen att någon som betett sig inkorrekt blir attackerad alternativt att någon från en annan gruppering försöker ta över.
Citera
2023-04-17, 21:04
Medlem
EBTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msbiatch
Hmm o jag som trodde bråkstakarna mest höll sig till Ålidhem o Ersboda.
10 minuter med cykel från Ålidhem till platsen. Liten stad.
Citera
2023-04-17, 21:04
Medlem
azontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Intressant, hur vet du detta?

Vet du någonting om skadeläget?

Citat:
Ursprungligen postat av EBT
Osannolikt enligt mig då det till synes inte sköts för att dödas. Tror på konflikt mellan lägre stående grupperingar isf. Kanske har att göra med rättegången som pågår? Antingen att någon som betett sig inkorrekt blir attackerad alternativt att någon från en annan gruppering försöker ta över.

Det är kopplat till de tidigare narkotika insatserna från förra månaden i staden och nyinflyttade individer. Det är bråk om marknaden då man tappat mark på andra platser i Sverige.
Citera
2023-04-17, 21:09
Medlem
DrCongos avatar
Citat:
Det är kopplat till de tidigare narkotika insatserna från förra månaden i staden och nyinflyttade individer. Det är bråk om marknaden då man tappat mark på andra platser i Sverige.
Verkar ju som att norra Sverige har blivit till ett real-life Riskbräde. Kusligt! Hoppas personligen på att det lugnar sig snart. Snart får Räven och Greken röka fredspipa och lära sig att dela!
Citera
2023-04-17, 21:14
Moderator
Chantres avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2023-04-17, 21:19
Medlem
Då det är sparkcykel inblandad kan man iaf utesluta MC-gäng. Man kan även dra slutsatsen att det rör sig om yngre förmågor.
Citera
2023-04-17, 21:19
Medlem
herregudvadgotts avatar
Läbbigt! Jag bor några kvarter därifrån. Har varken sett eller hört något, varesig snutbil eller pistolskott.
Citera
2023-04-17, 21:22
Medlem
Biggedys avatar
Har också hört från folk som är insatta i Umeås undre värld att det flyttat upp folk från Stockholm som krigar om marknaden här. En hel del folk på Mariehem som kommer från Stockholm som försöker ta över den lokala marknaden.

Även hasch med stämpeln med en räv med automatvapen cirkulerar. Det tyder väl att det skulle kunna häröra från konflikten vi sett i Sundsvall.
Citera
2023-04-17, 21:22
Medlem
EBTs avatar
Vilken sida i den konflikten står de åtalade i knarkmålet?
Citera
2023-04-17, 21:29
Medlem
EBTs avatar
VK uppdaterar nu med att mannen är 25-30 och kritiskt skadad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in