2023-04-20, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Finns ju en PJ i Umeå som enligt kommentarer på Facebook suttit på Kumla för några år sedan. Även han mörkhårig. Känns konstigt att mågon chef på Jysk ska bli skjuten, men folk kan ju förvisso leva dubbelliv.
Sant, men vet att chefen höll på med droger sidan om..
Men för att vara säker bad jag mod ta bort min kommentar.
Citera
2023-04-20, 09:06
Medlem
Enligt SVT skulle en av de misstänkta sitta i rättegång nu i veckan som nu ställts in då han är anhållen med restriktioner. Misstänkta gärningsmännen är 20 och 21 år gamla och dömda för flera narkotikabrott och 21åringen är dömd för våldsbrott sen innan. Borde inte vara jättesvårt att luska vilka det kan handla om för folk som rör sig i de kretsarna
Citera
2023-04-20, 09:34
Medlem
Hur ser skadeläget ut för BO?
Citera
2023-04-20, 10:08
Medlem
rabbithearts avatar
Om han kört ner mot strandpromenaden och sen till någon som bor i närheten lär det väl vara i de nyare husen till vänster om Circle K eller husen längst öbackavägen. Om man vill sticka ut i Umeå i april kan man ju avfyra skott och fly på en elsparkcykel vid 19-20 tiden i vinterföre, i ett område fullt av hundägare och med en bensinmack precis intill.
Citera
2023-04-20, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rabbitheart
Om han kört ner mot strandpromenaden och sen till någon som bor i närheten lär det väl vara i de nyare husen till vänster om Circle K eller husen längst öbackavägen. Om man vill sticka ut i Umeå i april kan man ju avfyra skott och fly på en elsparkcykel vid 19-20 tiden i vinterföre, i ett område fullt av hundägare och med en bensinmack precis intill.

Dessutom: vid exakt den här tidpunkten var det utmärkt promenadväder och mängder av folk som var ute och njöt av att det ännu var ljust och relativt varmt vid den tiden. Det var hundratals människor som promenerade i närområdet just då. Detta tyder på att GM helt saknar konsekvenstänk, att han är hotad att skjuta ihjäl någon så att man är mindre rädd för att åka fast, eller att han gör det för att stiga i graderna hos sin uppdragsgivare och därför tycker det är värt att göra några år på kåken.

I ett av husen precis mitt emot Umeå Östra bodde en av killarna som skar halsen av en kille i ett studentrum på Ålidhem. Tror de nybyggda husen har så dyra lägenheter i förhållande till sin storlek att kötiderna hålls korta vilket gör att relativt många studenter och socialbidragstagare bor där. Mycket svårare att få tag på lägenhet i äldre hus.
Senast redigerad av barfoholik 2023-04-20 kl. 10:17.
Citera
2023-04-20, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piledriver
Hur ser skadeläget ut för BO?

Vill minnas att jag läste igår att han inte kunnat höras än.

Citat VK:
”Vid elvatiden på onsdagen hade den skadade än så länge inte hörts av polis.

– Det har att göra med att han initialt måste genomgå de vårdåtgärder som är påkallade för att säkerställa hans hälsa”
Citera
2023-04-20, 10:31
Medlem
rabbithearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfoholik
Dessutom: vid exakt den här tidpunkten var det utmärkt promenadväder och mängder av folk som var ute och njöt av att det ännu var ljust och relativt varmt vid den tiden. Det var hundratals människor som promenerade i närområdet just då. Detta tyder på att GM helt saknar konsekvenstänk, att han är hotad att skjuta ihjäl någon så att man är mindre rädd för att åka fast, eller att han gör det för att stiga i graderna hos sin uppdragsgivare och därför tycker det är värt att göra några år på kåken.

I ett av husen precis mitt emot Umeå Östra bodde en av killarna som skar halsen av en kille i ett studentrum på Ålidhem. Tror de nybyggda husen har så dyra lägenheter i förhållande till sin storlek att kötiderna hålls korta vilket gör att relativt många studenter och socialbidragstagare bor där. Mycket svårare att få tag på lägenhet i äldre hus.

Kan tänka mig att känningar av våren gör att många befann sig utomhus vid tidpunkten.

Det måste vara en ganska ogenomtänkt handling, antingen att han är hotad, drogpåverkad eller ska visa sig på styva linan för särskilt strategiskt känns det inte. Kanske en kombination. I en så pass liten stad som Umeå med en alert poliskår får man hoppas att det snabba gripandet skrämmer andra som funderat i samma banor.
Citera
2023-04-20, 10:57
Medlem
DrCongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gymnasist
Skämtar du? Knarkförsäljningen i Umeå blomstrar. centraler för langning i bostadsområden. Kanske mysigare att langa i sin lägenhet/hus än att stå på torget och frysa med små påsar i händerna?!

Om du hade orkat läsa hela tråden hade du märkt att min okunnighet om Umeås blomstrande basar till knarkmarknad redan varit uppe på tapeten. Kan väl inte annat än att ursäkta mig än en gång för min naivitet kring fenomenet. Känner dock en större respekt för de individer som trotsar kylan och kör på hederlig torghandel.
Citera
2023-04-20, 11:43
Medlem
cisknugens avatar
Häktningsframställan snart då.
Citera
2023-04-20, 11:46
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skallrande
Enligt svt flydde skytten längs strandpromenaden (oklart vilket håll) och där bor också en av dem som greps.

https://svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/effektivt-polisarbete-ledde-till-snabbt-gripande-efter-skjutningen-i-umea
Bron man står på och flyger drönaren ligger "mellan" (typ, närmsta två husen) Ankargränd 9 och Hoppets gränd 6 så vi kan väl anta att det är åt det hållet man tagit sig. Sen finns det väl ett antal olika färdvägar ned till själva gångvägen. Troligtvis (kanske finns en detaljerad färdväg redan?) har man väl kommit ut vid busshållplatsen "Östermalmsgatan" och sedan åkt över storgatan för att någonstans vid rondellen till svingen tagit av mot strandpromenaden. Rena spekulationer dock. Kan ha åkt via Circle K ner också. Men vilket håll går väl i alla fall att utläsa.
Citera
2023-04-20, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Bron man står på och flyger drönaren ligger "mellan" (typ, närmsta två husen) Ankargränd 9 och Hoppets gränd 6 så vi kan väl anta att det är åt det hållet man tagit sig. Sen finns det väl ett antal olika färdvägar ned till själva gångvägen. Troligtvis (kanske finns en detaljerad färdväg redan?) har man väl kommit ut vid busshållplatsen "Östermalmsgatan" och sedan åkt över storgatan för att någonstans vid rondellen till svingen tagit av mot strandpromenaden. Rena spekulationer dock. Kan ha åkt via Circle K ner också. Men vilket håll går väl i alla fall att utläsa.

Riktigt öppet område som känns dumdristigt att fly i. Det är egentligen bara bra för att bli sedd av många och kunna bli spårad på avstånd. Det tyder ju på att detta inte är en professionell hit man, men det var det nog ingen som trodde heller.
Citera
2023-04-20, 14:48
Medlem
Någon som vet vad som hänt med B-O hund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in