2023-04-17, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr13c
Har han/någon betalat borgen?

Ja, enligt någon i tråden förhåller det sig så. Kan väl knappast vara betalt av frugan som lär var lika barskrapad som sin make. Är kanske blödig, men tycker synd om honom. Hoppas att makan blir sponsrad, så hon kan resa till Zimbawe och stötta honom. Lär ju bli sista gången de ses isåfall befarar jag. Finns ju inga indikationer på att någon svensk med makt är intresserad av att försöka få hem honom.
Citera
2023-04-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ja, enligt någon i tråden förhåller det sig så. Kan väl knappast vara betalt av frugan som lär var lika barskrapad som sin make. Är kanske blödig, men tycker synd om honom. Hoppas att makan blir sponsrad, så hon kan resa till Zimbawe och stötta honom. Lär ju bli sista gången de ses isåfall befarar jag. Finns ju inga indikationer på att någon svensk med makt är intresserad av att försöka få hem honom.

Han är en etnisk svensk gubbe och då finns inget intresse. Det verkar mer intressant för politiker och journalistkår att få hem tillfångatagna ”svenska” IS-terrorister..
Citera
2023-04-17, 20:14
Bannlyst
Citat:

Skulle kunna vara svenska ambassaden som betalade borgen då de vet att en vistelse i ett fängelse där borta sannolikt är ett dödstraff.
Citera
2023-04-17, 20:18
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Tyvärr inte helt ovanligt nu för tiden med pensionärer som blir blåsta och blir av med allt de skrapat ihop i sitt tidigare liv.

Här är bara ett exempel till av många: https://www.aftonbladet.se/minekonom...-skuldsanering "Det nya och spännande Sverige".

Men just det här fallet som tråden handlar har onekligen en rätt rejäl extra twist med heroinsmugglingen.

Tjenis.

Jag är i samma bransch som denna mann. Altså i entrepenör branschen med maskiner inom anläggniing.
Dessutom i samma ålder och från norra Skåne.
Jag känner inte denna mann, men vet vem han är, och han var duktig på att köra maskiner.

Men min uppfatnig är att oftast så är man seriös och medveten om vad som händer i denna värld.
Man sitter till samans och pratar om alt när vi har rast.
Vi brukar ha god sammanhållning inom denna branch.
(Ja, grävning och chaktning. Bandit branchen har jag ingen erfarenhet av, och vill inte ha det iheller.)

Så mycket konstigt han missat hur världen ser ut, och vilka risker det fins.

Som några tidigare sagt, så kanske han blev lurad och indragen i mc-gäng med sina skulder.

För mig helt otroligt att en kollega hamnar i denna situation.

Bara se på bilden av honom, en typisk arbetate inom maskiner. Liknar ingen bandit.

Än en gång mycket konstigt.
Citera
2023-04-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ja, en mycket konstig historia -och dessutom djupt tragisk.

Det först fetade:
Av bilden att döma, den där han står i Harare med rutig skjorta och ser allmänt vilsen ut, ser jag inga tecken som tyder på engagemang i organiserad kriminalitet. Inga synliga tatueringar, ingen ring i örat, ingen grå hästsvans -det som enl mina fördomar kan vara tecken på koppling till ex-vis MC-gäng.
Men någon riktigt tuff fordringsägare kan ha vänt sig till någon av antingen HA eller Bandidos och lämnat indrivningsjobbet till ett av de gängen. Då kanske mannen får klart för sig att "det smidigaste" för att få just den skulden avskriven och samtidigt kunna få behålla alla sina fingrar och frugan, det är förstås att flytta en väska eller två mellan ett par länder i syd/sydost?
Men det största mysteriet i den här affären, det är varför CID tipsades om mannen och den rosa väskan. Vem tipsade? Varför?

Det andra fetade:
Kan mannen ha varit helt ovetande om att han var på väg att försöka smuggla in heroin till ett land (Myanmar) eller ett annat land (Thailand) länder som är kända för att vara exportörer av just heroin?
Hade det varit 3kg kokain i väskan, hade det inte varit konstigt alls, bortsett från att det är lika olagligt förstås. Kokain efterfrågas world wide men produceras bara i norra delarna av Sydamerika.

Ingenting, absolut ingenting med hans smugglingsförsök går att begripa!
Det får tyvärr bli en sån här för smugglingsförsöket:

Tror det är som du beskriver, bra teori. Hans resrutt verkar vid första anblicken i och för sig lite konstig men kan det möjligen vara så att heroinet kom till Zimbabve från Myanmar från en annan kurir och hämtades upp av gubben som rest dit med vanlig resväska. Gubben hämtade upp väskan och köpte biljett till Myanmar med mellanlandning i Doha. På flygplatsen där fanns en heoingrossist som hade att hålla utkik efter en rosa resväska med någon sorts märkning att lägga beslag på.
Kurir nummer ett kunde i och för sig kört hela grejen själv men kanske han var rädd att finnas i något register i Doha på personer att hålla utkik efter?
Ja, långsökt 🧐
Citera
2023-04-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brawndo
Skulle kunna vara svenska ambassaden som betalade borgen då de vet att en vistelse i ett fängelse där borta sannolikt är ett dödstraff.

Jag hoppas det, då finns det väl hopp om att de hjälper till mer.

Läste att medelåldern i Zimbawe är 60(!!)år...och att det inte ens finns toalett i fängelserna, utan att fångarna uträttar sina behov i ett hål i golvet 😞 Man får ca en halv kvadratmeter till godo i en cell full med andra kriminella. Låter ju som att skicka pensionären rakt i döden om han hamnar där!!
Senast redigerad av Florman 2023-04-17 kl. 20:53.
Citera
2023-04-17, 20:47
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Om jag förstått det korrekt, så är rättegången den 24 april. Jag hoppas att han till dess skaffat sig en advokat, det hade han inte den första rundan i rätten, när han fick datum för rättegången. Det är inte läge att snåla nu, hoppas släkten gör en insamling, så han inte måste klara rättegången helt ensam, då kan det gå hur illa som helst.

Undrar vad han pysslar med nu, när han är fri mot borgen. Kan inte vara kul att vara beroende av andras pengar, för att överleva.

Det är väl just detta som satt honom i skiten..
Eller ja, mer bestämt i ett afrikanskt fängelse.
Citera
2023-04-17, 20:54
Medlem
Mr13cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brawndo

Är det någon som betalat borgen är det förmodligen dem. Han har nog inte så många vänner kvar med tanke på allt han lånat. Eventuellt kanske hans bror men det tvivlar jag på..
Citera
2023-04-17, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Det är väl just detta som satt honom i skiten..
Eller ja, mer bestämt i ett afrikanskt fängelse.

Jo förvisso. Men personligen föredrar jag att vara pank på hemmaplan, istället för i Zimbawe där jag inte känner en själ. Var ska man ta vägen när man är frisläppt mot borgen och ingen att prata med om sin oro.

Nu förstår jag dock att ambassaden kan hjälpa till med sådant här och då kanske de ser till att han får tak över huvudet och mat fram till rättegångsdatumet.
Citera
2023-04-17, 21:01
Medlem
Citat:
Är det någon som betalat borgen är det förmodligen dem. Han har nog inte så många vänner kvar med tanke på allt han lånat. Eventuellt kanske hans bror men det tvivlar jag på..

Det kanske är någon ilsken typ han lånat pengar av, som angett honom? Verka så konstigt att Polisen i Zimbabwe fick ett tips om att hålla utkik efter en man med rutig skjorta. Det är alltså någon med koll på hans klädsel för dagen som tipsat om drogsmugglingen, vilket för mig känns väldigt märkligt.
Citera
2023-04-17, 21:04
Medlem
Mr13cs avatar
Citat:
Det kanske är någon ilsken typ han lånat pengar av, som angett honom? Verka så konstigt att Polisen i Zimbabwe fick ett tips om att hålla utkik efter en man med rutig skjorta. Det är alltså någon med koll på hans klädsel för dagen som tipsat om drogsmugglingen, vilket för mig känns väldigt märkligt.

Framförallt den rosa väskan. Det tyder på en signal. Leta efter en gubbe i 60-70 års åldern med en råda väska. Det kan vara så att dem plockar han, sen har dem en annan kille med ett betydligt större last som glider igenom.
Citera
2023-04-17, 21:12
Medlem
Citat:
Framförallt den rosa väskan. Det tyder på en signal. Leta efter en gubbe i 60-70 års åldern med en råda väska. Det kan vara så att dem plockar han, sen har dem en annan kille med ett betydligt större last som glider igenom.

Så kan det vara. Helsingborgs Dagblad skrev att värdet på drogerna är 100 000 kr och det låter ju inte som någon jättesumma.

Tydligen ska drogerna ha varit gömda i ett lönnfack i den rosa väskan. Det tyder ju på att den som gett honom drogerna, var den som köpte väskan och gömde dem där i och sedan fick gubben ta den. Den som gett honom väskan, har ju då även haft koll på vilken klädsel han bar för dagen.

Som du skriver, väskans färg stcker ju ut och var ett säkert kort för att få honom att åka dit, signalement "pensionär med rutig skjorta och rosa resväska" är inget man missar. Och medan tullen var fullt upptagna med gubben så smet en riktig smugglare med Kokain värt miljoner förbi..?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in