2023-04-17, 09:00
Medlem
Har någon här på Flashback ett anonymt Facebook-konto så kanske kan han eller hon skriva något på gubbens Facebook.
Vad man ska skriva vet jag inte riktigt men någon annan här kanske har bra idéer.
Citera
2023-04-17, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av concensus
Har någon här på Flashback ett anonymt Facebook-konto så kanske kan han eller hon skriva något på gubbens Facebook.
Vad man ska skriva vet jag inte riktigt men någon annan här kanske har bra idéer.
Varför ska nån skriva på hans Facebook om du inte ens vet vad som ska skrivas?
Citera
2023-04-17, 10:09
Medlem
rullkragens avatar
Jag tycker hela dena historia verkar mycket konstig.

En gubbe på 70 år, som troligtvis levt ett bra liv, kört grävmaskin och tjänat bra vad man förstår.

Har ett fint hus, husbil, motercyckel, och 2 bilar.
Samt fru/sambo.

Hur fan tänker man när man skuldsätter sig i denna ålder med tvivelaktiga affärer. Som nämnt här pyramidspel.
Han borde förstå att det inte går att göra snabba pengar på sådant.
Om han nu velat tjäna lite extra pengar som pensionär, kunde han använt sina kunskaper att köra lite extra med grävmaskin eller lastmaskin.
Kanske inga stora pengar men betydligt säkrare.

När sedan allt gick åt helvete och fogden kom.
Så undrar man var hittar man någon som erbjuder jobb som knarksmugglare?
Om man nu inte har varit i bandit branchen.
Så verkar det högst otroligt att man springer på någon på Ica eller pensionärsföreningen som skulle erbjuda ett sådant jobb.

Att smugla knark till länder som vanligtvis smuglar ut knark och har stor pruduktion i dessa länder.
Han borde förstå att något inte stämmer.
Hur jävla dum som helst får man inte vara.
Bara att inse att riskerna är enormt stora.
Och det fins flera dokumentärer på youtube om fängelse i Afrika.
Han kunde enkelt sökt information om risker och konsekvenser.

Än en gång, mycket konstig historia.
Citera
2023-04-17, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen

En gubbe på 70 år, som troligtvis levt ett bra liv, kört grävmaskin och tjänat bra vad man förstår.

Samt fru/sambo.

Hur fan tänker man när man skuldsätter sig i denna ålder med tvivelaktiga affärer. Som nämnt här pyramidspel.
Om han nu velat tjäna lite extra pengar som pensionär, kunde han använt sina kunskaper att köra lite extra med grävmaskin eller lastmaskin.

Så verkar det högst otroligt att man springer på någon på Ica eller pensionärsföreningen som skulle erbjuda ett sådant jobb.

Att smugla knark till länder som vanligtvis smuglar ut knark och har stor pruduktion i dessa länder.

Ja, en mycket konstig historia -och dessutom djupt tragisk.

Det först fetade:
Av bilden att döma, den där han står i Harare med rutig skjorta och ser allmänt vilsen ut, ser jag inga tecken som tyder på engagemang i organiserad kriminalitet. Inga synliga tatueringar, ingen ring i örat, ingen grå hästsvans -det som enl mina fördomar kan vara tecken på koppling till ex-vis MC-gäng.
Men någon riktigt tuff fordringsägare kan ha vänt sig till någon av antingen HA eller Bandidos och lämnat indrivningsjobbet till ett av de gängen. Då kanske mannen får klart för sig att "det smidigaste" för att få just den skulden avskriven och samtidigt kunna få behålla alla sina fingrar och frugan, det är förstås att flytta en väska eller två mellan ett par länder i syd/sydost?
Men det största mysteriet i den här affären, det är varför CID tipsades om mannen och den rosa väskan. Vem tipsade? Varför?

Det andra fetade:
Kan mannen ha varit helt ovetande om att han var på väg att försöka smuggla in heroin till ett land (Myanmar) eller ett annat land (Thailand) länder som är kända för att vara exportörer av just heroin?
Hade det varit 3kg kokain i väskan, hade det inte varit konstigt alls, bortsett från att det är lika olagligt förstås. Kokain efterfrågas world wide men produceras bara i norra delarna av Sydamerika.

Ingenting, absolut ingenting med hans smugglingsförsök går att begripa!
Det får tyvärr bli en sån här för smugglingsförsöket:
Citera
2023-04-17, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ja, en mycket konstig historia -och dessutom djupt tragisk.

Det först fetade:
Av bilden att döma, den där han står i Harare med rutig skjorta och ser allmänt vilsen ut, ser jag inga tecken som tyder på engagemang i organiserad kriminalitet. Inga synliga tatueringar, ingen ring i örat, ingen grå hästsvans -det som enl mina fördomar kan vara tecken på koppling till ex-vis MC-gäng.
Men någon riktigt tuff fordringsägare kan ha vänt sig till någon av antingen HA eller Bandidos och lämnat indrivningsjobbet till ett av de gängen. Då kanske mannen får klart för sig att "det smidigaste" för att få just den skulden avskriven och samtidigt kunna få behålla alla sina fingrar och frugan, det är förstås att flytta en väska eller två mellan ett par länder i syd/sydost?
Men det största mysteriet i den här affären, det är varför CID tipsades om mannen och den rosa väskan. Vem tipsade? Varför?

Det andra fetade:
Kan mannen ha varit helt ovetande om att han var på väg att försöka smuggla in heroin till ett land (Myanmar) eller ett annat land (Thailand) länder som är kända för att vara exportörer av just heroin?
Hade det varit 3kg kokain i väskan, hade det inte varit konstigt alls, bortsett från att det är lika olagligt förstås. Kokain efterfrågas world wide men produceras bara i norra delarna av Sydamerika.

Ingenting, absolut ingenting med hans smugglingsförsök går att begripa!
Det får tyvärr bli en sån här för smugglingsförsöket:
Du framför ett rimligt händelseförlopp. Någon variant av utpressningen eller den tidigare föreslagna ryska hero maker-operationen ter sig som mer rimlig än ren desperation och "planerat" smuggleri.

Varje steg i hela händelseföroppet är skevt på något sätt. Vanligen brukar de här historierna handla om Conny, 45 med 37 narkotikadomar bakom sig som "råkat" ta fel väska i Thailand.

Inte en gammal grävmaskinist som smugglar heroin från Zimbabwe till Thailand/Myanmar.
Citera
2023-04-17, 15:18
Medlem
Giant Squids avatar
Jag fattar inte det här att han skulle smuggla heroin till Burma. Det måste ju rört sig om Kokain.
Citera
2023-04-17, 15:22
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Vore riktigt gött att få veta att han fått ett par i ett zimbabweanskt ängelse. Fin gammal vit eftertraktad röv som lär vara uppfläkt av negerkuk efter en vecka. Försöka sova bland råttor i en trång ask brända sardiner där man bara får vända sig om när nattvakten klappar händerna och alla ska vända sig samtidigt.

Men det lär inte hända. Det vore som att skicka honom i döden och deras myndigheter vill inte ha en död svensk på halsen.
Har du bra vänner hemmifrån som kan skicka en slant ibland + att han har pensionen så borde man kunna muta till sig en ensamcell och lite förmåner.
Citera
2023-04-17, 16:21
Medlem
Min gissning kring skuldsättningen är Lyoness.

En oerhört driven Lyonessmänniska bor i Bjuv... Har koppling till byggbranschen i vilken vår man i Ekeby och har eller har haft.

Den lösningen håller jag framför Bit Coin... Men vem vet. Inte du inte jag. Ännu.
Citera
2023-04-17, 16:43
Medlem
Om jag förstått det korrekt, så är rättegången den 24 april. Jag hoppas att han till dess skaffat sig en advokat, det hade han inte den första rundan i rätten, när han fick datum för rättegången. Det är inte läge att snåla nu, hoppas släkten gör en insamling, så han inte måste klara rättegången helt ensam, då kan det gå hur illa som helst.

Undrar vad han pysslar med nu, när han är fri mot borgen. Kan inte vara kul att vara beroende av andras pengar, för att överleva.
Citera
2023-04-17, 17:15
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen

Samt fru/sambo.

Tyvärr inte helt ovanligt nu för tiden med pensionärer som blir blåsta och blir av med allt de skrapat ihop i sitt tidigare liv.

Här är bara ett exempel till av många: https://www.aftonbladet.se/minekonom...-skuldsanering "Det nya och spännande Sverige".

Men just det här fallet som tråden handlar har onekligen en rätt rejäl extra twist med heroinsmugglingen.
Citera
2023-04-17, 18:01
Medlem
Mr13cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Om jag förstått det korrekt, så är rättegången den 24 april. Jag hoppas att han till dess skaffat sig en advokat, det hade han inte den första rundan i rätten, när han fick datum för rättegången. Det är inte läge att snåla nu, hoppas släkten gör en insamling, så han inte måste klara rättegången helt ensam, då kan det gå hur illa som helst.

Undrar vad han pysslar med nu, när han är fri mot borgen. Kan inte vara kul att vara beroende av andras pengar, för att överleva.

Har han/någon betalat borgen?
Citera
2023-04-17, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

Om jag förstod rätt heter han advokat Kelvin Munyimi, vilket även stämmer med en facebookprofil. Någon kanske känner sig manad att utge sig för att va svensk journalist o se om han har lust o förklara lite?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in