2023-04-17, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ge mig argument för att M var delaktig I badrummet, så kan vi utgå ifrån det.

Finns ju ingenting av värde som placerar M i badrummet och om man där till adderar rättsläkarens svar på Ms advokats frågor under rättegången så ska M frias för mord. Hade det funnits annan bevisning som pekar på att de gjort det i samförstånd så kanske. Kan bli fällande i TR dock eftersom de skjuter mer från höften.
Citera
2023-04-17, 19:40
Medlem
Citat:
Mina tvivel på Ms medvetenhet och deltagande rangordnade efter tyngd:

1 . RLs uttalande att bådas berättelser är möjliga

2. Ms någorlunda flytande berättelse om dumpningsresan som det värsta hon varit med om och hur fruktansvärt hon upplevde ljudet av när T släpades i gruset på skogsvägen
Jag föreställer mig att Ts dödskamp vore mer traumatisk att se och höra

3. Js svammel när hon ska ha in M I en f ö logisk och sammanhängande berättelse med många detaljer.

4. Js påstående att M inte kommer in i händelsen förrän efter halvlek.
Var befann M sig och vad gjorde hon i första halvlek, medan T var som mest kraftfull?

5. Js högtidliga bedyrande av sanningens betydelse - 10 sek strypning

6. När M letat efter T och kom ut till J igen var J som vanligt, inte arg eller ens upprörd utan vid gott mod. Ingenting avslöjade om hon hade mord i sinnet.
Hur skulle M, som enligt uppgift hade svårt att läsa av människor, kunna tro att J hade mordplaner under den lugna ytan när hon dessutom var vänlig och rar mot T?

Kanske jag glömt något.

1 Rättsläkarens uttalande tar inte hänsyn till övriga faktorer som ligger utanför skadebilden. T.ex sparkljuden eller agerandet före och efter mordet.

2 Det är enbart M s berättelse om hur jobbigt det var. Även J berättar hur jobbigt det var att bära.

3 Den punkten får du gärna utveckla. Hängde inte riktigt med där!

4 J Beskriver ju att M kommer in direkt efter att T tagit stryptag. Vad säger J ska ha hänt innan M hoppade in i bilden?

5 Ja, det är en öppenbar lögn. Allt J sagt ska givetvis granskas och där möjlighet finns, kompletteras med stödbevisning.

6 Det är M s redogörelse av situationen. J s version ser helt annorlunda ut. Där var J och M samspelta om att misshandla T och behövde då låtsas att allt var frid och fröjd.
Citera
2023-04-17, 19:48
Medlem
Grannen hade säkert mobilen med sig när han gick upp och ringde på .. har de inte kollat hans hälsoapp för de som är tveksamma .
Jag tror dock de hade koll på tiden eftersom de säkert måste kolla tiden i olika procedurer med yoghurten .
Citera
2023-04-17, 19:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
När ska M ha sagt att hon inte vet om T var död? Var det innan eller efter kroppen hittades? Jag minns att J spelade ovetandes och frågade fhl var T och M var, vilket dom inte svarade på.

Tolkar jag dig rätt så ljuger hon för sig själv och inte förhörsledaren?

Bara ett par veckor in i häktningen pratade hon ju med samsittaren om att T var död och även uppeldad.
Jag minns inte i vilket förhör det var som M uttryckte osäkerheten. Jag tycker mig minnas att det var ett allmänt svamligt förhör, där M snurrade in sig ordentligt.

Ja, jag tror att M stängde av, omedvetet ljög och förnekade sanningen för sig själv, likt ett sorgetillstånd.

Mycket tänkbart vågade hon heller inte släppa fram den, med alla de konsekvenser det skulle få, pakten och vänskapen med J skulle brytas och hon skulle bli övergiven och ensam igen, skuld och skam inför föräldrarna (kanske även inför sig själv) och inte minst en ytterst oviss framtid inom lås och bom. Ångest de lux!

Med detta i åtanke tycker jag inte att det är märkligt att hon förnekade och ljög för både sig själv och FL.

Att man kan tro och förvänta sig att någon i hennes situation skulle tänka på offret och offrets nära och kära har jag lite svårt att förstå.

Det måste finnas många fullkomligt osjälviska och gudomligt ofelbara här i tråden som även i värsta krisläge skulle sätta andras väl och ve före sig själv. Så godhjärtad är inte jag.
Citera
2023-04-17, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
"På fråga om Lahanj kan se om Johanna har med sig något när hon går ner från lägenheten säger han att Johanna hade en mobiltelefon med sig ner första gången. Han säger att efter hon gick upp igen hade hon med sig en plånbok och en mobil."

Ur FUP sida 474

Ja men hon kan väl haft Ts i fickan .
Både Ts och Js mobil visade väl att de var till mcd .
Och vad hon hade beställt i sin app och smsat .
Citera
2023-04-17, 19:52
Medlem
Citat:
Jag minns inte i vilket förhör det var som M uttryckte osäkerheten. Jag tycker mig minnas att det var ett allmänt svamligt förhör, där M snurrade in sig ordentligt.

Ja, jag tror att M stängde av, omedvetet ljög och förnekade sanningen för sig själv, likt ett sorgetillstånd.

Mycket tänkbart vågade hon heller inte släppa fram den, med alla de konsekvenser det skulle få, pakten och vänskapen med J skulle brytas och hon skulle bli övergiven och ensam igen, skuld och skam inför föräldrarna (kanske även inför sig själv) och inte minst en ytterst oviss framtid inom lås och bom. Ångest de lux!

Med detta i åtanke tycker jag inte att det är märkligt att hon förnekade och ljög för både sig själv och FL.

Att man kan tro och förvänta sig att någon i hennes situation skulle tänka på offret och offrets nära och kära har jag lite svårt att förstå.

Det måste finnas många fullkomligt osjälviska och gudomligt ofelbara här i tråden som även i värsta krisläge skulle sätta andras väl och ve före sig själv. Så godhjärtad är inte jag.

Om hon är skyldig till mord så är det beteendet fullt logiskt. Dom flesta hade gjort samma sakt.

Men inte om det är som hon själv säger. Oskyldig till mord och mer eller mindre tvingad att bära kroppen. Då hade nog dom flesta berättat precis hur det låg till samma minut man kom hem. Annars i första polisförhör när man blir medveten om att man riskerar ett långt fängelsestraff.
Citera
2023-04-17, 20:03
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Ja men hon kan väl haft Ts i fickan .
Både Ts och Js mobil visade väl att de var till mcd .
Och vad hon hade beställt i sin app och smsat .
Det grannen sa i förhör var att JJ hade en mobil i sin hand när hon gick ner första gången, gick upp och när hon kom ner andra gången så hade hon en mobil och en plånbok i handen...
Citera
2023-04-17, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja ser man hela bilden blir det mesta förklarat om man konstaterar att JJ och MH deltog i mordet, en ströp och en höll fast. Det blir inga praktiska frågetecken kvar.

Det enda som egentligen ligger i den andra vågskålen och motsäger det är den utmålade personligheten av MH. Men den bilden är också lite svajig och självmotsägande ibland, den går helt enkelt inte ihop alla gånger. MH har gjort saker som motsäger bilden av passiv, rädd, och förledd.

Man bör också komma ihåg att bilden av MH är en aktivt uppmålad bild av försvaret, som just är till för att så tvivel kring MHs roll.

Precis. Hade detta varit två stycken med liknande karaktärer och ett kriminellt förflutet hade ingen tvivlat på att de båda deltog.
Citera
2023-04-17, 20:08
Medlem
Den här tråden har handlat om spekulationer hit o dit och samma ältande hela tiden.
Kan vi inte skriva sånt som kommer upp och är nytt?
Annars bara invänta domen på Onsdag!
Citera
2023-04-17, 20:17
Medlem
Någon mer än jag som försökt analysera trovärdigheten i förhören med ChatGPT?

Mitt problem är, trots att den lovar dyrt och heligt att det inte finns någon storleksgräns på indata när man frågar fanskapet, så strejkar den ändå på några tiotals rader.

Jag har därför bara lyckats köra den på kortare utdrag från förhör till exempel historien när de kommer hem till J. Den poängterade att J ofta har svårt att minnas och är inkonsekvent när det kommer till detaljrikedom. Exempel: J kom ihåg att de hängt av sig ytterkläder och en väska men sen glömt bort om de var i köket under husesynen.

Hade varit intressant om man kunde få den att analysera alla förhören.
Citera
2023-04-17, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Finns ju ingenting av värde som placerar M i badrummet och om man där till adderar rättsläkarens svar på Ms advokats frågor under rättegången så ska M frias för mord. Hade det funnits annan bevisning som pekar på att de gjort det i samförstånd så kanske. Kan bli fällande i TR dock eftersom de skjuter mer från höften.

Är av samma uppfattning, det finns ju en liten möjlighet att hon blir fälld i TR men jag tror knappt TR heller, men det material, bevisning, utlåtande... som finns idag kommer aldrig passera igenom HR till en fällande dom.
Citera
2023-04-17, 20:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Förlåt att jag inte svarat på dina inlägg.
Jag känner att du alltid är påläst och att svara dig kräver ju lite av detsamma.

Jag är glad att du så metodiskt går igenom skeende i badrummet, med positioner och tider och har läst dom när jag hunnit.
Snällt sagt, tack, och så bra om det har varit till viss hjälp! Handlar mest om gott minne, vilket du med har och alltid intressanta, eftertänksamma analyser.
Citat:
Jag har inga invändningar och inte heller några egna inputs direkt, utom en sak som jag tänkte på, vilket var de där rören.

I NFCs del (har den inte framför mig nu), kan man se att det bara finns två ställen som är testade positivt för Tove, och det är gardinstången och golvbrunnen. Röret är testat, men gav inget resultat på Tove. (Minns dock att den heter S015). Det betyder nog att Tove kanske slog huvudet i gardinstängerna. Även där behöver man kolla närmare på bilden om det finns vssa delar som skulle kunna göra skadan i huvudet.

Det jag tycker mig minnas är att kanterna på skadan inte var jämna... som sagt , allt plockat ur minnet. Kan var fel...
Du har rätt: Rättsläkaren: "baktill hö i hårbotten ses en i grova drag halvmåneformad, snett nedåt hö i ca 60 gr vinkel mot horisontalplanet orienterad sårskada som mäter 3 x 0,5 cm i storlek och upp till som mest ca 0,5 cm djup."
Skadans kanter bedöms ha varit oregelbundna från början.

Om även stängernas vassa kanter var oregelbundna, så kan det blödande såret som uppkom i samband med fallet också vara det trubbiga föremål som hon landade på. Och där återfanns ju också DNA.
Ja, egentligen är det märkligt att rören är "rena" - i övrigt måste J ha skurat varje mm på de områden T hade befunnit sig och det luktade ju starkt enligt poliserna, en oangenäm lukt i både badrum och hall.
Citat:
En annan sak jag har funderat över är ju skadorna på armbågarna och varför försvaret hade invändningar om skadornas placeringar och fasthållning. Det kan ju innebära att armbågsskadorna sitter på ett ställe som inte så lätt skadas vid fasthållning i liggande ställning.

Och nu tycker jag mig också minnas att han nämner blod? Blod på armbågarna?

Får väl göra en koll sen, vad han säger och vad det står i protokollet.
Advokaten tar upp uppgiften att 20-åringen fällt henne: "Är det möjligt att man tar emot sig med armbågarna då", undrar han. ”Man kan inte utesluta det nej”.

Advokaten säger att han själv har svårt att se hur Tove skulle ha kunnat få skador på armbågarna, om hon blev fasthållen på det sätt som 20-åringen beskrivit. "Sannolikheten för det är liten", svarar rättsläkaren.

18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar också om skadorna kan ha uppstått om 20-åringen själv klämt fast Toves armar med benen, när hon satt grensle över henne. "Det är möjligt", enligt rättsläkaren.

"Kan medvetslöshet inträda tidigare förloppet?" ”Ja absout, redan i fasen med lufthunger”

Inget läst om blödningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in