Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Förlåt att jag inte svarat på dina inlägg.
Jag känner att du alltid är påläst och att svara dig kräver ju lite av detsamma.
Jag är glad att du så metodiskt går igenom skeende i badrummet, med positioner och tider och har läst dom när jag hunnit.
Snällt sagt, tack, och så bra om det har varit till viss hjälp! Handlar mest om gott minne, vilket du med har och alltid intressanta, eftertänksamma analyser.
Citat:
Jag har inga invändningar och inte heller några egna inputs direkt, utom en sak som jag tänkte på, vilket var de där rören.
I NFCs del (har den inte framför mig nu), kan man se att det bara finns två ställen som är testade positivt för Tove, och det är gardinstången och golvbrunnen. Röret är testat, men gav inget resultat på Tove. (Minns dock att den heter S015). Det betyder nog att Tove kanske slog huvudet i gardinstängerna. Även där behöver man kolla närmare på bilden om det finns vssa delar som skulle kunna göra skadan i huvudet.
Det jag tycker mig minnas är att kanterna på skadan inte var jämna... som sagt , allt plockat ur minnet. Kan var fel...
Du har rätt: Rättsläkaren:
"baktill hö i hårbotten ses en i grova drag halvmåneformad, snett nedåt hö i ca 60 gr vinkel mot horisontalplanet orienterad sårskada som mäter 3 x 0,5 cm i storlek och upp till som mest ca 0,5 cm djup."
Skadans kanter bedöms ha varit
oregelbundna från början.
Om även stängernas vassa kanter var oregelbundna, så kan det blödande såret som uppkom i samband med fallet också vara det trubbiga föremål som hon landade på. Och där återfanns ju också DNA.
Ja, egentligen är det märkligt att rören är "rena" - i övrigt måste J ha skurat varje mm på de områden T hade befunnit sig och det luktade ju starkt enligt poliserna, en oangenäm lukt i både badrum och hall.
Citat:
En annan sak jag har funderat över är ju skadorna på armbågarna och varför försvaret hade invändningar om skadornas placeringar och fasthållning. Det kan ju innebära att armbågsskadorna sitter på ett ställe som inte så lätt skadas vid fasthållning i liggande ställning.
Och nu tycker jag mig också minnas att han nämner blod? Blod på armbågarna?
Får väl göra en koll sen, vad han säger och vad det står i protokollet.
Advokaten tar upp uppgiften att 20-åringen fällt henne: "Är det möjligt att man tar emot sig med armbågarna då", undrar han.
”Man kan inte utesluta det nej”.
Advokaten säger att han själv har svårt att se hur Tove skulle ha kunnat få skador på armbågarna,
om hon blev fasthållen på det sätt som 20-åringen beskrivit.
"Sannolikheten för det är liten", svarar rättsläkaren.
18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar också om skadorna kan ha uppstått om 20-åringen själv
klämt fast Toves armar med benen, när hon satt grensle över henne.
"Det är möjligt", enligt rättsläkaren.
"Kan medvetslöshet inträda tidigare förloppet?"
”Ja absout, redan i fasen med lufthunger”
Inget läst om blödningar.