2023-04-17, 17:39
Avslutad
Båda var med på o skicka Tova till himlen. Vi kan inte mer än o hoppas på att båda får livstid!
Citera
2023-04-17, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
MH är nog en väldigt ovanlig 18-åring. Pastorsdottern som vuxit upp i Pingstkyrkan och som redan som 18-åring har provat tunga droger utan att föräldrarna har märkt något.

Hon måste vara van vid att ljuga, dölja och manipulera. Hur många 18-åringar känner ni som skulle klara av att tiga så länge i häktet?
Hon är inte något stackars oskyldigt offer. Har hon visat någon empati för To*ve och hennes anhöriga? Jag är rädd att det är farligt att släppa ut henne i samhället.

Självklart ljuger MH! Ingen oskyldig skulle bete sig som hon har gjort under så lång tid. Är man oskyldig behöver man inte ljuga.
Citera
2023-04-17, 17:54
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Detta pussel är komplett och det väcker inga större obesvarade frågetecken till skillnad från M s pussel där knappt en bit kan läggas på rätt plats!

Ja ser man hela bilden blir det mesta förklarat om man konstaterar att JJ och MH deltog i mordet, en ströp och en höll fast. Det blir inga praktiska frågetecken kvar.

Det enda som egentligen ligger i den andra vågskålen och motsäger det är den utmålade personligheten av MH. Men den bilden är också lite svajig och självmotsägande ibland, den går helt enkelt inte ihop alla gånger. MH har gjort saker som motsäger bilden av passiv, rädd, och förledd.

Man bör också komma ihåg att bilden av MH är en aktivt uppmålad bild av försvaret, som just är till för att så tvivel kring MHs roll.
Senast redigerad av coli 2023-04-17 kl. 18:15.
Citera
2023-04-17, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja ibland måste man nog konstatera att en spade faktiskt är en spade. Hur gärna man än vill att den skulle vara något annat.
Det är väldigt intressant och lärorikt att läsa analyser och funderingar åt alla håll, många kloka och förnuftiga invändningar.
Men till slut kokar det ändå ner till att det bara finns en enda förklaring som får hela pusslet att falla på plats, rätar ut alla frågetecken och också stämmer med den ena åtalades vittnesmål:

Båda två, JJ och MH, deltog i mordet på T i badrummet.

1. * Det förklarar inkongruensen i MHs rörelse-app i telefonen
2. * Det förklarar MHs osannolika djupa 24-minuters sömn trots alla dunsar, dörrklocka och sparkar - hon sov inte.
3. * Det skulle förklara hur MH vågade lägga sig på JJs belamrade säng som var tvärförbjuden för någon annan än JJ - MH låg helt enkelt inte där när mordet skedde.
4. * Det förklarar varför JJ inte skadades av den sannolikt vilt kämpande Ts armar/händer - för MH höll fast.
5. * Det förklarar varför ingen av JJ eller MH öppnade när det ringde på dörren vid två tillfällen
6. * Det förklarar att JJ inte tvekade att åka till McD och lämna MH med en död kropp - för MH visste ju redan att T var död.
7. * Det förklarar att de båda två gemensamt dumpade kroppen och sopade igen spåren.
8. * Det förklarar att JJ inte kontaktade MH förrän flera timmar senare dagen efter - hade JJ fruktat att MH skulle skvallra om att JJ ensam genomfört mordet, hade JJ varit som en hök på MH. Nu visste JJ att de hade deltagit i mordet båda två och hade lika goda skäl att hålla tyst.
9. * Det skulle förklara hur MH så säkert visste att T blivit strypt till döds och berättade det för häktesväninnan - veckor innan hennes egen advokat visste om det och hon berättade det för förhörsledarna
10. * ”partners in crime” - därför ljuger de båda två under 8 veckors häktesförhör. Hade MH verkligen varit oskyldig till mordet hade hon rimligen berättat tidigare.

Det var sannolikt inte MHs ide, sannolikt inte hennes initiativ och hon var troligen den mer passiva, men hon var nog delaktig.
Det betyder dock inte att Rätten anser att åklagaren under rättegången utan rimliga tvivel bevisat att det räcker för att döma både JJ och MH för mord. Det är en helt annan fråga.

8. Bra slutsats.
9. Maja kan ha fått detta återberättat för sig av Johanna (även om jag tror att hon är högst delaktig i mordet).
Det förklarar även att hon kände till detaljer som att Johanna knäat Tove för att få omkull henne.
Hade förresten Maja ngn förklaring till varför hon berättar detta för häktesvännen när hon ju sagt att Tove fått skjuts hem?
Citera
2023-04-17, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tack för alla svar! En del frågor besvaras genom att vi båda tror att M ljuger om sömnen och visste om att T var död.

Hade M valt denna linje, att hon visste att T var död men var livrädd för att avslöja det, hade hennes historia blivit mer trovärdig. Men istället ljuger hon som barn ljuger, blånekar till något som enligt mig är uppenbart.

En annan detalj som jag noterat i hennes förhör, är hennes långa tystnader efter att hon nekat till något som fhl tror hon varit delaktig i. Fhl är också tysta länge då det är vanligt att den misstänkte till slut bryter den och säger något mer. Långa tystnader upplevs ofta som jobbiga och obehagliga.

Är det typiskt för adhd personer att klara av långa obehagliga tystnader? Autism? Utan kunskap om diagnoserna tolkar jag det som känslokyla.

Gjorde en googling på ”känslokall” snubblade över denna wiki-sidan om prefrontala cortex och skador i den. https://sv.wikipedia.org/wiki/Prefrontala_cortex

Väldigt mycket av beskrivningarna stämmer in på MH.
OBS! Jag tror inte att hon har nån skada. Det är inte heller ett påstående att det skulle vara på det sättet, eller ens ett antagande.
Det var mer ett sammanträffande. MH och hennes agerande är och förblir nog en gåta.
Citera
2023-04-17, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du menar att dunsen från när T föll i backen i badrummet inträffade ca 02:10? Och grannen ringde på 02:15? Och stod och väntade med sin pappa i hallen till 02:45 när J kom nerför trappan?

Ja, om det nu var så gällande tiderna som grannen envisas med att påstå. Det måste väl finnas ett kvitto eller nåt, som visar när JJ var på Donken? TT kan dessutom ha varit död en halvtimme innan JJ gick ner i trappen.

Nä, så jag tror inte alls att JJ mördade TT och gick ut 2 minuter senare och blev skjutsad till Donken av grannen. Det låter orimligt.
Citera
2023-04-17, 18:02
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
8. Bra slutsats.
9. Maja kan ha fått detta återberättat för sig av Johanna (även om jag tror att hon är högst delaktig i mordet).
Det förklarar även att hon kände till detaljer som att Johanna knäat Tove för att få omkull henne.
Hade förresten Maja ngn förklaring till varför hon berättar detta för häktesvännen när hon ju sagt att Tove fått skjuts hem?

Vet ej. När MH väl började erkänna gissar jag man försökte lirka ut så mycket som möjligt ur henne och kanske inte petade i anklagelser om varför hon ljög så mycket tidigare?
Det gällde ju att få henne att prata, inte att knipa ihop.
Citera
2023-04-17, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu är det väl så att den enda bestämda tiden är via grannens mobil (när de börjar sin resa till Mcd). Och när JJ går upp och hennes telefon börjar röra sig.

Resterade tider är uppskattningar från grannen under, det kan diffa både på första dunsen de hört och till deras uppfattning om hur lång tid det tar innan sonen går upp och ringer på dörren. Likväl kan det diffa i tid när JJ kommer ner för trappen.

Var har du hittat kvinnornas vikt (JJ 85, TT 65)? Kan du vara snäll och hänvisa till var i FUP det framkommer!

Nej, 02:47:00 börjar nämligen Ts mobil att röra sig mot Donken enligt Ts Google.

Ts vikt på 65kg är från obduktionsprotokollet. J har jag inte sett någon vikt på. Garanterat mindre än 85 pannor iaf.
Citera
2023-04-17, 18:06
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Förhoppningen är naturligtvis att ni som ägnar så mycket tid åt att spekulera ihop fullständigt ologiska händelseförlopp och galna bortförklaringar ska inse detta när ni konfronteras med liknande exempel från ett annat fall, och att ni på så sätt ska förmås lyfta blicken en smula och inse att det ni håller på med kanske inte är riktigt sunt.
Det har hänt att fantasin skenat och det har jag varit tydlig med.

Att förklaringarna jag kunnat ge utifrån givna omständigheter skulle vara Galna bortförklaringar håller jag givetvis inte med om. Det finns alltid två sidor av ett mynt, minst, och jag tycker att det är viktigt att alla blir belysta. Vilken sida som bör vara gällande är en värderings- och tolkningsfråga.

Min grundinställning är tämligen klar men en del tankar har jag fått omvärdera under resans gång då nya uppgifter tillkommit. Det skäms jag inte för att tillstå. Jag vet att jag inte är ofelbar.

Mitt tänkande är inte statiskt utan fullt påverkbart av sakliga argument, dock inte av idiotförklaringar, invektiv, versaler eller allmänt tyckande om hur tingens ordning borde vara.
Citera
2023-04-17, 18:25
Medlem
En sak från de tidigaste förhören som fortfarande inte går ihop är att grannen sa att J hade med sig sin mobil när han stötte på J i trappen efter dunsarna. Ts mobil var redan då i en påse i Js jackficka av allt att döma. Så hur kan J haft med sig sin egen mobil. Js hälsaapp startar en aktivitet 02:46:22. Ts mobil rör sig mot Donken 02:47. J kan inte haft med sig SIN telefon helt enkelt.

Så, vems telefon hade J med sig när hon stötte på grannen? Jag vet inte. Det finns en annan mobil som startar en rörelseaktivitet 02:43:33. Vilket passar bättre rent tidsmässigt. Jag ställer bara frågan.
Citera
2023-04-17, 18:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Väldigt fin analys. Det var nog mycket så som du beskriver det.

Vi får väl se hur det blir med MH i framtiden. Var hon hamnar och för hur länge. I vart fall är det nog hälsosamt för MH att klippa all kontakt med JJ, som nog inte kommer vistas utanför murarna på länge.

Mindre sannolikt, men en dag kommer det kanske en biografi med titeln ”Var jag i badrummet?”…..

Jag har mycket svårt att se att Maja kommer bli fälld för mord, oavsett vad rätten tror/inte tror om hennes sovande. Även om hon varit vaken, innbär det inte att rätten kan avgöra var Maja hållit hus under mordet.

Maja kan mycket väl ha varit vaken, kanske blivit väckt rent av tumultet. men att inte ingripa, avbryta är inte straffbart (som jag förstår det). Kan man bevisa att Maja förstod att det var mord på gång?

Jag har inte haft tid, men det skulle vara intressant att se om/vad åklagaren haft med för bevisning om vad Maja visste om Johannas ondskedfulla mordtankar. Om det framgick av Majas förhör? I stämningsansökan verkar inget sådant framkomma som jag kan se, utan bevisningen är mycket inriktat på själva kvällen, natten och dagen efter som en helhet för brottet.

Jag tror att Majas låga självkänsla gör att hon aldrig kommer att kunna riktigt ta sig "därifrån", från brottet och vad hon leddes in i, men kanske kan hon komma att förstå hur det kunde gå så snett och vara mycket mer vaksam, höra med andra om vad de tror och tycker när hon känner att det är galet.
Citera
2023-04-17, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Mina tvivel på Ms medvetenhet och deltagande rangordnade efter tyngd:

1 . RLs uttalande att bådas berättelser är möjliga

2. Ms någorlunda flytande berättelse om dumpningsresan som det värsta hon varit med om och hur fruktansvärt hon upplevde ljudet av när T släpades i gruset på skogsvägen
Jag föreställer mig att Ts dödskamp vore mer traumatisk att se och höra

3. Js svammel när hon ska ha in M I en f ö logisk och sammanhängande berättelse med många detaljer.

4. Js påstående att M inte kommer in i händelsen förrän efter halvlek.
Var befann M sig och vad gjorde hon i första halvlek, medan T var som mest kraftfull?

5. Js högtidliga bedyrande av sanningens betydelse - 10 sek strypning

6. När M letat efter T och kom ut till J igen var J som vanligt, inte arg eller ens upprörd utan vid gott mod. Ingenting avslöjade om hon hade mord i sinnet.
Hur skulle M, som enligt uppgift hade svårt att läsa av människor, kunna tro att J hade mordplaner under den lugna ytan när hon dessutom var vänlig och rar mot T?

Kanske jag glömt något.

JJ kan ha haft drag åt passiv/aggressiv personlighetstyp, förutom låg empati och även antisociala drag. Så ser jag henne efter vad som framkommit.

Hon verkar ha haft mycket raseri inom sig som hon aldrig delgav någon. Förrän mordet skedde. Då blommade hon ut i allt sitt vansinne. Tror inte att någon i kretsen runt henne verkligen förstod hur långt hon kunde gå, trots bränderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in