Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Väldigt fin analys. Det var nog mycket så som du beskriver det.
Vi får väl se hur det blir med MH i framtiden. Var hon hamnar och för hur länge. I vart fall är det nog hälsosamt för MH att klippa all kontakt med JJ, som nog inte kommer vistas utanför murarna på länge.
Mindre sannolikt, men en dag kommer det kanske en biografi med titeln ”Var jag i badrummet?”…..
Jag har mycket svårt att se att Maja kommer bli fälld för mord, oavsett vad rätten tror/inte tror om hennes sovande. Även om hon varit vaken, innbär det inte att rätten kan avgöra var Maja hållit hus under mordet.
Maja kan mycket väl ha varit vaken, kanske blivit väckt rent av tumultet. men att inte ingripa, avbryta är inte straffbart (som jag förstår det). Kan man bevisa att Maja förstod att det var mord på gång?
Jag har inte haft tid, men det skulle vara intressant att se om/vad åklagaren haft med för bevisning om vad Maja visste om Johannas ondskedfulla mordtankar. Om det framgick av Majas förhör? I stämningsansökan verkar inget sådant framkomma som jag kan se, utan bevisningen är mycket inriktat på själva kvällen, natten och dagen efter som en helhet för brottet.
Jag tror att Majas låga självkänsla gör att hon aldrig kommer att kunna riktigt ta sig "därifrån", från brottet och vad hon leddes in i, men kanske kan hon komma att förstå hur det kunde gå så snett och vara mycket mer vaksam, höra med andra om vad de tror och tycker när hon känner att det är galet.