Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Trots att hon haft en trygg familjemiljö, stöttning genom barnpsykiatrin, specialanpassad skolgång och hjälp genom olika program, så har hon ändå passerat många gränser som väldigt få vuxna ens skulle klara av.
Hon tar inte särskilt många egna initiativ, utan följer mest med strömmen. Tyvärr drar hon sig till fel fel ström. Och det valet säger mycket om henne och gör henne farlig eftersom hon inte backar när det blir riktigt galet.
Det är ändå märkligt hur olika man uppfattar människor. En del verkar se henne som en ung snäll tjej som blivit ett offer för omständigheter. Hennes möjligheter till att ta egna beslut plockas bort eftersom hon blivit hjärntvättat. Jag hade kunnat köpa det till viss del, om hon hade erkänt och visat nån form ånger eller ledsamhet över det som hänt. Men hon visar inte på några känsloyttringar under något förhör förutom när hon skrattar när hon får frågan om hon och J är ett par.
Utifrån det resonemanget skulle man också kunna mena att personer som inte lämnar destruktiva och våldsamma relationer, har lite att skylla sig själva att de inte lämnar relationen. De vet ju med sig att de kan bli dödade.
Der finns ju även sekter, där personer blir extremt bundna och okritiska till sin sekt. Starka sektledare kan ju få sketmedlemmar att gå med på väldigt mycket.
Jag ser Johanna som en person som är väldigt stark och karasmatisk. Mycket roligt händer runt henne, då hon inte verkar tycka om att "softa" direkt. Hon tar tag i grejor, får det att hända. Ledargestalt.
Men när Johanna verkar agera mer som att vara den som utesluter, innesluter, säger upp bekantskap, blockar, mekar med inbjudningar till vissa och inte till andra, drar i trådar och snackar skit, för fram osanningar om andra, då börjar vissa ta avstånd själva, medan andra tar Johannas parti.
Det verkar vara osäkerhet runt vännerna vad osämjan består av i vissa fall, och jag tror att det är just pga av att Johanna inte talar sanning alltid.
När Tove tror att det handlar om en sak, verkar Maja och A*lexandra tro att det handlar om en annan. Problemet är ju att det är Johannas strategi, att måla upp bilder och vara Drama Queen.
Vi kommer aldrigg att få veta hur långt Maja kunde gå, allt är väl inte klarlagt. Och inte tror jag att sådan hjärntvätt ger lindrigare straff, då det borde vara omöjligt att veta hur omfattande den varit och hur mycket personen verkligen litat och trott, ej kunnat ta egna självständiga beslut.
Men de dokumenterade svagheterna som Maja har haft, har inverkat i hennes beslutsprocesser som hon har gjort/inte gjort. Maja har varit bräckligar än de flesta andra, och dessutom ganska ung, särskilt i förhållande till den mycket drivande och äldre Johanna.
Förutom det är hon ett utmärkt offer för det hon varit utsatt för, med hennes övergivenhetsproblematik och tidigare utrfrysning/utanförskap under hela sin bardom.