2023-04-17, 16:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ursäkta att jag klampar in här. Men jag tror att nyckelvittnet = grannen, har lite fel gällande tiderna. Om tjejerna kom till JJs lägenhet vid 02.00-tiden så är det inte troligt att de först satt i 30-40 minuter och pratade i köket, innan JJ visade runt TT i den lilla lägenheten.

Sånt brukar väl vanligtvis ske ganska direkt efter att man har kommit in i en okänd lägenhet?

JJ och MH har själva sagt att de satt och "pustade ut" efter striden i badrummet - och tittade till TT flera gånger innan de insåg att hon faktiskt var död.

Annars skulle alltså JJ ha åkt till Donken med grannen bara ett par minuter efter att hon hade mördat TT. Vad jag har förstått så dog TT runt 02.05 - 02.15. Annars stämmer det inte. Inte i mina ögon iaf.
Så du menar att dunsen från när T föll i backen i badrummet inträffade ca 02:10? Och grannen ringde på 02:15? Och stod och väntade med sin pappa i hallen till 02:45 när J kom nerför trappan?
Citera
2023-04-17, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Förhoppningen är naturligtvis att ni som ägnar så mycket tid åt att spekulera ihop fullständigt ologiska händelseförlopp och galna bortförklaringar ska inse detta när ni konfronteras med liknande exempel från ett annat fall, och att ni på så sätt ska förmås lyfta blicken en smula och inse att det ni håller på med kanske inte är riktigt sunt.
Jamen lite så. Det förekommer i varenda krim-tråd att folk har diverse fantasifulla förklaringar men jag har iaf aldrig varit med om att de komplicerade förklaringarna varit sanna.
Citera
2023-04-17, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
För adhd är det inget utmärkande, men generellt kan man nog säga att autister inte lider av tystnad, eller ens finner den pinsam.

M har ingen diagnos inom autismspektrat, endast drag av och vilka de dragen är, vet vi inte.
En ren spekulation från min sida är att M är osäker och lågmäld i okända sammanhang och kanske rent av föredrar tystnaden. Det tror jag mer på än känslokyla.

Hon är inte beskriven som känslokall utan tvärt om, omtänksam och omhändertagande. En av vännerna berättade dock att M förändrades efter hon började umgås med J, men hur förändringen visade sig gick hon inte in på.

M säger i något förhör att hon inte vet om T är död. Jag tolkar det som en solklar förnekelse. Hon har inte kommit så långt i sin bearbetning att hon kan ta det till sig och ta orden i sin mun.

Att T är död är jag tämligen säker på att hon vet, men hon vill inte tro att det är sant och gör allt vad hon kan för att skjuta det ifrån sig, stänger av och går in i en bubbla där allt är som vanligt och inget har hänt. Det har inte med känslokyla att göra utan är en försvarsmekanism för att inte psyket ska kollapsa.

När ska M ha sagt att hon inte vet om T var död? Var det innan eller efter kroppen hittades? Jag minns att J spelade ovetandes och frågade fhl var T och M var, vilket dom inte svarade på.

Tolkar jag dig rätt så ljuger hon för sig själv och inte förhörsledaren?

Bara ett par veckor in i häktningen pratade hon ju med samsittaren om att T var död och även uppeldad.
Citera
2023-04-17, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jaha, så du är ännu en tjafsare som inte kan se fakta och alternativ. Trist. Bortkastad tid att svara på dina inlägg alltså. Nåja, jag gör ett sista försökt.

Tror du själv inte man försöker vara tyst om man skall döda någon?

Johanna 85kg + Tove 65kg blir 150kg som går i golvet om Johanna lyfter Tove, men inte orkar och de drattar i golvet.

Att Johanna var snabbt ute är det ingen som förnekat. Frågan är hur du förklarar att det inte tog mer än två minuter från det att Tove sparkade i väggen till Johanna dök upp hos grannen, med tanke på att hon då också skall ha hunnit döda Tove, och därefter bryr hon sig inte alls om att en alldeles nydödad Tove, som hon efter så kort tid knappast kan ha hunnit säkerställa är död, bara struntar i att Tove ligger där på golvet, och åker till McDonalds. Nä du, det förstår alla med minsta gnutta livserfarenhet att så kan det inte ha gått till.

Om det är någon som skall lägga av, sluta provocera och skaffa sig lite livserfarenhet, så är det du.

Ja just det - och jag tror själv att tt mördades tidigare och att grannen har tagit fel på 15-20 minuter gällande dunsarna.
Men i praktiken spelar det kanske inte så stor roll, mordet är glasklart.

Däremot är inte MHs roll särskilt glasklar..... har tidigare trott att hon inte deltog, men har ändrat åsikt. Mycket pga att JJ inte hade försvarsskador öht. Hon måste ha haft hjälp.
Citera
2023-04-17, 17:00
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jamen lite så. Det förekommer i varenda krim-tråd att folk har diverse fantasifulla förklaringar men jag har iaf aldrig varit med om att de komplicerade förklaringarna varit sanna.

Ja ibland måste man nog konstatera att en spade faktiskt är en spade. Hur gärna man än vill att den skulle vara något annat.
Det är väldigt intressant och lärorikt att läsa analyser och funderingar åt alla håll, många kloka och förnuftiga invändningar.
Men till slut kokar det ändå ner till att det bara finns en enda förklaring som får hela pusslet att falla på plats, rätar ut alla frågetecken och också stämmer med den ena åtalades vittnesmål:

Båda två, JJ och MH, deltog i mordet på T i badrummet.

1. * Det förklarar inkongruensen i MHs rörelse-app i telefonen
2. * Det förklarar MHs osannolika djupa 24-minuters sömn trots alla dunsar, dörrklocka och sparkar - hon sov inte.
3. * Det skulle förklara hur MH vågade lägga sig på JJs belamrade säng som var tvärförbjuden för någon annan än JJ - MH låg helt enkelt inte där när mordet skedde.
4. * Det förklarar varför JJ inte skadades av den sannolikt vilt kämpande Ts armar/händer - för MH höll fast.
5. * Det förklarar varför ingen av JJ eller MH öppnade när det ringde på dörren vid två tillfällen
6. * Det förklarar att JJ inte tvekade att åka till McD och lämna MH med en död kropp - för MH visste ju redan att T var död.
7. * Det förklarar att de båda två gemensamt dumpade kroppen och sopade igen spåren.
8. * Det förklarar att JJ inte kontaktade MH förrän flera timmar senare dagen efter - hade JJ fruktat att MH skulle skvallra om att JJ ensam genomfört mordet, hade JJ varit som en hök på MH. Nu visste JJ att de hade deltagit i mordet båda två och hade lika goda skäl att hålla tyst.
9. * Det skulle förklara hur MH så säkert visste att T blivit strypt till döds och berättade det för häktesväninnan - veckor innan hennes egen advokat visste om det och hon berättade det för förhörsledarna
10. * ”partners in crime” - därför ljuger de båda två under 8 veckors häktesförhör. Hade MH verkligen varit oskyldig till mordet hade hon rimligen berättat tidigare.

Det var sannolikt inte MHs ide, sannolikt inte hennes initiativ och hon var troligen den mer passiva, men hon var nog delaktig.
Det betyder dock inte att Rätten anser att åklagaren under rättegången utan rimliga tvivel bevisat att det räcker för att döma både JJ och MH för mord. Det är en helt annan fråga.
Senast redigerad av coli 2023-04-17 kl. 17:21.
Citera
2023-04-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du menar att dunsen från när T föll i backen i badrummet inträffade ca 02:10? Och grannen ringde på 02:15? Och stod och väntade med sin pappa i hallen till 02:45 när J kom nerför trappan?

Ja, jag tror att det kan vara så.
Citera
2023-04-17, 17:09
Avslutad
Citat:
Ja, jag tror att det kan vara så.
Det är för mig svårt att tro att de skulle varit på spänn under en halvtimme och att de båda också missuppfattat tiden så gravt.

Dessutom är det ju så att Johanna själv uppskattar tiden mellan att Maja ramlar på toaletten och åstadkommer den där höga dunsen (i hennes första historia alltså) och att hon själv går ner och stöter på grannen i trappan bara handlar om ett par minuter.
Citera
2023-04-17, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja ibland måste man nog konstatera att en spade faktiskt är en spade. Hur gärna man än vill att den skulle vara något annat.
Det är väldigt intressant och lärorikt att läsa analyser och funderingar åt alla håll, många kloka och förnuftiga invändningar.
Men till slut kokar det ändå ner till att det bara finns en enda förklaring som får hela pusslet att falla på plats, rätar ut alla frågetecken och också stämmer med den ena åtalades vittnesmål:

Båda två, JJ och MH,deltog i mordet på T i badrummet.

1. * Det förklarar inkongruensen i MHs rörelse-app i telefonen
2. * Det förklarar MHs osannolika djupa 24-minuters sömn trots alla dunsar, dörrklocka och sparkar - hon sov inte.
3. * Det skulle förklara hur MH vågade lägga sig på JJs belamrade säng som var tvärförbjuden för någon annan än JJ - MH låg helt enkelt inte där när mordet skedde.
4. * Det förklarar varför JJ inte skadades av den sannolikt vilt kämpande Ts armar/händer - för MH höll fast.
5. * Det förklarar varför ingen av JJ eller MH öppnade när det ringde på dörren vid två tillfällen
6. * Det förklarar att JJ inte tvekade att åka till McD och lämna MH med en död kropp - för MH visste ju redan att T var död.
7. * Det förklarar att de båda två gemensamt dumpade kroppen och sopade igen spåren.
8. * Det förklarar att JJ inte kontaktade MH förrän flera timmar senare dagen efter - hade JJ fruktat att MH skulle skvallra om att JJ ensam genomfört mordet, hade JJ varit som en hök på MH. Nu visste JJ att de hade deltagit i mordet båda två och hade lika goda skäl att hålla tyst.
9. * Det skulle förklara hur MH så säkert visste att T blivit strypt till döds och berättade det för häktesväninnan - veckor innan hennes egen advokat visste om det och hon berättade det för förhörsledarna
10. * ”partners in crime” - därför ljuger de båda två under 8 veckors häktesförhör. Hade MH verkligen varit oskyldig till mordet hade hon rimligen berättat tidigare.

Det var sannolikt inte MHs ide , sannolikt inte hennes initiativ och hon var troligen den mer passiva, men hon var nog delaktig.
Det betyder dock inte att Rätten anser att åklagaren under rättegången utan rimliga tvivel bevisat att det räcker för att döma både JJ och MH för mord. Det är en helt annan fråga.

Detta pussel är komplett och det väcker inga större obesvarade frågetecken till skillnad från M s pussel där knappt en bit kan läggas på rätt plats!
Citera
2023-04-17, 17:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Trots att hon haft en trygg familjemiljö, stöttning genom barnpsykiatrin, specialanpassad skolgång och hjälp genom olika program, så har hon ändå passerat många gränser som väldigt få vuxna ens skulle klara av.

Hon tar inte särskilt många egna initiativ, utan följer mest med strömmen. Tyvärr drar hon sig till fel fel ström. Och det valet säger mycket om henne och gör henne farlig eftersom hon inte backar när det blir riktigt galet.

Det är ändå märkligt hur olika man uppfattar människor. En del verkar se henne som en ung snäll tjej som blivit ett offer för omständigheter. Hennes möjligheter till att ta egna beslut plockas bort eftersom hon blivit hjärntvättat. Jag hade kunnat köpa det till viss del, om hon hade erkänt och visat nån form ånger eller ledsamhet över det som hänt. Men hon visar inte på några känsloyttringar under något förhör förutom när hon skrattar när hon får frågan om hon och J är ett par.

Utifrån det resonemanget skulle man också kunna mena att personer som inte lämnar destruktiva och våldsamma relationer, har lite att skylla sig själva att de inte lämnar relationen. De vet ju med sig att de kan bli dödade.

Der finns ju även sekter, där personer blir extremt bundna och okritiska till sin sekt. Starka sektledare kan ju få sketmedlemmar att gå med på väldigt mycket.

Jag ser Johanna som en person som är väldigt stark och karasmatisk. Mycket roligt händer runt henne, då hon inte verkar tycka om att "softa" direkt. Hon tar tag i grejor, får det att hända. Ledargestalt.

Men när Johanna verkar agera mer som att vara den som utesluter, innesluter, säger upp bekantskap, blockar, mekar med inbjudningar till vissa och inte till andra, drar i trådar och snackar skit, för fram osanningar om andra, då börjar vissa ta avstånd själva, medan andra tar Johannas parti.

Det verkar vara osäkerhet runt vännerna vad osämjan består av i vissa fall, och jag tror att det är just pga av att Johanna inte talar sanning alltid.

När Tove tror att det handlar om en sak, verkar Maja och A*lexandra tro att det handlar om en annan. Problemet är ju att det är Johannas strategi, att måla upp bilder och vara Drama Queen.

Vi kommer aldrigg att få veta hur långt Maja kunde gå, allt är väl inte klarlagt. Och inte tror jag att sådan hjärntvätt ger lindrigare straff, då det borde vara omöjligt att veta hur omfattande den varit och hur mycket personen verkligen litat och trott, ej kunnat ta egna självständiga beslut.

Men de dokumenterade svagheterna som Maja har haft, har inverkat i hennes beslutsprocesser som hon har gjort/inte gjort. Maja har varit bräckligar än de flesta andra, och dessutom ganska ung, särskilt i förhållande till den mycket drivande och äldre Johanna.

Förutom det är hon ett utmärkt offer för det hon varit utsatt för, med hennes övergivenhetsproblematik och tidigare utrfrysning/utanförskap under hela sin bardom.
Citera
2023-04-17, 17:32
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Utifrån det resonemanget skulle man också kunna mena att personer som inte lämnar destruktiva och våldsamma relationer, har lite att skylla sig själva att de inte lämnar relationen. De vet ju med sig att de kan bli dödade.

Der finns ju även sekter, där personer blir extremt bundna och okritiska till sin sekt. Starka sektledare kan ju få sketmedlemmar att gå med på väldigt mycket.

Jag ser Johanna som en person som är väldigt stark och karasmatisk. Mycket roligt händer runt henne, då hon inte verkar tycka om att "softa" direkt. Hon tar tag i grejor, får det att hända. Ledargestalt.

Men när Johanna verkar agera mer som att vara den som utesluter, innesluter, säger upp bekantskap, blockar, mekar med inbjudningar till vissa och inte till andra, drar i trådar och snackar skit, för fram osanningar om andra, då börjar vissa ta avstånd själva, medan andra tar Johannas parti.

Det verkar vara osäkerhet runt vännerna vad osämjan består av i vissa fall, och jag tror att det är just pga av att Johanna inte talar sanning alltid.

När Tove tror att det handlar om en sak, verkar Maja och A*lexandra tro att det handlar om en annan. Problemet är ju att det är Johannas strategi, att måla upp bilder och vara Drama Queen.

Vi kommer aldrigg att få veta hur långt Maja kunde gå, allt är väl inte klarlagt. Och inte tror jag att sådan hjärntvätt ger lindrigare straff, då det borde vara omöjligt att veta hur omfattande den varit och hur mycket personen verkligen litat och trott, ej kunnat ta egna självständiga beslut.

Men de dokumenterade svagheterna som Maja har haft, har inverkat i hennes beslutsprocesser som hon har gjort/inte gjort. Maja har varit bräckligar än de flesta andra, och dessutom ganska ung, särskilt i förhållande till den mycket drivande och äldre Johanna.

Förutom det är hon ett utmärkt offer för det hon varit utsatt för, med hennes övergivenhetsproblematik och tidigare utrfrysning/utanförskap under hela sin bardom.

Väldigt fin analys. Det var nog mycket så som du beskriver det.

Vi får väl se hur det blir med MH i framtiden. Var hon hamnar och för hur länge. I vart fall är det nog hälsosamt för MH att klippa all kontakt med JJ, som nog inte kommer vistas utanför murarna på länge.

Mindre sannolikt, men en dag kommer det kanske en biografi med titeln ”Var jag i badrummet?”…..
Senast redigerad av coli 2023-04-17 kl. 17:37.
Citera
2023-04-17, 17:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Själv anser jag att Åklagaren har bevisat att mordet skett i samförstånd och att M s insats var nödvändig för att mordet skulle kunna ske på det sätt som är beskrivit. Om rätten delar den åsikten behöver M komma med en trovärdig historia. Frågorna jag då ställde behöver få svar. Och dom i tråden som tror på M s historia kan ju försöka svara på frågorna. Jag har inga problem att ändra mig om någon kan ge trovärdiga förklaringar M s lögner och hennes agerande. Hennes dokumenterade agerande ligger helt i linje med att mordet skedde samförståndet enligt mig.

Om man vänder på det. Att J och M har utfört mordet i samförstånd. Vilka obesvarade frågor eller orimligheter finns som väcker tvivel? Förutom M s historia då som är både är förväntad och logiskt utefter hennes situation.
Mina tvivel på Ms medvetenhet och deltagande rangordnade efter tyngd:

1 . RLs uttalande att bådas berättelser är möjliga

2. Ms någorlunda flytande berättelse om dumpningsresan som det värsta hon varit med om och hur fruktansvärt hon upplevde ljudet av när T släpades i gruset på skogsvägen
Jag föreställer mig att Ts dödskamp vore mer traumatisk att se och höra

3. Js svammel när hon ska ha in M I en f ö logisk och sammanhängande berättelse med många detaljer.

4. Js påstående att M inte kommer in i händelsen förrän efter halvlek.
Var befann M sig och vad gjorde hon i första halvlek, medan T var som mest kraftfull?

5. Js högtidliga bedyrande av sanningens betydelse - 10 sek strypning

6. När M letat efter T och kom ut till J igen var J som vanligt, inte arg eller ens upprörd utan vid gott mod. Ingenting avslöjade om hon hade mord i sinnet.
Hur skulle M, som enligt uppgift hade svårt att läsa av människor, kunna tro att J hade mordplaner under den lugna ytan när hon dessutom var vänlig och rar mot T?

Kanske jag glömt något.
Citera
2023-04-17, 17:35
Medlem
Citat:
Ursäkta att jag klampar in här. Men jag tror att nyckelvittnet = grannen, har lite fel gällande tiderna. Om tjejerna kom till JJs lägenhet vid 02.00-tiden så är det inte troligt att de först satt i 30-40 minuter och pratade i köket, innan JJ visade runt TT i den lilla lägenheten.

Sånt brukar väl vanligtvis ske ganska direkt efter att man har kommit in i en okänd lägenhet?

JJ och MH har själva sagt att de satt och "pustade ut" efter striden i badrummet - och tittade till TT flera gånger innan de insåg att hon faktiskt var död.

Annars skulle alltså JJ ha åkt till Donken med grannen bara ett par minuter efter att hon hade mördat TT. Vad jag har förstått så dog TT runt 02.05 - 02.15. Annars stämmer det inte. Inte i mina ögon iaf.

Troligen har grannarna tagit fel på tiden några minuter.

Det fetstilta, har Maja sagt det? Hon hävdar ju att hon inte var med i badrummet.

Jag tror att det där om att visa runt Tove i lägenheten bara är en lögn från Johannas sida för att inte avslöja att hon planerat att mörda Tove. Troligen satt de i köket först och pratade och drack (Johanna kanske låtsades dricka). Tove blev fullare och fullare och när hon sen gick in i badrummet för att kräkas så slog Johanna till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in