2023-04-17, 18:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Självklart ljuger MH! Ingen oskyldig skulle bete sig som hon har gjort under så lång tid. Är man oskyldig behöver man inte ljuga.

Fast oskyldig är hon inte.
Hon har ju varit med och dumpat kroppen.

Även om Maja inte varit med om mordet, men har känslan av att hon har vetat om Johannas tankar, inte avstyrt, kanske hört, förstått, till och med sett(?), men inte ingripit, ringt eller öppnat för grannen, larmat när JJ var på Donken (visserligen för sent, men...) så tror jag att man känslomässigt känner skuld och kan ha svårt att ta till sig det, erkänna. Maja förstår säkerligen inte heller lagen på det vis att hon vet om det kan anses att hon varit medskyldig eller inte, om hon vetat om att det skedde en grov misshandel, eller värre, men inget gjorde?

Sedan tror jag faktiskt att hon varit så indoktrinerad av Johanna och kanske även betuttad i henne, att hon kan ha haft svårt för att se "klart", utan kan ha avfärdat misstankar och likt mordbränningarna bara hoppas, be till Gud att inget ska hända.

Så rent moraliskt kan hon känna skuld och vilja dölja allt detta, även om hon skulle vara oskyldig till själva mordet. Hon har logiska skäl till att ljuga, men om hon var helt oskyldig till mordet, skulle hon bli bra mycket trovärdigare om hon la upp alla kort på bordet.

T ex ser det ju inte bra ut ur morlaisk synpunkt att säga att J, jag var orolig för att Johanns skulle göra något, och sedan när jag vaknade och hörde bråket, då vågade jag inte gå ut och kolla. jag gjorde inget fast jag blev rädd när jag tyckte att det lät konstig i badrummet och grannen ringde på. jag hoppades bara på att Tove skulle klara sig, men jag hjälpte inte henne och sa inte till Johanna att sluta.
Citera
2023-04-17, 18:57
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursäkta att jag klampar in här. Men jag tror att nyckelvittnet = grannen, har lite fel gällande tiderna. Om tjejerna kom till JJs lägenhet vid 02.00-tiden så är det inte troligt att de först satt i 30-40 minuter och pratade i köket, innan JJ visade runt TT i den lilla lägenheten.
De anlände till bostaden kl 01:51, tog av sig ytterkläder och skor enligt båda tjejerna, visning (av en liten etta där vardagsrummet kan ses från hallen) enligt J som menar att när de kom till badrummet så går M först in, därefter T och J. Men dunsarna kom inte kl 02:00 eller strax innan utan runt 02:30 - därför ljuger J i sin "sanningsversion."

I och för sig vet vi ju redan att hon gör det genom att hävda 10 sekunder och utan att berätta om T:s diverse skador innan hon till sist avled.
Citat:
Sånt brukar väl vanligtvis ske ganska direkt efter att man har kommit in i en okänd lägenhet?
Om man tycker att en enrummare behöver visas upp, för vardagsrummet kunde ju som sagt ses redan ute i hallen. J är noggrann med att understryka att M var med under rundturen, då kunde hon ju rimligen inte ha hunnit gå och lägga sig heller.
Citat:
JJ och MH har själva sagt att de satt och "pustade ut" efter striden i badrummet - och tittade till TT flera gånger innan de insåg att hon faktiskt var död.
J har sagt det, det är J:s påhitt om dunsar redan kl 02:00, trots att hon i de tidigaste förhören har uppgett att hon hörde grannens plingande på dörren efter kl 02:30 och ett par minuter efter M:s fall på sidan, såsom hon uppgav för grannen 10 min senare i trapphuset.

M har uppgett en annan version.
Citat:
Annars skulle alltså JJ ha åkt till Donken med grannen bara ett par minuter efter att hon hade mördat TT. Vad jag har förstått så dog TT runt 02.05 - 02.15. Annars stämmer det inte. Inte i mina ögon iaf.
Eller så litar man på grannarnas vittnesmål helt enkelt? Och på J:s första uppgift om att det plingar någon gång efter kl 02:30, ett par minuter efter dunsarna.

Samt vittnesmålet i TR om att J uppenbarar sig 5-10 minuter efter att sonen kommit ner igen.
Citera
2023-04-17, 18:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det jag ville klargöra - oavsett varifrån jag plockar exemplet - var att bara för att man kan hitta en långsökt förklaring till en uppgift så innebär det inte att man introducerat ett rimligt tvivel. Det lät så på dig, och det låter ibland på dig och andra som att ni helt kopplar er fria från sannolikhetsbedömningar.

Om något har en mycket liten sannolikhet för att inträffa, så innebär det inte att man har ett likvärdigt alternativ jämfört något som har en mycket hög sannolikhet för att inträffa. Det står inte 1-1 bara för att man har två alternativ, om alternativen har olika stor sannolikhet för att ha inträffat.
Ge mig argument för att M var delaktig I badrummet, så kan vi utgå ifrån det.
Citera
2023-04-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast oskyldig är hon inte.
Hon har ju varit med och dumpat kroppen.

Även om Maja inte varit med om mordet, men har känslan av att hon har vetat om Johannas tankar, inte avstyrt, kanske hört, förstått, till och med sett(?), men inte ingripit, ringt eller öppnat för grannen, larmat när JJ var på Donken (visserligen för sent, men...) så tror jag att man känslomässigt känner skuld och kan ha svårt att ta till sig det, erkänna. Maja förstår säkerligen inte heller lagen på det vis att hon vet om det kan anses att hon varit medskyldig eller inte, om hon vetat om att det skedde en grov misshandel, eller värre, men inget gjorde?

Sedan tror jag faktiskt att hon varit så indoktrinerad av Johanna och kanske även betuttad i henne, att hon kan ha haft svårt för att se "klart", utan kan ha avfärdat misstankar och likt mordbränningarna bara hoppas, be till Gud att inget ska hända.

Så rent moraliskt kan hon känna skuld och vilja dölja allt detta, även om hon skulle vara oskyldig till själva mordet. Hon har logiska skäl till att ljuga, men om hon var helt oskyldig till mordet, skulle hon bli bra mycket trovärdigare om hon la upp alla kort på bordet.

T ex ser det ju inte bra ut ur morlaisk synpunkt att säga att J, jag var orolig för att Johanns skulle göra något, och sedan när jag vaknade och hörde bråket, då vågade jag inte gå ut och kolla. jag gjorde inget fast jag blev rädd när jag tyckte att det lät konstig i badrummet och grannen ringde på. jag hoppades bara på att Tove skulle klara sig, men jag hjälpte inte henne och sa inte till Johanna att sluta.

Jag håller med dig angående att MH ev. inte berättar sanningen eftersom hon inte vet vad de juridiska konsekvenserna av hennes version skulle kunna mynna ut i.

Blir hon dömd i TR mot ett långt fängelsestraff så tror jag att det kan komma en annan version från henne i HR, för då känner hon nog att hon inte har så mycket kvar att förlora på att berätta om sin egen inblandning och i vilken omfattning den var.

Jag tror precis som du är inne i några av dina inlägg och tangerar att hon troligtvis inte var en aktiv person under mordet utan var passiv i den bemärkelsen att hon var vaken men ingrep inte i den omfattning som hon borde gjort. Då är hon ändå skyldig, men kan ev. då få lägre straff etc.
Citera
2023-04-17, 19:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Men du är bara "tämligen säker", alltså? Efter att M hjälpt till att transportera bort liket? Jösses alltså, dina patetiska försök att lite så där i smyg gång på gång på gång förminska eller bortförklara M:s roll i det hela ... Att du bara orkar.
Eftersom jag inte kan ta mig in i Ms tankar kan jag heller inte vara helt hundra säker på vad som rör sig där och att jag tolkat rätt , därav tämligen.

Att många av er andra anser er ha den förmågan kan jag bara gratulera till.
Citera
2023-04-17, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du menar att dunsen från när T föll i backen i badrummet inträffade ca 02:10? Och grannen ringde på 02:15? Och stod och väntade med sin pappa i hallen till 02:45 när J kom nerför trappan?

Ja.
Citera
2023-04-17, 19:18
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
JJ kan ha haft drag åt passiv/aggressiv personlighetstyp, förutom låg empati och även antisociala drag. Så ser jag henne efter vad som framkommit.

Hon verkar ha haft mycket raseri inom sig som hon aldrig delgav någon. Förrän mordet skedde. Då blommade hon ut i allt sitt vansinne. Tror inte att någon i kretsen runt henne verkligen förstod hur långt hon kunde gå, trots bränderna.
Jag uppfattar inte J som en passivt/aggressiv personlighetstyp, alltså ingen inåtvänd ilska under lugn yta. Tvärtom faktiskt, både dramatisk och utåtagerande.

Definitivt avsaknad av affektiv empati, hyfsat hög kognitiv empatisk förmåga då hon uppvisar strategiskt tänkande och kan sätta sig in i sociala situationer och anpassa sig till andra.

Läskig tjej:

BF: Och vad var syftet med att tända eld hos Hampus?
M: Döda honom.
BF: Hur vet du det?
M: För att, ja, ja likadant som med Tove och My där så har hon ju sagt liksom väldigt ofta och många gånger liksom att jorden hade varit en bättre plats utan honom och ingen skulle sakna honom och han, eh, och hon själv skulle må mycket bättre att slippa och se honom.
Citera
2023-04-17, 19:21
Medlem
Är det imorgon domen kommer? Isåfall vilken tid?
Citera
2023-04-17, 19:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja, i singularis form. Innan dess, under tumultet som leder fram till position 2, har J klarat sig utan skador.
Jag anar att T inte kände sig hotad till livet. Inte förrän stryptaget.

Förlåt att jag inte svarat på dina inlägg.
Jag känner att du alltid är påläst och att svara dig kräver ju lite av detsamma.

Jag är glad att du så metodiskt går igenom skeende i badrummet, med positioner och tider och har läst dom när jag hunnit.

Jag har inga invändningar och inte heller några egna inputs direkt, utom en sak som jag tänkte på, vilket var de där rören.

I NFCs del (har den inte framför mig nu), kan man se att det bara finns två ställen som är testade positivt för Tove, och det är gardinstången och golvbrunnen. Röret är testat, men gav inget resultat på Tove. (Minns dock att den heter S015). Det betyder nog att Tove kanske slog huvudet i gardinstängerna. Även där behöver man kolla närmare på bilden om det finns vssa delar som skulle kunna göra skadan i huvudet.

Det jag tycker mig minnas är att kanterna på skadan inte var jämna... som sagt , allt plockat ur minnet. Kan var fel...

Vet inte om det finns något svar i NFCs bilaga som man själv kan läsa. Det kan ju finnas olika skäl till att något inte testats postivt för Tove.

En annan sak jag har funderat över är ju skadorna på armbågarna och varför försvaret hade invändningar om skadornas placeringar och fasthållning. Det kan ju innebära att armbågsskadorna sitter på ett ställe som inte så lätt skadas vid fasthållning i liggande ställning.

Och nu tycker jag mig också minnas att han nämner blod? Blod på armbågarna?

Får väl göra en koll sen, vad han säger och vad det står i protokollet.
Citera
2023-04-17, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Utifrån det resonemanget skulle man också kunna mena att personer som inte lämnar destruktiva och våldsamma relationer, har lite att skylla sig själva att de inte lämnar relationen. De vet ju med sig att de kan bli dödade.

Der finns ju även sekter, där personer blir extremt bundna och okritiska till sin sekt. Starka sektledare kan ju få sketmedlemmar att gå med på väldigt mycket.

Jag ser Johanna som en person som är väldigt stark och karasmatisk. Mycket roligt händer runt henne, då hon inte verkar tycka om att "softa" direkt. Hon tar tag i grejor, får det att hända. Ledargestalt.

Men när Johanna verkar agera mer som att vara den som utesluter, innesluter, säger upp bekantskap, blockar, mekar med inbjudningar till vissa och inte till andra, drar i trådar och snackar skit, för fram osanningar om andra, då börjar vissa ta avstånd själva, medan andra tar Johannas parti.

Det verkar vara osäkerhet runt vännerna vad osämjan består av i vissa fall, och jag tror att det är just pga av att Johanna inte talar sanning alltid.

När Tove tror att det handlar om en sak, verkar Maja och A*lexandra tro att det handlar om en annan. Problemet är ju att det är Johannas strategi, att måla upp bilder och vara Drama Queen.

Vi kommer aldrigg att få veta hur långt Maja kunde gå, allt är väl inte klarlagt. Och inte tror jag att sådan hjärntvätt ger lindrigare straff, då det borde vara omöjligt att veta hur omfattande den varit och hur mycket personen verkligen litat och trott, ej kunnat ta egna självständiga beslut.

Men de dokumenterade svagheterna som Maja har haft, har inverkat i hennes beslutsprocesser som hon har gjort/inte gjort. Maja har varit bräckligar än de flesta andra, och dessutom ganska ung, särskilt i förhållande till den mycket drivande och äldre Johanna.

Förutom det är hon ett utmärkt offer för det hon varit utsatt för, med hennes övergivenhetsproblematik och tidigare utrfrysning/utanförskap under hela sin bardom.

Det var en märklig jämförelse. Jag anklagar inte M för att hon inte lämnat relationen med J. Utan för att hon underlåtit att larma omgivningen vars liv stått på spel, grovt gravfridsbrott, ljugit utredningen igenom och därmed fördröjt sorgarbetet för alla T s anhöriga och troligen även mord.

Jag är enig med dig i din beskrivning av J. Men när det kommer till M verkar det som vi analyserar två olika personer. Jag är alltid intresserad av att försöka förstå hur en människa kommit till den punkt där den gör något obegripligt. Ofta kan man hitta ledtrådar i gm s barndom som sexuella övergrepp eller försummelse av sina föräldrar t.ex.

Kan M s tvivelaktiga beteende förklaras eller ursäktas med att hon har adhd eller att hon är adopterad? Utan djupare kunskap i ämnet så tycker jag inte det. Adhd och adoption är visserligen riskfaktorer för att bli kriminell. Men för övrigt tycker jag hon haft en trygg och stabil uppväxtmiljö utan missbruk eller fysiska/psykiska övergrepp. Att hon skulle varit utfryst under hela sin bardom har jag helt missat.

J är en dominant person som tydligen klaffade väldigt bra med M. M själv upplever inte att J har varit kontrollerande eller bestämd gentemot M. M har av egen fri vilja följt med på stripklubb, gjort inbrott, gått till personer och skrikit utan J, skrämt upp T. Jag ser inte hjärntvätten, utan snarare en person som själv valt att hänga med den två år äldre J och därigenom fått en biljett till alkohol, droger, fester och galna saker som hon uppskattat eftersom hon fortsatt den resan.
Citera
2023-04-17, 19:33
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du gör en märkligt tolkning trots att hon på en rak fråga svarar att enda gången hon inte vet vad M gör är när hon åker till McD. I J s story finns inga luckor där M haft möjlighet att sova.

Ja, för den som blundar för all text utom en enda rad, så kan min tolkning förefalla märklig, det har du helt rätt i.

Men för den som läser hela den delen av förhöret där de talar om detta, så är min tolkning alldeles uppenbar. Särskilt i beaktande av att det inte är den enda gången Johanna säger att hon inte vet vad Maja gjorde eller om Maja sov.

Det är snarare din tolkning av polisens mycket ledande fråga som är ganska överdriven. Det är t.ex. inte helt solklart vilket perspektiv Johanna lägger i sitt svar. Men du vet säkert exakt...

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
BF: Sov Maja överhuvudtaget efter att ni hade kommit till lägenheten innan ni åkte iväg med
Tove?
J: Nej inte vad jag vet. Sen när jag åkte till Mc Donald´s så vet jag ju inte vad Maja gjorde då
men när jag var med Maja så var hon ju vaken så att säga innan vi åkte den här bilturen och
så där då var hon ju vaken.
BF: Okej.
A: Så den enda gången som du inte vet vad hon gör är när du är på Mc Donald´s?
J: Ja precis eftersom jag inte är där.

Du kan fundera över varför polisen ställer en ledande fråga som står i direkt strid med vad Johanna just har berättat, och sedan kan du fundera över i vilken kontext Johanna svarar här. Du förstår kanske inte dynamiken i samtalet. Johanna säger att hon inte vet vad Maja gjorde när Johanna var på Donken, eftersom hon inte var där. Den första halvan av frågan förloras i svaret. Tyvärr är förhörsledaren ganska urusel när det kommer till att förhöra en person, och det visar sig dels i hur t.ex. denna fråga ställs, men också hur ett svar ifrån den förhörde som till synes står i direkt motsats till vad den förhörde just har berättat, inte ifrågasätts av förhörsledaren. I grund och botten har förhörsledaren lurat den förhörde att säga det förhörsledaren vill höra, och så fort det sker så upphör frågorna från förhörsledaren. Det är ett skolboksexempel på hur ett förhör inte skall gå till.

Som du själv ser så säger Johanna att hon inte vet om Maja sov vid något tillfälle. Samma sak har hon berättat i andra förhör. Hon säger att hon vet vad Maja gjorde när hon var med Maja.

Här har du återigen det andra förhöret där Johanna också säger att hon inte vet vad Maja gjorde när de kom till lägenheten. Johanna visade runt Tove i lägenheten. Johanna säger till och med att det kan ha varit så att Maja la sig i sängen. Märkligt att Johanna skulle säga så, om hon vet exakt vad Maja har gjort hela tiden och att hon vet att Maja inte har gjort det. Men det kommer du säkert att blunda för ännu en gång.

Citat:
Den här lördagskvällen så går ju du, Maja och Tove hem till din lägenhet i vart fall. Du säger i förhör att Maja mår dåligt, går hon och lägger sig i sängen, eller?

Nej, inte vad jag vet om.

Är det någon som lägger sig i sängen?

Nej inte vad jag ser. Det kan ha varit så, men jag vet inte. Vi var inte i det rummet. Men hon är säker på att hon eller Tove inte gjorde det.
Citera
2023-04-17, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Är det imorgon domen kommer? Isåfall vilken tid?
Onsdag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in