2023-04-17, 11:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Landa i havet 30 mil norr om Hawaii.

Jag tippar p skrotregn ver Hawaii. Allt r mjligt, men vad har de vriga SpaceX-nrdarna tippat?

Jag skulle hvda att ven ett skrotregn ver Hawaii vore en framgng.

T-03.24.
Citera
2023-04-17, 11:39
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Frsta flygningen med den strsta raketen i vrldshistorien.

Som dessutom r designad fr att kunna landa hela raketen. ven om just denna inte kommer landa. I bsta fall en nersttning p vattenytan innan den sjunker.
Citera
2023-04-17, 11:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Som dessutom r designad fr att kunna landa hela raketen. ven om just denna inte kommer landa. I bsta fall en nersttning p vattenytan innan den sjunker.

Svitt jag frsttt kommer de inte att gra ngon landing burn. S nedsttningen blir nog ganska vldsam.

P.S. Jag syftar p Spaceship. Boostern kommer de att stta ner i vattnet, som du sger.
Senast redigerad av Regulus 2023-04-17 kl. 11:45.
Citera
2023-04-17, 11:44
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Svitt jag frsttt kommer de inte att gra ngon landing burn. S nedsttningen blir nog ganska vldsam.

Risken r stor att det blir ett gigantiskt inferno p startplattan, sedan drjer det ett par r innan FAA ger flygtillstnd igen.
Citera
2023-04-17, 11:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Risken r stor att det blir ett gigantiskt inferno p startplattan, sedan drjer det ett par r innan FAA ger flygtillstnd igen.

Ja, det r ju skrckscenariot. Jag tror att de skippade en test fire med hela raketen p grund av detta.
Citera
2023-04-17, 12:00
Medlem
wwrs avatar
Citat:

P.S. Jag syftar p Spaceship. Boostern kommer de att stta ner i vattnet, som du sger.
Vad r det d fr test? De skall allts inte ens frska landa Starship? Och detta skall bli USA:s mnlandare! NASA har fullfljt sin del av programmet och vntar bara p att upprepa resan runt mnen men Musk ligger efter.
Senast redigerad av wwr 2023-04-17 kl. 12:11.
Citera
2023-04-17, 12:03
Medlem
Bartman777s avatar
Oj, lter p er som det finns stora risker fr ett misslyckande, vad trkigt.
Men vad r deras uppdrag?
Citera
2023-04-17, 12:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad r det d fr test? De skall allts inte ens frska landa Starship? Och detta skall bli USA:s mnlandare! NASA har fullfljt sin del av programmet och vntar bara p att upprepa resan runt mnen men Musk ligger efter.

Testet har till syfte att se om man kan skjuta upp hela raketen utan att den exploderar p startplattan. Alla scenarier utom detta har Musk definierat som en framgng.

P.S. Att landa p Mnen r ett mycket mindre problem n reentry och landning p Jorden. Jag skulle sga att de suborbitala flygningar med landning som redan gjorts rcker fr att visa att man kan landa p Mnen.
Senast redigerad av Regulus 2023-04-17 kl. 12:51.
Citera
2023-04-17, 12:51
Medlem
Reguluss avatar
T-02.09. Snart brjar de ladda brnsle.
Citera
2023-04-17, 13:02
Medlem
Reguluss avatar
T-01.57. NASA:s flygplan som ska filma starten har just taxat ut p startbanan.
Citera
2023-04-17, 13:08
Medlem
Reguluss avatar
T-01.52. NASA:s flygplan r nu i luften.
Citera
2023-04-17, 13:21
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Testet har till syfte att se om man kan skjuta upp hela raketen utan att den exploderar p startplattan. Alla scenarier utom detta har Musk definierat som en framgng.

P.S. Att landa p Mnen r ett mycket mindre problem n reentry och landning p Jorden. Jag skulle sga att de suborbitala flygningar med landning som redan gjorts rcker fr att visa att man kan landa p Mnen.
Det var lg ambitionsniv. Vi har vntat tv r p detta. Mrkligt att de inte frsker stta ned Starship mjukt i vattnet fr att simulera landning.

P.S.
Men det rcker inte. Man mste visa att man kan starta utan att den exploderar, mnga gnger i fljd, man mste ha en kabin fr astronauter, man mste ha en hiss som kan hissa ned astronauterna p mnen, man mste utveckla ett system fr tankning i rymden och genomfra upp till 18 uppskjutningar bara fr att tanka Starship, man mste bygga om motorerna s de riktas utt och inte sprtter runt mngrus och skert mnga fler saker. Hittills har vl nstan de flesta Starship exploderat. Den skall transportera mnniskor. NASA r klara, men Musk och SpaceX ligger ljusr efter.
Senast redigerad av wwr 2023-04-17 kl. 13:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in