Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-20, 17:09
  #4105
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
wwr, shariainstructor - vad sker? Det verkar inte hända nåt alls på rymdfronten just nu, och då min gamla goding spacex pink lixom försvann så trillade alla bra källor till rymdrelaterade frågor lite bort, speciellt när ni två blev tysta.

Inväntar alla konsortiets test och ingenting annat sker, eller har jag bara missat massa intressant info? I våras och försomras var det massor med saker, och konkurrenterna till SpaceX gjorde en del tester och flygningar, men i ett par månader nu har det varit öken nyhetsmässigt.

Jag klagar inte på andra, detta handlar inte om spoon-feeding .. men kan jag ha missat nån bra källa till vad som verkligen sker inom rymdresor/-utforskning genom att ha blivit lat och läst här? Finns det nån bot?

Inte ens twitter e intressant, McDowell fortsätter mäta banor för kinesiska raketer.
Jag skyller helt på Elon. Nu är det Twitter som gäller. Senast sade han att det skulle ta mellan en månad och ett år att skjuta upp Starship. Och då är det redan ett år försenat. Flera raptormotorer har exploderat. Men Shariainstructor har säkert koll på NASA som faktisk skall runda månen i höst. SpaceX romantiska tur runt månen där en japansk miljardär skulle vinna en flickvän i en reality show och resa med henne runt månen blev ju inställd. Inget i de större medierna om helikopter-turer på Mars heller.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-20 kl. 17:19.
Citera
2022-08-20, 17:29
  #4106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag skyller helt på Elon. Nu är det Twitter som gäller.

Sa han inte upp sitt köp? Iofs kanske krångligt att ta sig ur, men jag förmodar att han har de vassare advogamerna, eller nån finurlig klausul att luta sig mot. Har inte direkt orkat följa snubben, hans inlägg tangerar medicinsk kategorisering.

Men vi måste klara att gå vidare även utan Elon. Twitterkommentarerna är ju som för en fullvuxen karl att läsa teen-barbies dagbok, det känns bara så fel.
Citera
2022-08-20, 17:37
  #4107
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Sa han inte upp sitt köp? Iofs kanske krångligt att ta sig ur, men jag förmodar att han har de vassare advogamerna, eller nån finurlig klausul att luta sig mot. Har inte direkt orkat följa snubben, hans inlägg tangerar medicinsk kategorisering.

Men vi måste klara att gå vidare även utan Elon. Twitterkommentarerna är ju som för en fullvuxen karl att läsa teen-barbies dagbok, det känns bara så fel.
Han påstår sig ju själv vara kategoriserad. Jag håller med. Vi får gräva och se vad vi kan hitta. Om NASA får till en tur runt månen i höst blir ju det i alla fall något som sker utanför Van Allen-bältena.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-08-20 kl. 17:43.
Citera
2022-08-20, 17:47
  #4108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Han påstår sig ju själv vara kategoriserad. Jag håller med. Vi får gräva och se vad vi kan hitta. Om NASA får till en tur runt månen i höst blir ju det i alla fall något som sker utanför Van Allen-bältena.
Den hade jag inte sett. Jag förnekar inte att han nånstans är ett geni, t.ex på PR. Antar att det är ett måste för det är ju i grunden investorpengar som medgett allt detta. Dom tror på honom och han e bra på det han gör.

Lite mindre jox och lite mer rymd, ifall han nu råkar läsa här o tar hints
Citera
2022-08-20, 17:59
  #4109
Avstängd
wwrs avatar
felpost
Citera
2022-08-23, 21:57
  #4110
Medlem
Starships jungfrufärd med booster 7 och Starship 23---24...jag börjar bli virrig... ...kommer tyvärr inte att kunna genomföras under augusti vilket vi först trodde och var uppsatt på launch scedule.


Som det numera heter har det "slipped" till september månad. Jag har inte kunnat inhämta om det beror på FAA eller om det är andra tekniska problem.

Jag antar att man inte är riktigt redo ännu.

NASA har rullat ut SLS och Orion till startplattan för att genomföra Artemis I, man skall sätta Orion i bana runt månen och tydligen sträcker man ut hela testprogrammet till 6 veckor innan färden avslutas med splish-spash i havet. Man siktar helt klart på att komma iväg den 29 augusti men uppskjutningsfönstret är bara 2 timmar... ....Om man inte kommer iväg blir nästa försök den 2 september.
Citera
2022-08-23, 23:02
  #4111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Man siktar helt klart på att komma iväg den 29 augusti men uppskjutningsfönstret är bara 2 timmar... ....Om man inte kommer iväg blir nästa försök den 2 september.

Om man siktar på månen, borde man inte ha flera timmar om dagen på sig?

Hur som helst, tack för att du postar info! Starship känns mer och mer som PR, men vem vet. Kanske kan den dra iväg till Mars - med trump och lööf. *shrug*
Citera
2022-08-24, 23:33
  #4112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Om man siktar på månen, borde man inte ha flera timmar om dagen på sig?

Hur som helst, tack för att du postar info! Starship känns mer och mer som PR, men vem vet. Kanske kan den dra iväg till Mars - med trump och lööf. *shrug*


Man börjar nedräkningen innan fönstret öppnar. Så man har ändå god tid på sig. Att man begränsar fönstret beror troligen på att programvaran inte skall behöva justeras för mycket om det blir uppehåll i nedräkningen.

Det verkar rulla på med SLS och den står på startplattan. Om inget inträffar blir det en högtidsstund den 29 augusti. Att se en sådan koloss lyfta är enormt.

Beträffande booster nr 7 och Starship 24 på Boca Chica skall man snart pröva en static fire med samtliga boosterns 33 motorer. Jag är inte helt säker på om det sker i morgon. Tyvärr ingen färd med Starship förrän i september.
Citera
2022-08-26, 08:36
  #4113
Medlem
448s avatar
Mobilen direkt mot sattelit så småninom , man använder spektrum på mobilbandet uppe på 1800MHz

https://www.space.com/spacex-starlin...hones-t-mobile
Citera
2022-08-26, 09:39
  #4114
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Starships jungfrufärd med booster 7 och Starship 23---24...jag börjar bli virrig... ...kommer tyvärr inte att kunna genomföras under augusti vilket vi först trodde och var uppsatt på launch scedule.

Som det numera heter har det "slipped" till september månad. Jag har inte kunnat inhämta om det beror på FAA eller om det är andra tekniska problem.

Jag antar att man inte är riktigt redo ännu.

Att det inte genomförts några static fires efter olyckan är knappast FAA:s fel. Om de förbjudit detta i avvaktan på utredning eller åtgärder hade vi vetet det, då det är en offentlig myndighet.

Snarare handlar det om att SpaceX inte vill ha några fler olyckor. Samt att FAA ännu inte gett klartecken för den första flygningen. I vart fall har jag inte hört något om detta.
Citera
2022-08-26, 12:37
  #4115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att det inte genomförts några static fires efter olyckan är knappast FAA:s fel. Om de förbjudit detta i avvaktan på utredning eller åtgärder hade vi vetet det, då det är en offentlig myndighet.

Snarare handlar det om att SpaceX inte vill ha några fler olyckor. Samt att FAA ännu inte gett klartecken för den första flygningen. I vart fall har jag inte hört något om detta.

Så är det nog. Det sista jag har hört är att man rest upp booster nr 7 igen och skall testa samtliga motorerna. Jag skall försöka följa det varje dag nu.
Citera
2022-08-28, 23:39
  #4116
Medlem
1) Samtliga 33 motorerna är monterade på booster nr 7 och den står på plats för static fire tester. Jag är övertygad att man kör alla motorerna på samma gång. Jag har inte hört något nytt om när detta sker.
Elon säger på twitter att siktet är inställt på den stora jungfrufärden innan årsskiftet. Men det verkar lite osäkert om det blir booster 7, det kan lika gärna bli booster 8 beroende på hur testningarna går. Vad jag har hört ligger man också långt framme med Starship 24 om inte Starship 23 bedöms hålla måttet. Det är lite svårt att följa vad som händer.

2) Det är väldiga förseningar på Boeings Starliner. Men man har ju gjort en obemannad färd till rymdstationen och genomfört en lyckad landning. Nu sägs det att man siktar på en bemannad färd med datum i februari 2023. Boeings Starliner är hittills ett misslyckande.

3) I morgon är det tänkt att SLS skall skjutas iväg med Orion-skeppet i enlighet med Artimeres I och vad jag kan se i natt skulle uppskjutningen äga rum om 15 timmar. Om ni har möjlighet så försök följa det på NASA live stream. En sådan månfärd är spännande även fast den är obemannad. Jag tror på en lyckad start i morgon. Vädret verkar bli bra också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback