2023-04-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Har just ställt frågan till Helsingborgs Dagblad om varför de inte skriver något om denna man i NV Skåne. Kanske han till och med är abonnent på deras tidning.
De skriver idag i nättidningen, Sydsvenskan HD. På tiden kan man tycka!

Nu förväntar vi oss uppföljningar, detta är ju en äldre skåning i ett sånt ovanligt fall!
Citera
2023-04-16, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Han har väl maxat alla kreditkort och kanske belånat villan, för att investera. När den utlovade avkastningen sedan har uteblivit, så har pensionerna inte räckt för att betala alla räkningar och till slut knackade kronkalle på dörren och då fick han väl panik, dock förstår inte jag heller hur han hux flux fick ansvar för smuggling, hur träffade han på så kriminella typer?
Nån kontakt i detta bolag??
Citera
2023-04-16, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr13c
Nä det som folk undrar mest vart eller vem han har kontaktat, efter som det var en surgubbe som höll i plånboken. Så är man lite förundrar hur han gick på pyramidspelet. Om det nu är så då..

Har sett många såna - ingenting får kosta något - äter lågpris osv räknar vartenda öre - tar hem pantburkar om de råkar se någon.

Men om se der eller erbjuds en chans att tjäna lätta eller snabba rätt stora pengar hugger de
o blir grundlurade.

Vet vi i vilket land han kom över knarket - hoppas han är razze o måste dela cell med massa negrer
ha ha

Undernäring i Zimbabwefängelser - må så vara men där får man ta emot tilläggskost av nära o kära
eller köpa - vilket man inte får i Ankdammen
Senast redigerad av SisterJones 2023-04-16 kl. 23:34.
Citera
2023-04-16, 23:29
Medlem
Citat:
Nu skriver Helsingborgs Dagblad om saken. Jag tipsade...

https://www.hd.se/2023-04-16/70-arig...oin-i-zimbabwe

Hoppas fler följer efter och vi får lite konkret och korrekt information
Bra gjort! 👍 FB är alltid före!
Citera
2023-04-17, 00:57
Medlem
Citat:
Nu skriver Helsingborgs Dagblad om saken. Jag tipsade...

https://www.hd.se/2023-04-16/70-arig...oin-i-zimbabwe

Hoppas fler följer efter och vi får lite konkret och korrekt information
Bra jobbat, tack!
Synd bara att det är betalartikel. Hade varit skoj att kunna få läsa mer än bara ingressen. Men jag skall inte vara grinig, det viktiga är ju ändå att en rikstidning har tagit upp det.
Tragiskt att mannen hamnade i smugglarsvängen och till råga på allt blev rejält blåst. Allt var riggat som det verkar.

Som tack för din insats med HD:
https://www.lyrics.com/lyric/32547357/Glenn+Frey
Texten till låten 'Smuggler's blues'. Bra låt från 1984 av Glenn Frey.
Citera
2023-04-17, 05:01
Medlem
HassanVonEssens avatar
Vore riktigt gött att få veta att han fått ett par i ett zimbabweanskt ängelse. Fin gammal vit eftertraktad röv som lär vara uppfläkt av negerkuk efter en vecka. Försöka sova bland råttor i en trång ask brända sardiner där man bara får vända sig om när nattvakten klappar händerna och alla ska vända sig samtidigt.

Men det lär inte hända. Det vore som att skicka honom i döden och deras myndigheter vill inte ha en död svensk på halsen.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2023-04-17 kl. 05:05.
Citera
2023-04-17, 06:13
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Han har väl maxat alla kreditkort och kanske belånat villan, för att investera. När den utlovade avkastningen sedan har uteblivit, så har pensionerna inte räckt för att betala alla räkningar och till slut knackade kronkalle på dörren och då fick han väl panik, dock förstår inte jag heller hur han hux flux fick ansvar för smuggling, hur träffade han på så kriminella typer?

Citat:
Efter som jag själv bor i byn.
Så alla som bor i små byar vet ju hur djungeltrumman är..
Allt jag har hör vet jag inte om det är sant.
Men gubben är inblandad i någon form av pyramidspel lånat en massa pengar hit och dit av folk. Pantsatte husbil motorcykel båda bilarna. Var helt skuldfri innan han blev totalt rövkörd. Förmodligen är detta en desperation för att han skulle lösa av huset av fogden men det gick verkligen åt helvete med allt..

Många pensionärer i Eksjö, Småland, köpte ju BTCoin med lånade pengar 2021-2022. Den där löjliga abstrakta crypto. Jag försökte via forum förmå dom att sluta. Men de var fast beslutna att bli rika. Vilka smålänningar! Nu är 3-4 hus ute för försäljning och de kommer få spendera resten av ålderdomen på existensminimum i en liten hyresetta någonstans på det Småländska höglandet.
Citera
2023-04-17, 06:41
Medlem
Mr13cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Många pensionärer i Eksjö, Småland, köpte ju BTCoin med lånade pengar 2021-2022. Den där löjliga abstrakta crypto. Jag försökte via forum förmå dom att sluta. Men de var fast beslutna att bli rika. Vilka smålänningar! Nu är 3-4 hus ute för försäljning och de kommer få spendera resten av ålderdomen på existensminimum i en liten hyresetta någonstans på det Småländska höglandet.

Va fan? Är det sant? Vilka giriga människor.
Citera
2023-04-17, 06:43
Medlem
Mr13cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Vore riktigt gött att få veta att han fått ett par i ett zimbabweanskt ängelse. Fin gammal vit eftertraktad röv som lär vara uppfläkt av negerkuk efter en vecka. Försöka sova bland råttor i en trång ask brända sardiner där man bara får vända sig om när nattvakten klappar händerna och alla ska vända sig samtidigt.

Men det lär inte hända. Det vore som att skicka honom i döden och deras myndigheter vill inte ha en död svensk på halsen.

Vet inte om en gubbröv är så efterlängtad.
Citera
2023-04-17, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Bra jobbat, tack!
Synd bara att det är betalartikel. Hade varit skoj att kunna få läsa mer än bara ingressen. Men jag skall inte vara grinig, det viktiga är ju ändå att en rikstidning har tagit upp det.
Tragiskt att mannen hamnade i smugglarsvängen och till råga på allt blev rejält blåst. Allt var riggat som det verkar.

Som tack för din insats med HD:
https://www.lyrics.com/lyric/32547357/Glenn+Frey
Texten till låten 'Smuggler's blues'. Bra låt från 1984 av Glenn Frey.
Som tack för för den länken följer ett citat från HD. De skriver att det är en man från NV Skåne. Inte Ekeby. Men det kommer den ihärdige snabbt fram till.

"De följde 70-åringen till Mugabeflygplatsen i huvudstaden Harare, varifrån mannen skulle ta ett flyg till Myanmar. Vid incheckningsdisken fick polisen veta att mannen inte fått borda planet, då han saknade visum till landet.

De hittade snart 70-åringen på flygplatsen och sökte igenom hans väskor. I ett gömt fack hade han ett brunt pulver. Det visade sig handla om tre kilo heroin, värt 3,4 miljoner zimbabwiska dollar på gatan i Zimbabwe, motsvarande drygt 100 000 kronor."

Edit... Idag la jag till lite om spekulationer om att det ev är Lyoness som fått sina klor i honom.

Journalister kan gräva ibland.

Nämnde också en gubbe jag sprang på i samma NV Skåne och som var synnerligen aktiv att hitta investerare till pyramidspeletvsom som lät som himmel men blev helvete för många.
Senast redigerad av bblues 2023-04-17 kl. 07:19.
Citera
2023-04-17, 07:27
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Vet inte om en gubbröv är så efterlängtad.

Medfångarna är nog inte så kräsna. Men gubben känns nog rätt grundlurad, minst sagt. Man får hoppas att han får sitta av straffet i Sverige.
Citera
2023-04-17, 08:49
Medlem
Citat:
Efter som jag själv bor i byn.
Så alla som bor i små byar vet ju hur djungeltrumman är..
Allt jag har hör vet jag inte om det är sant.
Men gubben är inblandad i någon form av pyramidspel lånat en massa pengar hit och dit av folk. Pantsatte husbil motorcykel båda bilarna. Var helt skuldfri innan han blev totalt rövkörd. Förmodligen är detta en desperation för att han skulle lösa av huset av fogden men det gick verkligen åt helvete med allt..
Jag blir faktiskt mörkrädd på riktigt!
Hur kan en äldre man, här kanske ihop med sin fru, hamna så totalt galet genom att, som det verkar, blivit utlovad guld och gröna skogar så att slutpunkten blir ett fängelse i Harare för heroinsmuggling?! Min fantasi tar slut!

Jag var visserligen mycket tidigt inne på romansbedrägeri men det var innan uppgifter om att mannen var gift och att deras bostad var under KFM för exekutiv försäljning. Genom tydligare bakgrundsbild vad gäller person, blir ju heroinsmugglingen på sätt och vis begripligare fast ändå inte.

Känns som att en offentlig varning från PRO vore på sin plats:
"Som pensionär bör du inte försöka börja drömma om en kraftigt förbättrad ekonomi!"

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in