2023-04-15, 12:15
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PussyRiot
Många ensamstående män i Mariestad saknar alibi för aktuell tid, så är det nattetid. Avsaknad av alibi är med andra ord inte särskilt utpekande.

Teorin kring BW är skit. Det råder ingen konsensus om han kör SAAB eller Opel eller ens om han åker med sin egen bil. Färgen är både vit och brons. Vita bilar var poppis 1992, så det är inte heller det utpekande. Faktum är att det inte finns ett enda bevis eller indicium mot BW. Han förefaller vara utredd, att döma av dem som skrivit om hans beteende i Radbyn, och Helenas familj tycks inte misstänka honom. Men Skvagg har ju Leif GW:s stöd för sin teori som sista försvarslinje

Teorin om PU är bättre underbyggd. En fysisk person uppger att han varit sårad tidigt på morgonkvisten. Det hade varit bra om det hade sagts i juni 1992, men det sades inte ens direkt på Flashback. Istället är det så att den som har planterat tanken att PU var sårad är föraren av den vita bilen, som bland annat nämnt det för Muscaria. PeKr själv mindes inget sådant utan fick fråga SuEk som mindes "ett sår" på munnen, ett sår som tråden snart förstorade till en sprucken läpp, en uppgift som inte stämmer med vad föraren av den vita bilen försökt sprida. Föraren av den vita bilen är det alltså som inspirerat PeKr till lögnen om den sårade PU. Den person som skall ha sett PU be om alibi aktuell natt har förnekat att så är fallet, så Muscaria missade att kolla upp fakta.

PU har dessutom en Camry av 1986 års modell. PU:s historia stöds av regbevis som cirkulerat via PM. Att det är en Camry stöds dessutom av PeKr själv. Om nu PU händelsevis parkerat sin Camry vid sjukhuset aktuell natt så är den i varje fall inte den vita bakhjulsdrivna Opel som andra vittnen sett. En Camry är liksom en helt annan bil.

Så PU är inte aktuell pga att han är utsatt för falsk ryktesspridning av föraren av den vita bilen. PeKr är själv inte inblandad i gärningen utan är bara en nyttig idiot för föraren. PeKr själv hyser agg mot PU för att fått sin mandom nedvärderad av en kvinna pga PU. Liten s*nopp syndrom helt enkelt. Därför ljuger han om både det ena och det andra. Skaffa en sugpump för helvete! Skall göra 10%. Kanske räcker?

BW å sin sida är en god vän till Helena som får klä skott för mordet liksom PR tidigare.

Föraren av den vita bilen tar det numera lugnt medan tråden valsar vidare och försöka koka soppa på en spik, för tråden vet i princip ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Tyvärr en ganska korrekt analys av tråden så här långt.

Jag det är korrekt och jag håller med. Vi har ju drivit BW och MK nu en tid väldigt hårt här i tråden som tänkbara GM, men det är viktigt att understryka att det finns ingen konkret och handfast bevisning mot dem, som VI kan peka på. Det finns inte heller några som helst indicier heller som en domstol skulle kunna ta fasta på. Vi i tråden kan endast spekulera och diskutera som vi gör, men ingen här kan nånsin säga att den VET vilka dessa är som ligger bakom försvinnandet.

BW och MK kan lika gärna vara helt oskyldiga. Vi har ju drivit dessa väldigt hårt och jag tror att vi har resonerat kring dessa två kanske så långt vi kan komma. Man kan också resonera i helt motsatt riktning kring BW och MK: Att hur skulle det egentligen vara möjligt för BW som god vän med Helena och nära vän med Ulrika, ta livet av Helena och samtidigt fortsätta vara nära vän med Ulrika ? Hjälpa till i sök o s v ? Sedan detta med händelsen med ErAn i rätten: Det är ju heller inte säkert att det är ett skådespel utan det kan lika gärna vara ett äkta agerande. Som nära vän till systrarna brinner det fullständigt i skallen, då han förknippar denne med denna handling. Han skall ha tag i den "jäveln" som har gjort detta mot Helena, vem de än må vara.

Vi måste vid detta laget nu vara ärliga nog att presentera även en motsatt argumentering kring dessa två. Vi kan aldrig "spela" åklagare och domare här inne. Diskussion och spekulation, ja.
Senast redigerad av IB03 2023-04-15 kl. 12:18.
Citera
2023-04-15, 17:27
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag det är korrekt och jag håller med. Vi har ju drivit BW och MK nu en tid väldigt hårt här i tråden som tänkbara GM, men det är viktigt att understryka att det finns ingen konkret och handfast bevisning mot dem, som VI kan peka på. Det finns inte heller några som helst indicier heller som en domstol skulle kunna ta fasta på. Vi i tråden kan endast spekulera och diskutera som vi gör, men ingen här kan nånsin säga att den VET vilka dessa är som ligger bakom försvinnandet.

BW och MK kan lika gärna vara helt oskyldiga. Vi har ju drivit dessa väldigt hårt och jag tror att vi har resonerat kring dessa två kanske så långt vi kan komma. Man kan också resonera i helt motsatt riktning kring BW och MK: Att hur skulle det egentligen vara möjligt för BW som god vän med Helena och nära vän med Ulrika, ta livet av Helena och samtidigt fortsätta vara nära vän med Ulrika ? Hjälpa till i sök o s v ? Sedan detta med händelsen med ErAn i rätten: Det är ju heller inte säkert att det är ett skådespel utan det kan lika gärna vara ett äkta agerande. Som nära vän till systrarna brinner det fullständigt i skallen, då han förknippar denne med denna handling. Han skall ha tag i den "jäveln" som har gjort detta mot Helena, vem de än må vara.

Vi måste vid detta laget nu vara ärliga nog att presentera även en motsatt argumentering kring dessa två. Vi kan aldrig "spela" åklagare och domare här inne. Diskussion och spekulation, ja.

Ett klokt inlägg av IB03.

Ja, varför skulle en nära vän till Helena överhuvudtaget attackera henne och låta det gå så långt att hon avled? Det skall mycket till att döda en vän av "misstag".

Kanske "Hannas" vittnesmål kan tala för att GM är utlänningar.
Citera
2023-04-15, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ett klokt inlägg av IB03.

Ja, varför skulle en nära vän till Helena överhuvudtaget attackera henne och låta det gå så långt att hon avled? Det skall mycket till att döda en vän av "misstag".

Kanske "Hannas" vittnesmål kan tala för att GM är utlänningar.

Det är inte första gången som någon blir mördad av sin vän och inte heller sista gången. Albin Einarsson blev mördad av sin bästa vän och sen stöttade mördaren familjen... Många kvinnor har blivit dödade av män de känner väl.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/eQG4y/polisen-misstanker-albin-16-mordades-av-sin-basta-van
Senast redigerad av divadnil 2023-04-15 kl. 18:29.
Citera
2023-04-15, 18:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highlandertheonly1
Detta är mitt första inlägg i denna tråd och överhuvudtaget på FB. Och sen blir det nog inte så många fler. Kommer ej heller debattera med diverse experter eller svara på pm.

Med risk för uppsatsstorlek….
Infödd Mariestadsbo i ”rätt” ålder, sedan några år inte kvar dock och var den aktuella helgen inte i Mariestad. Om jag hade varit i stan så hade jag garanterat varit på Stadt och sen hängt några timmar på torget med allt och alla efter stängningsdags. Men som tur är, så var jag inte det.
Jag ska försöka väga mina ord noga för att inte bli påhoppad av diverse trådskrivare. Eller så gör jag det inte.

Efter att ha läst dom flesta inlägg i tråden under åren, så är jag inte förvånad över att man inte kommer vidare. Många som har skrivit här har ju ingen som helst aning om stan och det umgänget på den tiden. Seriöst, en 5-barnsmamna från Norrland som aldrig satt sin fot i Mariestad. Eller alla andra som inte har varit i närheten av bygden, men säkert med endast gott i sinnet.
Förstå mig rätt, men… talking about the blind leading the blind. Ett jäkla kacklande av yra höns och tuppar om vem som skriver dumma saker om vem och inte. Seriöst! Det hjälper ju verkligen inte familjen och för ju inget framåt i tråden. Så det vore ju bra om fler Mariestadsbor skulle träda fram.

Till fallet.

Till att börja med, de namn jag känner igen, som har misstänkliggjorts att vara förövare. HJM skulle absolut inte var kapabel till att varken begå ett sådant brott och/eller hjälpa till att skaffa undan en kropp. Hur nära vän han än vad med BW. BB, om han fortfarande var ute/stod upp vid denna tidpunkt, skulle han vara för snorfull för att kunna följa sin näsa hemåt. Samma sak, KL och DL, de skulle nog sitta bekvämt någonstans i en dimma och skicka runt pipan och inte ens döda en fluga. TB skulle inte klara av något sådant. Dom andra namnen kan jag inte svara för, man kände till dom, men inget mer. Och vakten känns ju väldigt långsökt, att han skulle ha gjort detta.

Brovittnet som mötte H med sällskap och såg dessa avvika ner till höger efter bron, fortsatte sen väl rakt fram över bron. Så vet man ju inte vad som hände sedan. Vittnet stod väl knappast kvar och tittade hur långt in på vägen Helena gick med sällskap.
Det finns i min uppfattning 3 anledningar till att gå ner den vägen, på den tiden. 1. första bästa stället att slå en drill efter ha lämnat centrum.
2. Bakvägen genom naturreservat till campingen. Den vägen gick man inte för efterfest eller nattabad, ej heller runt fängelset, över äng och åker för att komma till Ekuddenvägen.
3. Veckokvällar för att spela korpfotboll bakom fängelset.

Den egentliga anledningen till mitt inlägg är, att jag tycker att ett visst namn regelbundet försvinner så fort det kommer på tal. Trots att han är en av polisens huvudmisstänkta till H’s försvinnande. Så jag tänkte lägga lite ved på brasan.

En person som man i umgänges- och familjekretsen visste, att han kunde vara våldsam mot tjejer, tom. mot sin syster i yngre år.
En person med en stor självsäkerhet om sin egen dragningskraft på tjejer, och att han inte är van att bli nobbad. Vilket ju tydligen hände honom ordentligt på förfesten i Radbyn, efter vilket han enligt festdeltagare ha kört på fyllan ner till stan med sin vän, engelsmannen SP. I vilket sinnestillstånd kan man ju bara gissa.

Det ska finnas vittnen i närmaste kretsen, vilket även har nämnts i tråden, som har hört honom erkänna i fyllan på fest, samt så ska ju hans mor vittnat om att hennes son hade förändrats mycket tydligt efter H’s försvinnande. Med detta i åtanke, känns det ju konstigt att hans mor skulle gett honom alibi för natten, om det nu är sant.

För övrigt, något som ingen annan här har koll på, så bodde han inte alls på Gärdesgatan den sommaren, utan delade under ca. 3 månader ett hus med SP högt uppe på Stockholmsvägen. Ett hus där det ofta var fester, man skulle på fest på berget sade man.

Enligt ett mycket trovärdigt vittne kom han hem till huset först tidigt på morgonen, ca. 6-7. Måste ju iaf varit före 8, då han ska ha träffat H’s syster, Han ska ha varit mycket uppriven i sinnet och det första han gjorde, var att ta av sig allt han hade på sig och kastade kläderna i tvättmaskinen (oklart dock om skorna följde med). Och polisen vet om detta.

Så efter närmare 30 år så är BW är egentligen fortfarande helt utan alibi för tiden från att Stadt stängde och när han ska ha pratat med H, till på morgonen.
Om det är som han säger, att han lämnade H med ett adjö…vad gör han sen? Inget har nämnts om detta på 3000 sidor vittne på det alibi för natten. All info försvinner om honom efter detta? Fram till kl.8 på morgonen,

Jag är säker på att BW har läst varenda sida här, oklart om han har skrivit några inlägg dock

Tack för mig

Citat:
Många ensamstående män i Mariestad saknar alibi för aktuell tid, så är det nattetid. Avsaknad av alibi är med andra ord inte särskilt utpekande.

Teorin kring BW är skit. Det råder ingen konsensus om han kör SAAB eller Opel eller ens om han åker med sin egen bil. Färgen är både vit och brons. Vita bilar var poppis 1992, så det är inte heller det utpekande. Faktum är att det inte finns ett enda bevis eller indicium mot BW. Han förefaller vara utredd, att döma av dem som skrivit om hans beteende i Radbyn, och Helenas familj tycks inte misstänka honom. Men Skvagg har ju Leif GW:s stöd för sin teori som sista försvarslinje

Teorin om PU är bättre underbyggd. En fysisk person uppger att han varit sårad tidigt på morgonkvisten. Det hade varit bra om det hade sagts i juni 1992, men det sades inte ens direkt på Flashback. Istället är det så att den som har planterat tanken att PU var sårad är föraren av den vita bilen, som bland annat nämnt det för Muscaria. PeKr själv mindes inget sådant utan fick fråga SuEk som mindes "ett sår" på munnen, ett sår som tråden snart förstorade till en sprucken läpp, en uppgift som inte stämmer med vad föraren av den vita bilen försökt sprida. Föraren av den vita bilen är det alltså som inspirerat PeKr till lögnen om den sårade PU. Den person som skall ha sett PU be om alibi aktuell natt har förnekat att så är fallet, så Muscaria missade att kolla upp fakta.

PU har dessutom en Camry av 1986 års modell. PU:s historia stöds av regbevis som cirkulerat via PM. Att det är en Camry stöds dessutom av PeKr själv. Om nu PU händelsevis parkerat sin Camry vid sjukhuset aktuell natt så är den i varje fall inte den vita bakhjulsdrivna Opel som andra vittnen sett. En Camry är liksom en helt annan bil.

Så PU är inte aktuell pga att han är utsatt för falsk ryktesspridning av föraren av den vita bilen. PeKr är själv inte inblandad i gärningen utan är bara en nyttig idiot för föraren. PeKr själv hyser agg mot PU för att fått sin mandom nedvärderad av en kvinna pga PU. Liten s*nopp syndrom helt enkelt. Därför ljuger han om både det ena och det andra. Skaffa en sugpump för helvete! Skall göra 10%. Kanske räcker?

BW å sin sida är en god vän till Helena som får klä skott för mordet liksom PR tidigare.

Föraren av den vita bilen tar det numera lugnt medan tråden valsar vidare och försöka koka soppa på en spik, för tråden vet i princip ingenting.

Jag slutar aldrig att förvånas över hur det i omgångar dyker upp för tråden ganska okända användare med väldigt få inlägg, men som minsann "vet". Jag tänker nu inte bara på dem som jag har citerat ovan. Sammantaget har alla de här hastigt uppdykande användarna en tendens att puckla på BW - särskilt när det inte längre går att puckla på PR.

PU hade inte varit på tal på ganska länge i tråden, men när jag tog upp honom igen någon gång i januari/februari (?), dröjde det bara någon dag tills en massiv attack sattes in mot just BW. Skvagg har drivit på som värsta ångvälten, ivrigt påhejad av Pudelfrillan. Denna målinriktade insats känns väldigt märklig och misstänkt.

Jag noterar att Highlandertheonly1 påstår att BW och SP ska ha delat ett hus högt uppe på Stockholmsvägen under cirka tre månader. Inte heller den adressen ligger utanför stan, och därmed passar BW inte heller nu in på ett av GW Perssons huvudkriterier. Om jag bortser från GW Persson kan BW självklart ändå ha varit inblandad. Men PK:s trovärdighet i sin berättelse tyder starkt på att PU är huvudgärningsmannen. Men ihop med vem? BW? JF? Annan?
Citera
2023-04-16, 07:48
Medlem
Sorgligt att du sätter ditt normalt kloka omdöme åt sidan pga trådens mörka krafter. KF jobbar på BW och MK. Det är mycket som pekar på dem, såväl bevis som många indicier. BW har dessutom falskt alibi.
Trodde du var mer påläst än att du ska ifrågasätta att personer som är kända för Helena ligger bakom brottet. Det är ju glasklart.
Jag förutsätter att du inte heller tror på GWs teori då. Det är den enda teorin som har skapat ett sammanhängande scenario som passar in på tidsangivelser, vittnesmål och spår.
Med hjälp av den har vi kunnat förklara gm beteende under och även efter brottet.
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

Citera
2023-04-16, 14:55
Medlem
PartyVovvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Sorgligt att du sätter ditt normalt kloka omdöme åt sidan pga trådens mörka krafter. KF jobbar på BW och MK. Det är mycket som pekar på dem, såväl bevis som många indicier. BW har dessutom falskt alibi.
Trodde du var mer påläst än att du ska ifrågasätta att personer som är kända för Helena ligger bakom brottet. Det är ju glasklart.
Jag förutsätter att du inte heller tror på GWs teori då. Det är den enda teorin som har skapat ett sammanhängande scenario som passar in på tidsangivelser, vittnesmål och spår.
Med hjälp av den har vi kunnat förklara gm beteende under och även efter brottet.

Finns det mörka krafter i denna tråd? Jag kan inte se att det finns några som helst bevis mot BW och MK. Att vissa trummar in detta hårt och attackerar folk med andra åsikter tycker jag är långt värre än att IB03 använder sin rätt att tänka fritt.
Citera
2023-04-16, 20:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Se mina fetningar i de två citaten av PK. Samma sak skrev PK i den privata konversationen - att han inte ville lägga ut allt på en gång utan ta det steg för steg för att just inte lägga orden i mun på PU. Sedan beskrev PK PU:s underläpp som "svårt sargad". Han beskrev turerna om den flera gånger. På detta har Prinzezzan skrivit alldeles nyss att han/hon i gamla anteckningar hade noterat att det fanns en person i PU:s trappuppgång som dagen efter också hade noterat att PU var sargad.

Vem är föraren av den vita bilen?

Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
Vem är föraren av den vita bilen ?

Föga överraskande svarade PussyRiot inte på vår fråga om vem som var föraren av den vita bilen. Och när man lyssnar på Efterlyst från 1996 (se länken nedan) efterlyser polisen ett anonymt vittne som påstod sig ha sett bilen på cykelvägen och "eventuellt känt igen den som körde bilen". Den personen hörde aldrig av sig. Märkligt sammanträffande, detta.

https://www.youtube.com/watch?v=JNV_4JiXaC0
Citera
2023-04-16, 23:20
Medlem
Prinzezzans avatar
En avskrift av en liten artikel, som jag någon gång skrev ut från bibliotekets arkiv (inte i Mariestad), har ingen titel (det är enbart löpande text), men är platsgiven Lidköping samt är skriven av en Ove Artursson. I den har RoEk uttalat sig. I artikeln framgår att RoEk berättat att han "var förutom gärningsmannen den siste som såg Helena i livet". Det är inget citat av RoEk själv, så det är antingen en formulering av journalisten själv, eller så har RoEk sagt just dessa ord till Artursson. Det framgår inte.

I artikeln framgår också att RoEk dansade "en av de sista danserna på Stadshotellet i Mariestad" med Helena, strax före 02.00. Efter det säger RoEk att Helena måste ha lämnat Stadt. Följande ur artikeln:

"-Vad vi pratade om minns jag inte exakt. Men kvällen var väl som alla andra lördagskvällar. Vi samlades hos en kompis och tog några öl innan vi gick ut.

-Efter Stadt stängt samlades hela gänget först på torget men där var Helena inte med. Efter det drog vi till badhuset. Det var en kille som hade gitarr med sig. Vi satt där någon timme innan vi gick hem, säger Ro.... Ek...."

Funderingar:

1. Det spelades tydligen gitarr på fler ställen än i Stadsparken denna natt. Är/var det långt mellan Stadsparken och badhuset? Är det någon som hört RoEk berätta om denna "samling", eller kanske någon annan som sagt något?

2. Enligt någon i tråden ska RoEk varit närvarande då BW ska ha kommit hem sent på natten/tidig morgon och kastat av de kläder han hade på sig, och kört dem i tvättmaskin. Någon mer som hört RoEk berätta detta, och i så fall om BW hade varit med vid "gitarr-samkvämet" vid badhuset?

3. Lite märklig text: "Ro.... var förutom gärningsmannen den siste som såg Helena i livet." Åtminstone hade BW (och två till?) pratat med hennes efter RoEk. Det behöver inte alls vara något konstigt med meningen, då en person kanske inte utvecklar riktigt noga för en journalist vad h*n menar, eller så kanske inte reportern är så noga med orden.

4. Har RoEk berättat för någon om han såg BW (eller andra) denna natt?

5. Vilka fanns förutom RoEk på efterfesten (?) vid badhuset denna natt?

6. Kan "badhuset" ha avsett badet (bassängerna) på Ekudden eller var det badhuset centralt som avsågs?

7. Vilka avsåg RoEK när han sa "hela gänget"? Vilka ingick där? BW? JoEr? Skulle Helena ha varit med där?

8. Jag har läst någonstans att även JoEr (förutom RoEk) dansat någon av de sista danserna innan stängning med Helena. Det var alltså de två: RoEk samt JoEr? Någon som kan bekräfta?

9. Var (hos vem) befann sig RoEk samt "gänget" och drack några öl innan de gick till Stadt? Var BW och JoEr med där?

Oj, många frågor blev det... Men jag hoppas att någon kan/vill svara.
Citera
2023-04-16, 23:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
En avskrift av en liten artikel, som jag någon gång skrev ut från bibliotekets arkiv (inte i Mariestad), har ingen titel (det är enbart löpande text), men är platsgiven Lidköping samt är skriven av en Ove Artursson. I den har RoEk uttalat sig. I artikeln framgår att RoEk berättat att han "var förutom gärningsmannen den siste som såg Helena i livet". Det är inget citat av RoEk själv, så det är antingen en formulering av journalisten själv, eller så har RoEk sagt just dessa ord till Artursson. Det framgår inte.

I artikeln framgår också att RoEk dansade "en av de sista danserna på Stadshotellet i Mariestad" med Helena, strax före 02.00. Efter det säger RoEk att Helena måste ha lämnat Stadt. Följande ur artikeln:

"-Vad vi pratade om minns jag inte exakt. Men kvällen var väl som alla andra lördagskvällar. Vi samlades hos en kompis och tog några öl innan vi gick ut.

-Efter Stadt stängt samlades hela gänget först på torget men där var Helena inte med. Efter det drog vi till badhuset. Det var en kille som hade gitarr med sig. Vi satt där någon timme innan vi gick hem, säger Ro.... Ek...."

Funderingar:

1. Det spelades tydligen gitarr på fler ställen än i Stadsparken denna natt. Är/var det långt mellan Stadsparken och badhuset? Är det någon som hört RoEk berätta om denna "samling", eller kanske någon annan som sagt något?

2. Enligt någon i tråden ska RoEk varit närvarande då BW ska ha kommit hem sent på natten/tidig morgon och kastat av de kläder han hade på sig, och kört dem i tvättmaskin. Någon mer som hört RoEk berätta detta, och i så fall om BW hade varit med vid "gitarr-samkvämet" vid badhuset?

3. Lite märklig text: "Ro.... var förutom gärningsmannen den siste som såg Helena i livet." Åtminstone hade BW (och två till?) pratat med hennes efter RoEk. Det behöver inte alls vara något konstigt med meningen, då en person kanske inte utvecklar riktigt noga för en journalist vad h*n menar, eller så kanske inte reportern är så noga med orden.

4. Har RoEk berättat för någon om han såg BW (eller andra) denna natt?

5. Vilka fanns förutom RoEk på efterfesten (?) vid badhuset denna natt?

6. Kan "badhuset" ha avsett badet (bassängerna) på Ekudden eller var det badhuset centralt som avsågs?

7. Vilka avsåg RoEK när han sa "hela gänget"? Vilka ingick där? BW? JoEr? Skulle Helena ha varit med där?

8. Jag har läst någonstans att även JoEr (förutom RoEk) dansat någon av de sista danserna innan stängning med Helena. Det var alltså de två: RoEk samt JoEr? Någon som kan bekräfta?

9. Var (hos vem) befann sig RoEk samt "gänget" och drack några öl innan de gick till Stadt? Var BW och JoEr med där?

Oj, många frågor blev det... Men jag hoppas att någon kan/vill svara.

Från magen:

* RoEk berättade att han var "förutom gärningsmannen den siste som såg Helena i livet". Hur kan han veta det? Träffade han på Helena på torget? Så verkar dock inte ha varit fallet. Men absolut att han kan ha uttryckt sig "som han trodde var riktigt" eller att journalisten kan ha förstått lite fel. Jag tror att RoEk menade att eftersom han dansade en av de sista danserna med Helena, utgick han från att han också var en av de sista som såg Helena - vilket ju på sitt sätt är riktigt.

* Det där med "gitarren" är skumt. Badhuset? Vem/vilka går till badhuset för att spela gitarr - särskilt som badhuset i Mariestad har ett föga intressant läge? Badhuset har heller inga ytor för ändamålet. Noll på den! Ekudden kan vi glömma i sammanhanget. Man "går inte bara dit så där", dessutom är det ett utomhusbad. RoEk bör väl ha menat stadsparken? Men honom har PK inte nämnt. Den låter lite knepig, men det kan också finnas en förklaring som vi inte känner till.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-04-16 kl. 23:52.
Citera
2023-04-17, 05:23
Medlem
VictoriaWestlings avatar
Skvaggs argumentation känns något desperat.

Citat:
- bw var väl inte utanför Stadt och träffade Helena efter stängning?
Med Skvaggs logik mördades Palme av L. Palme eftersom hon var sista bekante som talade med O Palme.

Citat:
- och hon skulle väl aldrig be sin vän om skjuts?
Om BW var berusad, som påstås i tråden, skulle Helena be honom om skjuts då?

Citat:
- bw skulle väl aldrig påstå att Helena var på bra humör när hon var på dålig humör?
Han ljög om hennes humör... Har Skvagg fått köra handtralla hela livet. Vet han inte hur vi tjejer fungerar?

Citat:
- bw skulle väl aldrig säga att Helena ville promenera hem och få lite luft om hon i själva verket bad om skjuts?
Cirkelbevis. Om BW är full så kanske hon inte ser honom som lämplig förare och han kanske inte vill låta henne se att han kör bil berusad.

Citat:
- mk o bw skulle väl aldrig ta genvägen över cykelvägen när de skjutsade hem Helena? Ok de brukade göra så, men väl inte denna natt?
Gissar att detta påstående är lika sant som att GW brukar kontakta Skvagg för råd... Det räcker för att känna till området för att ta cykelvägen denna natt. Det behöver inte vara en vana.

Citat:
- det är bara en slump att bw o mk har mycket lokalkännedom precis som gm.
Området ligger nära en gymnasieskola. Många personer i förmodat rätt ålder lär ha koll på området.

Citat:
- gm som känner offret väl är mer benägen att ta med kroppen än gm som inte känner offret. Finns mycket mindre anledning att ta med kroppen om man inte känner offret.
Vem i all sin dar kan påstå något så dumt. Skälet till att mordoffer förs bort av personer de känner är att de blivt mördade på en plats eller tidpunkt som är utpekande för mördaren. Genom att föra bort kroppen kan mördaren förvilla polisen om tid och plats för mordet. Skvagg borde läsa på lite innan han skriver istället för att sitta här och göra bort sig.

Citat:
- bw och mk hade tillgång till bil som passar in på beskrivningen och en båt i lilla hamnen. Men det är förstås bara en olycklig slump.
Vilken bil passar in i beskrivningen? Saaben, Rovern, Opeln? Var den vit var den bronsfärgad, orange? Hejdlöst många bilar passar in på en beskrivning som är så otydlig.

Citat:
- bw och mk hade tillgång till bil som passar in på beskrivningen och en båt i lilla hamnen. Men det är förstås bara en olycklig slump.
Skvagg har aldrig redovisat belägg för att BW har en båt i hamnen? Känns som om Skvagg försöker plantera uppgifter som stöd för en kass teori.

Citat:
- bw o mk är GWs gubbar. Men han har ju haft fel förut.
GW:s gubbar åkte i riktning hem. Dillö ligger norr om platsen där Helena mördades så mördarna måste åka Ekuddenvägen i riktning syd...

Men, Skvagg, nu vet jag. Flytta mordet till Radbyn så stämmer din teori lite bättre.

Skvagg basunerar ut att BW bodde på Dillö, men några belägg får vi aldrig. För inte länge sedan bodde han på Stockholmsvägen och Skvagg var eld och lågor för det. BW flyttar rätt praktiskt när Skvaggs teori börjar sjunka...

Undvek att citera det sista Skvagg skrev pga Skvaggs insinuationer. Att beskylla meningsmotståndare för att vara inblandade i mordet är en otroligt kass attityd. I synnerhet när Skvaggs systematiska insinuationer riktas mot användare i tråden har en historik som visar att de är faktacentrerade snarare än fantasicentrerade.

Det tycks inte ha gått upp för Skvagg att ingen faktatrogen person köper hans teori, i synnerhet inte sedan han ljög om din kontakt med GW. Skvaggs trovärdighet har droppat rejält på bara några månader. Svårt att säga om han ljuger medvetet eller är offer för sin livliga fantasi...
Senast redigerad av VictoriaWestling 2023-04-17 kl. 05:30.
Citera
2023-04-17, 05:45
Medlem
VictoriaWestlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Enligt någon i tråden ska RoEk varit närvarande då BW ska ha kommit hem sent på natten/tidig morgon och kastat av de kläder han hade på sig, och kört dem i tvättmaskin. Någon mer som hört RoEk berätta detta, och i så fall om BW hade varit med vid "gitarr-samkvämet" vid badhuset?

Källan för tvätten är Ebeneezer22 och HiglanderTheOnly1. Notera att Ebeneezer22 säger att RoEk åkte till Stockholmsvägen efter Stadt för att spela poker. Uppgifterna i tidningen och Ebeneeezer22s uppgifter går alltså inte ihop.

BW är utsatt för en massa falsk ryktesspridning precis som PaRu. Jag vet att du tyckte drevet mot PaRu var fel, hoppas då att du inser att det är lika fel att gå in i drevet mot BW.
Citera
2023-04-17, 07:02
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VictoriaWestling
Källan för tvätten är Ebeneezer22 och HiglanderTheOnly1. Notera att Ebeneezer22 säger att RoEk åkte till Stockholmsvägen efter Stadt för att spela poker. Uppgifterna i tidningen och Ebeneeezer22s uppgifter går alltså inte ihop.

BW är utsatt för en massa falsk ryktesspridning precis som PaRu. Jag vet att du tyckte drevet mot PaRu var fel, hoppas då att du inser att det är lika fel att gå in i drevet mot BW.

Jag ingår inte i något drev mot någon speciell överhuvudtaget. Det jag är intresserad av är att få fram
uppgifter från olika källor om olika personer, och därefter sålla, ställa uppgifter mot varandra, analysera dem för att slutligen försöka bilda mig en egen åsikt. Ju mer information, desto bättre förutsättningar att utgå ifrån - förhoppningsvis. (Om uppgifterna är sanna.)

RoEk:s uppgift i media säger att han efter Stadt gick till "badhuset" med ett gäng, varav en i gänget hade med sig sin gitarr. De satt där någon timme för att därefter gå hem/därifrån. Båda uppgifterna skulle kunna stämma, då vi inte vet när RoEk kom tillbaka till huset, ev för att spela poker, OM han nu var där och OM BW kom dit, tog av sig sina kläder och slängde in dem i en tvättmaskin för en tvätt en tidig sommarmorgon. Personligen vet jag inte vad som är sant, för jag var inte där. Det är sanningen, så nära man nu kan komma den, som är intressant.

Du menar att BW är utsatt för en massa falsk ryktesspridning, och det är mycket möjligt, precis som en hel del andra blir/har blivit. Jag förhåller mig neutral till skuldfråga gentemot många "utpekade", då jag inte kan/har kunnat bilda mig en åsikt, då det finns flera saker som pekar mot olika personer. Det kanske skulle vara upplysande om du kunde bena ut det du vet/tror/är övertygad om är falsk ryktesspridning, när det gäller BW (och även andra, om du har information)? Och göra skillnad på det du vet, tror eller är övertygad om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in