Citat:
Ursprungligen postat av
DanOwe
Du har nog fått svar nu…
Tidsangivelserna stämmer överens väldigt bra … MEN det saknas ca 30 min ( tror det är det du far efter?) det är när Js mobil registrerar att de kom hem till när grannen hör dunsen o sparkarna…. Uppgiften om att det skulle skett ganska fort efter en kort visning av lgh när de kom hem… säg 02.05 tex… den uppgiften kommer endast från Johanna. Därför tidslinjen inte stämmer där. Hon undanhåller ca 30 min…… sen vet jag inte varför men det är väl positivt för hennes utgång får man anta, tex om hon suttit och umgåtts med T i köket vilket jag tror både J o M sa i början så kanske det tyder än mer på planerat/bakhåll…
Där har du alla fall svaret på tiden
Jag instämmer i det mesta som du säger ovan. Det jag inte får ihop är den teori som säger att Tove dödades efter att grannsonen stod utanför dörren och hörde sparkljuden. Det tog nämligen bara ett par minuter därefter tills Johanna dök upp i trapphuset. Det kan inte ha gått så fort att döda Tove.
Jag kan dock inte se att tidslinjen inte skulle stämma under den första halvtimmen.
Det förefaller mig att Tove måste ha dött innan grannen hörde sparkljuden.
Att Johanna och Maja inledningsvis säger samma sak är en direkt följd av att de hade kommit överens om vad de skulle säga. Det är först när Maja börjar öppna sig om vad som hände i lägenheten, som vissa saker inte längre blir samstämmiga. Det förefaller faktiskt t.ex. som att Maja gick och la sig ganska snart. Oavsett var Johanna och Tove befann sig under den första halvtimmen, så visste inte Johanna var Maja befann sig. Det vet vi eftersom Johanna i förhör berättade att hon inte visste om Maja gått och lagt sig i Johannas säng. (Givet att vi litar på Johanna på den punkten). Om Maja gick och la sig i sovalkoven så skulle det förklara att Johanna inte visste var hon var, för hon såg henne inte från någon plats i bostaden.
Jag börjar luta åt att mordet faktiskt hände ganska snart efter att de kom till lägenheten. En annan sak som jag tänker talar för det är att jag tror inte att Johanna och Tove hade särskilt mycket trevligt att prata om under så pass lång tid som en halvtimme. Jag tror inte Johanna kunde hålla sig så länge på att för göra det hon skulle göra.
Jag lutar åt att dunsen och sparkljud uppstod när Johanna flyttade på Tove och svepte in henne i lakanet. Jag håller inte för osannolikt att Johanna trodde att hon skulle kunna ta hand om och göra sig av med Toves kropp helt på egen hand.