2023-04-16, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Du får nog precisera för jag förstår inte.

I övriga förhör kommer det fram exakt hur M menar. Hon går upp mot badrummet, möter J, pratar, J går ner, M går tillbaka till sängen och hämtar mobilen (02:43), åter till badrummet.

Jag kanske tog nåt ur sitt sammanhang. Antog hon låg i sängen. Hon. Säger ju inte går tillbaks till sängen. Jaja ingen jättegrej. Reagerade bara på att det lät ologiskt.

Hon säger att det var illamåendet som fick henne att stiga upp; "Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen
Citera
2023-04-16, 16:30
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Så Hulken-J har släpat T själv över stock och myr o samtidigt hållit i sin mobil för att lysa ?
Läs i FUP hur mycket Hulken orkade släpa innan hon började gråta för att det var så tungt.
Citera
2023-04-16, 16:34
Medlem
Citat:
Läs i FUP hur mycket Hulken orkade släpa innan hon började gråta för att det var så tungt.
Det har jag gjort . Men allt som står i fup är inte sanning .
Och det var väl oxå en sådan sak att de hade kunnat se att ficklampan hade använts många gånger .
Citera
2023-04-16, 16:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Men SNÄLLA!

Det är helt omöjligt, orimligt och ologiskt att JJ skulle ha stött till MHs jacka så den flaxade iväg ca 20 meter och registrerade steg vid 2 tillfällen.
Nu börjar det bli väldigt sjukt.

MH var vaken och aktiv, hur svårt är det att inse?
Varför vill ni försöka hitta på alla möjliga scenarion där hon inte varit med?
Varför gör ni inte så med JJ?
Det är väl steg och inte meter appen räknar? Strunt samma.

För att det är mest troligt att M själv tagit tfn eftersom J var upptagen med annat, måste det inte varit så.

Det är inte spikat i sten att M var aktiv i badrummet.

Att leta flera olika tänkbara scenarios görs för att kunna väga dem mot varandra och befintlig info och bevisning och utifrån det bilda sig en uppfattning om vilket som verkar mest troligt.

Eftersom vi alla utgår ifrån samma material är det våra egna tolkningar som ligger till grund för vår ståndpunkt.
Att då påstå att en tänker rätt och en tänker fel anser jag förkastligt. Var och en måste vara fri att göra sin bedömning.

Analys av Js utsagor, beteenden och handlingar är endast perifert relevant för Ms skuldfråga och därför inte intressant just nu.
Citera
2023-04-16, 16:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Du undrar verkligen varför hon ljuger om det?
Kan det möjligtvis vara för att inte sitta på livstid?
Precis som alla andra brottslingar så ljuger man för att inte sitta inne...
Hur menar du att en lögn om en mobilaktivitet skulle kunna rädda henne från livstids fängelse?
Citera
2023-04-16, 17:05
Avslutad
Citat:
J säger att hon sätter sig grensle över T:s mage, inte bröst; "Då så sparkar hon mot mig och då så sätter jag mig grensle över Tove då på hennes mage typ. Jag vet att hon försöker liksom åla sig ur och sparkar mot väggen och så där."
Detta i inledningsskedet åtminstone. Efter en stund kan hon ha förflyttat sig uppåt på T:s axlar med tårna vinklade inåt, vilket jag också finner mest rimligt om hon ska kunna ta hjälp av sin egen kroppstyngd för att med raka armar lägga hårdast möjliga tryck.

I ovanstående position med J:s knän på T:s axlar är armarna vinklade utåt med begränsad rörelseförmåga; hon når i stort sett bara J:s rumpa, inget annat. Detta förutsätter ett stadigt tryck på axlarna där J sitter på bröstkort och diafragma som ju är primär andningsmuskel.

Kan man resonera utifrån sig själv? Tycker inte det, då man måste beakta T:s förutsättningar i situationen med ett hårt fall mot golvet där hon med all sannolikhet tappar andan för en stund. Såret i bakhuvudet blöder och hon har åsamkats en ryggskada i samband med fallet - prova att i det tillståndet gå upp i brygga och med de skadorna, samtidigt som någon i J:s storlek sitter på din mage.

Återigen; kämpade hon till en början för sitt liv, eller kämpade hon för att ta sig loss från en arg kompis? Det är skillnad på att som tjej bli överfallen av en okänd man som du förutsätter ska våldta och en tjejkompis som vill slåss efter en krogkväll. Om hon hade haft en misstanke om att bli dödad av sin fd kompis hade hon väl knappast gått upp i lägenheten för att prata och reda ut saker och ting?

J säger ingenting i något av förhören om att M skulle ha hållit benen i schack, då hade T aldrig kunnat sparkat mot väggen heller.
Händerna kunde hon själv hålla i schack, sittande på T:s mage.
"18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar också om skadorna kan ha uppstått om 20-åringen själv klämt fast Toves armar med benen, när hon satt grensle över henne. "Det är möjligt", enligt rättsläkaren."
Om vi bortser från skadorna på armbågarna som kan ha tillfogats vid fallet bakåt, så bedömer rättsläkaren att J kan ha klämt T:s armar såpass hårt att skador har uppstått på armbågarna.
Jag var tvungen att gå tillbaka till mitt eget inlägg där jag beskrev mitt experiment. Det är när personen sitter på magen som man får kraft att slänga av personen eller få personen ur balans. För det är ju magen som häver sig när man går upp i brygga underifrån:
Så med det sagt, om Johanna satt på Ts mage så blev det nog tumult för man får bra med kraft med hjälp av benen. Det kan vara detta som Johanna beskriver när hon säger att T ålar sig. Att hon skulle ha hindrat T från att få loss armarna genom att pressa med knäna på armarna tror jag inte på. Det blir ett tryck på en enda punkt på vardera arm och den kroppsvikt som pressas mot den punkten är mindre än halva Johannas kroppsvikt. Jag har svårt att se att T inte skulle få loss sina armar för att hon får press på en punkt på vardera arm med 30 kg. Det är ju bara att dra armen åt sidan så halkar Johannas knä av.

Och även om hon slagit i huvet och är omtumlad så slåss hon för sitt liv och då fylls man med adrenalin. Det verkar i motsatt riktning. Det finns gott om exempel på personer som kämpar som galningar trots att de är kraftigt skadade, just för att de är fyllda med adrenalin.
Citera
2023-04-16, 17:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Tänkt på det, ja - är det så att M är osäker på vad hon får säga och inte säga för bossen J? M är totalt styrd av J och har förändrats under de gångna två åren under J:s härskande och påverkan.

Hon har tappat bort sig själv på vägen; därmed har också samvetsfunktionen och empatin som ju fortfarande är under utveckling, tagit skada?

Deras relation går att jämställa med en kontrollerande partner med den destruktiva trauma-bindningen.
Vuxna kvinnor i alla åldrar och med olika positioner i samhället hamnar i osunda relationer där rädslan för att lämna, tar över.
Detta är de allra flesta medvetna om, men när det kommer till den unga M med alla funktionsnedsättningar så förväntas hon kunna "ta sitt förnuft till fånga" och säga nej till den enda person som har "sett" och accepterat henne. Det är att begära det orimliga.

M uttrycker i förhören konfliktfyllda känslor i fråga om J. Hon vill heller inte ha hennes närvaro under konfrontationen i TR, en begäran som bara visar vilken makt J har över hennes känsloliv.
Nja, njä. Jag tror att det är problemen med producerandet av egenformulerade svar som ställer till det. Ska hon sedan få fram en lögn kan det bli än mer komplicerat.

Kanske det även är så, som du skriver, att hon tar hänsyn till vad J skulle tänkas godkänna. Men det tror jag i så fall är sekundärt.

För övrigt delar jag din uppfattning.
Citera
2023-04-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Analys av Js utsagor, beteenden och handlingar är endast perifert relevant för Ms skuldfråga och därför inte intressant just nu.

Sagt av en som hittar på egna scenarior i legio och som själv erkänner att hen inte alltid tänker före hen skriver.

Förhoppningsvis finns ingen sådan här idiot bland dem som skall dömma i målet. Allt är av vikt och de som har svårt att förstå har det endast för att fakta inte stämmer överens med den utgång de själva vill ha. Objektivt är målet enkelt. Lyssna på Rullman!!
Citera
2023-04-16, 17:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Två ologiska beslut i detta påstående av M.
Hon har inte använt mobilen till nånting förens hon svarar på J s sms. Varför är det då så viktigt att ta med den 10 meter till toan?

Hon säger att hon går till sängen för att hämta mobilen. Enligt henne så ligger hon ju sängen när hon reser sig för att gå till toan.
Jag kan tänka mig att hon blev överrumplad av frågorna, inte hade en aning om vad hon skulle svara och drog till med det som först poppade upp.
Citera
2023-04-16, 17:23
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Nej jag tror hon använder namnet "Elsa", har jag för mej.

Varför sprider ni dessa påhitt? Rena lögner! Varje gång jag ber någon förklara var i FUP detta framgår, så kommer det bara bortförklaringar. Precis som jag skrev så är det ordet "vännina" som används i FUP, något namn framgår inte där, även om det kan ha varit så att Johanna och eventuellt även sonen använt ett namn. Någon Elsa omnämns inte alls i FUP.
Citera
2023-04-16, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Varför sprider ni dessa påhitt? Rena lögner! Varje gång jag ber någon förklara var i FUP detta framgår, så kommer det bara bortförklaringar. Precis som jag skrev så är det ordet "vännina" som används i FUP, något namn framgår inte där, även om det kan ha varit så att Johanna och eventuellt även sonen använt ett namn. Någon Elsa omnämns inte alls i FUP.

I fup står det nog inte, Det är bara ett namn som figurerat att hon sagt. Kan varit i rättegången som namnet använts.
Citera
2023-04-16, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
I fup står det nog inte, Det är bara ett namn som figurerat att hon sagt. Kan varit i rättegången som namnet använts.
Kanske att grannen har nämnt namnet i intervju
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in