2023-04-16, 21:54
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Fällningen var nog ändå framifrån.

Jaså? Inte enligt JLJ själv...
Citera
2023-04-16, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Främmande för att dra en lögn är hon helt klart inte. Men när hon oförberedd ska komma på en, blir det lite pannkaka av det.

Att sömntillfällena utökas efter hand kan vara att hon har haft tid på sig mellan förhören att fundera och att hon troligtvis glömt vad hon sagt tidigare.

Ditt sista stycke har jag också reagerat på och funderat en hel del kring, en till synes mycket märklig helomvändning.
En tanke som jag vänt och vridit är om Svegfors och FL fått henne att inse att hon blivit gaslightad av J och att hon känner sig sviken, utnyttjad, är heligt förbannad och vill ge igen. "Euforisk" tyder lite på det, tycker jag.

Den processen började väl också i dialog med samsittaren som började ge M lite andra i perspektiv. Hon sa väl rakt ut till M att J inte var någon äkta vän.
M verkar sedan förvånad i förhören när hon får höra att J sagt att hon var med i badrummet.
Antingen var M inte med eller så trodde hon inte att J inte skulle dra in henne då det var Js projekt. Oavsett så vill hon säkert ge igen lite.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du får skilja på kvävning och andra former av strypning.
Tove blev kvävd.

Hur lång tid sa rättsläkaren att det tog att kväva Tove?

Dödsorsaken var kvävning genom manuell strypning. Dom första två faserna säger hon tar ca 3 min. Efter fas 3 där man inte längre kan häva processen tidsbestämmer hon inte. För alla faser tillsamman säger hon tar ett antal min. Inte mer specifikt än så.

En generell uppfattning är att döden inträffar ca 5-7 min utan syre.

Men nu var det du som kom med ett påstående att det tar bortåt 10 min att kväva någon på det sätt som J beskrivit. Och jag undrade då hur du kom fram till det.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Alltså biten om att Maja självmant erkänner efter 1,5 månad sammanfaller väldigt nära (2-3 dagar) efter att Josefine, hennes medsittare haft sitt förhör och outat allt. Är väl inte helt orimligt att Maja får veta från Josefine att hon vart på förhör och vad hon berättat. Därefter är de väl lite ”damage-control”.

Så kan det vara, eller så kan det vara att polisen nådde fram till henne med sin strategi om att Johanna inte var hennes vän. Det kan också varit en kombination av bägge delar.

Den där Josefin verkar för övrigt inte vara någon allt för trevlig typ, hon var på väg för att spränga en hel familj i luften med 10kg dynamit.
Citera
2023-04-16, 21:57
Medlem
En annan sak som jag inte begriper är varför JJ kör hem MH efter att de kommit hem till lägenheten. Känns bara som ett konstigt beslut att skiljas åt efter en sådan stor händelse särskilt med tanke på följande:

- MH talade om för sina föräldrar att hon kanske sover hos JJ, så det hade inte alls verkat konstigt.
- De hade haft tid att prata ihop sig ordentligt utan att någon ifrågasatte vad de gjorde.
- De hade kunnat ventilera vad de precis gått igenom med varandra.
Citera
2023-04-16, 22:00
Medlem
Citat:
Så kan det vara, eller så kan det vara att polisen nådde fram till henne med sin strategi om att Johanna inte var hennes vän. Det kan också varit en kombination av bägge delar.

Den där Josefin verkar för övrigt inte vara någon allt för trevlig typ, hon var på väg för att spränga en hel familj i luften med 10kg dynamit.

Nej så kan det absolut vara, troligtvis en kombination men tror att det var Josefines förhör som gjorde att Maja till slut tippade över.

Josefine är helt klart en klass för sig.
Citera
2023-04-16, 22:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Dödsorsaken var kvävning genom manuell strypning. Dom första två faserna säger hon tar ca 3 min. Efter fas 3 där man inte längre kan häva processen tidsbestämmer hon inte. För alla faser tillsamman säger hon tar ett antal min. Inte mer specifikt än så.

En generell uppfattning är att döden inträffar ca 5-7 min utan syre.

Men nu var det du som kom med ett påstående att det tar bortåt 10 min att kväva någon på det sätt som J beskrivit. Och jag undrade då hur du kom fram till det.

Tja, du säger att 5-7 minuter är en generell uppfattning och jag sa bortåt 10 minuter, vilket jag menar är en generell uppfattning. Du hänvisade till rättsmedicinaren, men nu hade rättsmedicinaren inte angett någon tid. Det är visst inte första gången du lämnar en referens som inte håller. Börjar bli tröttsamt med dessa lögnaktiga påståenden om saker som påstås finnas i FUP och Rättsmedicinrapporten, men som inte finns där.
Citera
2023-04-16, 22:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Som svar blir det oftast, nej, ja, eh, mmm, vet inte, jag sov. Hon är väl medveten om sina begränsningar och ger sig inte på alltför avancerade lögner. Trots det uppfattar jag hennes historia som orimlig i sin helhet.

Att hon gör en helomvändning och till sist beskriver J som en kallblodig mördare, tror jag beror på att hon begriper att någon kommer ställas till svars för mordet och det vill hon inte själv göra. Jag sov! J gjorde allting! Och hon är jättedum!

En annan förklaring kan ju vara det du är inne på. Hon har blivit gaslightad,, hjärntvättad m.m. Och detta släppte när hon kom utanför J s kontroll.
Troligtvis är helomvändning en kombination av uppvaknande och skuldförskjutning/förnekan.
Jag är dock inte övertygad om hennes deltagande än.
Citera
2023-04-16, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Fast mera troligt är väl att hon använder våld och stampar på smalbenen för att därefter sätta sig ovanpå.

Ögonskadan med ett troligt finger i ögat nämner hon heller inget om.
Det kanske är M som gjorde den skadan på T?
Citera
2023-04-16, 22:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Nej så kan det absolut vara, troligtvis en kombination men tror att det var Josefines förhör som gjorde att Maja till slut tippade över.

Josefine är helt klart en klass för sig.

Jag tror inte att Josefins förhör hade något med det att göra. Jag tror inte Josefin talade om för Maja att hon blivit förhörd om Maja. Och om Maja visste om det tror jag inte att Josefin pratade om det.

Berättade inte Josefin att kommunikationen hade varit väldigt mycket från Maja till Josefin, och att Josefin mest bara hade just stöttat Maja, blivit hennes extra-mamma. Jag tror inte Josefin skulle berätta något för Maja som skulle kunna vända Maja emot henne.

Om det är någon i den här historien som är slipad, så verkar det vara Josefin.
Citera
2023-04-16, 22:06
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Fast mera troligt är väl att hon använder våld och stampar på smalbenen för att därefter sätta sig ovanpå.

Ögonskadan med ett troligt finger i ögat nämner hon heller inget om.

Så det är mer troligt att hon stampar Tove på smalbenet? Så skadorna uppkommer? Utan att Tove gallskriker i smärta? Så att grannarna börjar undra? T för tvek där du...
Citera
2023-04-16, 22:09
Medlem
Nu är det tydligen ok att inte länka:

Citat:
Enligt SR gällde det kompisen som trillat, som omnämndes som Elsa vid vittnesförhöret under rättegången.

Tidigare idag efter detta inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
"Hon säger att kompisen som ramlade heter Elsa, enligt grannen."

Detta är ett citat från SR P4:s rapportering från förhöret med grannen.

https://sverigesradio.se/artikel/folj-den-tredje-dagen-av-rattegangen-i-tove-fallet-har

Skrek du som en stucken gris:

Citat:
Kan du posta länken där du hämtade "citatet", tack! Eller är det ännu ett i raden av "citat" där källa inte finns?

Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Du fick ju en länk av pappa65

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fsverigesradio.se%2Fartik el%2Ffolj-den-tredje-dagen-av-rattegangen-i-tove-f allet-har

Citat:
Efter att jag efterfrågat den, ja!

Din syn på detta fall är lika sund som din argumentation. Den stinker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in