2023-04-16, 19:38
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anoxanox
Det står ingenstans i FUP:en vad jag kunde hitta det, måste vara en trådsanning ?

Korrekt. Det står inte i FUP, trots att flera påstått detta.

Däremot var det tydligen så att sonen hos grannen på våningen under vid rättegången sa att Johanna hade nämnt namnet Elsa på någon som hade trillat i lägenheten. Men det är som sagt ingenting som framkommit under några av förhören under förundersökningen och handlade inte om det som jag tog upp. Istället är det under de förhören som sonen berättat att Johanna sa att hennes väninna hade slocknat. Vilket alltså svårligen kan tolkas som någon annan än Maja.
Citera
2023-04-16, 19:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Vad ska tumulten bestå i? Att hon fegt fällt Tove bakifrån? Som sen börjar sparka... det är ju knappast att det rör sig mer än max nån sekund... efter att Tove blivit fälld till att Fläskfittan sätter sig på henne...

Fällningen var nog ändå framifrån.
Citera
2023-04-16, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har fått en känsla av att både Svegfors och FL tror att M inte deltagit I badrummet och att hon till att börja med ljuger för att skydda T. Rent konkret har jag inget underlag, utan det är mer av en magkänsla.

För att få något vettigt ur henne och underlätta, tolkar och omformulerar de mycket till ja-/nej-frågor. Det blir lite lurigt, för det är enklare för M att ljuga till ett ja eller nej än att själv formulera en lögn. Dessutom blir det aningen ledande och kan ge M nya uppslag.

FLs starka poängtering av att hon ska tänka på sig själv och trevande frågor runt anledningen till lögnerna tror jag, liksom Sangborn menar, hjälpt till att plantera rädsla för J. Det är tänkbart att M har haft obehagskänslor stundtals, men jag tror inte att hon själv definierat dem som rädsla tidigare.

Inte förrän J, som rakt, tydligt och sammanhängande berättar sin story, svamlar om att M håller Ts händer, börjar jag tro att M faktiskt inte var med.
Ms rörighet, sammanblandningar och allmänna skuldförnekande är betydligt svårare att tolka.

Jag håller med. Fhl var nog osäker på M s delaktig pga att hennes telefon inte var med vid fyndplatsen.

Tydligt är att hon har inga problem med att ljuga på beställning, vilket hon t.o.m medger genom att ljuga för sina föräldrar. Ett invant beteende helt enkelt som plockas fram när sanningen blir för jobbig att berätta.

Efter ha läst M s förhör en andra gång blir det ännu tydligare för mig att hon håller sig till den överenskomna lögnen tills att J spräcker den. När hon får veta i förhör att J talat om att M var med vid Nye, så går det från att eventuellt ha slumrat till vid köksbordet till fler och längre sömntillfällen för varje förhör. Hennes advokat rycker in och får fram genom M att J är smartare och kan ha ställt frågor till M vid Illharjen för få reda på vad M minns om kvällen innan. Därefter säger M att J försöker lägga skuld M och efter det sover hon vid alla kritiska tillfällen. I sängen, på toan, vid köksbordet, i bilen.

J beskrivs av M i dom första förhören som icke våldsam, rolig och framåt för att i dom senare beskrivas som en kallblodig mördare som diggar till musik efter att ha eldat upp kroppen samt visat glädje efteråt.
Citera
2023-04-16, 19:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
M ljuger på ett taffligt sätt medans J som jag uppfattar det ljuger mer självsäkert och subilt. Även i de delar där man kan tänka sig att M talar sanning så verkar det lite trögt och osammanhängande. Eh eh... Ibland kan det dyka upp ett och annat svårare ord dock som te x euoforisk. (Hennes föräldrar är verbala så jag skulle gissa att hon snappat upp en del ord i hemmet.)
Jag tänkte på när AW smsar till M dagen efter mordet för kolla om hon sett till T. Då skickar M ett meddelande till J och frågar vad hon ska svara. Så M verkar behöva hjälp med att få ihop trovärdiga lögner.
Om det bara berör M och det handlar om att undvika sanningen tror jag att hon också skulle kunna få till trovärdiga lögner, men att hon behöver jobba på dem ett tag.

Att plötsligt, på stående fot, leverera något trovärdigt tror jag inte hon är kapabel till. Det visar förhören ganska tydligt.
Citera
2023-04-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag kan tänka mig att hon blev överrumplad av frågorna, inte hade en aning om vad hon skulle svara och drog till med det som först poppade upp.

Förmodligen. Det jag reagerade på som kanske inte framgick var att hon säger att hon gick till sängen för att hämta mobilen innan hon gick till toa. Blir ju konstigt då eftersom hon låg ju i sängen från första början. Hon borde isåfall sagt, gick tillbaks till sängen för att hämta mobilen.

Oavsett så använde hon ju inte mobilen, så då undrar man ju varför det var så viktigt att ha med den till toan för att spy.
Citera
2023-04-16, 19:54
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det tar Maja ett par månader eller vad det är att "komma ihåg" att hon sov sig igenom hela mordet, innan det tillstår hon bara att hon eventuellt nickat till lite vid köksbordet. JJs historia om att MH "sov" sitter ihop med att hon påstås ha ramlat så hårt i marken att det låter som ett mord, och vi kan såklart lämna den därhän. Återstår då, som alla normalintelligenta människor förstår, att MH inte alls sov sig igenom ett våldsamt mord.

En och en halv månad ganska precis om jag inte minns helt fel, tog det innan polisen lyckades få Maja att öppna sig och börja berätta sanningen. Något som hon själv valde att göra efter att ha bett om ett förhör för att få göra just det, den andra december var det har jag bestämt för mig.

Du kan lämna sömnen och dunsen därhän om du vill. Jag och övriga som är intresserade av att reda ut fakta kring händelseförloppet tycker tvärtom att det är centrala delar som absolut inte kan lämnas därhän.

Inte heller är det så att dunsen och att MH sov "sitter ihop" på något vis. Tvärtom kan de vara helt särkopplade. Att dunsen "låter som ett mord", är något som du har hittat på. så DET kan vi lämna därhän.

Möjligen krävs det mer än normalintelligens för att förstå att det kan vara som Maja berättar, att hon sov när Johanna mördade Tove. Men mer sannolikt är nog att även helt normalt funtade människor förstår det ganska enkelt.

Det torde heller inte krävas mer än normalintelligens för att inse att tidslinjen inte tycks gå ihop. Grannen hörde sparkar i väggen som antas komma från Tove. Ett par minuter senare kommer Johanna ned för trappan och då är Tove död. Men det tar bortåt tio minuter att kväva någon på det vis som Johanna gjorde. Och det placerar då mordet under den tid då Maja låg och sov. En sömn som bekräftas av Johanna då hon säger att hennes väninna har slocknat.
Citera
2023-04-16, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Korrekt. Det står inte i FUP, trots att flera påstått detta.

Däremot var det tydligen så att sonen hos grannen på våningen under vid rättegången sa att Johanna hade nämnt namnet Elsa på någon som hade trillat i lägenheten. Men det är som sagt ingenting som framkommit under några av förhören under förundersökningen och handlade inte om det som jag tog upp. Istället är det under de förhören som sonen berättat att Johanna sa att hennes väninna hade slocknat. Vilket alltså svårligen kan tolkas som någon annan än Maja.

Sa han verkligen Elsa? Jag trodde namnet var utbytt. J kallas till exempel för Jennifer och M för Matilda i en del media.
Citera
2023-04-16, 20:03
Medlem
flashmaners avatar
Här har vi ytterligare en intressant passage i förhör med Johanna, ur FUP.

Citat:
Den här lördagskvällen så går ju du, Maja och Tove hem till din lägenhet i vart fall. Du säger i förhör att Maja mår dåligt, går hon och lägger sig i sängen, eller?

Nej, inte vad jag vet om.

Är det någon som lägger sig i sängen?

Nej inte vad jag ser. Det kan ha varit så, men jag vet inte. Vi var inte i det rummet. Men hon är säker på att hon eller Tove inte gjorde det.

Johanna säger alltså att det kan vara så att Maja gick och la sig i sängen när de kom till lägenheten.

Johanna sa till Lahajn att hennes väninna hade slocknat.

Maja säger själv att hon gick och la sig på sängen och somnade.

Det är tre indicier som sammanfaller här.
Citera
2023-04-16, 20:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag håller med. Fhl var nog osäker på M s delaktig pga att hennes telefon inte var med vid fyndplatsen.

Tydligt är att hon har inga problem med att ljuga på beställning, vilket hon t.o.m medger genom att ljuga för sina föräldrar. Ett invant beteende helt enkelt som plockas fram när sanningen blir för jobbig att berätta.

Efter ha läst M s förhör en andra gång blir det ännu tydligare för mig att hon håller sig till den överenskomna lögnen tills att J spräcker den. När hon får veta i förhör att J talat om att M var med vid Nye, så går det från att eventuellt ha slumrat till vid köksbordet till fler och längre sömntillfällen för varje förhör. Hennes advokat rycker in och får fram genom M att J är smartare och kan ha ställt frågor till M vid Illharjen för få reda på vad M minns om kvällen innan. Därefter säger M att J försöker lägga skuld M och efter det sover hon vid alla kritiska tillfällen. I sängen, på toan, vid köksbordet, i bilen.

J beskrivs av M i dom första förhören som icke våldsam, rolig och framåt för att i dom senare beskrivas som en kallblodig mördare som diggar till musik efter att ha eldat upp kroppen samt visat glädje efteråt.
Främmande för att dra en lögn är hon helt klart inte. Men när hon oförberedd ska komma på en, blir det lite pannkaka av det.

Att sömntillfällena utökas efter hand kan vara att hon har haft tid på sig mellan förhören att fundera och att hon troligtvis glömt vad hon sagt tidigare.

Ditt sista stycke har jag också reagerat på och funderat en hel del kring, en till synes mycket märklig helomvändning.
En tanke som jag vänt och vridit är om Svegfors och FL fått henne att inse att hon blivit gaslightad av J och att hon känner sig sviken, utnyttjad, är heligt förbannad och vill ge igen. "Euforisk" tyder lite på det, tycker jag.
Citera
2023-04-16, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
En och en halv månad ganska precis om jag inte minns helt fel, tog det innan polisen lyckades få Maja att öppna sig och börja berätta sanningen. Något som hon själv valde att göra efter att ha bett om ett förhör för att få göra just det, den andra december var det har jag bestämt för mig.

Du kan lämna sömnen och dunsen därhän om du vill. Jag och övriga som är intresserade av att reda ut fakta kring händelseförloppet tycker tvärtom att det är centrala delar som absolut inte kan lämnas därhän.

Inte heller är det så att dunsen och att MH sov "sitter ihop" på något vis. Tvärtom kan de vara helt särkopplade. Att dunsen "låter som ett mord", är något som du har hittat på. så DET kan vi lämna därhän.

Möjligen krävs det mer än normalintelligens för att förstå att det kan vara som Maja berättar, att hon sov när Johanna mördade Tove. Men mer sannolikt är nog att även helt normalt funtade människor förstår det ganska enkelt.

Det torde heller inte krävas mer än normalintelligens för att inse att tidslinjen inte tycks gå ihop. Grannen hörde sparkar i väggen som antas komma från Tove. Ett par minuter senare kommer Johanna ned för trappan och då är Tove död. Men det tar bortåt tio minuter att kväva någon på det vis som Johanna gjorde. Och det placerar då mordet under den tid då Maja låg och sov. En sömn som bekräftas av Johanna då hon säger att hennes väninna har slocknat.

Det fetade får du gärna berätta hur dom kom fram till. Det där motsäger nämligen allmänt vetande samt rättsläkarens vittnesmål.
Citera
2023-04-16, 20:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Sa han verkligen Elsa? Jag trodde namnet var utbytt. J kallas till exempel för Jennifer och M för Matilda i en del media.

I media innan rättegången har de helt säkert bytt ut namn. Under rättegången använde de väl uttrycken 20-åringen och 18-åringen istället för deras namn. Men det kan ju vara så att de vid återgivande av konversationer har lagt in fiktiva namn.

Det ju märkligt oavsett om de återger ett personnamn i SR som nämns under rättegången om det kan uppfattas som någon av de misstänkta, eller för den delen vilken annan inblandad person som helst.
Citera
2023-04-16, 20:15
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det fetade får du gärna berätta hur dom kom fram till. Det där motsäger nämligen allmänt vetande samt rättsläkarens vittnesmål.

Du får skilja på kvävning och andra former av strypning.
Tove blev kvävd.

Hur lång tid sa rättsläkaren att det tog att kväva Tove?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in