Citat:
Ursprungligen postat av
.-.-.-.
Det tar Maja ett par månader eller vad det är att "komma ihåg" att hon sov sig igenom hela mordet, innan det tillstår hon bara att hon eventuellt nickat till lite vid köksbordet. JJs historia om att MH "sov" sitter ihop med att hon påstås ha ramlat så hårt i marken att det låter som ett mord, och vi kan såklart lämna den därhän. Återstår då, som alla normalintelligenta människor förstår, att MH inte alls sov sig igenom ett våldsamt mord.
En och en halv månad ganska precis om jag inte minns helt fel, tog det innan polisen lyckades få Maja att öppna sig och börja berätta sanningen. Något som hon själv valde att göra efter att ha bett om ett förhör för att få göra just det, den andra december var det har jag bestämt för mig.
Du kan lämna sömnen och dunsen därhän om du vill. Jag och övriga som är intresserade av att reda ut fakta kring händelseförloppet tycker tvärtom att det är centrala delar som absolut inte kan lämnas därhän.
Inte heller är det så att dunsen och att MH sov "sitter ihop" på något vis. Tvärtom kan de vara helt särkopplade. Att dunsen "låter som ett mord", är något som du har hittat på. så DET kan vi lämna därhän.
Möjligen krävs det mer än normalintelligens för att förstå att det kan vara som Maja berättar, att hon sov när Johanna mördade Tove. Men mer sannolikt är nog att även helt normalt funtade människor förstår det ganska enkelt.
Det torde heller inte krävas mer än normalintelligens för att inse att tidslinjen inte tycks gå ihop. Grannen hörde sparkar i väggen som antas komma från Tove. Ett par minuter senare kommer Johanna ned för trappan och då är Tove död. Men det tar bortåt tio minuter att kväva någon på det vis som Johanna gjorde. Och det placerar då mordet under den tid då Maja låg och sov. En sömn som bekräftas av Johanna då hon säger att hennes väninna har slocknat.