2023-04-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Helt oväsentligt för hennes död

"Clea Sangborn, 20-åringens advokat, ifrågasatte rättsläkarens utlåtande om dödsorsak under måndagen. Istället för att dödsorsaken skulle vara strypning menar Clea Sangborn att Tove kan ha dött av kräkningar efter att hon fallit till marken.
Att Tove legat ner på golvet och alkoholpåverkan skulle kunna spela in, menar hon.
Stryptaget är helt oväsentligt för hennes död, sa Sangborn."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pQVvjE/rattegang-mordet-pa-tove-i-vetlanda-kvinnorna-forhors

"Rättsläkaren: Inga tvivel – Tove dog av strypning

21-åriga Toves död var inte en olyckshändelse. Det säger rättsläkaren Alexandra Lazarevic under rättegången i Eksjö tingsrätt.
– För att åstadkomma de skadorna som Tove har på halsen krävs att man trycker ordentligt under en lång tid, säger hon.
Lazarevic säger att skador i bakhuvudet, armbågar och ryggen samt mjukdelsblödningar talar för att dödsorsaken är kvävning.
– Det finns inga tveksamheter om vad som orsakat döden. Det finns inte stöd för någon annan dödsorsak än strypning, säger hon."

https://omni.se/rattslakaren-inga-tvivel-tove-dog-av-strypning/a/APJnVz

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är väl en lite typisk pannkakslögn.

Jag är nyfiken på varför hon tog mobilen. Var befann den sig och vad skulle hon göra med den?
Låg den i jackfickan i hallen och hon hämtade den till sängen/fåtöljen för att kunna svara J? Eller låg den kanske i köket sedan förra vändan?
Det är i o f s helt oväsentligt, men ytterligare något som hänger i luften.

Den kanske satt i en laddare nånstans.
Citera
2023-04-16, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Men om hon satt i vardagsrummet och pillade på telefonen borde det väl varit aktivitet på telefonen. Det är konstaterat att det inte fanns någon aktivitet på telefonen. Så även starten är en lögn.

Hon satt inte och pillade på telefonen för HON VAR IGÅNG OCH MÖRDADE en polare. Varför är detta så svårt att få in?
Citera
2023-04-16, 21:03
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Det i sin tur hade även förklarat mjukdelsblödningarna på TT smalben.
Fast mera troligt är väl att hon använder våld och stampar på smalbenen för att därefter sätta sig ovanpå.

Ögonskadan med ett troligt finger i ögat nämner hon heller inget om.
Citera
2023-04-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
En och en halv månad ganska precis om jag inte minns helt fel, tog det innan polisen lyckades få Maja att öppna sig och börja berätta sanningen. Något som hon själv valde att göra efter att ha bett om ett förhör för att få göra just det, den andra december var det har jag bestämt för mig.

Du kan lämna sömnen och dunsen därhän om du vill. Jag och övriga som är intresserade av att reda ut fakta kring händelseförloppet tycker tvärtom att det är centrala delar som absolut inte kan lämnas därhän.

Inte heller är det så att dunsen och att MH sov "sitter ihop" på något vis. Tvärtom kan de vara helt särkopplade. Att dunsen "låter som ett mord", är något som du har hittat på. så DET kan vi lämna därhän.

Möjligen krävs det mer än normalintelligens för att förstå att det kan vara som Maja berättar, att hon sov när Johanna mördade Tove. Men mer sannolikt är nog att även helt normalt funtade människor förstår det ganska enkelt.

Det torde heller inte krävas mer än normalintelligens för att inse att tidslinjen inte tycks gå ihop. Grannen hörde sparkar i väggen som antas komma från Tove. Ett par minuter senare kommer Johanna ned för trappan och då är Tove död. Men det tar bortåt tio minuter att kväva någon på det vis som Johanna gjorde. Och det placerar då mordet under den tid då Maja låg och sov. En sömn som bekräftas av Johanna då hon säger att hennes väninna har slocknat.

Alltså biten om att Maja självmant erkänner efter 1,5 månad sammanfaller väldigt nära (2-3 dagar) efter att Josefine, hennes medsittare haft sitt förhör och outat allt. Är väl inte helt orimligt att Maja får veta från Josefine att hon vart på förhör och vad hon berättat. Därefter är de väl lite ”damage-control”.
Citera
2023-04-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Hon satt inte och pillade på telefonen för HON VAR IGÅNG OCH MÖRDADE en polare. Varför är detta så svårt att få in?

Chilla lite, vi diskuterar vad MH säger i ett inledande förhör och varför det hon säger är motbevisat. Detta var innan hon började med förklaringarna om sömn.
Citera
2023-04-16, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Fast mera troligt är väl att hon använder våld och stampar på smalbenen för att därefter sätta sig ovanpå.

Ögonskadan med ett troligt finger i ögat nämner hon heller inget om.

Jag håller med dig om att det är troligare att skadorna uppkommit med våld och den där ögonskadan förbryllar mig fortfarande.
Citera
2023-04-16, 21:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Så här står det i ett av förhören: M: "Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne. Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså på toan då och Johanna skriver ett sms liksom att ja jag är på Donken nu och jag skickar liksom en tumme upp och sen så kommer ju Johanna tillbaka."

Går nog inte svara på varför det var viktigt, om det ens var viktigt, att ha med sig mobilen till toan. Men liksom de flesta ungdomar lever hon antagligen med sin mobil och vill ha den nära inpå sig? Kalla det en vana.
Vad menar M med där? Toa? Köket? Lgh?

Minns du om man ser hela köket på väg från rummet till toa? Grevens ritning kan jag inte förstora tillräckligt för att avgöra det, men jag har för mig att man inte ser hela.

- Om man inte kan se köket på väg till toa, kan M inte märka om T är där.
- Om M nyligen hört T gå in på toa, förväntar hon sig att T ska vara där, vilket hon inte är. Då är T flyttad.
- Lite väl många eh och ja

Slutsats: Det som är trovärdigt börjar när J går ut.
Svamlet fram och tillbaka till sängen, illamående, toabesök och Ts frånvaro förefaller vara ett hopkok som det inte går att plocka russin ur.
Citera
2023-04-16, 21:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du får skilja på kvävning och andra former av strypning.
Tove blev kvävd.

Hur lång tid sa rättsläkaren att det tog att kväva Tove?

Kvävningen är ju orsakad av manuell stypning.

Några tio minuter "kvävning" tror jag inte det här handlar om, även om ingen vet det exakta händelseförloppet. Det handlar om minuter, från det att strypgreppet tagits. Vad som föregått kvävningen, är ju troligen fällningen, där Tove skadat huvudet. Kanske även misshandel? Sparkar? Grepp om Toves huvud för att dunka det i golvet?

Här finns det skador, mycket djupa skador på både halsmuskler och halsartär, även två symmetriska blödningar på framsidan av halsen. Detta tyder på ett mycket hårt tryck under längre tid ("stadigt långvarigt tryck"). Inget tyder på att greppet ändrats.

Dessutom sitter ju Johanna på både bröstkorg och buken vilket hämmar andningen ytterligare.

Från den rättsmedcinska undersökningen:

Dödsorsak:
"Undersökningsfynden talar stark för att dödsorsaken varit kvävning till följd av manuellt yttre våld mot halsen (s k manuell strypning)."
Bidragande orsak skriver hon sedan är:
"Kompromettering av andningsrörelser genom tryck mot buken och åtminstone partiell immobilisering av bröstkorgen genom tryck mot bröstkorgen kan ha varit av bidragande betydelse för uppkomsten av dösfallet."
Från rättegången:

"Å: Kan du säga nånting om processen vid strypvåld och strypvåld som leder till död; hur lång tid det tar, hur ser ett sådant förlopp ut?

AL: "Generellt så går personen och alla vitala organsystem genom ungefär fem oliks faser. Och första fasen brukar beskrivas som andnöd, lufthunger. Då känner man panik, man har kraftiga andetag, hjärtfrekvensen går upp och blodtrycket går upp och man kämpar helt enkelt för luft. Och den första fasen brukar man säga kan vara upp till en minut, en miut och tjugo sekunder.

Efter det så börjar sk konvusionsfasen, där kroppen och viljemässig muskulatur i kroppen kontraherar, och det är ju konvusionsfas, man, det ser ut som vid epileptiska anfall och i den fasen, den fas brukar vara upp till två minuter.

Efter det så har man ju hamnat i en sån där fs som heter preterminal agonal andning, där man har nästan övergått, eller passerat en punkt där processen inte längre kan hävas egentligen.

Och efter det så hamnar man i agonal fas...

Å: Och alla de här faserna som du beskriver, det tar ett, om jag förstår dig rätt, ett antal minuter då?

AL: Ja.

Å Kan medvetslöshet inträda tidigare i det här förloppet?

AL: Ja det kan det ju göra, absolut. Redan under första fasen, med lufthunger och man kan förlora medvetandet redan då, ja. Absolut.
"

https://www.youtube.com/watch?v=2ptVQ8W_qf4
Citera
2023-04-16, 21:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det här är inte "indicier", och det är svårt att se hur dom skulle "sammanfalla". JJ säger att hon inte tror att nån sov, med hennes "väninna" som har "slocknat" menar hon den vars fall lämnar en dov duns (alltså TT), och MHs egen berättelse om att hon sover genom alla bärande delar av mordförloppet men är vaken för att äta kräkas lite och äta en hamburgare är naturligtvis bara att ignorera, särskilt eftersom hon inte kommer på att det är så förrän efter flera långa förhör.

Det är måhända svårt för just dig att se hur de sammanfaller, trots det alldeles uppenbara när de olika delarna presenteras tillsammans. Johanna säger att hon vet att hon eller Tove inte gick och la sig på sängen, men hon säger också att det kan vara så att Maja gjorde det.

När det gäller fallet, dunsen och sängen, så förklarade Johanna för Lahajn att hon hade lagt kompisen som föll, i sängen. Du påstår alltså nu att Johanna skulle ha menat att hon la Tove i sängen, och att Tove låg kvar där och sov. Trots att det var Maja som låg där. Nä'ru, i Johannas förklaring för Lahajn så finns inte Tove med alls i bilden. Tove har redan gått hem i Johannas officiella story. Det var i Johannas story Maja som föll, Maja som hamnade i sängen, och Maja som slocknade. Tove hade redan gått hem. Hur kan du ha missat det?
Citera
2023-04-16, 21:43
Medlem
Citat:
Innan J lyckas sätta sig på T:s mage sparkar hon mot J. Hur göra? - Ta tag i T:s ben, trycka ner dem för att sätta sig och dra sig uppåt mot magen för att sätta sig grensle över.
J säger inget om att M hjälpte till här, det är bara hon och T där T uppges fortsätta sparka mot väggen i samband med att J har satt sig ovanpå.

Men, det är en spekulation om man förutsätter att det bara är de två och att J vill ta sig upp på magen.

Det här är intressant. Om vi fokuserar på förloppet i JJ:s berättelse innan MH ska ha hållit fast händerna, hur gör JJ för att klara sig utan avvärjningsskador?
Citera
2023-04-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Främmande för att dra en lögn är hon helt klart inte. Men när hon oförberedd ska komma på en, blir det lite pannkaka av det.

Att sömntillfällena utökas efter hand kan vara att hon har haft tid på sig mellan förhören att fundera och att hon troligtvis glömt vad hon sagt tidigare.

Ditt sista stycke har jag också reagerat på och funderat en hel del kring, en till synes mycket märklig helomvändning.
En tanke som jag vänt och vridit är om Svegfors och FL fått henne att inse att hon blivit gaslightad av J och att hon känner sig sviken, utnyttjad, är heligt förbannad och vill ge igen. "Euforisk" tyder lite på det, tycker jag.

Som svar blir det oftast, nej, ja, eh, mmm, vet inte, jag sov. Hon är väl medveten om sina begränsningar och ger sig inte på alltför avancerade lögner. Trots det uppfattar jag hennes historia som orimlig i sin helhet.

Att hon gör en helomvändning och till sist beskriver J som en kallblodig mördare, tror jag beror på att hon begriper att någon kommer ställas till svars för mordet och det vill hon inte själv göra. Jag sov! J gjorde allting! Och hon är jättedum!

En annan förklaring kan ju vara det du är inne på. Hon har blivit gaslightad,, hjärntvättad m.m. Och detta släppte när hon kom utanför J s kontroll.
Citera
2023-04-16, 21:50
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kvävningen är ju orsakad av manuell stypning.

Ja, kvävning är en form av strypning. Det finns andra former av strypning. Kvävning är den som typiskt tar längst tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in