2023-04-16, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Illamåendet låter som en rest av den ursprungliga storyn och "eh", omtag och tveksamhet låter som en nyproducerad lögn, så troligtvis är ingetdera sant.

Jag kan undra varför hon ljuger om det? Möjligtvis var det det första som dök upp i hennes huvud och hon inte hann tänka över vad hon egentligen sa.

Du undrar verkligen varför hon ljuger om det?
Kan det möjligtvis vara för att inte sitta på livstid?
Precis som alla andra brottslingar så ljuger man för att inte sitta inne...
Citera
2023-04-16, 16:05
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Illamåendet låter som en rest av den ursprungliga storyn och "eh", omtag och tveksamhet låter som en nyproducerad lögn, så troligtvis är ingetdera sant.

Jag kan undra varför hon ljuger om det? Möjligtvis var det det första som dök upp i hennes huvud och hon inte hann tänka över vad hon egentligen sa.
Tänkt på det, ja - är det så att M är osäker på vad hon får säga och inte säga för bossen J? M är totalt styrd av J och har förändrats under de gångna två åren under J:s härskande och påverkan.

Hon har tappat bort sig själv på vägen; därmed har också samvetsfunktionen och empatin som ju fortfarande är under utveckling, tagit skada?

Deras relation går att jämställa med en kontrollerande partner med den destruktiva trauma-bindningen.
Vuxna kvinnor i alla åldrar och med olika positioner i samhället hamnar i osunda relationer där rädslan för att lämna, tar över.
Detta är de allra flesta medvetna om, men när det kommer till den unga M med alla funktionsnedsättningar så förväntas hon kunna "ta sitt förnuft till fånga" och säga nej till den enda person som har "sett" och accepterat henne. Det är att begära det orimliga.

M uttrycker i förhören konfliktfyllda känslor i fråga om J. Hon vill heller inte ha hennes närvaro under konfrontationen i TR, en begäran som bara visar vilken makt J har över hennes känsloliv.
Citera
2023-04-16, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hon säger att det var illamåendet som fick henne att stiga upp; "Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså på toan då." M vandrar mellan säng-toa-vardagsrum-kök.

Hälsoappen registrerar ny session var 20:e minut. Alltså mellan 02:19 (när appen aktiveras)-02:39 registeras 33 steg och c: a 23 m - förflyttning som kan ha skett inom 1 minut upp till 20 minuter.

Två ologiska beslut i detta påstående av M.
Hon har inte använt mobilen till nånting förens hon svarar på J s sms. Varför är det då så viktigt att ta med den 10 meter till toan?

Hon säger att hon går till sängen för att hämta mobilen. Enligt henne så ligger hon ju sängen när hon reser sig för att gå till toan.
Citera
2023-04-16, 16:07
Medlem
Citat:
Tack för respons!

Om M inte döms för mordet så har hon åtminstone gjort sig skyldig till "skyddande av brottsling". Samt gravfridsbrott. "Grovt" är väl tveksamt i och med att hon faktiskt inte har varit delaktig i införskaffande av tändvätska, tändstickor etc och heller inte deltagit i J:s sk begravningsceremoni, som hon skamlöst nog framställer det inför rätten.

Men vad vet jag, kanske räcker det med att M har varit närvarande?

vad har du för bevis för detta?
Deras egna berättelser i förhör?

Vem lös med mobilen tror du när JJ kånkade på liket?
Vem lös med mobilen när JJ tände eld?
Vad tror du JJ tände eld med under natten innan hon var på Dollarstore?

När hon handlade på Dollarstore var ju det för att tända eld dagen efter.
Under natten hade hon ju redan material och bränsle, men inte tillräckligt.
Kan ju lika gärna ha varit MH som har varit och handlat detta innan, ingen som vet.

Men att sitta och kläcka ur sig "faktiska" saker utan att ha en aning är rätt illa.
Citera
2023-04-16, 16:09
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Två ologiska beslut i detta påstående av M.
Hon har inte använt mobilen till nånting förens J hon svarar på J s sms. Varför är det då så viktigt att ta med den 10 meter till toan?

Hon säger att hon går till sängen för att hämta mobilen. Enligt henne så ligger hon ju sängen när hon reser sig för att gå till toan.
Haft den i fickan första gången 02:19?

Hon går tillbaka till sängen för att hämta mobilen när J lämnar lägenheten.
Citera
2023-04-16, 16:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Håller med om att frågor av typen ja-nej kan försvåra när hon inte ges möjlighet att själv formulera sig. Lättare att smita undan med nekande eller jakande.

Ja; FL tar gång på gång upp vikten av att M borde tänka på sig själv och andra abstrakta formuleringar. - Vad innebär "tänka på sig själv?"

Inför advokaten har hon troligtvis nämnt något om sovandet utan att ta upp just det i förhören. J varnar M för polisen, att de får inte veta "för då går det illa för oss båda". Därför är M på sin vakt när hon förhörs med J:s inpräntade ord i sitt huvud. Själv saknar hon förmåga att förutse följderna om hon väljer att berätta; bättre lita på J och likt en robot, upprepa överenskommelsen om att hon satt i vardagsrummet?

Men advokaten är inte polisen, därför berättar hon mer för den som står på hennes sida. Och J har inget sagt om advokaten och hur hon bör förhålla sig här.

Jag tolkar hennes sammanblandningar med i första hand illamående, fylla och trötthet, därav påverkad kognition. I andra hand minnesluckor pga bortträngning, ihopblandning av sina egna minnen i kombination med J:s gaslighting samt fragmentariska bilder av natten som hon till sist försöker sätta ihop till en helhetsbild.

Spekulera utifrån FUP går alltid, veta går aldrig.
Jag tror att hon blandar allt och inte har koll på vad som är vad.
Citera
2023-04-16, 16:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Om illamåendet säger hon i förhör att hon redan under promenaden mot J:s lägenhet, känner av den.
Ok. Då stämmer det nog att hon inte kände sig helt fräsch.
Citera
2023-04-16, 16:16
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
vad har du för bevis för detta?
Deras egna berättelser i förhör?

Vem lös med mobilen tror du när JJ kånkade på liket?
Vem lös med mobilen när JJ tände eld?
Vad tror du JJ tände eld med under natten innan hon var på Dollarstore?

När hon handlade på Dollarstore var ju det för att tända eld dagen efter.
Under natten hade hon ju redan material och bränsle, men inte tillräckligt.
Kan ju lika gärna ha varit MH som har varit och handlat detta innan, ingen som vet.

Men att sitta och kläcka ur sig "faktiska" saker utan att ha en aning är rätt illa.
Nej, M lyste med mobilen när J släpar in T i skogen. Hon säger att hon inte orkar vara kvar, sätter sig i bilen med huvudet mellan knäna, tittar upp och får se eldsflammor; "sen ber Johanna mig att jag ska hålla i hennes telefon för att lysa så att hon, eh, kan släpa in Tove själv längre in i skogen då. Eh, eh, och jag, jag, medan jag lyser då med Johannas telefon så alltså jag har ju vänt bort huvudet för jag tycker det är alltså så fruktansvärt obehagligt och så där och sen säger jag bara att jag vill gå tillbaka till bilen. Och då tar Johanna sin telefon då och jag går tillbaka och sätter mig i bilen. Och om jag sitter med, eh, ja men med huvudet i knät, eh, och någon gång så tittar jag upp och då ser jag liksom, eh, vad säger man, eh, ja men ljus ifrån skogen, alltså eld ljus."

J erkänner själv hur hon har hanterat kroppen efteråt, finns inga motstridiga uppgifter här. Lägg gärna fram om du kan hitta dessa, är bara bra.

Bevis finns väl inte, förutom just deras egna berättelser. Liksom i allt annat.
Citera
2023-04-16, 16:17
Medlem
Citat:
Haft den i fickan första gången 02:19?

Hon går tillbaka till sängen för att hämta mobilen när J lämnar lägenheten.

I inlägget jag citerade står det , och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså på toan då." M vandrar mellan säng-toa-vardagsrum-kök.
Citera
2023-04-16, 16:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det är många "långsökta" omständigheter som ska vara sanna allihop för att MH ska vara oskyldig. Det är ju som sagt det rätten har att bedöma, men för oss forumspanare borde det vara självklart vad som hänt i lägenheten. Som sagt, tre in, två ut.
Det enda det står och faller med är huruvida det är möjligt för J att genomföra mordet ensam. Enligt RL är båda scenarierna möjliga utefter Ts skador.

Alltså landar det i vad var och en av oss tror och hur vi tolkar kringinfo. Inget är mer rätt än det andra, utifrån vad vi vet.
Citera
2023-04-16, 16:23
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
I inlägget jag citerade står det , och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså på toan då." M vandrar mellan säng-toa-vardagsrum-kök.
Du får nog precisera för jag förstår inte.

I övriga förhör kommer det fram exakt hur M menar. Hon går upp mot badrummet, möter J, pratar, J går ner, M går tillbaka till sängen och hämtar mobilen (02:43), åter till badrummet.
Citera
2023-04-16, 16:28
Medlem
Citat:
Nej, M lyste med mobilen när J släpar in T i skogen. Hon säger att hon inte orkar vara kvar, sätter sig i bilen med huvudet mellan knäna, tittar upp och får se eldsflammor; "sen ber Johanna mig att jag ska hålla i hennes telefon för att lysa så att hon, eh, kan släpa in Tove själv längre in i skogen då. Eh, eh, och jag, jag, medan jag lyser då med Johannas telefon så alltså jag har ju vänt bort huvudet för jag tycker det är alltså så fruktansvärt obehagligt och så där och sen säger jag bara att jag vill gå tillbaka till bilen. Och då tar Johanna sin telefon då och jag går tillbaka och sätter mig i bilen. Och om jag sitter med, eh, ja men med huvudet i knät, eh, och någon gång så tittar jag upp och då ser jag liksom, eh, vad säger man, eh, ja men ljus ifrån skogen, alltså eld ljus."

J erkänner själv hur hon har hanterat kroppen efteråt, finns inga motstridiga uppgifter här. Lägg gärna fram om du kan hitta dessa, är bara bra.

Bevis finns väl inte, förutom just deras egna berättelser. Liksom i allt annat.

Så Hulken-J har släpat T själv över stock och myr o samtidigt hållit i sin mobil för att lysa ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in