2023-04-16, 11:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
T hade kunnat gå upp i brygga och fått av sig Johanna eller fått henne ur balans. Och skulle Johanna haft sån tur att hon prickade in båda Ts händer under varsitt knä när hon grenslade henne? Dessutom skulle hennes knän då definitivt haft klösmärken från Ts naglar. Johanna hade bara ben.
Hade kunnat gå upp i brygga?
Hon blev överraskat attackerad, påhoppad av en fysiskt större människa. Rättsläkaren uteslöt inte att Johanna kunde gjort det själv, med tanke på Toves armbågars utseende, finns att höra i ljud från rättegången, näf Majas advokat frågar om det är rimligt
Citera
2023-04-16, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hon blev överraskat attackerad, påhoppad av en fysiskt större människa. Rättsläkaren uteslöt inte att Johanna kunde gjort det själv, med tanke på Toves armbågars utseende, finns att höra i ljud från rättegången, näf Majas advokat frågar om det är rimligt

Rättsläkaren är naturligtvis inte nån expert på judisk hästtjejsmilitärtaekwondo, utan på just rättsmedicin, och hennes uttalande har nog absolut inget att göra med om det är rimligt att en ensam GM kan göra så som flera i tråden tänker sig att JJ gjort. Det hon svarar på är helt enkelt om det är förenligt med skadorna att dom är åsamkade av en och samma GM.
Citera
2023-04-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrece
Ursäkta om jag inte hittar men kan någon upplysa mig om när domen kommer?
19/4
Citera
2023-04-16, 11:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Har man någon sittande på bröstet så är den första instinkten att gå upp i brygga med underkroppen, testa själv. Jag har gjort det. Första instinkten är inte att ligga och sparka rakt ut med benen.

Rättsläkarens rapport är en del i bevisningen. Sen får man lägga till andra delar som t ex grannarnas vittnesmål. Även Js vittnesmål måste vägas in, om än med försiktighet.
Citera
2023-04-16, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockdum
Hon pratar ju om att hon somnade vid "bordet", i förhöret den 31/10. Även att hon skulle sova över där. Sovandet har hon med andra ord själv framfört innan advokaten tar en paus den 3/11. Sen är det inte särskilt tydligt hur hon uttrycker sig om sovandet. Mer att förhörsledaren tolkar och gissar som sen M får humma på.

Men det är en uppenbar förskjutning när hon inte bara slumrar till vid bordet, utan sover sig igenom alla för mordåtalet viktiga delar av förloppet; och den förskjutningen sker efter ledande frågor från advokaten.
Citera
2023-04-16, 11:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Men det är en uppenbar förskjutning när hon inte bara slumrar till vid bordet, utan sover sig igenom alla för mordåtalet viktiga delar av förloppet; och den förskjutningen sker efter ledande frågor från advokaten.

Ja, visst är det märkligt att en ung berusad tjej med sömnbrist råkade sova mitt i natten, just under de 10 sekunder det enligt Johanna tog för henne att strypa Tove. Och visst är det alldeles väldigt extremt misstänkt att Majas mobiltelefon inte registrerade några rörelser vid tidpunkten då Johanna strypte Tove. Faktiskt inga rörelser under nästan en hel timme mer än vid ett enda kort tillfälle, och då mindre än en minut.

Om du tycker att ledande frågor är ett problem, så kanske du skulle ta och läsa polisförhören...
Citera
2023-04-16, 11:53
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, visst är det märkligt att en ung berusad tjej med sömnbrist råkade sova mitt i natten, just under de 10 sekunder det enligt Johanna tog för henne att strypa Tove. Och visst är det alldeles väldigt extremt misstänkt att Majas mobiltelefon inte registrerade några rörelser vid tidpunkten då Johanna strypte Tove. Faktiskt inga rörelser under nästan en hel timme mer än vid ett enda kort tillfälle, och då mindre än en minut.

Om du tycker att ledande frågor är ett problem, så kanske du skulle ta och läsa polisförhören...

Hon hade väl annat att göra än att hålla på med telefonen?
Citera
2023-04-16, 11:54
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Grannen säger väl aldrig att J sagt att M ligger och sover i FUP.

Ja. Dock är det oklart om Johanna omnämnde Maja vid namn. I FUP används ordet "väninna", men jag har svårt att tro att vare sig Johanna eller Lahajn skulle använda ordet "vännina". I vilket fall är det svårt att tolka på annat vis än att det är Maja som avses. Det finns ingen annan som kan avses.

Det som Review m.fl påstår finns i FUP är ren lögn. Det verkar som det mesta som vissa i tråden påstår finns i FUP är ren lögn, för mycket av det går inte att hitta i FUP och de klarar aldrig av att förklara var i FUP det påstådda skulle finnas.
Citera
2023-04-16, 11:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

Det kanske hon hade. Märkligt bara att telefonen inte registrerade några rörelser under dessa tider. Men ändå gjorde det vid andra tider. Hon kanske ägnade sig åt att sova

Eller försöker du nu föra argumentationen att det faktum att telefonen inte registrerade några rörelser när Tove dog bevisar att Maja var upptagen med att mörda Tove?
Citera
2023-04-16, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja. Dock är det oklart om Johanna omnämnde Maja vid namn. I FUP används ordet "väninna", men jag har svårt att tro att vare sig Johanna eller Lahajn skulle använda ordet "vännina". I vilket fall är det svårt att tolka på annat vis än att det är Maja som avses. Det finns ingen annan som kan avses.

Nej jag tror hon använder namnet "Elsa", har jag för mej.
Citera
2023-04-16, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Ni som påstår att promillehalten på T är helt fel.

Alkoholanalys har påvisat förekomst av 1,2‰ etanalol (drickalkohol) i lårblod och 1,9‰ etanalol (drickalkohol) i urin. Analysresultatet tyder på att etanol åtminstone delvis kan ha bildats efter döden.

Aktbilaga 149 s. 97

Jag har för mig att det har förtydligats att det lägre värdet stämmer ungefär. Någon som känner igen det? Var det i rättegången kanske?

Helt fel?

Vet du mer än vetenskapsmännen då?

"Ett huvudproblem är bakteriell omvandling av glukos och laktat till alkohol. Redan inom några få timmar invaderar bakterier portåderns vensystem och inom sex timmar även andra centrala vener i kroppen. Kontaminerade, allvarliga sår och hög omgivningstemperatur är bidragande orsaker. En annan mekanism är diffusion och aspiration av alkohol från magsäcken. Hur olika alkoholbildningen kan vara i olika blodkärl illustreras av de fyra blodproven från lokföraren på det tunnelbanetåg i London som 1975 kraschade in i en vägg på Moorgate Station. Blodproven visade en variation från 0,2 till 0,8 promille."

"I två av fallen fann man att en alkoholhalt av 1,5 promille i blodet hade uppstått efter dödens inträdande."

"Frågan i rubriken, »Kan man bli ´berusad´ efter sin död?«, kan således besvaras med ett entydigt ja."

Här är exempel ifrån läkartidningen som visar att redan inom några timmar är processen igång.

Kontaminerade och allvarliga sår, vi vet ju att kroppen brändes och hade öppna sår överallt och dessutom saknade delar pga djurangrepp och andra diverse skador i huvud och öga.

I ett exempel tar de upp att blodproven efter några timmar diffade mellan 0.2-0.8 promille.

Vad tror ni har hänt efter 16 dagar?
0.2-0.8(vissa fall 1,5) efter några timmar.
16 dagar=384 timmar.

Om du fortfarande påstår att vi har helt fel så prova sätt en dunk mäsk och se ditt påstående falla pladask.
Citera
2023-04-16, 12:06
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Ja, händerna kan ha varit upptagna.
🙈🙉🙊
Men det är kanske inte det du tänker på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in