2023-04-16, 14:52
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Illamåendet låter som en rest av den ursprungliga storyn och "eh", omtag och tveksamhet låter som en nyproducerad lögn, så troligtvis är ingetdera sant.

Jag kan undra varför hon ljuger om det? Möjligtvis var det det första som dök upp i hennes huvud och hon inte hann tänka över vad hon egentligen sa.
Om illamåendet säger hon i förhör att hon redan under promenaden mot J:s lägenhet, känner av den.
Citera
2023-04-16, 15:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
J säger att hon sätter sig grensle över T:s mage, inte bröst; "Då så sparkar hon mot mig och då så sätter jag mig grensle över Tove då på hennes mage typ. Jag vet att hon försöker liksom åla sig ur och sparkar mot väggen och så där."
Detta i inledningsskedet åtminstone. Efter en stund kan hon ha förflyttat sig uppåt på T:s axlar med tårna vinklade inåt, vilket jag också finner mest rimligt om hon ska kunna ta hjälp av sin egen kroppstyngd för att med raka armar lägga hårdast möjliga tryck.

I ovanstående position med J:s knän på T:s axlar är armarna vinklade utåt med begränsad rörelseförmåga; hon når i stort sett bara J:s rumpa, inget annat. Detta förutsätter ett stadigt tryck på axlarna där J sitter på bröstkort och diafragma som ju är primär andningsmuskel.

Kan man resonera utifrån sig själv? Tycker inte det, då man måste beakta T:s förutsättningar i situationen med ett hårt fall mot golvet där hon med all sannolikhet tappar andan för en stund. Såret i bakhuvudet blöder och hon har åsamkats en ryggskada i samband med fallet - prova att i det tillståndet gå upp i brygga och med de skadorna, samtidigt som någon i J:s storlek sitter på din mage.

Återigen; kämpade hon till en början för sitt liv, eller kämpade hon för att ta sig loss från en arg kompis? Det är skillnad på att som tjej bli överfallen av en okänd man som du förutsätter ska våldta och en tjejkompis som vill slåss efter en krogkväll. Om hon hade haft en misstanke om att bli dödad av sin fd kompis hade hon väl knappast gått upp i lägenheten för att prata och reda ut saker och ting?

J säger ingenting i något av förhören om att M skulle ha hållit benen i schack, då hade T aldrig kunnat sparkat mot väggen heller.
Händerna kunde hon själv hålla i schack, sittande på T:s mage.
"18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar också om skadorna kan ha uppstått om 20-åringen själv klämt fast Toves armar med benen, när hon satt grensle över henne. "Det är möjligt", enligt rättsläkaren."
Om vi bortser från skadorna på armbågarna som kan ha tillfogats vid fallet bakåt, så bedömer rättsläkaren att J kan ha klämt T:s armar såpass hårt att skador har uppstått på armbågarna.
Tack, du har lagt märke till vad jag försökt framföra.
Det blir väldigt intressant att se hur tingsrätten dömer.
Hur som helst har jag svårt att tro att detta fall inte kommer upp till hovrätten för en ny omgång.
Citera
2023-04-16, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hur som helst har jag svårt att tro att detta fall inte kommer upp till hovrätten för en ny omgång.

Ja, med stor sannolikhet, vad har de att förlora på en ny prövning? I synnerhet om J döms till livstid, det kan ju inte bli värre liksom.
Citera
2023-04-16, 15:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Josef-K.
Ja, med stor sannolikhet, vad har de att förlora på en ny prövning? I synnerhet om J döms till livstid, det kan ju inte bli värre liksom.
Den stora frågan är om Clea kommer företräda Johanna i en ny omgång? Tror hon har gjort bort sig för lång tid framöver.
Citera
2023-04-16, 15:10
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag har tänk tanken att kanske satte sig M på benen
När T började sparka?
Det fanns skador på T underben
Jag har tänkt tanken att J kanske satte sig på T:s ben först för att därefter åla sig uppåt mot magtrakten. Hon berättar själv hur hon försöker sätta sig grensle och av beskrivningen att döma tar det en stund innan hon sitter på plats s a s. - Hur ska hon annars ta sig upp på en sparkande T?

Skadorna är belägna 16 resp. 23 cm ovanför fotledsplanet.
Citera
2023-04-16, 15:15
Medlem
Citat:
OM det var så att M rörde tfn själv, vilket jag tror, så var hon helt givet inte totalt borta.

Det finns dock en teoretisk möjlighet att den legat i hennes jackficka och J stött till den när hon skulle åt T, om jackan hängt i hallen. Långsökt, ja, men inte helt omöjligt.

Det är många "långsökta" omständigheter som ska vara sanna allihop för att MH ska vara oskyldig. Det är ju som sagt det rätten har att bedöma, men för oss forumspanare borde det vara självklart vad som hänt i lägenheten. Som sagt, tre in, två ut.
Citera
2023-04-16, 15:16
Medlem
Citat:
Den stora frågan är om Clea kommer företräda Johanna i en ny omgång? Tror hon har gjort bort sig för lång tid framöver.

Nah jag vet inte, finns ju liksom inte mycket annorlunda någon skulle kunna göra. Advokaten är ju där för att företräda målsägandes linje, det har hon ju gjort väldigt bra.
Citera
2023-04-16, 15:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Tack för respons!

Om M inte döms för mordet så har hon åtminstone gjort sig skyldig till "skyddande av brottsling". Samt gravfridsbrott. "Grovt" är väl tveksamt i och med att hon faktiskt inte har varit delaktig i införskaffande av tändvätska, tändstickor etc och heller inte deltagit i J:s sk begravningsceremoni, som hon skamlöst nog framställer det inför rätten.

Men vad vet jag, kanske räcker det med att M har varit närvarande?
Citera
2023-04-16, 15:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tack för respons!

Om M inte döms för mordet så har hon åtminstone gjort sig skyldig till "skyddande av brottsling". Samt gravfridsbrott. "Grovt" är väl tveksamt i och med att hon faktiskt inte har varit delaktig i införskaffande av tändvätska, tändstickor etc och heller inte deltagit i J:s sk begravningsceremoni, som hon skamlöst nog framställer det inför rätten.

Men vad vet jag, kanske räcker det med att M har varit närvarande?
Absolut, hon ska dömas för skyddande av brottsling och gravfridsbrott av normalgraden. Sjukt att det ens finns olika graderingar..
Maja är en vilsen osäker tjej, jag tror hon var livrädd för Johanna, för vad som skulle hända om hon gick emot henne. Hon visste vad Johanna var kapabel till, att hon tillochmed ströp ihjäl Tove, finns det någonting värre, än att faktiskt mörda en annan människa.
Johanna har inga spärrar.
Det hade varit bättre om Johanna fått avlägsna sig under korsförhöret med Maja.
Den närvaron, blickar osv, måste varit kännbar.

Jag tror att hon har varit fruktansvärt osäker och rädd. Jätteglad över att ha fått en riktig vän...Johanna
Citera
2023-04-16, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Josef-K.
Nah jag vet inte, finns ju liksom inte mycket annorlunda någon skulle kunna göra. Advokaten är ju där för att företräda målsägandes linje, det har hon ju gjort väldigt bra.
Självklart så ska hon företräda sin klient, jag tycker hon gjorde flera olämpliga och respektlösa uttalanden och ifrågasättanden, någonting som hon blev tillsagd att helt enkelt få acceptera osv
Citera
2023-04-16, 15:43
Medlem
Rompers avatar
Helt oväsentligt för hennes död

"Clea Sangborn, 20-åringens advokat, ifrågasatte rättsläkarens utlåtande om dödsorsak under måndagen. Istället för att dödsorsaken skulle vara strypning menar Clea Sangborn att Tove kan ha dött av kräkningar efter att hon fallit till marken.
Att Tove legat ner på golvet och alkoholpåverkan skulle kunna spela in, menar hon.
Stryptaget är helt oväsentligt för hennes död, sa Sangborn."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pQVvjE/rattegang-mordet-pa-tove-i-vetlanda-kvinnorna-forhors

"Rättsläkaren: Inga tvivel – Tove dog av strypning

21-åriga Toves död var inte en olyckshändelse. Det säger rättsläkaren Alexandra Lazarevic under rättegången i Eksjö tingsrätt.
– För att åstadkomma de skadorna som Tove har på halsen krävs att man trycker ordentligt under en lång tid, säger hon.
Lazarevic säger att skador i bakhuvudet, armbågar och ryggen samt mjukdelsblödningar talar för att dödsorsaken är kvävning.
– Det finns inga tveksamheter om vad som orsakat döden. Det finns inte stöd för någon annan dödsorsak än strypning, säger hon."

https://omni.se/rattslakaren-inga-tvivel-tove-dog-av-strypning/a/APJnVz
Citera
2023-04-16, 15:59
Medlem
Citat:
OM det var så att M rörde tfn själv, vilket jag tror, så var hon helt givet inte totalt borta.

Det finns dock en teoretisk möjlighet att den legat i hennes jackficka och J stött till den när hon skulle åt T, om jackan hängt i hallen. Långsökt, ja, men inte helt omöjligt.

Men SNÄLLA!

Det är helt omöjligt, orimligt och ologiskt att JJ skulle ha stött till MHs jacka så den flaxade iväg ca 20 meter och registrerade steg vid 2 tillfällen.
Nu börjar det bli väldigt sjukt.

MH var vaken och aktiv, hur svårt är det att inse?
Varför vill ni försöka hitta på alla möjliga scenarion där hon inte varit med?
Varför gör ni inte så med JJ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in