2023-04-16, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ser intressant ut. Till skillnad från dig kan jag inte Ukrainska och allt det viktiga är en jpg som jag inte orkar sätta in i Google Translate. Har du ett bättre lästips så kom med det. Tsarev är en intressant figur. ¨
Det anmärkningsvärda i vad han läckte är det samma vad man skrev i Ria Novostia dagarna efter invationen.
Det vill säga att ryssen har filat på ett maktövertagande av Ukraina i många år
Citera
2023-04-16, 13:02
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jeltsin var representant för sovjet, för att sedemera bli rysslands president.

Så alla berörda parter var överrens, undtaget Putin personligen då, men det förändrar ingeting, vare sig då eller nu.

Nej det var han inte. Han var representant för Ryssland. Sluta göra bort dig nu.
Citera
2023-04-16, 13:04
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
1.Där var ett kortlivat försök att skapa Novorussia 2014, men de förlorade internt (inom de ryssvänliga). Du kan även läsa mer om det i "85 days in Sloviansk". Wikipedia har också någon länk om det.

2. Vad betyder det att "ukraina vill försvara sig"? Ni hävdar att Krim är en del av Ukraina. Men de i (Krim-)Ukraina vill inte "försvara sig". Folk från västra Ukraina våldtog barn och förståndshandikappade för att de i östra ukraina skulle inse att de egentligen var ukrainare och satte upp gatuskyltar på deras språk. Det fungerade märkligt nog inte. Inte ens när barnen skulle bo i källaren på grund av artilleribombningar förstod de att de skulle älska Ukraina.

1. Putins mål är att förgöra allt och alla och skapa det största ryssland som funnits.

2. Det som ukraina gjort gör ryssland i extremt mycket större volym + att det var dom som startade allting.
Citera
2023-04-16, 13:09
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
1. Putins mål är att förgöra allt och alla och skapa det största ryssland som funnits.

2. Det som ukraina gjort gör ryssland i extremt mycket större volym + att det var dom som startade allting.

1. Nej Det är bara propaganda.

2. Det är en lång konflikt. Visst har Ryssland eskalerat vid vissa tidpunkter. Vid andra så har USA eskalerat. Det är bara idioter vid detta laget som tror att "Ryssland har startat allting".
Citera
2023-04-16, 13:13
Avstängd
Citat:
Nej det var han inte. Han var representant för Ryssland. Sluta göra bort dig nu.

sigh

blir du gladare om vi säger å rysslands vägnar och i egenskap den sissta representaten för sovjet (CPSU hade ju ingen makt över andra sovjetländer, så sovjet var ointressant att fråga, om de nu hade haft något med det att göra.)
Senast redigerad av slö 2023-04-16 kl. 13:19.
Citera
2023-04-16, 13:14
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Vill någon lämna RF så tycker jag vi ska stödja det också, dock inte genom att skicka obegränsat med vapen.

Utan vapen lär Ryssland kväsa den frigörelsen Har du hört talas om Tjetjenien ? Oj höll på att glömma Vitryssland där Ryska Omon trupper slog ner det folkliga missnöjet ? Jag höll på och nämna Tjeckoslovakien också men det var ju faktiskt sovjet. Same shit different name !

Ja och Ukraina förstås ! Ryssland verkar ha lite svårt för fredliga processer i sitt närområde ?
Citera
2023-04-16, 13:16
Medlem
Citat:
Där finns en gränsdragningsproblematik.

Ska en individ få förklara sig självständig? Nej.

Ska 40 miljoner få förklara sig självständiga, även om det är mot grundlagen? Säkerligen, i alla fall i många fall. Utifrån vilka principer? Demokratisk teori (t ex Dahl), utilitarism. Det blir även en empirisk bedömningsfråga där parametrar ska vägas in som chans till fred/krig, styresskick, utveckling, osv.

Någonstans mitt emellan ligger alltså gränsen.

Enligt mig då alltså. Enligt andra på forumet här så är det heligt och etnisk rensning är bara beklagligt, och miljoner liv kan spillas för att Ukrainas grundlag ska gälla.
Du har försvarat etnisk rensning när Ryssland gjort det.
Citera
2023-04-16, 13:21
Medlem
Citat:
Varför tillhör åkrarna runt Maripol några Banderarunkare i Lemberg, tusentals kilometer bort?
Varför ska en Putinrunkare som du bestämma Ukrainas gränser? Fint att du släppt din mask.
Citera
2023-04-16, 13:21
Medlem
Alsenos avatar
Citat:

2. Det är en lång konflikt. Visst har Ryssland eskalerat vid vissa tidpunkter. Vid andra så har USA eskalerat. Det är bara idioter vid detta laget som tror att "Ryssland har startat allting".

1. Inte propaganda.

2. Med den logiken var det inte USAs fel att man gick in i Irak, Afganistan, Vietnam mm. Då är man en idiot. Det är inte Israels fel att man har specialoperationer i gaza mm.
Citera
2023-04-16, 13:23
Medlem
Citat:

Ryssland provocerade fram revolutionen men det eskalerade mycket mera än de hade tänkt sig, så nu försöker ni skylla att USA (Nuland) startade den när det istället sket sig för ryssen med deras plan för övertagande av ukraina 2014
Citera
2023-04-16, 13:23
Medlem
Citat:
Jag är ingen orch. Jag är en svensk som inte gillar etnisk rensning och tror på fredsförhandlingar.

Ta din dehumanisering och stick upp den nånstans och inse att även de som inte håller med dig är människor.
Du som förespråkat folkmord på Ukrainansk befolking kansske skulle ägna dig åt lite självreflektion.
Citera
2023-04-16, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Utan vapen lär Ryssland kväsa den frigörelsen Har du hört talas om Tjetjenien ? Oj höll på att glömma Vitryssland där Ryska Omon trupper slog ner det folkliga missnöjet ? Jag höll på och nämna Tjeckoslovakien också men det var ju faktiskt sovjet. Same shit different name !

Ja och Ukraina förstås ! Ryssland verkar ha lite svårt för fredliga processer i sitt närområde ?

Ryssland försöker se till att de i sina grannländer skall ha det jävligare än dom själva. Vilket innebär stölder på ockuperad mark av toalettstolar och tvättmaskiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in