Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Prigozhin hamnar ganska ofta i media för att han säger absurda saker. Men är vet inte hur han egentligen upplevs i Ryssland. Jag får intrycket av han ofta försöker vara lustig. De flesta i den demokratiska världen verkar inte förstå hans humor det men vad tycker Ryssarna?
Både Girkin och Prigozhin bör undvika fönster högre upp än markplan. Stor käft och fönster är en farlig kombi i Ryssland.
Både Girkin och Prigozhin bör undvika fönster högre upp än markplan. Stor käft och fönster är en farlig kombi i Ryssland.
De pratade lite om Prigozhin på Radiokorrespondenterna Ukraina häromsistens. De framhöll att han aldrig haft någon politisk clout i Ryssland och fortfarande betraktas som en outsider i det politiska livet. Av den anledningen har han möjlighet (och ser sig kanske tvungen?) att sticka ut med diverse konstiga utspel och konfrontationer med den ryska militärledningen.
De menade vidare att detta inneburit att han fått mer utrymme i västmedia, som i sin tur överskattar hans betydelse. Syns man mycket antas man vara viktig, typ. För oss i väst är Prigozhin ett av krigets mer välbekanta ansikten vid det här laget, men i Ryssland ses han eventuellt mer som en kuf av gemene man (ej inräknat militärbloggare och deras följarskara).
För egen del tror jag att Prigozhin sitter lösare än Girkin. Prigozhin startade inte ens Wagner PMC utan kan väl närmast jämföras som tillförordnad VD typ. Wagner framstår ju numera dessutom som ett ganska luffigt varumärke jämfört med Shoigus egna 'Patriot' PMC som sägs få betydligt bättre stöd och utrustning och kan betala sina operatörer mångdubbelt högre löner än man får hos Wagner.
Girkin däremot har en lång bakgrund inom FSB och är fortfarande vid liv, trots att kumpanerna från 2014 och framåt har dött som flugor och trots att han ägnat mer än ett års tid till att kritisera krigsledningen i allt hårdare ordalag. Han verkar vara mer av en insider alltså. Men vad fan vet jag egentligen och vad spelar det för roll, skumpan kommer att korkas upp oavsett vem i rövarpacket som blir först med att flyga ut genom fönstret.