2023-04-16, 12:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag är också(?) en snål jävel och lusläser alla fakturor och klagar när det inte stämmer på minuten. Så jag har ganska många sura hantverkare i min historik, varav en del naturligtvis aldrig jobbar för mig igen. men samtliga hantverkare har accepterat det jag sagt, knorrat lite, men sedan gått vidare. Så du kan prova samma sak, ge ett konkret förslag vad du vill betala, och jag tror det går igenom. Möjligen kommer han aldrig att jobba för dig igen.

Materialkostnaden är enkel. Tvinga honom att visa sina originalfakturor. Sedan får man ju acceptera att de gör ett pålägg på 25% eller så, men han har säkert rabatt så det gör inget.

Om han inte visar materialkostnaden så googlar du fram priset på en billig sajt som bygghemma och föreslår att du betalar det.

"Maxpris" har jag aldrig förhandlat fram. Det låter konstigt. FAST PRIS är ju det man förhandlar fram, eller löpande pris.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-04-16 kl. 12:17.
Citera
2023-04-16, 12:28
Medlem
District9s avatar
Vad jag minns så har en hantverkare inte rätt att ta ut mer än 15 procent påslag på sina egna netto inköpspriset på material. Det är liksom lag på det om ni inte överenskommit något annat

Han får återkomma med kontoutdrag, kvitto eller något som bevis hans inköpspris. Ahlsell är inte ok för de har extrema bruttonpriser sedan rabatt till hantverkarna. Det är alltså netto priset du ska gå efter.

Har varit med om det innan med en vvs som jag gick banans på minns jag nu. 15 procent betalade jag till slut.
Citera
2023-04-16, 12:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Det är därför jag hatar hantverkare.

Exempel: mitt företag behöver anlita hantverkare, går med bolaget som har bäst vitsord osv. De tackar ja. De har inte tid att ta jobben så de anlitar i sin tur en under-hantverkare de litar på. Denne tackar ja. Visar sig att de själva inte heller har tid att ta hand om jobbet, utan anlitar i sin tur en ny under-under-hantverkare.

Och det är då man får tag i de riktiga nötterna. Koksade peruaner eller Livets Hårda Skola-svenskar med tatueringar och piercingar. Idioter som verkligen inte vet vad de håller på med.

De är inte "vetted", de är inte kollade. De är inte konsulterade kvalitetsmässigt. Och de får jobben till slut som det schyssta hantverkarföretaget egentligen skulle ha tagit.
Så blir det då fel och allting måste göras om till skyhöga kostnader för beställaren.

Nä, hantverkeriet är en smutsig bransch.
Citera
2023-04-16, 13:13
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Vid nyproduktion är mindre än 60 % byggkostnader.

Jobba mot privatpersoner är oerhört krävande. Ofta små projekt, så många bollar måste vara i luften. Privat plånbok, så minsta avvikelse innebär krismöte med chefen(frugan)på kvällen. Trög beslutsfattning. Till detta så kan det vara upp till 5 olika yrkesgrupper som det ska lira med. Hela grejen med att arbeta hemma hos folk, ställer helt andra krav på hantverkaren. Ganska onaturligt egentligen. Förr var det mer, att bor man i hus så kan man fixa det mesta själv.
Alltså byta kontakter eller byta ut en toalett är ju inga problem. Värre med badrum, byta tak och svårare eljobb...
Citera
2023-04-16, 13:18
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKollYes2
Korrekt.

Materialen är specade till över 45k vilket är helt omöjligt, det är ca 20k för mycket med marginal, även om han röknar in slitage på verktyg, bil och förbrukningsmaterial- och då går jag efter publika listpriser. Killen har med all säkerhet rabatter också vilket såklart är helt OK att han tjänar en slant på att sälja materialen osv.

Timmarna är 100% mer än vad som lagts på plats. Han har specat dem i antal (eftersom vi var överens om ett maxpris/maximal debitering kunde han ju bara skrivit Material X Arbetakostnad Y) men nu har han specat allt ändå och det går inte ihop.
Hantverkaren måste lämna en faktura som är så tydlig att du exakt ser vad du betalar för. Där finns direkt stöd i Konsumenttjänstlagen §40.

Även 36 § är intressant för dig: ”I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.”

Läs §6-§8 också. Där står att hantverkaren måste underrätta köparen om arbetet kommer att bli dyrare än vad som avtalats, plus lite mer matnyttigt.

Men om ni har ett överenskommet maxpris och arbetet verkligen gick upp till minst så mycket borde det bara vara för dig att betala maxpriset och bestrida resten.

Sen kanske inte ens maxpriset är rimligt, men då får du betala vad som är rimligt. Om han till exempel satt upp dubbelt så många timmar som han verkligen jobbat och inte lämnat någon rimlig förklaring till varför.

Det där med påslaget på material är också rätt hopplöst. Hantverkarna köper material från företag med fantasipriser, där de själva har rabatter som inte syns för kunden. Sedan debiterar de fantasipriserna plus sitt eget påslag. Det är inget ovanligt att kunden får betala dubbelt eller tredubbelt mot om han själv köpt materialet i en butik.
Citera
2023-04-16, 13:53
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Anlitade en hantverkare ...

Du har blivit lurad!
Citera
2023-04-16, 13:59
Medlem
Sluta anlita enmansföretag eller mindre skuttar så blir det rätt...på större företag som tex där jag jobbade är det en mycket större vana vid att räkna på jobb..vi var 45 snickare...aldrig det var nån privatperson som var missnöjd...
Citera
2023-04-16, 14:03
Medlem
Antingen blir det

1. löpande - här kan du klaga om du helt plötsligt betalar 1000% över inköpspris t.ex då det är helt orimligt.

2. fastpris - här har du gått med på priset innan och kan således inte klaga.

3. Ungefärligt pris - här gäller 15% över avtalade summan (om ej annat anges)

Du gick med på kostnaden skulle kosta maximalt XXX - den kostar nu XXX, vad är exakt problemet?
Oavsett vad det är som är "orimligt" i kalklylen så spelar det ingen roll, det ligger ju fortfarande inom ditt fastapris du gick med på?

Typ som att jag skulle ringa Biltema och klaga, jag har minsann fått reda på att deras produkter kostar en bråkdel att tillverka jämfört med det pris de säljer för.

Ser nu att du gått med på 50k och att det nu ligger på 97k
Gäller fastpris så säger du åt honom att du kan betala 50k, enligt avtalet.
Gäller ungefärligt pris så kan du betala 65k, om ej avtalet säger något annat.
Senast redigerad av MrSvensson 2023-04-16 kl. 14:10.
Citera
2023-04-16, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag är också(?) en snål jävel och lusläser alla fakturor och klagar när det inte stämmer på minuten. Så jag har ganska många sura hantverkare i min historik, varav en del naturligtvis aldrig jobbar för mig igen. men samtliga hantverkare har accepterat det jag sagt, knorrat lite, men sedan gått vidare. Så du kan prova samma sak, ge ett konkret förslag vad du vill betala, och jag tror det går igenom. Möjligen kommer han aldrig att jobba för dig igen.

Materialkostnaden är enkel. Tvinga honom att visa sina originalfakturor. Sedan får man ju acceptera att de gör ett pålägg på 25% eller så, men han har säkert rabatt så det gör inget.

Om han inte visar materialkostnaden så googlar du fram priset på en billig sajt som bygghemma och föreslår att du betalar det.

"Maxpris" har jag aldrig förhandlat fram. Det låter konstigt. FAST PRIS är ju det man förhandlar fram, eller löpande pris.

Vi kom fram till vad det maximalt skulle kosta.
Citera
2023-04-16, 14:31
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Hantverkare är en bransch där det fortfarande verkar gå att slänga på vilka kostnader som helst utan att folk blir helt galna. 4-5000 för en halvtimmes jobb är inte ovanligt och det skulle aldrig fungera i någon annan bransch på samma sätt

Det är så klart fullständigt galet. Det här vansinnet har fått pågå på tok för länge. Det är dags för staten att gå in och reglera hantverkarna. Det här utbredda lurendrejeriet är oanständigt för ett i-land.

Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Jag tycker ändå att du ger intryck av att vara en eftertänksam och självrannsakande person som inte bara skriker okontrollerat, du förstår att det finns ett spel och att det saltas lite, med betoning på lite.

Du verkar ha råkat ut för en skojare, och de finns det för jävla gott om bland hantverkare som riktat in sig på det privata segmentet.

Är jobbet helt färdigställt till 100%? Om så är fallet, då har du en upp, betala det du anser är skäligt av fakturan och bestrid resterande, leta upp en jurist för att det ska bli korrekt efter konstens alla regler.

Det är fullt möjligt att betala 70 av 100K, som beställare är ens enda vapen pengarna.

Man ska såklart vidta försiktighet vid hanterande av blåställsapor av detta slag, inte sällan finns det kriminella element med i bakgrunden, speciellt om det är utländsk härkomst på hantverkaren, fanskapet vet var du bor, bokstavligen.

Rör det sig om 10 000, betala och håll käften, slipp risken att öppna en eventuell pandoras ask, sen lär du av detta till framtiden, då du anlitar svenska hantverkare med någon gemensam beröringspunkt till
en granne, kompis eller kollega som rekommenderat vederbörande
….

Jag har gjort så också och ändå blivit blåst. Jag har haft ca 40 hantverkare i huset under åren. Färre än 5 har varit kompetenta och ärliga.

Citat:
Så är det. Inser att jag i OP även gjort ett skrivfel. Antalet specade timmar är alldeles för högt för vad som utförts. Detta vet jag eftersom timmarna rapporterats så att säga.

Skulle påstå att antalet är nära det dubbla mot vad som utförts.

Jag hade kunnat betala in en del av vad jag anser är rimligt, men just nu hsr jag svårt att ta in det. Jag tänker att hälften av de specade timmarna plus 25% av klumpsumman av materialet känns som ett hån mot killen, men tillsvidare känns det bara trist.

Totalen är nästan 100% högre än det som offererades.

Hade en hantverkare som utförde ett rätt enkelt jobb hos mig på löpande räkning medan han räknade på det riktigt stora jobbet som skulle utföras. Hantverkaren var en kille jag kände sedan tidigare och han hade två polacker som jobbade hos sig. När lilla jobbet var klart ville han ha över 100.000 för det. Jag anlitade en besiktningsman för att bedöma rimligheten och en annan hantverksfirma för att ge en offert på ett liknande arbete i ett annat rum. Båda två oberoende av varandra landade in på 20-25.000. 30.000 om man är oärlig. Jag betalade idioten till hantverkare 50.000 och sa upp bekantskapen.

Det var bara ett exempel. Jag har mängder av berättelser om mina erfarenheter av svenska och utländska hantverkare. Klåpare, fusk, bedrägerier osv.

Som tur var fick jag jack pott när jag nyligen gjorde det riktigt stora jobbet. Riktigt bra hantverkare som till förhållandevis anständiga pengar gjorde ett fantastiskt bra arbete. Folk som tar av sig skorna när de rör sig i rena miljöer och som plockar i ordning och dammsuger efter sig varje kväll. Plock och dammsug tog 5-10 minuter för dem. Deras utrustning var minutiöst skötta och väl underhållna. Bilen ordning och reda, snyggt städat. De kom på minuten när de avtalat. Köpte material de skulle ha efter de åkte från mig på eftermiddagen/kvällen, dvs stack aldrig iväg och köpte material. Jag som i decennier haft så dålig erfarenhet av hantverkare hade turen att få de perfekta gubbarna till det största jobbet på huset. Tackar min lyckliga stjärna för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Dildobagginz
Har du skriftligt godkänt en offert har han rätt att max lägga på 15% om det är klart och tydligt att det är oförutsett, vilket ställer rätt höga krav på hantverkaren. För ätor brukar timpris framgå.

Har du däremot accepterat ett saltad offert är det nog lite svårare såvida det inte är extremt och därmed ocker.

Ibland kan man komma överens. En smart företagare vill inte ha en missnöjd kund.

Du kan också betala fakturan ”under protest” men att skita inatt betala brukar bita ganska bra

Uppfattade TS som att priset blev det avtalade men bara för att hantverkaren jackade upp timpriset till det dubbla och la på flera 100% i påslag på materialet. TS tyckte med antal nerlagda timmar rimligt pris på material att fakturan skulle blivit avsevärt lägre än MAX-fakturan. Jag kanske missförstått?

Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Alla jag känner som är hantverkare säger att det blir dyrare när man ska ha offerter för att då måste de alltid ta i för att inte riskera gå minus.

Om det är sant eller inte är en annan femma.

Majoriteten av de som kallar sig hantverkare är rena skojare och bedragare. De allra flesta är montörer och inte hantverkare. En hantverkare av gamla stammen ska kunna rita upp en dörr eller ett fönster och tillverka det från grunden. Jag har haft sådana hantverkare. Få har den nivån på kompetens.
Citera
2023-04-16, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det är så klart fullständigt galet. Det här vansinnet har fått pågå på tok för länge. Det är dags för staten att gå in och reglera hantverkarna. Det här utbredda lurendrejeriet är oanständigt för ett i-land.

Jag har gjort så också och ändå blivit blåst. Jag har haft ca 40 hantverkare i huset under åren. Färre än 5 har varit kompetenta och ärliga.

Hade en hantverkare som utförde ett rätt enkelt jobb hos mig på löpande räkning medan han räknade på det riktigt stora jobbet som skulle utföras. Hantverkaren var en kille jag kände sedan tidigare och han hade två polacker som jobbade hos sig. När lilla jobbet var klart ville han ha över 100.000 för det. Jag anlitade en besiktningsman för att bedöma rimligheten och en annan hantverksfirma för att ge en offert på ett liknande arbete i ett annat rum. Båda två oberoende av varandra landade in på 20-25.000. 30.000 om man är oärlig. Jag betalade idioten till hantverkare 50.000 och sa upp bekantskapen.

Det var bara ett exempel. Jag har mängder av berättelser om mina erfarenheter av svenska och utländska hantverkare. Klåpare, fusk, bedrägerier osv.

Som tur var fick jag jack pott när jag nyligen gjorde det riktigt stora jobbet. Riktigt bra hantverkare som till förhållandevis anständiga pengar gjorde ett fantastiskt bra arbete. Folk som tar av sig skorna när de rör sig i rena miljöer och som plockar i ordning och dammsuger efter sig varje kväll. Plock och dammsug tog 5-10 minuter för dem. Deras utrustning var minutiöst skötta och väl underhållna. Bilen ordning och reda, snyggt städat. De kom på minuten när de avtalat. Köpte material de skulle ha efter de åkte från mig på eftermiddagen/kvällen, dvs stack aldrig iväg och köpte material. Jag som i decennier haft så dålig erfarenhet av hantverkare hade turen att få de perfekta gubbarna till det största jobbet på huset. Tackar min lyckliga stjärna för det.

Uppfattade TS som att priset blev det avtalade men bara för att hantverkaren jackade upp timpriset till det dubbla och la på flera 100% i påslag på materialet. TS tyckte med antal nerlagda timmar rimligt pris på material att fakturan skulle blivit avsevärt lägre än MAX-fakturan. Jag kanske missförstått?

Majoriteten av de som kallar sig hantverkare är rena skojare och bedragare. De allra flesta är montörer och inte hantverkare. En hantverkare av gamla stammen ska kunna rita upp en dörr eller ett fönster och tillverka det från grunden. Jag har haft sådana hantverkare. Få har den nivån på kompetens.

Lyckas man bli blåst så ofta och återkommande, då ligger fan felet hos dig….
Citera
2023-04-16, 14:53
Medlem
Jag fattar inte problemet? Du har ju fått ett fastpris för jobbet? Det spelar väl ingen roll hur lång tid han tog på sig? Du gick ju med på ett fastpris?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in