2023-04-16, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Hantverkare är en bransch där det fortfarande verkar gå att slänga på vilka kostnader som helst utan att folk blir helt galna. 4-5000 för en halvtimmes jobb är inte ovanligt och det skulle aldrig fungera i någon annan bransch på samma sätt

Skitsnack! Det finns många brancher där du betalar ocker utan att du fattar det.

En halvtimmes jobb på plats kan vara flera timmar med kringjobb. Och hur tror du det går att få resten av dagen att lira alla gånger. Självklart får du betala den dagen. Eller fixa dit skit själv.
Citera
2023-04-16, 10:42
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKollYes2
Det här är ju det som skaver. Jag vill inte killen något illa, men situationen är orimlig.

Priset som angavs var ca 50% lägre än vad slut fakturorna är på. Det blev två fakturor av någon anledning. Offerten var att det skulle kosta maximalt 50k kan vi säga fakturering är på 97.
Den specade tiden är över 100% mer än vad som faktiskt utförts på plats.
Så du fick ett maxpris, och nu har du fått en faktura på nästan det dubbla mot maxpriset?

Detta utan att det tillkommit något arbete eller att hantverkaren har informerat dig i förväg om att något förändrats?
Citera
2023-04-16, 10:46
Medlem
Atamons avatar
Samna när jag lämnade in bilen, sjuhelvetes dyra delar de hade köpt, två knapptryck bort fick man samma originaldelar för under halva priset.

Har man med de egna delarna som behövs för jobbet för att spara pengar så tar det plötsligt 5-6 timmar längre att få jobbet gjort.

Ändå osar hela vwrkstaden och deras ägar fattighus!

Är det inte bättre att de tar mer per timme och kör raka puckar istället?
Citera
2023-04-16, 10:48
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Jobbet hade då inte blivit utfört.
Folk vill inte arbeta hos de som kan, eller kryddar på utav bara helvete för de förstår att man är desperat iom. Att man själv inte har tid.

Vad trodde du fakturan skulle vara på och vad var den på?
Citera
2023-04-16, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillaratttrolla
Vad trodde du skulle hända när du kom överens om ett maxpris? 😂😂

Kom ni inte överens om
A. Ett timpris?
B. Material till självkostnadspris (innan rabatter)?

Byggbranschen fifflar alltid och är ju lite roligt att en som jobbar i den också råkar ut för fifflare.

När jag gjorde om badrummet så försökte killen fiffla och lägga på extra material m.m. eftersom vi hade fast pris på timmarna. Jag räknade ut och kollade på vad det borde ha kostat, tog cirka en timme, och räknade på priset på Bauhaus.

Alltså, de debiterade 50t på material men kostnaden skulle ha varit 35t. Jag bestred fakturan, betalade in 35t på fakturan och sa att de får stämma mig på resten. Klart de inte gjorde.

(Egentligen drog jag av lite extra eftersom jag verkligen hatar fifflare och de ska straffas)

Och alla negrer är kriminella…..

Så ni hade gjort upp om ett timpris. Hur kan det vara så svävande med materialet? Hade ni inte avtalat någonting där? Så då bestämmer du att utföraren inte bara ska ha noll avans utan t.om förlora på det? Tänk om de demont badrummet igen då?

Vuxna människor som inte kan prata med varandra
Citera
2023-04-16, 11:02
Medlem
Citat:
Det här är ju det som skaver. Jag vill inte killen något illa, men situationen är orimlig.

Priset som angavs var ca 50% lägre än vad slut fakturorna är på. Det blev två fakturor av någon anledning. Offerten var att det skulle kosta maximalt 50k kan vi säga fakturering är på 97.
Den specade tiden är över 100% mer än vad som faktiskt utförts på plats.
Sånt där är så jävla tröttsamt. Ring hantverkaren och kräv redovisning av hela upplägget. Att slutpriset blir högre får man kanske räkna med men inte så mycket som i ditt fall. Och påslaget på material är så otroligt fult gjort. ( har själv råkat ut för det) Misstänker att ni inte diskuterade det innan så kanske pröva att lägga in stöten där så att säga.
Citera
2023-04-16, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är svårt att förstå vad du menar, jobbar du verkligen inom branschen?

Det verkar som att du har fått en offert på 50K för vissa arbetsmoment, men att det finns delar som inte ingår i offerten som också ska utföras? Det är väl klart att dessa hamnar ovanpå det offererade priset då. Eller har han bara utfört det som offererats? Då ska du betala överenskommet pris.

Nej. Fick en offert på det som skulle utföras.
Det gjordes. Extra momenten hsr ej utförts och är ej debiterade
Citera
2023-04-16, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Vad trodde du fakturan skulle vara på och vad var den på?

Ca 53k före rot. En del material så kan inte rota 30% på 53.

Den är nu på 97k före rot.
Citera
2023-04-16, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Jag tycker ändå att du ger intryck av att vara en eftertänksam och självrannsakande person som inte bara skriker okontrollerat, du förstår att det finns ett spel och att det saltas lite, med betoning på lite.

Du verkar ha råkat ut för en skojare, och de finns det för jävla gott om bland hantverkare som riktat in sig på det privata segmentet.

Är jobbet helt färdigställt till 100%? Om så är fallet, då har du en upp, betala det du anser är skäligt av fakturan och bestrid resterande, leta upp en jurist för att det ska bli korrekt efter konstens alla regler.

Det är fullt möjligt att betala 70 av 100K, som beställare är ens enda vapen pengarna.

Man ska såklart vidta försiktighet vid hanterande av blåställsapor av detta slag, inte sällan finns det kriminella element med i bakgrunden, speciellt om det är utländsk härkomst på hantverkaren, fanskapet vet var du bor, bokstavligen.

Rör det sig om 10 000, betala och håll käften, slipp risken att öppna en eventuell pandoras ask, sen lär du av detta till framtiden, då du anlitar svenska hantverkare med någon gemensam beröringspunkt till en granne, kompis eller kollega som rekommenderat vederbörande….

Japp! Eller varför skriver man inte avtal som i alla andra brancher. Eller jo, det gör man ju. Det är endast mot privatpersoner det verkar bli så här svävande av någon anledning.

Begär offerter på totalen. Fundera, godkänn om du tycker det är värt det. Skriftligt avtal. Eller skit i det. Återstår bara problemet med kvalité på utförande, och där kommer det där med beröringspunkt in i bilden. Har du inga kontakter, så avtala att det ska anlitas besiktningsman vid ev.oenighet. Då finns det iaf en standard som ska uppfyllas, även om den standarden inte är imponerande kanske.
Citera
2023-04-16, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Så du fick ett maxpris, och nu har du fått en faktura på nästan det dubbla mot maxpriset?

Detta utan att det tillkommit något arbete eller att hantverkaren har informerat dig i förväg om att något förändrats?

Korrekt.

Materialen är specade till över 45k vilket är helt omöjligt, det är ca 20k för mycket med marginal, även om han röknar in slitage på verktyg, bil och förbrukningsmaterial- och då går jag efter publika listpriser. Killen har med all säkerhet rabatter också vilket såklart är helt OK att han tjänar en slant på att sälja materialen osv.

Timmarna är 100% mer än vad som lagts på plats. Han har specat dem i antal (eftersom vi var överens om ett maxpris/maximal debitering kunde han ju bara skrivit Material X Arbetakostnad Y) men nu har han specat allt ändå och det går inte ihop.
Citera
2023-04-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Japp! Eller varför skriver man inte avtal som i alla andra brancher. Eller jo, det gör man ju. Det är endast mot privatpersoner det verkar bli så här svävande av någon anledning.

Begär offerter på totalen. Fundera, godkänn om du tycker det är värt det. Skriftligt avtal. Eller skit i det. Återstår bara problemet med kvalité på utförande, och där kommer det där med beröringspunkt in i bilden. Har du inga kontakter, så avtala att det ska anlitas besiktningsman vid ev.oenighet. Då finns det iaf en standard som ska uppfyllas, även om den standarden inte är imponerande kanske.

Jag godkände offerten och priset det maximalt skulle kosta. Nu är det absurt mycket högre.

När jag frågar varför får jag inget riktigt svar. Så bestred fakturorna. Får se vad som händer.
Citera
2023-04-16, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wegasson
Räknar man med körtiden som arbetstimmar?

Sjäkvklart! Går det att utföra arbetet utan att transportera dit manskap, maskiner och ev.mtrl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in