2023-04-15, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Majas seger i sprintcupen den här vintern har ju framförallt devalverat hennes seger säsongen innan.

Varför skulle Majas seger i årets sprintvärldscup förminska hennes prestation förra säsongen? För mig en helt obegriplig inställnig. Maja har väl dessutom ingen skuld i hur Moa I agerar i heaten. Maja ska ju göra sitt bästa vilket hon gjorde. Jag tycker Moa Ilar skulle bestraffas av FIS för det hon gjorde. Men samtidigt tycker jag att det var generöst gjort av henne att ge Maja chansen särskilt efter att Henning hade orsakat Majas stavbrott.

Citat:
Det som smakar mest illa är hur Frida och Moa ggr två är så tydliga med innan att de ska köra för Maja och gör sina heatval för att optimera för Maja. Lagkörning mot Schweiz känns minst sagt fegt.

Det är väl upp till Frida och Moa I hur dom gör sina heatval. Finns inget att klaga på där.
Citera
2023-04-15, 13:52
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Jag ställer samma krav på alla idrottare, men det finns sporter där de flesta är så pass o-gentlemannamässiga att jag fullkomligt tappat intresset för dem. Jag vill verkligen inte att längdskidåkningen blir som t ex ishockeyn

Jag vill inte heller att längdsporten skall bli som ishockeyn. Och jag försvarar på intet sätt heller olika former av obstruktioner. Jag tycker man båda kan åka tufft men inte över gränsen samt utnyttja det egna lagets styrkor samtidigt som man visar sina konkurrenter respekt.
Citera
2023-04-15, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tror inte det är ett fåtal som tycker annorlunda. Jag tycker inte konkreta hot är OK men det tycker uppenbarligen du.

Jag skulle istället för hot vilja ge Moa Ilar en blomma för att hon offrade sig och hjälpte en kompis. Sen ska hon naturligtvis bestraffas av FIS för det hon gjorde men det är en annan sak. Jag gillar faktiskt Moa I bättre efter denna incident. Hon visade prov på lagmoral.
Citera
2023-04-15, 14:14
Medlem
ingetbranicks avatar
Nu har jag funderat klart på hur jag ser på situationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Själv tycker jag hela incidenten i Lahtis smakar rätt illa, men Moa hade väl egentligen inte så mycket bra val i situationen som uppstod där och då. Förstår att hon valde att undvika dåliga stämningen i egna landslaget.
Å andra sidan bryr jag mig inte så mycket om placeringarna i varken delcuperna eller sammanlagt i Världscupen under en mästerskapssäsong. Faktiska segrar i lopp bör antagligen premieras högre för att det intresset ska uppstå…

Om jag skulle trycka "gilla" på nåt är väl det där det närmaste jag kommer.
Citera
2023-04-15, 15:04
Moderator
Hjv9s avatar
Schweiz har släppt landslagstrupperna för 23/24:

Fähndrich får nu sällskap av Grond & Riebli i Nationalmannschaft. Samtidigt rapporterar langrenn.com att man tar in två norska huvudtränare till lagen, Karoline Moen Guidon og Erik Bråten
Citera
2023-04-15, 16:22
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Schweiz har släppt landslagstrupperna för 23/24:

Fähndrich får nu sällskap av Grond & Riebli i Nationalmannschaft. Samtidigt rapporterar langrenn.com att man tar in två norska huvudtränare till lagen, Karoline Moen Guidon og Erik Bråten

Plus att de två tidigare tränarna Ivan Hudac och François Faivre är kvar. Dario Cologna tas in som konsult "vid behov". Ser bra ut gissningsvis. Toni Livers tidigare ansvarig för u24orna tar nu juniorerna under sina vingar.

På Island vann Nadja Kälin en femmil åtta minuter före Elisabeth Schicho (pensionär). Dubbelt NOR på herrsidan med gamle Chernousov på bronsplats. Resultaten:
https://timataka.net/fossavatn2023/
Citera
2023-04-15, 18:04
Medlem
Ski-entusiastens avatar
I den situasjonen Moa kom opp i, hadde hun ikke noe annet valg. Etter forsnakket mellom jentene og Majas ropande, hadde hun ingen annen mulighet, om hun skulle bli ønsket velkommen tilbake i gjengen. Så hun fortjener virkelig ikke å bli uthengt på sosiale medier.
Som hun (og også jeg først) oppfattet situasjonen, hadde en annen åkare fulåkt og brutit Majas stav, og jeg ga snabbt min støtte til hur det blev, og at det derfor var helt ok.

Men på reprisen så man at det var Maja som klantade til det for seg selv, tog felskär, missade balansen og all fart, så at hun ble pååkt bakifrån, for deretter å hoja på Moa at hun skulle stanna. Det var da jeg gikk fra å si at det var helt ok, til hmmm....

Forsnacket gjorde at alt ble lite fel. En skulle slite ut Fehndrich, en annen skulle sperre henne, og om ikke Maja klarte av det hun skulle gjøre selv, skulle en tredje legge seg, og til slut skulle en fjerde se til at sjette plassen skulle bli opptatt i siste heat. Det ble lite vel mycket til slut, og det var ikke overfor Moa, men overfor Maja at man fikk en lite dempat entusiasm, spesielt etter å ha sett hur hun framsto i intervjuene i efterkant.
Citera
2023-04-15, 19:12
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Hur har ”valberedningen” som valt ut kandidaterna Maja, Frida och Porris till ”årets prestation” på Expressens skidsnack-gala tänkt?

Är Majas sprintcupseger utan vinster eller Porris VM-brons en större prestation än Ebbas och Jonnas dubbla VM-guld?

En rimligare rangordning är väl

1. Ebba
2. Jonna/Frida
3. Ribom
4. Porris
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Eftersom Expressens längdskidbevakning generellt bygger så mycket på substanslös clickbaiting är detta kanske denna säsongens sista försök att krama ur det sista på samma tema.
”Norska hånet mot svenska prestationerna” och ”Ebbas stora besvikelse” kan vara ett par rubriker som ligger i pipelinen för artiklar som spinner på Expressens egna konstiga bedömningar av vinterns resultat.

If there’s no news, create them!
En sak jag tänkt på är att Jonna Sundling uppträder så lite clickbaitigt som det bara går, utanför banan. Hon säger inget med med någon fiskekrok i, allt är extremt diplomatiskt. Hon är t o m diplomatisk till sin egen dagsform. Jag antar att det är sådan hon är, inte att hon är rädd och aktivt vill undvika att skapa rubriker. Men jag vet inte.

Det försvarar knappast Expressens "nomineringar", men jag tycker det är intressant.
Citera
2023-04-15, 21:12
Medlem
Citat:
Majas seger i sprintcupen den här vintern har ju framförallt devalverat hennes seger säsongen innan.
Det som smakar mest illa är hur Frida och Moa ggr två är så tydliga med innan att de ska köra för Maja och gör sina heatval för att optimera för Maja. Lagkörning mot Schweiz känns minst sagt fegt.

Frida och Moa Ilar gjorde sina val före Fähndrich.

Det skulle vara konstigt om man inte försökte utnyttja laget för att hjälpa Maja och försvåra för Fähndrich. Men det ska göras på ett sportsligt och ärligt sätt. Inte att som Moa Lundgren förstöra för Fähndrich.
Citera
2023-04-16, 00:43
Medlem
bcdefgs avatar
Vet inte om det kommenterats/diskuterats tidigare, i vintras var det pterigen ingen dam som vann såväl i sprint som på distans. Endast tre åkare som ens var på pallen på såväl sprint och distans om jag inte missat någon. Men ingen av dem lyckades med att göra det i både klassiskt och fristil i såväl sprint som distans (vilket Jonna gjorde ifjol). Hennig är lite överaskande den som var närmast utan att lyckas att ta sig upp på pallen i både sprint och distans
Citera
2023-04-16, 03:26
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Det vore för alla parter bättre om "de kränkta" höll sig borta från sociala medier och lät polisen ägna sig åt väsentligheter.

Absolut, det är ju "de kränkta" som har framfört hot mot Moa i det här fallet. Jag håller fullständigt med dig om att dessa omogna individer bör hålla sig borta från sociala medier.
Citera
2023-04-16, 08:51
Medlem
Tänk om sociala medier (eller Flashback för den delen) varit var internetriddares domän 2003, Brink hade behövt fly någonstans utan internetuppkoppling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in