2023-04-15, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Majas seger i sprintcupen den här vintern har ju framförallt devalverat hennes seger säsongen innan.
Det som smakar mest illa är hur Frida och Moa ggr två är så tydliga med innan att de ska köra för Maja och gör sina heatval för att optimera för Maja. Lagkörning mot Schweiz känns minst sagt fegt.

I stället för att vara ångerfulla till det fula/osportsliga som Moa och Maja gjorde under sprinten i Lahtis går man nu ut och säger sig vara stolta över vad man gjorde. Skidförbundet väljer tom att polisanmäla vissa kritiska inlägg i sociala medier. På Expressens skidsnackgala prisas tom Moa för det osportsliga tilltaget. I mina ögon sjönk både Moa och Maja många steg efter Lahtis.

Det är väl självklart att de flesta ser mycket negativt på vad de gjorde. Sen har ju människor olika sätt att uttrycka sina åsikter. Det borde både Moa och skidförbundet förstå. De borde förstås skämmas i stället för att driva någon form av kampanj mot dem som kommenterat.
Citera
2023-04-15, 10:40
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Majas seger i sprintcupen den här vintern har ju framförallt devalverat hennes seger säsongen innan.
Det som smakar mest illa är hur Frida och Moa ggr två är så tydliga med innan att de ska köra för Maja och gör sina heatval för att optimera för Maja. Lagkörning mot Schweiz känns minst sagt fegt.

Ärligt talat så har jag väldigt svårt att förstå att om man gör heatvalen på ett visst sätt så kan det upplevas som något som är fegt. Jag har också svårt att förstå varför Sverige som den ledande nationen inom damsprint inte skulle kunna få utnyttja det. Om det hade varit omvända förhållanden mellan Sverige och Schweiz i en annan idrott så är jag helt säker på att Schweiz inte hade tvekat att utnyttja sin position som ledande nation. Men det är jag det.
Citera
2023-04-15, 10:42
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
I stället för att vara ångerfulla till det fula/osportsliga som Moa och Maja gjorde under sprinten i Lahtis går man nu ut och säger sig vara stolta över vad man gjorde. Skidförbundet väljer tom att polisanmäla vissa kritiska inlägg i sociala medier. På Expressens skidsnackgala prisas tom Moa för det osportsliga tilltaget. I mina ögon sjönk både Moa och Maja många steg efter Lahtis.

Det är väl självklart att de flesta ser mycket negativt på vad de gjorde. Sen har ju människor olika sätt att uttrycka sina åsikter. Det borde både Moa och skidförbundet förstå. De borde förstås skämmas i stället för att driva någon form av kampanj mot dem som kommenterat.

Nej, det är inte självklart.

Sedan om det kommit konkreta hot mot Moa tycker jag det är helt rätt att polisanmäla.
Citera
2023-04-15, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Sedan om det kommit konkreta hot mot Moa tycker jag det är helt rätt att polisanmäla.

För mig är det självklart men det förvånar inte att ett fåtal tycker annorlunda. Gör Moa vad hon gjorde får hon tåla kritiken, hur den än uttrycks. Svensk polis har väsentligt viktigare saker att hantera än en "kränkt" skidåkerska.
Citera
2023-04-15, 11:03
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
För mig är det självklart men det förvånar inte att ett fåtal tycker annorlunda. Gör Moa vad hon gjorde får hon tåla kritiken, hur den än uttrycks. Svensk polis har väsentligt viktigare saker att hantera än en "kränkt" skidåkerska.
Handlar det om allvarliga hot är det förstås rätt att anmäla och samtidigt är det väldigt patetiskt att bli upprörd till den grad att man hotar en åkare.

Med det sagt tycker jag att svenska lagets övertydliga teamåkning i Lahtis var pinsam. Allt från att Moa I släppte förbi Maja till hur Moa L medvetet positionerar sig för att försvåra för Fähndrich till att Emma R inte gör sitt bästa för sin egen skull i finalen.

Om Schweiz kunde och därmed skulle göra detsamma vid ett annat tillfälle skulle inte göra situationen bättre.
Citera
2023-04-15, 11:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Jag tror inte det är ett fåtal som tycker annorlunda. Jag tycker inte konkreta hot är OK men det tycker uppenbarligen du.
Citera
2023-04-15, 11:26
Medlem
Citat:

Håller med, har faktiskt väldigt svårt att se Moa agera på något annat sätt, hon gav ju inte upp helt och hållet utan pushade Maja för att själv ev. kunna gå vidare på tid, som LL..

Självklart, man kan inte häva ur sig vad om helst på nätet, sedan får polisen bedöma hur allvarligt det är..

Citat:

Ja, hon hamnar i en väldigt "knivig" situation och är säkert medveten om att folk kommer ha åsikter..

Dock anser man att en person har passerat gränsen och det förvånar mig inte heller, då har man all rätt att polisanmäla händelsen..

Du har ju ingen aning om vad som skrivits, man polisanmäler inte till höger och vänster, så det är rätt dumt av dig att kalla henne "kränkt" skidåkerska, utan att ens veta vad hon fått för meddelanden..
Citera
2023-04-15, 11:27
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Ja, obegripligt. Håller med dig i det du skriver.

Längdskidåkningen ska förbli helylle och gentlemannagester likt Wilander i semin i franska öppna ´82 där han låter en matchboll spelas om (som tidigare tveksamt (enligt) domaren vann) värmer mångas hjärtan. Det är sådant vi vill se och inte (tvärtom) något fult beräknande mot en ensam konkurrent.

Ang spekulationer att andra nationer hade gjort likadant så är två fel inte ett rätt (såklart).
Citera
2023-04-15, 11:32
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Ja, obegripligt. Håller med dig i det du skriver.

Längdskidåkningen ska förbli helylle och gentlemannagester likt Wilander i semin i franska öppna ´82 där han låter en matchboll spelas om (som tidigare tveksamt (enligt) domaren vann) värmer mångas hjärtan. Det är sådant vi vill se och inte (tvärtom) något fult beräknande mot en ensam konkurrent.

Ang spekulationer att andra nationer hade gjort likadant så är två fel inte ett rätt (såklart).

Det är just den här inställningen som jag tycker är så konstig. Hela tiden skall det ställas mycket högre krav på längdsporten än på andra idrotter (det handlar både om resursfördelning och som i det här fallet krav på en förlegad gentlemannamässigt uppträdande).
Citera
2023-04-15, 11:50
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Det är just den här inställningen som jag tycker är så konstig. Hela tiden skall det ställas mycket högre krav på längdsporten än på andra idrotter (det handlar både om resursfördelning och som i det här fallet krav på en förlegad gentlemannamässigt uppträdande).

Inte nämnt något om gentlemanna vs andra sporter, fast visst, gentlemanna går alltid hem hos mig.

Och förlegat för dig är genuint tilltalande för mig.
Citera
2023-04-15, 11:50
Medlem
Citat:

Sporten är illa ute om man tycker att "gentlemannamässigt uppträdande" är förlegat.
Citera
2023-04-15, 11:54
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Varför utgår du från att en stor majoritet måste tycka som du?

Sedan påstår du i ett tidigare inlägg att Maja gjorde något osportsligt i samma tävling. Vad menar du med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in