Citat:
Ursprungligen postat av
marcandrew
Just att flera sätter upp solceller har ju visat sig göra så att man måste bygga om nätet. Men jag kan ha missförstått. Solceller är ju väldigt lukrativt för den enskilde men verkar vara ett minus för samhället.
Ett problem de gröna gör med förnybara energislag är att endast titta på själva produktionen. De är oftast totalt tekniskt okunniga och bryr sig inget om *användbarheten*, dvs om den producerade energin kan användas av förbrukarna eller ej. Som ägare av solpaneler eller ett vindkraftverk får jag betalt per inmatad kWh i nätet, så långt allt väl. Så länge som nätet är stabilt i övrigt (om det finns lagom många riktigt stora snurrande generatorer fördelade över landet, vattenkraft i norr och kärn/oljekraft i söder) så kan mitt lilla bidrag genast smälta in i den stora volymen och konsumeras.
Problemet blir om någon liten grön fåntratt springer runt och i smyg lägger ner stora kärnkraft- och oljekraftverk. Då saknas den där stora snurrande massan i generatorn som höll nätfrekvensen stabil på 50 Hz när "Stora Smältverket" drog igång ungarna. Mina solceller har ingen svängmassa alls och mitt vindkraftverk är försumbart i sammanhanget. Alltså börjar frekvensen att vandra när lasten i nätet varierar. Sånt leder till skador, både på transformatorer och olika konsumenter. Överflyttning av elenergi mellan olika delar i ett land blir vansklig. Sen har man ju problemet med att jag får betalt för allt jag producerar helt UTAN att behöva lämna några som helst garantier att jag skall kunna bibehålla dessa leveranser på ett planerbart sätt över tid, men det tar jag som ett av många bevis på att inte ens de gröna tror att dessa energislag är nåt att ta på allvar. ;-)