Citat:
Ursprungligen postat av
Shvetsiya
Jag har också hela tiden känt att M är väldigt obehaglig. Just för att hon verkar harmlös vid första anblicken.
Men sen ska man nog inte döma en 18-åring för hårt heller. Dom är ju inte mogna än.
Men som du säger, J är en sån uppenbart galen narcissist med massa lösa skruvar i huvudet.
Jag tror ju inte att M är ond. Mer att hon inte känner nånting. Mer än för sig själv.
Jag tror det blir ett skydd när man har upplevt flera uppbrott och bristande anknytning i tidig ålder. Då tar man liksom hand om sig själv och sätter sig själv först.
J tror jag hon umgås med mest för att det gynnar henne själv. Tror inte hon är så intresserad av Js personlighet främst, utan allt roligt som händer henne när hon är med J.
Sen är föräldrarna där och sopar framför henne, underlättar, ursäktar och skyller på diagnoser. (Och ja, diagnoserna ställer nog till en hel del.)
Jag har stött på några personer med störd anknytning och som är extrema egoister. Det är som om dom är färgblinda inför andra människors känslor och behov. Dom kan inte se och ta in det. Det enda dom bryr sig om är sig själva, och dom har alltid en baktanke om vad som gynnar dom själva.
Dom är inte onda, dom kan bara inte ta in andra människor. Nåt saknas.
Från Grevens sammanfattning:
Vännen "Q" beskriver MH:s personlighet:
- Helt underbar
- Skulle aldrig lägga ett finger på någon
- Har mycket respekt, i alla fall mot äldre
- Har hand om sina kompisar och är aldrig elak mot dem
- Om MH gör något fel ångrar hon sig direkt, blir ledsen och ber om ursäkt
(Källa: Podden Försvunnen, del 5)
...
- Q blev chockad över visst av MH:s umgänge sista tiden
- JJ och en del killar var orsaken till MH:s förändring
Vännen "X" beskriver MH:
- MH var mycket lättpåverkad av alkohol
- Var ganska osäker
- Brydde sig mycket om andra; hur de kände. Stämde av.
Övriga vittnesmål om MH:
- "ALLA jag pratat med säger att MH är den snällaste, raraste mest omtänksamma dem träffat/känt". (Bluegypsy)