2023-04-15, 18:57
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Det går att rotera fotleden även om man ligger på rygg och på så vis få till sparkarna i väggen.

Ok, det känns mer som halmstrån.....

Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Klart att strypning är ett allvarligt brott, det har väl ingen förnekat.
Men! Det finns ingenting som tyder på att händelseförloppet var kortvarigt, Rättsläkaren har förklarat att det var långvarigt, sett till skadorna i halsens muskulatur och blodstockningar i vitala organ.
Resten i den ”vetenskapliga skriften” du refererar till är ju självklarheter.

Well, well, du lämnade inte ens en LÄNK till din "avhandling".......och verkar bara ha läst första meningen i det som jag postade!

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vill inte förminska på något sätt. Men jag fattar faktiskt inte, att man inte kan tänka sig att en person som ligger på rygg i badrum som har måtten 255x210 inte kan sparka i väggen med ett ben?

Man kan givetvis sparka i väggen om måtten är 8x8 meter också. Men i ett mindre badrum ökar ju chansen att nåt ben når en vägg.

Var är det som skon klämmer?

Skon klämmer ingenstans, inte på mig, men helt klart på andra som tydligen måste ha rätt!!

Vi har alla olika förkunskaper och kan därför komma med olika infallsvinklar, vad jag inte förstår är varför det måste häcklas och användas otrevliga toner till användare som man inte håller med!
Citera
2023-04-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du blandar bort korten. Vem fan har påstått att rättsläkaren har att överväga hur till vida M har empati eller ej?

Däremot har rättsläkaren ex vis testat hypoteser utifrån de misstänktas berättelse. Vilket du i tidigare inlägg påstått vara fel. Tre minuter borde dom flesta orka lyssna av, innan kommentar.

1:05:20 - 1:08:06
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Nej, det har jag inte påstått. Ditt påstående om att Rättsmedicinska utlåtandet är alltså en sammanvägning av den samlade kända bilden. Inklusive obduktion. är felaktig. Jag förklarade i inlägget du citerade vad rättsläkaren tar hänsyn till och inte.

Ett annat exempel kan var att J har gjort ett bildspel med alla hon hatar. Det väger inte rättsläkaren in i sin bedömning.
Citera
2023-04-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Snälla hänvisa till Grevens sammanställning på sidan 1 istället! Den här tråden dränker snart sig själv och ingen orkar läsa!!
Jag ska tänka på det
Här på sidan avhandlas vissa saker till absurdum
Citera
2023-04-15, 19:12
Medlem
F.Hansens avatar
Jennifer verkar vara ett riktigt psykfall.

Otroligt att inget gått totalt snett tidigare.
Fast lär ju komma fram förr eller senare här...

Ok så hon heter Johanna? Hörde Jennifer på en pod. Men kort sagt 20-åringen.
Senast redigerad av F.Hansen 2023-04-15 kl. 19:21.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det finns definitivt lögner blandat med sanningar i Johannas vittnesmål. Så man behöver inte alls ta Johannas ord om exakt vad Maja gjorde i badrummet för sanna. Själv tror jag att det är troligare att Maja satt bakom Johannas rygg när Johanna ströp T, och att hon höll i Toves handleder från det läget. /.../

Hur tycker du att det stämmer med det med den skiss som JJ ritat över händelseförloppet i tvättstugan? Inklusive Majas placering.

https://imgur.com/LrWSiWO
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ingen aning. Men det spelar nog inte så stor roll, då det väsentliga är att ljuden vittnar om att T var medveten.
Jo, den biten har jag också tuggat. Det var nog där det började, att jag tolkade in sparkarna för sent i skeendet. Jag har för mig att det från början sades (3-)4 min från dunsar till spark men att det senare blev 2(-3) min, vilket jag såg mer rimligt.

Full medvetenhet tror jag dock inte är en nödvändighet för att kämpa för sitt liv.

En tanke som slog mig när jag skrivit om "rodeohäst" var att J kan ha tappat greppet och att hon pga Ts krumbukter missade grovt och satte tummen i ögat.
Citera
2023-04-15, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Hur tycker du att det stämmer med det med den skiss som JJ ritat över händelseförloppet i tvättstugan? Inklusive Majas placering.

https://imgur.com/LrWSiWO
Inte alls, men jag tror inte Johanna talar sanning. Jag tror att hon uppfann historien om att T försökte strypa henne för att hennes egen strypning skulle förminskas. Det är mer logiskt om Johanna satt på bröstet på T och ströp henne medan M satt bakom hennes rygg och höll fast Ts händer. I det scenariot så har alltså Johanna sina ben på yttersidan om Ts armar, så Ts armar pekar neråt.
Citera
2023-04-15, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Skon klämmer ingenstans, inte på mig, men helt klart på andra som tydligen måste ha rätt!!

Vi har alla olika förkunskaper och kan därför komma med olika infallsvinklar, vad jag inte förstår är varför det måste häcklas och användas otrevliga toner till användare som man inte håller med!

Jag försöker förstå hur man kan tycka det är konstigt att någon klarar av att sparka i väggen med sitt ben i ett litet badrum. Klart man man tycka det, men försök förklara varför ni tycker det är konstigt.

För mig är det obegripligt nämligen .
Citera
2023-04-15, 19:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Inte alls, men jag tror inte Johanna talar sanning. Jag tror att hon uppfann historien om att T försökte strypa henne för att hennes egen strypning skulle förminskas. Det är mer logiskt om Johanna satt på bröstet på T och ströp henne medan M satt bakom hennes rygg och höll fast Ts händer. I det scenariot så har alltså Johanna sina ben på yttersidan om Ts armar, så Ts armar pekar neråt.

Jaa det är nog en rimlig slutsats, eller snarare högst sannolik.
Citera
2023-04-15, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, den biten har jag också tuggat. Det var nog där det började, att jag tolkade in sparkarna för sent i skeendet. Jag har för mig att det från början sades (3-)4 min från dunsar till spark men att det senare blev 2(-3) min, vilket jag såg mer rimligt.

Full medvetenhet tror jag dock inte är en nödvändighet för att kämpa för sitt liv.

En tanke som slog mig när jag skrivit om "rodeohäst" var att J kan ha tappat greppet och att hon pga Ts krumbukter missade grovt och satte tummen i ögat.

Här är vi helt överens. Ja, jag tänker också att det var tumultartat och hon kan ha tryggt till ögat vid något tillfälle. Orsaken till att J tryckte så hårt så hon kom åt muskulaturen i halskotan, ser jag som ett tecken på att T kämpat initialt och J inte uppnått önskat resultat.
Citera
2023-04-15, 19:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Jag har också hela tiden känt att M är väldigt obehaglig. Just för att hon verkar harmlös vid första anblicken.
Men sen ska man nog inte döma en 18-åring för hårt heller. Dom är ju inte mogna än.
Men som du säger, J är en sån uppenbart galen narcissist med massa lösa skruvar i huvudet.
Jag tror ju inte att M är ond. Mer att hon inte känner nånting. Mer än för sig själv.
Jag tror det blir ett skydd när man har upplevt flera uppbrott och bristande anknytning i tidig ålder. Då tar man liksom hand om sig själv och sätter sig själv först.
J tror jag hon umgås med mest för att det gynnar henne själv. Tror inte hon är så intresserad av Js personlighet främst, utan allt roligt som händer henne när hon är med J.
Sen är föräldrarna där och sopar framför henne, underlättar, ursäktar och skyller på diagnoser. (Och ja, diagnoserna ställer nog till en hel del.)

Jag har stött på några personer med störd anknytning och som är extrema egoister. Det är som om dom är färgblinda inför andra människors känslor och behov. Dom kan inte se och ta in det. Det enda dom bryr sig om är sig själva, och dom har alltid en baktanke om vad som gynnar dom själva.
Dom är inte onda, dom kan bara inte ta in andra människor. Nåt saknas.
Från Grevens sammanfattning:

Vännen "Q" beskriver MH:s personlighet:
- Helt underbar
- Skulle aldrig lägga ett finger på någon
- Har mycket respekt, i alla fall mot äldre
- Har hand om sina kompisar och är aldrig elak mot dem
- Om MH gör något fel ångrar hon sig direkt, blir ledsen och ber om ursäkt
(Källa: Podden Försvunnen, del 5)
...
- Q blev chockad över visst av MH:s umgänge sista tiden
- JJ och en del killar var orsaken till MH:s förändring

Vännen "X" beskriver MH:
- MH var mycket lättpåverkad av alkohol
- Var ganska osäker
- Brydde sig mycket om andra; hur de kände. Stämde av.

Övriga vittnesmål om MH:
- "ALLA jag pratat med säger att MH är den snällaste, raraste mest omtänksamma dem träffat/känt". (Bluegypsy)
Citera
2023-04-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Ni Vetlanda-bor, hur går snacket i byn?

Bor MGM familjer kvar i denna lilla stad? Hur uppfattas de av omgivningen (arbetsplats, grannar etc) eller har de gått under jorden?
Vet nån vad familjerna anser om att deras döttrar har begått detta brott och att de riskerar långa straff? Eller tycker man att de är helt oskyldiga och att det är synd om dem?

Vet någon?

JJ.s pappa har sålt sin gård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in