2023-04-14, 20:59
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Så fruktansvärt hemskt, vilket lidande. Hur kan man bara göra så mot någon?? Och Maja som med stor sannolikhet var delaktig, hon hade kunnat förhindra det, kastat sig över Johanna när hon såg vad som hände. Men hon gjorde inte det. Obegripligt.

Psykopati med inslag av narcissism.
Citera
2023-04-14, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli

I följande citat förtydligar Rättsläkaren hur någon kan vara inkapabel att försvara sig ex vid sjukdom, väldig skillnad i styrka, vid påverkan. Men inget av detta gällde ju för T.

Rättsläkaren AL: I vanliga fall när förrövare och offer är ungefär av samma fysksika styrka och offret inte påverkat och frisk och kapabela att försvara sig, då ska man ju se i vanliga fall nån slags avvärjningsskador, Ifall där man har offret som är fysiskt underlägsen förrövaren, oavsett om det handlar om fysisk styrka, sjukdom eller påverkan eller vad som helst, eller när det finns överraskningsfaktor, så att offret är attackerat utan att man har möjlighet att reagera och försvara sig, då kan man ju in, behöver man inte se några avvärjningssakdor."

Det gällde väl i allra högsta grad, T var rejält påverkad, samt stor skillnad i fysik, både storleksmässigt och styrka.
Citera
2023-04-14, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Och det är att en ensam gm inte kan ha orsakat alla T s skador och strypt henne på det sätt som rättsläkaren beskrivit utan att själv fått några skador.

Förloppet innan och händelserna efter mordet anser jag också ligga i linje med att dom båda var samspelta. Det är först efter mordet är avslöjat som M helt ändrar riktning. Precis som det brukar vara när någon riskerar ett långt fängelsestraff. Absurda lögner haglar i syfte att rädda sig själv.

Rättsläkaren får den här frågan i rätten och förklarar att det inte måste finnas motvärnsskador.

Sen utgår ni från att det gått till ungefär som J säger. Men J har anpassat historien för att passa hennes agenda om att det var en olycka. Js historia är detaljrik och vag om vartannat. Det tycker jag tyder på att den till viss del är påhittad. Advokatens AI-dator kommer hålla med.

Det är även skillnad på vad man tror och vad man anser vara bevisat.
Citera
2023-04-14, 21:07
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Det gällde väl i allra högsta grad, T var rejält påverkad, samt stor skillnad i fysik, både storleksmässigt och styrka.

T var en hängiven fotbollsspelare, vig och snabb, sannolikt van att brottas med motspelare.
Hon var inte ”jättefull”, hade tänkt cykla hem och hade straks över en promille (1,2) i blodet på obduktionen. JJ var längre och hästintresserad. Men båda två var friska jämgamla kvinnor.

När man diskuterar stor styrkeskillnad avser man ofta män kontra kvinnor, åldringar, små barn, rörelseinskränkta eller kraftigt berusade.
Citera
2023-04-14, 21:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Men snälla….

Ser du inte vad Rättläkaren säger?

”Avsaknaden av avvärjningsskador på misstänkt och avsaknad av DNA (från misstänkt) i nagelskrapet hos den avlidna varken bekräftar eller utesluter att målsäganden har (haft möjlighet) att värja sig”

Detta är ett svar på frågan om T varit medvetslös!

Du kanske inte har läst mina inlägg. Hade du gjort det hade du vetat att jag citerade just det där.

Och nej, det är inte ett svar på frågan om T varit medvetslös. Det tar upp frågeställningen om Toves möjlighet att värja sig. Det framgår i klartext att det kan vara så att Tove inte haft möjlighet att värja sig.

Om du läst utlåtandet i sin helhet så vet du också att det inleds med orden "Skadorna på huvudet i sig har inte varit dödliga. Det kan inte uteslutas att de gett upphov till viss medvetandepåverkan".

Därför kvarstår min ursprungliga fråga kring påståendet att Johanna inte kan ha mördat Tove ensam då hon inte har avvärjningsskador - Vilka bevisen för detta påstående skulle vara.

Jag kan bara notera att "ni" nu har postat inlägg efter inlägg i respons på min fråga, som hela tiden bara undviker att svara på frågan, undviker att presentera de bevis "ni" menar visar detta och undviker att citera de delar av FUP som "ni" påstår skulle förta rättsläkarens utlåtande om att Tove kan ha varit medvetandepåverkad och att detta kan ha gjort att hon inte kunnat värja sig.

Så se nu till att tala ur skägget och presentera "era" belägg, or for ever be silent.
Eller gör det omöjliga, medge att "ni" haft fel och det faktiskt är som rättsläkaren säger. Tove kan ha varit medvetandepåverkad och det kan ha lett till att hon inte kunnat värja sig.
Citera
2023-04-14, 21:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, du har helt rätt i det, i vitttnesmålet under rättegången så förtydligade och utvecklade rättsläkaren det där så som du citerar ovan.

Jag har nu upprepade gånger bett de som i svävande ordalag menar att det i FUP skulle finnas något som förtar rättsläkarens uttalanden att förklara vad det är och citera dessa delar. Men det är ingen som ens gjort en ansats till det. Kanske inte så konstigt. Rättsläkaren är sakkunnig och vet vad hon talar om. Det hon uppger är som det är helt oberoende av andra omständigheter.

Ja, visserligen ska åklagaren också arbeta objektivt, visa på både sådant som talar för den misstänktes fördel också och inte enbart det som pekar för den misstänktes nackdel, så är ju också den rättsmedicinska rättsläkaren helt objektiv och ska enbart redovisa det som framkommit objektivt.

Tyvärr är det väl så att många delar är och kommer förbli "tomma fält", där enbart de misstänktas berättelser är det vi har att utgå ifrån.

Även om det finns sannolikhetskalkyler, vetenskapliga erfarenheter, hypoteser som sätts upp mot konkurrerande hypoteser, kommer der alltid finnas en osäkerhetsfaktor i det här fallet vad gäller en eller två gärningsmän, om inte Maja skulle erkänna.

Inte ens då skulle vi kunna var ett hundra procent säkra, men nästan.

Ingen av de berättelserna behöver ju överensstämma med verkligheten, då oasvett om de är skyldiga eller inte.
Citera
2023-04-14, 21:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Men snälla….

Ser du inte vad Rättläkaren säger?

I följande citat förtydligar Rättsläkaren hur någon kan vara inkapabel att försvara sig ex vid sjukdom, väldig skillnad i styrka, vid påverkan. Men inget av detta gällde ju för T.

Rättsläkaren AL: I vanliga fall när förrövare och offer är ungefär av samma fysksika styrka och offret inte påverkat och frisk och kapabela att försvara sig, då ska man ju se i vanliga fall nån slags avvärjningsskador, Ifall där man har offret som är fysiskt underlägsen förrövaren , oavsett om det handlar om fysisk styrka, sjukdom eller påverkan eller vad som helst, eller när det finns överraskningsfaktor, så att offret är attackerat utan att man har möjlighet att reagera och försvara sig, då kan man ju in, behöver man inte se några avvärjningssakdor."
Nog tycker jag att det fetade gällde för T. J var 20 cm längre, 20 kg tyngre och troligtvis starkare. T var berusad och hon blev totalt överrumplad.
Citera
2023-04-14, 21:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Både J och M ljuger bevisligen. Att J ljuger innebär dock inte att M inte var delaktig.
Inte motsatsen heller.
Citera
2023-04-14, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Rättsläkaren får den här frågan i rätten och förklarar att det inte måste finnas motvärnsskador.

Sen utgår ni från att det gått till ungefär som J säger. Men J har anpassat historien för att passa hennes agenda om att det var en olycka. Js historia är detaljrik och vag om vartannat. Det tycker jag tyder på att den till viss del är påhittad. Advokatens AI-dator kommer hålla med.

Det är även skillnad på vad man tror och vad man anser vara bevisat.
Det finns definitivt lögner blandat med sanningar i Johannas vittnesmål. Så man behöver inte alls ta Johannas ord om exakt vad Maja gjorde i badrummet för sanna. Själv tror jag att det är troligare att Maja satt bakom Johannas rygg när Johanna ströp T, och att hon höll i Toves handleder från det läget.

Faktum är att det är väldigt svårt att få ihop händelserna i badrummet om enbart Johanna och Tove var där. Det är inte bara sparkarna i väggen som säger att T var medveten och gjorde våldsamt motstånd efter hon blev fälld. Johanna berättar även att de förflyttade sig på golvet under sin kamp. Hon har ritat upp två olika lägen som de behandlar sig i i badrummet. Varför skulle hon ljuga om det?
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-04-14 kl. 21:25.
Citera
2023-04-14, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Inte motsatsen heller.
Nej, det är då man får titta på den sammanvägda bilden.
Citera
2023-04-14, 21:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det här citatet nedan är nästan det mest anmärkningsvärda av allt kring hur Rättsläkarens uttalande feltolkats.

Det har diskuterats tidigare flera gånger i tråden - men tydligen är det ännu inte riktigt glasklart för alla att denna korta utklippta diskussionsepisod mellan Rättsläkaren och Försvararen enbart här handlar om armbågsskadorna på Ts kropp.

Dessa skador har enligt Rättsläkaren möjligen uppkommit av ett fall mot golvet och har endast med liten sannolikhet uppkommit av tryck från någon annan. Rättsläkaren svarar inte på frågan om av hur stor sannolikheten är att någon hållit fast överhuvudtaget - utan enbart om just dessa armbågsskadorna kan komma av fasthållande.
————

S: "Jag har också funderat på det här med blödningr vid armbågrna. Vi har hört misstänktes berättelse, hon satte krokben kan man säga och knuffar våldsamt Tove så att hon ramlar och slår huvudet i golvet och grannen under pratar också om att det...

Typiskt sett om man blir knuffad på det, är det möjligt då att man, eller kan man tänka sig då att man tar emot sig med armbågarna reflexmässigt?"

AL: Man kan inte utelsluta det, det är möjligt , ja.

S: Skulle dom märkena kunna uppstå?

AL: Ja, det är möjligt uppkomstsätt, ja.

S: Om Tove då, efter den här knuffen är medvetandepåverkad och ligger ner med armarna efter kroppen, och så vet vi ju att Johanna Jansson sätter sig över henne, om hon då har benen på var sin sida om överarmarna, åstadkommer man då möjligen det här trycket mot golvet även på armarna?

AL: Ja, det kan ju uppkomma också. Det kan också vara ett möjligt uppkomstsätt, ja.

S: Om du tänker den andra föreslagna modellen, att min klient skulle ha varit i samma rum och hon tar armarna och håller dom mot golvet, men jag får inte armbågarna mot golvet då. Alltså, om jag nu ligger på rygg på golvet, så.

AL: Om man har armarna i den position som du visar, så är sannolikheten för att Tove hade fått dom skadorna är liten. Det kan inte helt uteslutas, men sannolikheten är liten.

S: Den är liten alltså, ok.

Det är väl så att rättsläkaren liksom alla vittnen enbart ska svara på den fråga de får. Inget annat. Men ibland gör hon invändningar, vilket man kan ofta se.

Och här kunde ju åklagaren ha haft frågor om detta, med tanke på att han har Maja som mordåtalad.
Citera
2023-04-14, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rättsläkaren beskriver ju att man kan komma i konvulsionsfsen efter den första fasen ( 1 minut till 1 minut och 20 sekunder) med andnöd/lufthunger vid strypvåld.

Hon beskrev det i rätten som att det ser ut som epileptiska anfall och som kan vara upp till 2 minuter.

Som sagt, min katt har fått multipla ep- anfall under felra år. Det är kraftiga konvusioner, där kroppen kan slå emot golv och väggar så hårt att man bli förvånad att en så lite kropp kan avge så hårda dunsar. Urinavgång vanligt.

Jag kan tänka mig att de sparkande ljud som grannen beskrev, det är den fas.

Ja, men vad händer den första minuten?

Jag har själv aldrig sett dödskramper, så jag har faktiskt ingen aning hur kraftiga dom är (får bli nästa märkliga googling).

Men jag tänker så här, för att få till ljud som kan liknas vid sparkljud, så borde det vara hälen som slås i väggen. Med böjd fot eller om tårna slås in i väggen tror jag inte det kan uppfattas som sparkljud. Sen måste vinkeln vara nästan exakt 180 grader för att få till 5-10 sparkar. Annars vinklas ju den livlösa kroppen ur position för varje spark. Och skulle hon vara medvetslös som man får anta om hon har kramper, så borde J flyttat kroppen från bort från väggen så den inte han sparka 5-10 gånger.

Till sist tror jag att J hade satt sig på benen redan efter första sparken eftersom någon stod utanför och plingade på dörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in