Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Nej, Maja bröt sig inte in. Det var ytterligare en tjej med (A*lexandra) och därefter anslöt även Johanna.
Det här är ju inte den enda gången Johanna står utanför någons dörr och vill ha svar på varför någon är tillsammans med någon som hon också varit tillsammans med.
Ett beteende som tyder på svårt kontrollbhov, svartsjuka och ägandeskap. Att hon har sina flying monkeys som utför hennes behov, det ordnar hon genom att manipulera dom, dvs sprider falska uppgifter runt sina hatobjekt. Ett känt beteende hos narcissister.
A 153/426
Förhör A*lbin:
"
Maja och A*lexandra Tovopanen kom hem till mig och bankade på min dörr på kvällen efter
det. Då sov Tove hos mig. Då gick jag ner och sa åt dem, då kom Johanna också. De ville
prata med Tove om att Tove hade sagt till H*ampus att Johanna sagt det här med otroheten
som Johanna berättade om på en dryckeslek på en fest. Då var Johanna inte glad på Tove.
Vad menar du med inte glad?
Hon var arg. Hon sa att hon skulle upp och prata med Tove i min lägenhet, för Tove skulle
enligt Johanna fan stå för det här.
Tove var jätterädd och jätteledsen. Hon grät och var upprörd. Hon har skurit sig sedan innan.
Och den kvällen hade hon tagit en av mina knivar och skurit sig. Det var första gången jag
såg det. Hon var så ledsen och upprörd. Jag tog ifrån henne kniven och lindade låret och såret.
När var detta?
För ca två år sedan.
Vad gjorde Maja och Alexandra där först?
Jag vet inte. Jag var undrande över det med. Det var arga. De ville att Tove skulle komma ut
ur min lägenhet och prata med dem.
Löste de detta någon gång?
Nej, efter detta var de inte vänner längre. "
/445
Förhör P*eter:
"
För ett år sedan vid jultid ringde Tove upp P*eter vid ca kl 02.00 på natten. Hon lade på men
P*eter ringde upp. Tove sa det var ett himla liv. Sa att Maja stod utanför dörren och Tove fick
inte gå ut. Hon var osammanhängande, kanske hon inte hade koll på var hon var eller tid"
/448
"
Något specifikt tillfälle du tänker på?
Ja, när det var på en efterfest. Då skrev Tove att hon var rädd och att hon behövde komma
därifrån. Då sa hon att det inte gick för hon var rädd. Då namngav hon Johanna i ett sms. Jag
tolkade det som att det var Johanna som Tove var rädd för. Sen fick jag tag på henne via
telefon efter mycket om och men. Då nämnde hon även Maja. Då visste jag inte vem Maja var.
Jag har konversationen sparad i min mobil.
När hände detta?
Två år sedan kanske. På sommarhalvåret.
Polisen har fått en konversation från C*arina Tönnies, Toves mamma. Känner du igen detta?
Förhörsledarens anteckning: P*eter förevisas konversationen.
Ja men det är den här konversationen jag menar. Den kommer från min telefon. Vet inte om
det är hela. Vi kan kolla på det i min mobil."
Och här nedan är ett inlägg med förhör M*y och den sparade konversationen som Toves mamma hade kvar i sin mobil där Tove berättar om den pågående händelsen:
https://www.flashback.org/p83855346#p83855346
På tal om hur JJ arbetar, här tycker jag mig se att JJ manipulerar sina flying monkeys för att få dom arbeta för sig:
Förhör A*lexandra:
A 153/823
"
Har du varit osams med Tove? Om ja, varför? Berätta.
Jag vet inte. Johanna skulle ha en fest. Johanna sa att det inte var så bra om jag kom. Jag var så
bra vän med Albin, och då skulle Tove inte gilla att jag pratade med Albin. Detta var det
Johanna som sa till mig."
//
Om incidenten när hon och Maja var utanför dörren:
"
Berätta hur du kommer ihåg?
Jag vet inte om vi druckit och varit på fest. Jag ville bara prata med Albin, men sen blev det att
han inte ville prata med mig. Då tänkte jag att han inte ville det på grund av Tove. "
Albin berättar ju hur Johanna försöker splittra honom och Tove. Bara det är ju en hel historia för sig som jag har lagt upp lite förhör om.
Maja säger så här i förhör om incidenten:
/1136
"
M: Eh, Gud. Jag minns inte om den festen hos Hampus var samma dag som jag gick hem till
Albin och pratade med Albin då. Eh, Gud.
BF: Men du gick dit för att prata med Tove, var det rätt?
M: Ja.
BF: Men hon kunde inte prata eller?
M: Nej hon mådde bra och var ledsen över det hon hade gjort och så. Ja. Så jag fick prata
med Albin istället.
BF: Var du ensam då?
M: Eh, nej jag hade en annan, ja vad ska man säga, ja vi är kompisar fortfarande, en annan
kompis som heter A*lexandra med då också. Som jag och Johanna hade varit på fest hos precis
innan.
BF: Men om jag förstår dig rätt då Maja, du och den här A*lexandra gick hem till Albin för att
prata med Tove men Tove hon var ledsen eller hur du sa så ni pratade med Albin men gällde
det här Johannas problem?
M: Mmm.
BF: Varför tog inte Johanna det själv då?
M: Eh, ja alltså jag kände. Jag kände väl mer att jag ville stå upp för Johanna.
BF: Berätta! Är hon inte kapabel till att stå upp för sig själv?
M: Jo det är hon.
BF: Varför känner du så då att du behövde göra det?
M: Ja, jag vet inte, alltså det, jag har väl känt att Johanna har fått ta en del onödig skit ibland
av folk så då kände jag väl bara att ja, jag står upp för henne.
BF: Var Johanna med dit?
M: Eh, njae, hon kom senare. Eh, när vi skulle gå därifrån.
BF: Så hon visste att du hade gått dit?
BF: Men hon var inte med från början då?
BF: Okej. Var det så att Johanna bad dig göra detta?
M: Nej.
BF: Det var det inte? Hur reagerade Albin då?
M: Han, ja han var lite förvirrad och så där men ja han stod upp för Tove och så. Eh, ja."
Tack! Detta hade fallit ur mitt minne.
Ja, hur ska man tolka detta?
Vid första genomläsningen förefaller det som M sugit upp Js ilska, gjort den till sin för Js skull och på eget initiativ sökt upp T.
Men på frågan om J gått med dit, blir svaret lite svävande, "Eh, njae..."
De har varit på samma fest hos Alexandra. J ska få ut alla gäster och Alexandra och M går I förväg till A för att få ut T. Sedan ansluter J.
Lite samma stuk som mordkvällen; M får i uppdrag att gå tillbaka in på Nöjet för att hålla koll på när T ska bege sig.
Det verkar ganska klart att M sympatihatar T.
I den översta fetningen har sympatin inte slagit igenom. Trots att J uteslutit Alexandra från en fest och inte ser henne med blida ögon, vilket M vet, håller M ändå henne kvar.