2023-04-15, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
"Du och Maja Hellman ska ha kommit hem till Albin, där även Tove var, och velat få tag på Tove.
Inte riktigt så nej.

Berätta hur du kommer ihåg?
Jag vet inte om vi druckit och varit på fest. Jag ville bara prata med Albin, men sen blev det att han inte ville prata med mig. Då tänkte jag att han inte ville det på grund av Tove."

Vart vill du komma?

AW har en annan uppfattning vad som hände den kvällen och berättar i förhör att han är upprörd och försöker få tjejerna att lämna.
Citera
2023-04-15, 12:11
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Eftersom du verkar veta exakt hur det gick till
kanske du kan förklara exakt vad A gjorde för att få bort tjejerna
Jag har aldrig påstått det fetade...

Du däremot påstår att:"Bevis finns i fup"

"Jag orkar faktiskt inte leta upp det och jag har tömt stor del av filerna ur dator"

"Jag minns inte allt heller trots att jag försökt ägna mycket tid med att läsa allt som har med fallet att göra"

"Jag läste i fup /förhör
minns inte namnet på personen men någon ungdom i vetlanda var det som berättade att M även varit i konflikt med My vid ett tillfälle"

"Albin berättar det även i ett förhör
Det finns med i fup"

Trollywood, nästa?
Citera
2023-04-15, 12:14
Medlem
Citat:

"Jag orkar faktiskt inte leta upp det och jag har tömt stor del av filerna ur dator"

"Jag minns inte allt heller trots att jag försökt ägna mycket tid med att läsa allt som har med fallet att göra"

"Jag läste i fup /förhör
minns inte namnet på personen men någon ungdom i vetlanda var det som berättade att M även varit i konflikt med My vid ett tillfälle"

Det finns med i fup"

Trollywood, nästa?

Tonen?

Du har fått utdrag från fup från både mig och en annan.
Citera
2023-04-15, 12:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja det där falska ljugande under de många häktesveckorna är anmärkningsvärt.

Hur orkar två så unga ostraffade tjejer stå emot erfarna förhörsledare så länge?
Utan empati och sympati med Ts förtvivlade anhöriga som fick våndas i 16 dygn innan polisen - utan MHs eller JJs hjälp - till slut lyckade hitta kroppen.
Inte ett erkännande ord, inga visade skuldkänslor eller ångest över vad de gjort kom fram förrän i december, trots att T dödades redan 16/10.
Under 18 intensiva förhör höll båda två var för sig tyst om sanningen.

Att MH skulle vara en svag liten rädd lättstyrd flicka stämmer dåligt med hur hon betedde sig under den här tiden. Hennes egna föräldrar tog det väl också mycket hårt med hjärtinfarkt och kollaps, men MH själv fortsatte att ljuga och förneka.

Jag får inte ihop det med MHs framställda personlighet. För JJs del framstår hennes rapporterade personligheten däremot lite bättre kunna gå hand i hand med hur hon betett sig och ljög under första månaderna i häktet.
Jag tycker inte alls det är konstigt att M ljög. Troligtvis kände hon både skuld och skam och ville/behövde hålla allt traumatiskt ifrån sig så mycket som möjligt, lite av en överlevnadsstrategi för att hon inte orkade bearbeta det.

Dessutom är det väl vanligast att de som begått brott nekar och bara erkänner sådant de blir överbevisade om, om ens då?
Citera
2023-04-15, 12:20
Medlem
Citat:

"Jag läste i fup /förhör

Det finns med i fup"

Trollywood, nästa?
Ja Albins berättelse i fup är bevis
Du vill gärna lägga ut Majas kompis förhör
men inte Albins
Så vad är det du egentligen vill komma med det här som du lägger så mycket tid på?
Citera
2023-04-15, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sufend
Kanske är detta dom syftar på

FL:Vi försöker ju förstå bråket, kan du berätta mer om anledningen till det?

AW: Det jag vet är det här med att Tove låg med Emilio. Och att Johanna sedan blev förbannad på
Tove för att Johanna också hade legat med honom.
Sen på en fest berättade Johanna att hon hade varit otrogen mot Hampus, hennes dåvarande
pojkvän, på en semester. Detta berättade hon inför vänner och Tove på en fest, när de lekte
jag har aldrig. Jag var inte på den festen.
Detta hade Tove sedan berättat för Hampus under en annan fest. Då blev Johanna förbannad
på Tove.
Maja och Alexandra Tovopanen kom hem till mig och bankade på min dörr på kvällen efter
det. Då sov Tove hos mig. Då gick jag ner och sa åt dem, då kom Johanna också. De ville
prata med Tove om att Tove hade sagt till Hampus att Johanna sagt det här med otroheten
som Johanna berättade om på en dryckeslek på en fest. Då var Johanna inte glad på Tove.

FL: Hur reagerade du då, höjde du rösten och blev arg?

AW: Jag sa det mer i ord. Det krävs mycket för att få mig arg, men då höjde jag rösten. När jag skulle få ut dem ur lägenhetshuset den kvällen så var jag arg. Få saker gör mig arg, men då
blev jag riktigt arg. Tove mådde så dåligt och det var det sista jag ville Tove.

Aktbilaga 153 sidan 426 och 427

Hur löjligt är inte detta?
Citera
2023-04-15, 12:24
Medlem
Rompers avatar
Citat:
men inte Albins
Så vad är det du egentligen vill komma med det här som du lägger så mycket tid på?
"Vi försöker ju förstå bråket, kan du berätta mer om anledningen till det?
Det jag vet är det här med att Tove låg med Emilio. Och att Johanna sedan blev förbannad på Tove för att Johanna också hade legat med honom.
Sen på en fest berättade Johanna att hon hade varit otrogen mot Hampus, hennes dåvarande pojkvän, på en semester. Detta berättade hon inför vänner och Tove på en fest, när de lekte jag har aldrig. Jag var inte på den festen.
Detta hade Tove sedan berättat för Hampus under en annan fest. Då blev Johanna förbannad på Tove.
Maja och Alexandra Tovopanen kom hem till mig och bankade på min dörr på kvällen efter det. Då sov Tove hos mig. Då gick jag ner och sa åt dem, då kom Johanna också. De ville prata med Tove om att Tove hade sagt till Hampus att Johanna sagt det här med otroheten som Johanna berättade om på en dryckeslek på en fest. Då var Johanna inte glad på Tove.
Vad menar du med inte glad?
Hon var arg. Hon sa att hon skulle upp och prata med Tove i min lägenhet, för Tove skulle enligt Johanna fan stå för det här.
Tove var jätterädd och jätteledsen. Hon grät och var upprörd. Hon har skurit sig sedan innan. Och den kvällen hade hon tagit en av mina knivar och skurit sig. Det var första gången jag såg det. Hon var så ledsen och upprörd. Jag tog ifrån henne kniven och lindade låret och såret.
När var detta?
För ca två år sedan.
Vad gjorde Maja och Alexandra där först?
Jag vet inte. Jag var undrande över det med. Det var arga. De ville att Tove skulle komma ut ur min lägenhet och prata med dem.
Löste de detta någon gång?
Nej, efter detta var de inte vänner längre.
Var detta före eller efter att Tove låg med Emilio?
Efter."
Citera
2023-04-15, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Mest troligt blev hon ordentligt omtöcknad av ett fall där hon inte ens hinner ta emot sig. Yrsel, kortvarig medvetandepåverkan, illamående, tappa andan av att de ytliga lungorna slår direkt och hårt mot golvet.
Fanns nog inte tillräckligt med ork att skrika. Dessutom överraskad och chockad av kompisens våld.

T befann sig inte i en situation med en obekant man som var på väg att våldta. Innan strypgreppet så räknar hon väl med att J ska stoppa sig själv? Inget talade för att hon kunde räkna ut att J skulle ta strypgrepp.

Ja, jag litar fortfarande på rättsläkarens uttalande om eventuell tidig medvetandeförlust som kan inträda redan i strypningens första fas, överraskningsmoment, andningspåverkan genom sittande över bröstkorgen, styrkeförhållande, 1,2 promille i alkoholhalt.

Det går inte att bortse från att det här är faktorer som har eller kan ha betydelse - inget fall är det andra likt. Generalisering och bedömning av sannolikheter som har uppkommit via vetenskap och forskning där man har studerat x antal fall, väger givetvis tyngst. Men avvikelser förekommer också, som i det här högst ovanliga fallet där kvävning har inträffat till följd av hårt och djupt tryck på halsartärerna.

Jamen, adrenalinpåslaget då? - Självklart, men i och med att hon hade skador och inte borde känt sig hotad till livet initialt så vet vi inget om hennes adrenalinnivåer. Eller hur pass mycket hon påverkades av ett "betydande blodtrycksfall."

Skadorna på hennes båda armbågar kommer troligen från att hon dämpat fallet med dom. Dom var väl inte förenliga med normala tryckskador? Att hon fallit pladask med huvudet i golvet är något som hade gynnat J, så den uppgiften ska man ta med lite skepsis.

Men oavsett så var hon inte medvetslös under hela förloppet. Och jag vet inte hur många inlägg det skrivits om att offer som har minsta lilla motståndskraft använder detta till att ta sig loss. Ingen ligger paralyserad och inväntar sin död.

Hennes promillehalt som används som motivering för att hon inte kunde försvara sig har ingen större betydelse för sammanhanget. Inget vittne berättade att hon var påtagligt berusad. Mer salongsberusad som stämmer överens med dom 1,2 promille som fanns i blodet vid provtagning. Den var något lägre med tanke på att promillehalten ökar efter döden inträffat.
Citera
2023-04-15, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, Maja bröt sig inte in. Det var ytterligare en tjej med (A*lexandra) och därefter anslöt även Johanna.

Det här är ju inte den enda gången Johanna står utanför någons dörr och vill ha svar på varför någon är tillsammans med någon som hon också varit tillsammans med.

Ett beteende som tyder på svårt kontrollbhov, svartsjuka och ägandeskap.

Hur löjligt är inte detta. De skulle lagt ner händelsen och inte funderat mer på det och låtit sina liv gå vidare.
Citera
2023-04-15, 12:32
Medlem
Rompers avatar
Citat:
men inte Albins
Påståenden om att både Albi* och Aleksandr* sagt i förhör att "Maja har brutit sig in i Albins lägenhet"

Bevis enligt Dig?
Är det detta:
Citera
2023-04-15, 12:33
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tycker inte alls det är konstigt att M ljög. Troligtvis kände hon både skuld och skam och ville/behövde hålla allt traumatiskt ifrån sig så mycket som möjligt, lite av en överlevnadsstrategi för att hon inte orkade bearbeta det.

Dessutom är det väl vanligast att de som begått brott nekar och bara erkänner sådant de blir överbevisade om, om ens då?

Men om MH psykiskt är på en yngre nivå, som flera hävdar, borde hon ju ha ännu svårare att strategiskt hålla tyst. Barn erkänner ju oftast till slut, betydligt snabbare än vuxna

Jag tror, utan att veta, att de flesta av oss inte skulle kunna stå emot, utan rätt snabbt erkänna våra brott i polisförhör, det skulle inte ta 18 förhör under två månaders häktestid. Framför allt inte ostraffade skötsamma personer som aldrig varit i den situationen tidigare.

När någon åker fast för fortkörning får man ofta enorm puls, blir illröd, svettig om ratten och skäms något enormt när polisen myndigt konfronterar en. 😰.
Många av oss har stor inbyggd respekt för lagens långa arm. Därför undrar man lite vilket virke man ska vara gjord av för att lyckas neka och ljuga sig igenom alla förhör - som ju både JJ och MH gjorde så länge.
Citera
2023-04-15, 12:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
För mig är det faktiskt inte knepigt att tänka vad M borde gjort. Hennes diagnoser och övrig problematik är inget är inget unikt för just henne. Det finns 20 000 unga tjejer med adhd som inte hamnat i liknande situationer. En del av dom har garanterat inte det trygga, stöttande familjehemmet som M har. I hennes förhör behöver fhl förtydliga och upprepa vissa saker. Men i övrigt är det inget som sticker ut.

Att hävda att man sov, var för full eller inte minns pga. chock är dom äldsta och vanligaste undanflykterna som misstänkta personer tar till. Det är som bekant väldigt jobbigt att behöva stå till svars för sina avskyvärda handlingar. Kanske inte främst för polisen, utan för offrets anhöriga och sin egen familj. Och sen vill givetvis ingen sitta 15 år i fängelse. Så därför håller man fast vid någon av dom undanflykterna tills man blir överbevisad.

Trots att M s historia om sömn är orimlig så går den inte att motbevisa med något enskilt bevis. Det är då rimligt att hon håller fast vid lögnen. Sammantaget anser jag det dock som bevisat att hon var vaken, och då tänker jag främst på att mordet inte kunnat utföras av 1 under nämnda omständigheter samt att hennes telefoner rört sig anslutning till mordet.
Nej, det är inte särskilt sannolikt att hon skulle sovit hela tiden, men för henne var det troligtvis den enklaste vägen att slippa undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in