Citat:
Ursprungligen postat av
Harvardsystemet
Mitt universitet som jag gick på förr, uppdaterade sin hemsida och varnade för användning av Chatgpt men var samtidigt likgiltiga över att ChatGPT förekommer i många studerandes texter och hänvisade alla studeranden till att lägga en större grad på eget reflekterande.
Kan det bero på svårigheter med att ta reda på om något är plagierat?
Har någon här haft möjligheten att använda sig av sidan till sina studier? Jag har förstått att sidan inte kan hänvisa till källor men den är jävligt bra på att omformulera textstycken från böcker t.ex.
En annan reflektion jag undrar över angående advokater och myndighetspersoner som utövar lagen i sina yrken, hur ser deras framtid ut om det finns ChatGPT som i princip kan sköta allt som har med juridik att göra? Kan det förekomma nya riktlinjer för advokater? Typ som att man skriver in ett fall, så myntar AI:n ut ett sammanfattande resultat baserat på exakta paragrafer ur lagen.
Jag har testat chatGPT juridiskt och den ger ofta helt galna svar, väldigt vanligt att den refererar till helt fel paragrafer och missar något relevant i lagtexten så det är långt ifrån att vara tillfredsställande.
Däremot är den väldigt bra på att skriva om text och göra det korrekt.
Till exempel att man skriver en text som inte är helt 100 sen ber man den förbättra texten så får du en bättre formulerad text med komman och punkter på rätt ställen.