2023-04-14, 12:16
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Det kan då bli lägre än vissa banker förutspått, där det som högst varit 75+50 punkter men generellt 50+50. Kan ju ses på att SEB sänkte 2-årsräntan ganska mycket idag:
https://www.di.se/live/seb-sanker-rantan-pa-bolan-med-tva-ars-bindningstid/
Får se om fler banker hänger på, fast de kanske väntar på räntebeskedet från RB i slutet av månaden.
https://www.di.se/live/danske-bank-tror-pa-mindre-hojning-fran-riksbanken-efter-inflationssiffran/
Där kom Danske Bank med en sänkt prognos.
Citera
2023-04-14, 12:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Min känsla för bostadspriserna är negativ, från det stora antalet annonser för Stockholm och Linköping där jag letar. Folk är inte tvingade att sälja så de lägger ut med för höga priser, och tar sedan bort efter 2 månader, och ändå hinner det byggas upp enorm mängd lägenheter på hemnet. Och jag kan även spekulera i att mäklarna vet detta så de lägger en hel del bostäder på sina egna hemsidor inte på hemnet.

Detta tycker jag styrks av statistik idag:
Citat:
https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/rekordlag-forsaljning-av-bostader-och-boprisfall/
Omsättningen på bostadsrätter är på sin lägsta nivå sedan mätningarna infördes.

– Vi ser också ett fortsatt boprisfall, säger SBAB:s chefsekonom Robert Boije.
När det gäller den sjunkande inflationen så är detta inget konstigt, Sverige hade väl den näst högsta siffran i Europa efter UK och t.ex USA ligger betydlig lägre. Men detta är inget att hurra över. Räntorna har lång väg kvar till taket, 0-1% över inflationen, vilket borde ge räntor om ett år på mint 6%. I USA är bostadsräntorna 30år kring 7%.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-04-14 kl. 12:28.
Citera
2023-04-14, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Min känsla för bostadspriserna är negativ, från det stora antalet annonser för Stockholm och Linköping där jag letar. Folk är inte tvingade att sälja så de lägger ut med för höga priser, och tar sedan bort efter 2 månader, och ändå hinner det byggas upp enorm mängd lägenheter på hemnet. Och jag kan även spekulera i att mäklarna vet detta så de lägger en hel del bostäder på sina egna hemsidor inte på hemnet.

När det gäller den sjunkande inflationen så är detta inget konstigt, Sverige hade väl den näst högsta siffran i Europa efter UK och t.ex USA ligger betydlig lägre. Men detta är inget att hurra över. Räntorna har lång väg kvar till taket, 0-1% över inflationen, vilket borde ge räntor om ett år på mint 6%. I USA är bostadsräntorna 30år kring 7%.

Ränta på minst 6% om ett år. Ännu ett djärvt påstående från en bubbelbabblare.

Vi minns detta inlägg så får vi se vad räntan ligger på 12 månader.

Kanske sammanfaller din 6% ränta med dvikings förutspådda 85k per kvm i innerstan?
Citera
2023-04-14, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Hur räknar du? 8,9% kom kärninflationen in på som givetvis redan är rensad på energi. Fortfarande på extrema nivåer alltså. Blir dock bara 50p höjning.

8.0% är den ”vanliga” kärninflationen. Lägst nivå sedan juli 2022.

För övrigt kan ni hitta flera inlägg från min sida redan under hösten som påvisade att inflationen kommer börja sjunka under mars/april world wide eftersom vi börjar möta högre jämförelsetal. Bubbelbabblarna var noga med att berätta att det bara var sagor.
Senast redigerad av flanders 2023-04-14 kl. 12:48.
Citera
2023-04-14, 13:00
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ränta på minst 6% om ett år. Ännu ett djärvt påstående från en bubbelbabblare.

Vi minns detta inlägg så får vi se vad räntan ligger på 12 månader.

Kanske sammanfaller din 6% ränta med dvikings förutspådda 85k per kvm i innerstan?
Jag skriver också under på det. Mellan 5,7 och 6% i Mars 2024. såvida inte det kommer ett politiskt beslut.
Nu har du något som du kan ” in your face” om du får rätt. Får du rätt och villapriserna går upp till samma som för ett par år sedan ska jag skynda mig att låna amorteringsfritt till en gammal Ferrari och binda på 10 år så din kommentar kan jag ta då.
Citera
2023-04-14, 13:12
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:

Helt enig. Omsättningen är i botten.

Citat:

USA och Sverige är dock svårt att jämföra på den här punkten då det i stort sett bara är nya lån som påverkas av höjningar i USA, medan det i sverige är runt två tredjedelar av lånen som påverkas inom ett år.
Citera
2023-04-14, 13:30
Avslutad
Ränta på 6% om ett år? I så fall är det ju en no brainer att teckna SEBs 2 åring som de sänkte till 4.24% i dag. Med rabatt så har jag väl 4.10% ca. Ligger väldigt nära vad jag får som 3 månaders idag. Njaa, tror nog snarare räntan ligger mellan 3-5% närmsta 2 åren. Med mer chans för nedsidan. Möjligen den låga arbetslösheten som triggar uppsida.
Citera
2023-04-14, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Jag skriver också under på det. Mellan 5,7 och 6% i Mars 2024. såvida inte det kommer ett politiskt beslut.
Nu har du något som du kan ” in your face” om du får rätt. Får du rätt och villapriserna går upp till samma som för ett par år sedan ska jag skynda mig att låna amorteringsfritt till en gammal Ferrari och binda på 10 år så din kommentar kan jag ta då.

Mao är ditt tips att nu springa och binda i panik. På FB blir allt alltid värre längre fram. Blir det inte det är det för att politikerna hittar på något dumt. Business as usual.
Citera
2023-04-14, 14:11
Medlem
Rengens avatar
Citat:

Jag bedömer det som helt korrekta slutsatser.

Mest attraktiva objekt som säljs, resten tas tillbaka så all statistik blir tämligen meningslös.
Har flera bekanta som vill sälja men tycker mäklaren ger för lågt pris så väntar och hoppas på vänding.
Som naturligtvis inte kommer Mer än nominellt då förstås. Realt sjunker priserna som en sten,

Men du, akta dig för att flytta till Lkpg. Finns iofs en del jobb för den välutbildade men staden är nog Sveriges tråkigaste att bo i. Trist o utslängd på en åker, stendöd på helgerna då alla flyr till sina sommarstugor för att stå ut. Hemsk dialekt. Kanske Eslöv eller Ljungby är värre iofs.
Citera
2023-04-14, 14:15
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Mao är ditt tips att nu springa och binda i panik. På FB blir allt alltid värre längre fram. Blir det inte det är det för att politikerna hittar på något dumt. Business as usual.
Inte bara på FB allt blir värre längre fram, även i verkligheten.

Angående politiker. Guben mittemot mig hade hört att elpriserna kommer att stiga så han investerade i en pelletsbrännare, jag för lat att engagera mig körde på med el. Hans förbrukning var två säckar per dygn =6000kr i månaden i vintras. Jag har bunden el på 50öre. Efter elstödet blev kostnaden ca 800kr i månaden efter att politikerna ” räddade mig” så JA, politiker är bra på att göra dumma beslut.

Vem trodde i sin vildaste fantasi för fem år sedan att det skulle finnas något som hette elstöd till övre medelklassen. 🤐

Övrigt så var det inget tips till andra utan vad jag tror kommer att ske. Finns väl heller ingen som baserar sin framtid på ett inlägg från FB som har Eddie Meduza som avatar. 😊
Citera
2023-04-14, 14:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Jag bedömer det som helt korrekta slutsatser.

Mest attraktiva objekt som säljs, resten tas tillbaka så all statistik blir tämligen meningslös.
Har flera bekanta som vill sälja men tycker mäklaren ger för lågt pris så väntar och hoppas på vänding.
Som naturligtvis inte kommer Mer än nominellt då förstås. Realt sjunker priserna som en sten,

Men du, akta dig för att flytta till Lkpg. Finns iofs en del jobb för den välutbildade men staden är nog Sveriges tråkigaste att bo i. Trist o utslängd på en åker, stendöd på helgerna då alla flyr till sina sommarstugor för att stå ut. Hemsk dialekt. Kanske Eslöv eller Ljungby är värre iofs.
Hehe jag har redan flyttat till Linköping! Kan verifiera det du skriver någorlunda, men sonen pluggar här så det går bra i 2-3 år. I somras, typ juni+juli, var staden totalt tom och inte ens turister hittar hit. Storskillnad mot Lund och Malmö där jag tidigare bott.

Har du mer info från kompisar, hur kommer det sig att de kan lägga ut sina bostäder, men utan tvång att sälja? Är nästan alla försäljningar "går det så går det, annars bor jag kvar"? man kan ju annars tycka att ganska många människor typ 10% borde vara tvungna att flytta varje år för att få större, mindre, byta jobb.

När antalet som TVINGAS sälja växer från nuvarande 0.1% till 50%, då kommer raset at bli enormt, särskilt i Stockholm och Göteborg. Inte Linköping speciellt, det kostar redan nu bara 40k för bästa tänkbara lägenhet i kanonförening. En lite anledning till att faktiskt flytta hit, bo som en kung till lågt pris. Norrköping är ännu billigare men för mycket riffraff i stan. Linköping är städat med rejält folk.
Citera
2023-04-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Inte bara på FB allt blir värre längre fram, även i verkligheten.

Angående politiker. Guben mittemot mig hade hört att elpriserna kommer att stiga så han investerade i en pelletsbrännare, jag för lat att engagera mig körde på med el. Hans förbrukning var två säckar per dygn =6000kr i månaden i vintras. Jag har bunden el på 50öre. Efter elstödet blev kostnaden ca 800kr i månaden efter att politikerna ” räddade mig” så JA, politiker är bra på att göra dumma beslut.

Vem trodde i sin vildaste fantasi för fem år sedan att det skulle finnas något som hette elstöd till övre medelklassen. 🤐

Övrigt så var det inget tips till andra utan vad jag tror kommer att ske. Finns väl heller ingen som baserar sin framtid på ett inlägg från FB som har Eddie Meduza som avatar. 😊

Du och resten av stollarna härinne har antagligen rökt bort alla minnen av 90-talet. Sedan dess har reallönerna exploderat (samma reallöner som stod still mellan 1979-1995) och allt har blivit bättre.

På 90-talet var det nästan bara den övre medelklassen som hade råd att köra en bil som inte var en rishög. Väldigt få hade råd att åka på semester till andra sidan jorden vilket varenda arbetare har råd med idag.

Bostäderna var av usel standard jämfört med idag. Badrum med plastmattor var vanligt. Köken hade sjaskiga vitvaror med brummande gamla kylar och induktionshäll var science fiction.

En ok PC kostade 14-15Ksek vilket motsvarar 24k i dagens pengar.

Mobiltelefoner hade i princip ingen. Barnens skolmat bestod av EN sjaskig rätt. Idag har de 3 rätter och salladsbuffe.

Jag kan fortsätta hur länge som helst.

Att gubben mittemot dig var så korkad att han inte bara köpte en luftvärmepump är hans problem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in