2023-04-14, 00:52
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avaraharava
Pecorino av hög kvalitet är helt ok, tycker jag. Inte i klass med äkta vara, så klart, men den duger ibland.

Vad menar du? Äkta vara?
Citera
2023-04-14, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Har någon testat deras Matriket-varor? Blev lite förvånad över att deras mjölk var till o med dyrare än Arla.
Köpte idag 2 liter mjölk för 10kr! Tycker den är god!
Citera
2023-04-14, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Har någon testat deras Matriket-varor? Blev lite förvånad över att deras mjölk var till o med dyrare än Arla.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Var hittar du Arla-mjölk för under 12kr/l? (3%, 10kr/l för lättmjölken)

Matriket är bara ett nytt samlingsnamn för deras svenska varor, dvs Ängens för mejeri.

Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Köpte idag 2 liter mjölk för 10kr! Tycker den är god!

Jag kollade på Matrikets mjölk och fil som jag har i kylen och de är från mejeri 1029 respektive 1028. Och dessa mejerier är Arla Foods AB i Järfälla respektive Jönköping enligt nedanstående sida. Skillnaden mellan dessa produkter och Arlas egna borde väl vara nära noll tänker jag. Vad skulle skilja, förutom förpackningens tryck, kundtjänst och liknande?

https://www.livsmedelsverket.se/fore...mjolkprodukter

Jag har även Ängens Turkiska yoghurt hemma från mejeri 1078, Malmö Mejeri AB (Skånemejerier) i Malmö.
Citera
2023-04-14, 04:02
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag kollade på Matrikets mjölk och fil som jag har i kylen och de är från mejeri 1029 respektive 1028. Och dessa mejerier är Arla Foods AB i Järfälla respektive Jönköping enligt nedanstående sida. Skillnaden mellan dessa produkter och Arlas egna borde väl vara nära noll tänker jag. Vad skulle skilja, förutom förpackningens tryck, kundtjänst och liknande?

https://www.livsmedelsverket.se/fore...mjolkprodukter

Jag har även Ängens Turkiska yoghurt hemma från mejeri 1078, Malmö Mejeri AB (Skånemejerier) i Malmö.

Det är samma mjölk, ja, och flera kronor billigare litern än den som säljs under Arlas märke/namn.
Citera
2023-04-14, 07:51
Medlem
Stormpiskares avatar
Gällande produkterna "Matriket" från Lidl;
Lidl investerar i nytt varumärke – 100 varor byter skepnad
– Matriket är en kvalitetsmärkning som kommer underlätta för våra kunder som letar efter svensk mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris. Det här är vårt sätt att synliggöra och öka tillgängligheten till bra råvaror som inspirerar till matglädje, säger Robert Stekovic.
https://www.dagligvarunytt.se/ekonom...byter-skepnad/
Citera
2023-04-14, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja jag pratar om de vanliga 73%, inte delikatess. De senare är något godare, men dyrare.

Det är kanske värt att påpeka att de ser väldigt bleka ut, så man får fräsa på de lite innan man ska äta. Personligen gillar jag njuta av köttbullar även kalla och jag tänker inte ens prova hur de smaka då …
Sjuttiotreorna ser mer normala ut till utseendet och kan säkert ätas även utan lätt stekning.
Jag tycker att förpackningen såg bättre ut förr. Nu ser den lite anonymt ut, väldigt färglös.
Senast redigerad av Avaraharava 2023-04-14 kl. 08:24.
Citera
2023-04-14, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Vad menar du? Äkta vara?

Vad tror du? Parmesano reggiano så klart. De liknar varandra lite, men parmesanost har större smakupplevelse och priset också, naturligtvis.
Som sagt, försök att få tag i en parmesanost som är 60 månader gammal, fantastiskt god. Dess värre har jag inte sett sådana i våra affärer, man måste beställa från Italien ifall man är sugen att prova.
Citera
2023-04-14, 08:35
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avaraharava
Vad tror du? Parmesano reggiano så klart. De liknar varandra lite, men parmesanost har större smakupplevelse och priset också, naturligtvis.
Som sagt, försök att få tag i en parmesanost som är 60 månader gammal, fantastiskt god. Dess värre har jag inte sett sådana i våra affärer, man måste beställa från Italien ifall man är sugen att prova.

Du menar parmigiano? Ett lika efterblivet svar som jag förväntat mig.
Det är två helt olika ostar, från två olika djur. Det är alltså ingen som är en kopia på den andra, liknar inte varandra smakmässigt överhuvudtaget.
Citera
2023-04-14, 08:59
Medlem
Stormpiskares avatar
Tips. Köp INTE SAEBY makrillfilé i tomatsås. Kanonsås om man gillar tomatsås som brukar vara i makrill. Tyvärr innehöll burken mer eller mindre endast sås.

En burk brukar räcka till fyra knäckisar, i det här fallet räckte köttet till två, och sedan blev det två med mer eller mindre endast sås.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-04-14 kl. 09:02.
Citera
2023-04-14, 09:32
Medlem
Chrinolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Tips. Köp INTE SAEBY makrillfilé i tomatsås. Kanonsås om man gillar tomatsås som brukar vara i makrill. Tyvärr innehöll burken mer eller mindre endast sås.

En burk brukar räcka till fyra knäckisar, i det här fallet räckte köttet till två, och sedan blev det två med mer eller mindre endast sås.

Köpte på Coop för ett bra tag sedan, likadant där. Bara sås.
Citera
2023-04-14, 09:35
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrinolina
Köpte på Coop för ett bra tag sedan, likadant där. Bara sås.
Ett Lidl-tips är då NIXE sardiner i tomatsås. Betydligt mer kött, och riktigt bra tomatsås.
Citera
2023-04-14, 16:34
Medlem
Chrinolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Ett Lidl-tips är då NIXE sardiner i tomatsås. Betydligt mer kött, och riktigt bra tomatsås.
Tackar för tipset, de ska testas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in