2023-04-14, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Din tanke är fin på sätt och vis. Men om du tänker till en gång igen gällande "Europas mest korrupta land". Tror du att dina, mina och alla andras pengar hamnar i rätt fickor?

Jag ska inte motbevisa dig här och nu men låt säga att mycket av dessa pengar hamnar någon annanstans där de inte "bekämpar" Putin.

Känns det fortfarande lika bra då?

Om svaret är ja så kan jag bara beklaga

Vad menar du med "Europas mest korrupta land"?

Vad gäller korruption generellt så anser de flesta (ryska korrumperade politruker undantagna) att det är av ondo, och Ukraina har t.ex. säkerligen fortfarande problem med detsamma, men det var värre innan Maidan, under putains lydiga, korrupta, hund yanukovych. "Yanukovych and his associates, known as ‘the Family’, are believed to have embezzled as much as $37 billion."
https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/

Vad gäller länder som kan betecknas som "corrupt shitholes" så är det dock värre i ryssland, under din herre och härskare, den allsmäktige diktatorn putain.
https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index

Det ryska systemet är inte korrumperat. Korruption ÄR "systemet."
https://www.svd.se/a/zExR5w/ryssland-ar-inte-alls-svart-att-forsta

Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?
Citera
2023-04-14, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Du har rätt att ryssarna kommer snart att dra sig tillbaka till dessa linjer. De planerar tre olika försvarslinjer.
Grupp 1 - Skadovsk-Genichesk-Melitopol-Berdyansk. Grupp 2 ligger sydost om Donetsk. Grupp 3 från Stakhanov och Popasnaya till Starobelsk.
Om man studerar de tre försvarslinjerna är de mycket vettiga för ryssarna. Ukraina kommer troligen att försöka gå emellan dem och kan ryssarna ha goda kommunikationer mellan sina linjer så kan man anfalla ukrainska flankerna med goda resultat.
Ukraina måste ha en annan anfallsplan för att klara av en våroffensiv.
Citera
2023-04-14, 00:30
Medlem
Citat:
För att förtydliga aktieliknelsen:
Zeleynskyj säljer sina rapporter till olika länder. Dessa goda länder investerar sedan, med folkets skattepengar. Läste för någon vecka sedan att Sverige bidragit med minst 22 miljarder till Ukraina på olika sätt. Utan att kränka någon här på forumet så vill jag bara påminna att det är väldigt mycket pengar. Hur kan dom pengarna helt plötsligt existera för att skickas till ett land dit de flesta inte ens visste namnet på huvudstaden innan kriget? Men när dessa pengar behövs i vårt egna land så hänvisas det till besparingar.

Förstå mig rätt jag gillar inte krig och konflikter men hur kan man missa hyckleriet?

Sällan har väl staten investerat skattepengarna klokare än dessa 22 miljarder? Vad tror du skulle hända med ekonomin om Rysslands statsmaffia får fäste i Europa? Tycker det är skamligt att Sverige inte investerat mer i Ukraina. 22 miljarder är dessutom småpotatis. Hur mycket har staten inte plöjt in i SAS genom åren? Nuon-affären kostade väl mer än det dubbla? Hallandsåsen? Om 22 miljarder helt plötsligt var ett problem för svenska staten att hosta upp så skulle det vara märkligt. Det är 2 200:- / svensk medborgare. Det är vad arbetsgivaravgiften för en löneutbetalning på 6 800:- innan skatt är. Du kan inte ens föreställa dig hur sjukt lite pengar det är i en svensk statsbudget. Riksgälden kan göra en goodwillavskrivning på Sveriges statsskuld på 22 miljarder under ett kvartal utan att ens den mest inbitne ekonomijournalisten orkar sätta en notis i sitt anteckningsblock om det.
För en enskild person så är 2 200 kr en betydande summa. Men om gemene man fattade hur extremt snabbt de presterar 2 200kr i intäkt till staten i form av skatt så skulle högern vinna varenda val med bred marginal. Folk…och uppenbarligen du fattar helt enkelt inte vilka jävla kassakor vi är åt staten.
Om du tex spenderar 2 200kr på kläder en månad så har du inbringat minst 2 860kr i direkta skatter till staten ungefär. Upprörd för 22 miljarder till Ukraina ha ha ha.
Citera
2023-04-14, 00:34
Medlem
Roberys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Polen fick inte mobilisera och köpa vapen för att inte provocera Hitler men trots det gjorde man mycket större motstånd och dödade fler tyskar än fransmän som hade lika stor militär potential som tyskarna. Glöm inte heller att drygt två veckor senare invaderades Polen från öst av Sovjet.

De var mer förberedda än vad Ukraina var i det avseendet. Vid krigsutbrottet hade Polen ca 500 000 (vilket är mer än de dubbla Ukraina hade) man redo för strid. Med 500 000 till påväg, vilket är avsevärt mer än vad Ukraina hade vid tiden för invasionen. Ja Sovjet invaderade och tog sin del av kakan, de blev tagna på sängen av hur fort tyskarna avancerade, tyskarna fick retirera då de hade tagit sig till den "Sovjetiska" zonen som avtalat mellan Ribbentrop/Molotov.
Citera
2023-04-14, 00:38
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
För att förtydliga aktieliknelsen:
Zeleynskyj säljer sina rapporter till olika länder. Dessa goda länder investerar sedan, med folkets skattepengar. Läste för någon vecka sedan att Sverige bidragit med minst 22 miljarder till Ukraina på olika sätt. Utan att kränka någon här på forumet så vill jag bara påminna att det är väldigt mycket pengar. Hur kan dom pengarna helt plötsligt existera för att skickas till ett land dit de flesta inte ens visste namnet på huvudstaden innan kriget? Men när dessa pengar behövs i vårt egna land så hänvisas det till besparingar.

Förstå mig rätt jag gillar inte krig och konflikter men hur kan man missa hyckleriet?

Alla med normal utbildningsnivå visste att Ukrainas huvudstad hette Kiev långt innan det här kriget. Det är en relativt känd stad. Kanske inte i dina kretsar, du verkar ju lite sär och umgås väl mest med andra på din nivå.

Den 22 november förra året hade Sverige skickat fem miljarder till Ukraina i militärt stöd. Källa: https://www.regeringen.se/artiklar/2022/11/regeringen-skickar-rekordstort-stodpaket-till-ukraina/

Att du läst något skit någonstans imponerar inte på någon.
Citera
2023-04-14, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
När ryssar har övertag med 8 mot 1 i artilleri så innebär det vanligen att det dör minst dubbelt så många ryssar som beskjutna motståndare.

Den där siffran lär inte stämma alls längre, Ryssland har förlorat enorma mängder av sitt gamla 70-80-talspjäser.
Citera
2023-04-14, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Om man studerar de tre försvarslinjerna är de mycket vettiga för ryssarna. Ukraina kommer troligen att försöka gå emellan dem och kan ryssarna ha goda kommunikationer mellan sina linjer så kan man anfalla ukrainska flankerna med goda resultat.
Ukraina måste ha en annan anfallsplan för att klara av en våroffensiv.

För mig är det uppenbart att kriget har kört fast. Utsikterna att Ukraina ska få tillbaka sina ockuperade områden är minimala. Utsikterna att Ryssland ska ta över hela Ukraina är minimala. Ju längre kriget pågår, desto fler kommer att inse det orimliga i att en hel generations män ska dö i dessa två länder för något som alla ändå vet kommer att sluta med en diplomatisk fredslösning där båda sidor inte kommer att bli nöjda.
Citera
2023-04-14, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
För mig är det uppenbart att kriget har kört fast. Utsikterna att Ukraina ska få tillbaka sina ockuperade områden är minimala. Utsikterna att Ryssland ska ta över hela Ukraina är minimala. Ju längre kriget pågår, desto fler kommer att inse det orimliga i att en hel generations män ska dö i dessa två länder för något som alla ändå vet kommer att sluta med en diplomatisk fredslösning där båda sidor inte kommer att bli nöjda.
Tiden talar för Ukraina. Det avgörande är motivationen. Ryzka kåkfarare ser sina cellkamrater bli köttslamsor medan ukrainarna spelar gitarr och sjunger The final countdown för Aftonbladets reporter och själve Putana dör i cancer.

Vem är med på att starta en liten flotta för att ta tillbaks Nöteborg? Ge ryzzen betalt för gammal ost från 1700-talet. Jag ger mig fan på att varenda ålänning är med.
Citera
2023-04-14, 01:40
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Det är tveksamt vilken nytta bidrag ger. Det är fri företagsamhet som gör världen bättre. Att bekämpa fascister som Ryssland ger mer än att inte göra det. Ju färre fascister som existerar desto bättre.

Tänk om hela världen hade haft fri företagsamhet de senaste 200 åren och inte bara väst. Vi hade haft flygande bilar för länge sedan. Vi hade haft fusion och en fungerande sophantering även i Indien.

Det bästa hade såklart varit om Ryssland inte hade varit en fasciststat de senaste 100 åren men nu är det ju som det är.

Hur kan du tro att något gott kan komma ur "bekämpa Ryssland"? Det ser ryssarna som utifrån kommande hot. Det leder givetvis bara till rysk nationalism. Helt fel väg. Fri företagsamhet är däremot rätt väg.
Citera
2023-04-14, 02:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Den där siffran lär inte stämma alls längre, Ryssland har förlorat enorma mängder av sitt gamla 70-80-talspjäser.
Det är propaganda från Väst. Ryssland har gått om vapen och har nyligen köpt en hel del ifrån Brasilien och Kina.
Citera
2023-04-14, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anoxanox
Det är propaganda från Väst. Ryssland har gått om vapen och har nyligen köpt en hel del ifrån Brasilien och Kina.

Vad har man köpt för vapen från Kina och Brasilien??

Billiga konsumentdrönare räknar jag inte som vapen...
Citera
2023-04-14, 03:43
Medlem
Drooids avatar
En rolig historia som jag hörde i podden nedan.
Leonid Brezjnev hade en personlig spådam. När hon var på besök på hans kontor frågande han henne om Rysslands framtid om 50 år. Hon sa att han kunde lyfta på luren på den röda telefonen så skulle ha få svaret.
Brezjnev lyfte på luren och en metallisk röst sa:
Allt är lugnt på gränsen mellan Finland och Kina..........

Podden är naturligtvis lyssningsvärd i sin helhet.

Radiokorrespondenterna Ryssland SR1
"Gasvapnet taget ur händerna på Putin"
https://sverigesradio.se/avsnitt/gasvapnet-taget-ur-handerna-pa-putin
Citat:
Europa är på väg att göra sig fritt från sitt ryska energiberoende. Sanktionerna äter sig in i den ryska ekonomin och viktiga näringsgrenar går ner, enligt forskning från Yale universitetet i USA.
Hör om hur avgörande ekonomin är för Rysslands fortsatta invasion.

Samtidigt låter Ukraina rysk gas flöda genom ledningar på Ukrainsk mark. Hör om vad Ukraina kan dra för nytta av det.

Medverkande: Torbjörn Becker, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm med Östeuropa som specialområde. Malcolm Dixelius, dokumentärfilmare om rysk gas och tidigare korrespondent i Moskva. Maria Persson Löfgren, Sveriges Radios Rysslandskorrespondent
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in