2023-04-13, 23:44
Medlem
Är det nån som vet om de svenska Archer som vi skänkt till Ukraina har börjat användas än?

Hur ligger det till med cv 90 är de framme vid fronten eller är det fortfarande upplärning,
Citera
2023-04-13, 23:45
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Tror ni att det blir en andra mobilisering i Ryssland snart?
Mycket troligt. Vilket alternativ har dom?
Citera
2023-04-13, 23:46
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltborjamedmej
Jag tycker det bra att varenda sksatteöre som går till att bekämpa Puttes krig mot Ukraina är väl investerande pengar!
Din tanke är fin på sätt och vis. Men om du tänker till en gång igen gällande "Europas mest korrupta land". Tror du att dina, mina och alla andras pengar hamnar i rätt fickor?

Jag ska inte motbevisa dig här och nu men låt säga att mycket av dessa pengar hamnar någon annanstans där de inte "bekämpar" Putin.

Känns det fortfarande lika bra då?

Om svaret är ja så kan jag bara beklaga
Citera
2023-04-13, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Var läste du att jag skrev att Ukraina aldrig kommer tappa Bakhmut?
Är du rekryterad av Wagner eller vad är det med dig?

Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Allting talar för en ukrainsk våroffensiv och Ryssland gör ingen hemlighet av att dom förbereder sig för denna, har du missat deras 70 km långa skyttegrav?
Borde du inte ringa Kreml och informera att det inte blir nån offensiv, du kommer spara dom en jävla massa förberedelsearbete.
Du har rätt att ryssarna kommer snart att dra sig tillbaka till dessa linjer. De planerar tre olika försvarslinjer.
Grupp 1 - Skadovsk-Genichesk-Melitopol-Berdyansk. Grupp 2 ligger sydost om Donetsk. Grupp 3 från Stakhanov och Popasnaya till Starobelsk.
Citera
2023-04-13, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Med tanke på Rysslands befolkning gentemot ukrainas måste de nog behålla förhållandet 1 på 3 åtminstone för att nöta ut ryssarna.

Det viktigaste är att de slår ut tung utrustning som tanks och APC:er. Då kommer de köra igenom linjerna som smör sedan med västvapen.

Enligt amerikansk underrättelsetjänst så har ryssarna bara kring 500 tanks kvar, och det finns bara gammalt skräp kvar att hämta i Mordor.

Ryssland har varit kört sedan de torskade i Kiev. Det har bara tagit tid att slå ut deras Sovjetarmé från 70-80-talet. De sista månaderna slår Ukraina på djupet och nitar även deras artilleri dagligen, så Rysslands enda större resurs nu är väl dåligt utrustade soldater.

Hejarklacken för Ryssland kommer nog lämna forumet när Ukrainas offensiv drar igångm borde inte vara långt borta nu.
Citera
2023-04-13, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Nej, nej. Absolut inget kommer att ske när Ukraina förlorar bakhmut den är ju bara "30% av lund" som någon skrev tidigare. Men om du läste vad jag svarade så har storleken på staden ingen betydelse, det väsentliga är hur mycket båda sidorna satsar där och givetvis hur stora förlusterna blir.

Är det så svårt att förstå?

Absurt att ryssarna resonerar så. Man vann slaget om Stalingrad men förlorade över 40% mer manskap än tyskarna. Invadera ett annat land för att ta kål på sin egen befolkning...., ja, ryssarna....
Citera
2023-04-13, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Framför allt är det tveksamt vad vi får för pengarna. Normalt när vi bränner pengar på att göra världen bättre så får vi barn som inte är hungriga, och brunnar som grävs så folk får rent vatten att dricka.
Det är tveksamt vilken nytta bidrag ger. Det är fri företagsamhet som gör världen bättre. Att bekämpa fascister som Ryssland ger mer än att inte göra det. Ju färre fascister som existerar desto bättre.

Tänk om hela världen hade haft fri företagsamhet de senaste 200 åren och inte bara väst. Vi hade haft flygande bilar för länge sedan. Vi hade haft fusion och en fungerande sophantering även i Indien.

Citat:
Här får vi döda ryssar och döda ukrainier, och antagligen i slutändan än ännu större räkning för att bygga upp skiten igen.
Det bästa hade såklart varit om Ryssland inte hade varit en fasciststat de senaste 100 åren men nu är det ju som det är.
Citera
2023-04-13, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Tror ni att det blir en andra mobilisering i Ryssland snart?

Den första slutade väl aldrig? Efterhand nu så är det sämre utrustning, sämre utbildning på soldaterna och understödet från pansar ich APC:er samt artilleri har minskat rejält

De kommer bara malas ner i en köttkvarn och ha enorma försluter. Tänk när en CV-90 skjuter ovanför dem och det regnar ner fragment mot dem även när de är i skydd.

Kommer bli total slakt. Ryska soldaterna måste vända sig mot Kreml, eller bli slaktade i Ukraina. Enda valet de har. Hårt, men sant.
Citera
2023-04-13, 23:59
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Sverige har sänt minst 22 miljarder till Ukraina.

Googla och se själva att innan kriget ansågs Ukraina vara det mest korrupta landet i Europa.
Tror ni att kriget har fått bort korruptionen?

Tänk på det när ni ska sova eller när ni vaknar och ev. Ser detta inlägg.

Det är inte Ulf kristersson som skickar sina egna pengar, han skickar dina och mina skattepengar.

Är du här nu igen och försöker relativisera kostnader för Sverige EU Nato Kommer att gå lika dåligt som förra gången tyvärr . Lite för många solidariska medmänniskor som ser igenom era misslyckade påverkansoperationer . Du vet människor kan både tänka och googla själva.
Citera
2023-04-14, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Du verkar missförstå vad ett övertag i artilleri innebär. (och övertag i det mesta annat förutom otränade soldater)

När ryssar har övertag med 8 mot 1 i artilleri så innebär det vanligen att det dör minst dubbelt så många ryssar som beskjutna motståndare.
Citera
2023-04-14, 00:19
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Sverige har sänt minst 22 miljarder till Ukraina.

Googla och se själva att innan kriget ansågs Ukraina vara det mest korrupta landet i Europa.
Tror ni att kriget har fått bort korruptionen?

Tänk på det när ni ska sova eller när ni vaknar och ev. Ser detta inlägg.

Det är inte Ulf kristersson som skickar sina egna pengar, han skickar dina och mina skattepengar.

Är du här nu igen och försöker relativisera kostnader för Sverige EU Nato Kommer att gå lika dåligt som förra gången tyvärr . Lite för många solidariska medmänniskor som ser igenom era misslyckade påverkansoperationer . Du vet människor kan både tänka och googla själva.
Citera
2023-04-14, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Enligt den stora läckan (idag arresterades en misstänkt amerikan från National Guard på mycket sannolika grunder, han heter Taxeira) så är förlustration uppskattad av USA totalt sett till 2:1, dvs ryssarna förlorar fler. Om man ser till förlust per capita förlorar Ukraina, även innan man räknar med alla som flytt landet för att de inte vill vara med i kriget.

(editerade, hade läst lite fel på de ryska förlusterna enligt källan)
Det förutsätter att Ryssland kan mobilisera hela sin befolkning till ett angreppskrig i ett grannland. Jag har svårt att se Putin lyckas mobilisera några större styrkor från de västra delarna av Ryssland utan att riskera att bli lynchad av sin egna befolkning.
Jag gissar att det är lättare för Ukraina att hitta invånare som är villiga att försvara sin rätt att existera som folk än det är för Putin att hitta Moskvabor som vill slåss mot ”satanister” i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in