2023-04-13, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och att hon bara ljuger för att hon tjänar på det, det är uteslutet?

Varför skulle inte hon ljuga för polisen? Alla, precis alla som åker fast ljuger för polis och åklagare.

I ett förhör med polisen så ljuger du 90% och talar sanning 10%.

Inte många som erkänner att dom mördat.
Citera
2023-04-13, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
2021-08-20
J skriver ” Ja, men d klart du ska säga vad du tänker o känner! Men ja har såklart kollat runt o frågat om vi kan va hos nån annan först, julie macke Tobbe o några men de kunde nt så d drf d fick bli hos mig som vanligt o då fick ja tänka om lite eftersom d e så trångt här 😑 imorn har ja sagt t tove att ja ska med ut, får se vad som händer men hoppas du ska med ut!”

M svarar ”Nej jag vet men det är ba en känslig sak för mig ❤️ men Aa vi kan ju försöka undvika Tove så mycket som möjligt imon 😑

J svarar ”Ja asså hon skrev t mig o sa att hon hade fått me några av grabbarna o ja vill verkligen träffa dem samt att ja ksk nt just vill gå ut imorn men ja vill hitta på nått, så d fick

Alla är så säkra på att all skuld ligger på J . Visst hon har mkt som pekar mot henne , både vittnen , bevisning och eget erkännande . I vissa artiklar har det bara varit bild på ” 20-åringen ” och vad 20-åringen har sagt .
Enligt ockhams kniv tycker jag att det man ser att de har gjort det gemensamt .

Men sedan undrar jag om det alltid är det mest uppenbara .
Jag får inget grepp på M ..
Jag läste några kommentar i början på denna tråd innan någon visste vad som hänt , någon skrev om M att hon verkade riktig konstig och hade ” orten - attityd .
Någon annan skrev om J att hon var så blåst så personen skulle inte bli förvånad om hon blivit manipulerad till att kidnappa T.
Jag funderar på när det var som det började skära sig mellan J och T . Blev det värre efter att J började hänga med M ?
Någon kompis sa att J började dra sig undan från sina gamla vänner för något år sedan , jag tänker om det har med M att göra .
Om M är kär i J och vill ha henne för sig själv . J har kanske haft känslor för T , som M har märkt av .
Alla skriver att M inte har något motiv . Men alla som som J påstås ha velat döda är det bara M av alla som har hört om . Och det var bla Ms bror , Ms dejt och Js ex .
Har M starka känslor för J och J kanske verkade tycka för bra om T , men kanske känns sig ratad , så kan M mkt väl haft motiv och velat få bort sin rival .

I de smsen så känns det som att J måste förklara sig och ursäkta sig
Citera
2023-04-13, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ms svar kan man tolka på minst två sätt.

Det kan vara, som du tänker, att M inte vill träffa T för att hon har något emot henne.

Men det kan också vara att hon känner sig klämd mellan två stolar. M vet Js inställning och vill hålla sig väl med henne. Men M har inget emot T, snarare tvärt om, och vill gärna vara vän med henne också. Detta kan hon inte öppet visa för J, då det inte skulle uppskattas. För att inte hamna i ett läge där hon blir tvungen att öppet välja sida, vill hon att de ska undvika T.

Jag tror på det senare.

Det låter rimligt.
Jag tänkte på att Js ex pojkvän F får frågan i förhören om han fortsatt att umgås med M efter att hans förhållande med J tagit slut. Han har innan sagt till FL att han hade roligt tillsammans med M. Men han svarar att han inte gjort det pga J. Så det är tänkbart att de inte gärna vill stöta sig med henne.
Citera
2023-04-13, 21:57
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Varför skulle inte hon ljuga för polisen? Alla, precis alla som åker fast ljuger för polis och åklagare.

Hahaha, du har så rätt. Men just när det gäller MH så försöker vissa hitta ett högre syfte eller att hon
på något vis inte klarar att säga sanningen p g a sina diagnoser.

Trots det klarade hon både uppkörning och teori på första försöket och det tycket jag är väldigt duktigt och ovanligt i dag.

Och att hon bara ljuger för att hon tjänar på det, det är uteslutet?

Du kom in lite knepigt här Zurfarn08 men din sarkasm/ironi måste hänga med i mitt inlägg.
Senast redigerad av why123 2023-04-13 kl. 22:01.
Citera
2023-04-13, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag tror att vi kanske som samhälle och kollektiv helt enkelt måste upphöra att alltför ofta urskulda folk med att någon var ”manipulerad”, inte visste eller inte förstod bättre.

Så länge folk inte är omyndigförklarade måste vi nog ha grundinställningen att alla är lika inför lagen och inte kan gå fria från straffpåföljd genom att gömma sig bakom någon annans rygg och skylla på att ”de var manipulerade”.

Maja hade körkort, fick köpa sprit och drinkar på krogen, har rösträtt, får gifta sig, starta företag och ta alla möjliga lån.
Hon har klottrat ner en bil och gömt sprayburken i sitt rum, känt till att JJ gick iväg och tände eld vid någons ytterdörr, känt till att det hänt även tidigare.
Deltagit i diskussioner om att skada och döda folk. Hon ljuger ofta enligt sina föräldrar.
Maja letade och försökte få tag på T på nattklubben för att skada henne den där kvällen - Maja var arg enligt vakterna.
Hon har också , nästan värre än en yrkeskriminell, lyckats ljuga sig igenom åtta veckors intensiva häktesförhör - helt utan att ha minsta kontakt med JJ under tiden.

Maja är en vuxen person som vuxit upp under goda ekonomiska förhållande på en liten trygg ort i en sammanhållen till synes kärleksfull familj engagerad i kyrkan.
Hon har inga språkproblem, ingen missbruks- eller våldshistorik, inga svåra sjukdomar, finns inga rapporterade övergrepp eller misshandel. Det vore också väldigt förvånande om M skulle varit räddare än någon annan för svensk polis.

Varför skulle Maja idag urskuldas och behöva ta mindre ansvar för sina brott och felbeslut?
Att hennes ombud och hon själv idag gör allt de kan för att framställa Maja som ett oskyldigt litet flickebarn, nästan ett offer, är en planerad strategi som media tyvärr svalt med hull och hår.

Tror man bör ruska på lite huvudet och lyfta blicken. Maja har planerat och gjort förfärliga saker mot T och mot Ts anhöriga som Maja faktiskt måste ta ansvar för.
Precis som JJ måste göra.
Det är Tove och Toves anhöriga det är mest synd om. Inte mest synd om M.
Jag håller med. Jag säger inte att Maja har haft det lätt i livet men hon har gjort hemska saker. Det måste hon ta ansvar för. Till att börja med genom att berätta vad som faktiskt hände och ta sitt straff för det. Det hon gör nu är att sitta och ljuga i förhör efter förhör och sedan i rättegång inför Ts anhöriga - som är de riktiga offren. Deras plåga fortsätter och förvärras av att inte få veta vad som egentligen hände.
Citera
2023-04-13, 22:04
Avslutad
Citat:
Men det är J s beslut att gå ut och festa samtidigt som Tove för hon vill träffa grabbarna och Albin. Och vill samtidigt att M ska med ut.

M vacklar för något är känsligt för henne men föreslår att dom ska försöka att undvika T.

Menar du att M gillar T men men låtsas ogilla henne och ställer sig därför på tvären när J vill att hon ska med ut?

Det är ju möjligt såklart. Men du får ursäkta, det låter som ännu en detalj som J ska lastas för, trots att är M s egna ord.
Håller med, det låter som att det är M som har större problem med T än vad J har.
Citera
2023-04-13, 22:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Men det är J s beslut att gå ut och festa samtidigt som Tove för hon vill träffa grabbarna och Albin. Och vill samtidigt att M ska med ut.

M vacklar för något är känsligt för henne men föreslår att dom ska försöka att undvika T.

Menar du att M gillar T men men låtsas ogilla henne och ställer sig därför på tvären när J vill att hon ska med ut?

Det är ju möjligt såklart. Men du får ursäkta, det låter som ännu en detalj som J ska lastas för, trots att är M s egna ord.
Eftersom M skrev "vi" kan försöka undvika T, så tror jag inte det var något internt mellan bara M och T.
Citera
2023-04-13, 22:09
Medlem
Rompers avatar
Del 10 Avslut
https://poddtoppen.se/podcast/1651864932/forsvunnen
Citera
2023-04-13, 22:33
Medlem
colis avatar
Citat:
Jag håller med. Jag säger inte att Maja har haft det lätt i livet men hon har gjort hemska saker. Det måste hon ta ansvar för. Till att börja med genom att berätta vad som faktiskt hände och ta sitt straff för det. Det hon gör nu är att sitta och ljuga i förhör efter förhör och sedan i rättegång inför Ts anhöriga - som är de riktiga offren. Deras plåga fortsätter och förvärras av att inte få veta vad som egentligen hände.

Citat:
Håller med, det låter som att det är M som har större problem med T än vad J har.

Ja det framstår onekligen som MH har problem med T redan två månader innan T mördas.

Det är något som inte stämmer med MH, som skaver i hennes uppträdande och berättelse/icke berättelse. Mycket har sannolikt inte kommit fram, hon gömmer sig, skyller ifrån sig, minns inte och har sovit.
Men det är inte konsekvent åt något håll - ena gången är hon inte normalbegåvade - nästa uppgift är att hon klarar körkort med uppkörning och teori på första försöket. Hon påstås vara svag och lättpåverkad - å andra sidan har hon lyckats ljuga sig igenom många veckors förhör i häktet och vägrat berätta var kroppen låg.

MH som person verkar ha många bottnar.
JJ däremot verkar ha en tydligare botten, väldigt långt ner.
Senast redigerad av coli 2023-04-13 kl. 22:36.
Citera
2023-04-13, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Del 10 Avslut
https://poddtoppen.se/podcast/1651864932/forsvunnen

Meh, fortfarande ”piiip” och Kalle Anka röster…
Citera
2023-04-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66

Ja precis Självklart ljuger hon om att hon länge fantiserat om att få bort offret
Citera
2023-04-13, 22:44
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Meh, fortfarande ”piiip” och Kalle Anka röster…
Har du funderat på att finns anledningar till det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in