Citat:
Ursprungligen postat av
robinhoodvarUCsnut
Du skriver en massa dravel (viktigt att anmärka på kaffesorten, va?) som jag anser passar bättre på en blogg, men jag tänker inte gnälla då jag själv skriver en massa skit här på Flashback. Att jag sedan med största sannolikhet inte hade gillat dig som person är likaså inget att gnälla över, för du hade garanterat inte tyckt om mig.
Det absolut största problemet med överklassen, som du vill ge sken av är tolerant, är just att den inte är det. Lilla Philippa som läst något tråkigt på HHS och sysslat med ridning skulle aldrig kunna gifta sig med Mahmoud eller Johnny ens om hon var kär i personen, för det leder i de flesta fall till kollektiv utfrysning.
Detta sitter förvisso i sedan barnsben, så överklassen sållar direkt bort människor baserat på deras bakgrund, och sedan är och förblir dessa förpassade till periferin. Du får gärna hävda annorlunda, men om du verkligen har den bakgrund du vill ge sken av så vet du att jag har rätt här. Precis som inom religionen där t.ex. muslimska män kan gifta sig med vem som helst - medan kvinnorna bara kan gifta sig med "de sina" - så finns det lite större utrymme åt andra hållet, och även om det tillhör ovanligheterna har jag sett både Carl Philip, Carl-Johan, Claes Fredrik och Carl Adam hitta kärleken utanför det egna skrået, i allt från servitriser till matbutiksanställda. Det blir givetvis inte tal om gemensamma släktmiddagar på samma sätt som när Carl Philip istället dejtar Amelie Josephine från en lika inskränkt bakgrund.
But that's life. Jag bryr mig egentligen inte, fast kanske ändå lite, då jag har ett grundintresse för antropologi, men det är ungefär där det stannar. Jag vet att min person, mina åsikter (och inte minst mitt utseende) omöjliggör både romantiska såväl som samkönade, tillika platoniska relationer i vuxen ålder. Hade jag inte vuxit upp med några av dem från vars miljöer jag redovisar för min syn på överklassen så hade jag antagligen inte vetat mer än stereotypen att de bor i dyrare, etniskt homogena områden i Stockhult och gillar polo och golf (som du har rätt i att de sedan länge övergivit, då det blev för "vanligt" - ytterligare ett bra exempel på hur överklassen är besatt av sin egen image och frivilligt överger fritidssysselsättningar för att andra sysslar med det. Är inte detta höjden av att vara osäker? Jag och många med mig anser nog så).
Avslutningsvis vidhåller jag att överklassen är ett samlingsbegrepp och att det således inbegriper olika subkategorier av människor (se mina exempel om fattig men antik adel, rik gammal adel, nyrika borgare, o.s.v.). Enda gången fattigdom tillåts inom överklassen är när man tillhör de främre bänkarna på Riddarhuset, annars är och förblir dörrarna till den miljön i sin helhet oftast stängd. Finns undantag där kändisar lyckas nästla sig in ibland, men dessa används då mer som troféer att visa upp än som sällskap som står lika högt i kurs som övriga i sfären.
Men ja, det är kul att diskutera -- precis som allting annat. Men om du ska fortsätta övertyga folk här så kanske det vore på sin plats att ge en tum här och där och erkänna att det finns enorma brister både inom miljön i sig och bland människorna som utgör den. Utan den ödmjukheten (som du säger dig sitta på drivor av) framstår det mest som sådan där "humble-brag", eller vad det kallas.
Jag hävdar annorlunda.
Jag rekommenderar dig att inte vara så fördomsfull. Mer kunskap brukar hjälpa.
Det är beklämmande att läsa vad du skriver.
En stor överklassperson Aje gifte sig med en muslimsk kvinna från orten i Sthlm och det innebar inte några direkta nackdelar för hans liv och levene samt sociala status. Han blev absolut inte i sämre dager för det.
(men de är nyligen skilda. Vad jag har hört hade de totalt olika dygnsrytm och ingen ville anpassa sig till den andre, varvid vardagslivet blev outhärdligt till slut).
En annan överklassperson Noppe gifte sig med en simpel kvinna från en annan del av världen. Ingen vad jag vet repellerade honom för den saken skull.
Polo? Antagligen menar du hästpolo? Jag vet ingen som sysslar med det eller gillar det. En snabb sökning visar att det finns två lag i Sverige. Den ena klubben har 40 medlemmar. Det är helt fel att överklassen iaf i Sverige direkt gillar hästpolo eller utövar det.
Golf är mycket mindre populärt nu. (Jag spelar inte golf. Men provat många gånger. Jag tycker det är en äkta pensionärssport så som boule och alldeles för dåligt med motion. Dessutom är det tidsödande.)
Främst tror jag att man inte vill tvingas gå rundor med folk som man inte har direkt utbyte av att konversera med. Men det finns en del klubbar där man bara tar in medlemmar på rekommendation.
Istället för golf har jakt blivit det stora. Jakt har vuxit enormt hos oss. Givetvis segling är stort, men det har det alltid varit.
Jag jagar lite, men aldrig direkt fastnat. Seglar gör jag också, men hyr alltid båt. Vill inte hålla på att segla för mycket för man rör sig för lite.
Tennis är en gammal traditionell överklassport som jag också utövar. Mycket trevlig sport, bra motion, går fort och man träffar massor av trevliga människor.