Citat:
Ursprungligen postat av
UniversalRace
Vore det inte smidigt med amortering istället för räntehöjningar som ett sätt att försöka kontrollera inflationen?
Mitt förslag:
Amorteringen ska vara på minsta samma nivå som räntan. Amorteringen ska räknas på ursprungligt lånebelopp. Gäller alla lån. Givetvis får man avtala om snabbare amortering.
Hur jag tänker mig att det ska fungera:
Har du rörliga lån så kommer även amorteringen att vara rörlig. Tar du dåliga lån för konsumtion så kommer de att amorteras av fort om räntan är 40 procent vilket skulle minska villighet en att ta dessa lån, du kan med andra ord inte sitta med dåliga konsumtionslån allt för länge.
Fördelar:
Dåliga lån minskar förhoppningsvis.
Riksbanken behöver inte höja räntan med mer än hälften för att uppnå samma minskning av köpkraften. Jag som nu sitter med en amortering på 2 procent och en ränta som har stigit från 1 till 4 procent så skulle det bli samma minskning av min köpkraft om räntan steg till 3 procent istället.
Nackdelar:
Vissa kommer säker att gnälla om ökad amortering. Minskade vinster för banker.
Med reservation för inte helt genomtänkt resonemang, detta är en fundering efter jobbet och inte en tillsatt utredning.
Så du ska betala tillbaka det du lånat utan ränta till långivaren som då gör en förlust på grund av inflationen?
Jag tror säkert att bankerna är sugna på den lösningen som oavkortat leder till deras konkurser.
Briljant idé! Eller så höjer vi räntan till 14% och låter marknadsekonomin tala! Alla låntagare talar så varmt om att släppa marknaden fri.
En inflation på 12% kräver högre ränta än just 12%. Ta bort alla subventioner också! Och vips så är det bara ca: 20% av befolkningen som står pall ekonomiskt.
Eller så subventionerar vi mer och ger statliga glädjelån till förstagångsköpare som är helt amorteringsfria och minusränta på det! En etta på 17kvm i Mellansel för 7,4miljoner!!!